Leder: København-Ringsted - få lige rettet de sidste fejl

Om to dage vil Folketingets trafikpolitikere ifølge Ingeniørens oplysninger meddele offentligheden, at der er opnået flertal for at bygge en ny jernbane mellem København og Ringsted.

Det står klart efter, at der i Venstres folketingsgruppe i dag er konstateret flertal for den såkaldte nybygningsløsning.

Flertallet betyder et endegyldigt farvel til årtiers bestræbelser på at lappe på landets ældste strækning København-Roskilde med den såkaldte 5.-sporsløsning - og goddag til langt om længe at tænke nyt.

Meldingen fra politikerne er glædelig. Banebehovet i dag ligner ikke behovet fra 1847.

Nybygningsløsningen vil give et betydeligt kapacitetsløft og kan med lidt god vilje ses som det første reelle element i at koble Danmark på et up-to-date europæisk højhastighedsnet.

Når der kun besluttes nye baner af denne kaliber en gang for hver 150 år, er der ingen undskyldning for et spareprojekt.

Men desværre tegner der sig elementer af almindelig småligt dansk fedteri med femogtyveørerne.

I det foreliggende projekt har der således været rejst berettiget kritik af stationsudformningen og -placeringen ved Køge Nord. Endvidere har der været rejst kritik af, at banen skal skære en anden bane i niveau, hvor den føres ud af København. Begge dele vil irritere - også længe efter at alle de politiske forhandlinger om banen er glemt.

Endelig er der - som et samlet symptom - lagt op til et discountbudget for banen med en anlægssum, som efter alt at dømme er mindst 1-2 milliarder kroner i underkanten og måske 3-4. Det vil efterlade anlægsorganisationen med to muligheder: Enten at gennemføre spareprojektet med skavanker. Eller at lade som om, projektet uventet er blevet billigere, gennemføre den sunde løsning og trække på skulderen og undskylde, når regningen senere kommer.

**Lige nu er der **to dage tilbage. Det betyder, at alle de visionære politikere bag nybygningsløsningen har tid til at rette de sidste småting. Det kan gøres ved at skrive den politiske aftale så tilpas åben, at banens påpegede småskavanker kan fjernes, når processen når frem til anlægsloven.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

... når man går ind i f.eks. Retsinformation og ser hvad der rent faktisk står i en anlægslov! Se her f.eks. anlægsloven om motorvejsbroen over Lillebælt: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710...

eller her et helt ekstremt eksempel på anlægslov om et stykke jernbane: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710...

Storebælt er faktisk usædvanlig med mange paragraffer, men her var der politisk noget med at jernbanen skulle have et års forspring og så det med betalingsanlægget. https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710...

Der står ikke meget om detaljerne - det må jo så styres på anden vis bagefter. (der KAN dog gemme sig noget i bemærkningerne til loven, som jo har en hvis retsgyldighed).

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten