Leder: Hold fast i udsigten til en grøn fremtid – den er faktisk smuk

At have et standpunkt, til man tager et nyt, kan indimellem være ganske fornuftigt. Men når holdningsskiftet bryder med indgåede aftaler og rammer erhvervsliv, borgere eller samfundet generelt, skal der en virkelig god grund til at handle på det.

Venstre-regeringens holdningsskift i sagen om kystnære havvindmøller – som den vil droppe, selv om de er del af et bredt politisk energiforlig fra 2012 og for længst sendt i udbud – har store konsekvenser. Økonomiske for de virksomheder, der har brugt tocifrede millionbeløb på at byde på opgaven med at opføre mølleparker langs den danske kyst. Miljømæssige for borgerne, der må vente længere på den grønne omstilling, hvis planerne om kystmøllerne på tilsammen 350 MW droppes. Og konsekvenser for Danmark som velfungerende samfund, når politiske forlig kun holder, så længe det passer de regeringsbærende partier.

Lige så rigt holdningsskiftet er på konsekvenser, lige så fattigt er det på argumenter. Vi har alle lov til at blive klogere, hvis vi får ny viden og indsigt. Det synes bare ikke at være tilfældet med de kystnære vindmøller.

‘Vi er tvunget til at afskaffe PSO-­afgiften, fordi EU har kendt den ulovlig’, lød argumentet i første omgang, og derfor var der ikke råd til møllerne længere. 8 mia. kr. ville regeringen spare ved at droppe planerne. Men PSO, vores støtteordning til grøn energi, kan lovliggøres med en mindre ændring. Den løsning går flere andre EU-lande efter.

Spareargumentet er desuden skudt ned af realiteterne: Møllerne kan levere langt billigere strøm end ventet – 47,5 øre pr. kilowatttime, garanterer Vattenfall i sit vinderbud. Det giver en belastning på de offentlige finanser på 3,6 mia. kr. over 12 år. Alt tyder på, at også den planlagte havmøllepark Kriegers Flak kan opføres langt billigere end forventet, og så er penge ikke længere hovedargumentet mod møllerne. Det er derimod, at de er grimme.

‘Vi synes, at de står forkert – meget tæt på de danske kyster,’ sagde klima- og energiminister Lars Christian Lilleholt til DR mandag.

Det er jo en subjektiv holdning, man har lov at have. Men ny viden er det ikke. Det er i øvrigt heller ikke et argument, der deles af Venstre-borgmestre i de kommuner, der vil få udsigt til møllerne.

Regeringen står således nu til at sende vindenergien ud i et stormvejr af utilregnelighed uden en virkelig god grund. Vi har igennem et årti set, hvordan en slingrekurs har gjort solceller til et politisk problembarn, selv om billiggørelsen af solenergi globalt er en af de største succeshistorier inden for grøn energi.

Som vi ofte har gentaget på denne plads – og vi sætter gerne endnu et ekko på – så kalder et udviklingstungt og for vores fremtid så vigtigt område som energipolitikken på langsigtede brede forlig, man kan regne med ... også når regeringsmagten skifter. Det vil faktisk være smukt, om udsigten fra de udvalgte kyststrækninger om få år cementerer, at også den siddende regering kan se fornuften i at holde sine aftaler på energiområdet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Venstre kunne passende spørge deres spanske borgerlige kollegaer om hvilken påvirkning det har haft for den spanske økonomi, at man ændrer på reglerne for investeringer, ovenikøbet med tilbagevirkende kraft. Massiv destruktion af tillid hos de institutionelle investorer og afvikling af tusindvis af arbejdspladser. Men det er desværre ikke i høj kurs at anvende det europæiske fællesskab til at udveksle erfaringer. Havde det været tilfældet, havde man også kunne have spurgt her i landet om man skal subventionere solenergi med så store beløb, at det kan betale sig at producere "solstrøm" om natten.

Langsigtede planer har tidligere været et kendetegn for dansk politik og gjort landet til et af de mest interessante for institutionelle investorer, med lav risiko profil. Derfor rammer det ikke bare Danmarks næstvigtigste eksportsegment, clean tech, men får konsekvenser for alle typer investeringer.

De blå partier påberåber sig særlig økonomisk indsigt. Så er der ingen der forstår denne utidige indblanding i energiområdet der helt klart ikke er de ansvarlige politikeres kompetence. Hvis de nu gældende æstetiske argumenter skulle forfølges, så var Danmark jo aldrig blevet beriget med alle disse indkøbscentre, for ikke at tale om monstrøse højlagre uden for snart hver en storby, sensibelt integreret i landskabet og respekterende alle lokalplaner.

  • 21
  • 1

Mon ikke Venstreregeringen efterhånden har udstillet sin inkompetence og uansvarlighed så tydeligt, at vælgerne fravælger dem ved først mulige lejlighed.

Diverse holdningsundersøgelser viser i hvert fald, at danskerne ønsker mere sol- og vindkraft samt elbiler – altså et bedre miljø – i klar modsætning til et flertal i regeringen.

Så mon ikke miljøet langt om længe bliver et tema i næste valgkamp.

  • 19
  • 4

Diverse holdningsundersøgelser viser i hvert fald, at danskerne ønsker mere sol- og vindkraft samt elbiler – altså et bedre miljø – i klar modsætning til et flertal i regeringen

- mon dog? Her lidt om 'begejstringen' for elbiler:

Salget af elbiler i Danmark er gået i stå. Det viser nye tal for første halvår af 2016 fra de danske bilimportører.

Efter den politiske beslutning om at indfase afgifter på elbiler sidste år var forventningen, at der i 2016 ville blive solgt 1800 elbiler, men siden nytår er der kun solgt 206 nye elbiler mod 1206 i samme periode sidste år. Det sker, selv om det generelle bilsalg er rekordhøjt...

Kilde:

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-07-07-s...

Så du må da meget gerne fremlægge dokumentation for, at dan(sk)erne nærer ønsker om (endnu) dyrere energi!

  • 0
  • 15

"To tredjedele af danskerne ønsker, at elbiler fortsat skal være fri for registreringsafgift. Det viser en ny meningsmåling, foretaget for Ingeniørforeningen IDA blandt 2000 danskere. Kun hver tiende er imod afgiftsfritagelse til de miljøvenlige biler."

http://www.danskenergi.dk/Aktuelt/Arkiv/20...

Er der nogen der har sagt en danskerne ønsker dyrere energi? Energipriserne har været faldende længe - for fossiler ganske vist under forudsætning af at vi ignorerer forureningsomkostningerne, hvad vi jo gør - og i Danmark har vi endog et stort element af "zero marginal cost" energiforsyning.

http://www.thefiscaltimes.com/Articles/201...

  • 11
  • 0

Kilde:

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-07-07-s...

Så du må da meget gerne fremlægge dokumentation for, at dan(sk)erne nærer ønsker om (endnu) dyrere energi!

Der må være nogen, der kan finde ud af den reelle udgift ved fossile brændsler og brændstoffer.

Fossilt kul, olie og brændbar gas købes i udlandet og er derfor ækvivalent med at sende penge ud af landet - og herefter som "bonus" berige atmosfærens CO2-indhold. Det kan ikke være i Danmark interesse at fortsætte med ensidigt at sende penge ud af landet i denne sammenhæng. Alle politiske fløje burde kunne indse det.

Hvad ville Danmark reelle udgifter være, incl. på lang sigt, ved at sætte flere vindmøller og solceller op - og målrettet forske i CO2-neutral energilagring, kunstig fotosyntese og fx lave CO2-neutral ethanol, så vi har en energibuffer på mindst et år?

Energi fås fra solen (vind genereres også af solenergi) og CO2 hentes fra atmosfæren.

Hvor svært kan det være at få ADAM til at vise virkningen på nationaløkomonien, hvis man minsker fossil import og selv "hamstre" vedvarende energi i Danmark?

(Mit overordnede mål er ikke at agitere for at dansk økomoni skal afkobles fra resten af verdens.)

Jeg har svært ved at se at vl skal satse på elbiler som anvender Lithium akkumulatorer, da der ikke findes så meget lettilgængeligt Lithium i verdenen.

Det vil være mere optimalt at "helgardere" ved at købe multifuel elhybridbiler. Plug-in generatoren kan fx være brændselsceller eller lineære generatorer med variabel kompression - se: Tyske forskere bygger stempler og elektrisk generator ind i samme motor, Lineærgenerator omdanner brændstof til el og 88 år gammel idé skal drive fremtidens hybridbil.

Akkumulatorer til elhybridbiler og elnet stabilisering bør være baseret på lettilgængelige grundstoffer:

Oregon State University. (2015, October 6). Discovery about new battery overturns decades of false assumptions. ScienceDaily: Citat: "... "For decades, people have assumed that potassium [Kalium] couldn't work with graphite or other bulk carbon anodes in a battery," said Xiulei (David) Ji, the lead author of the study and an assistant professor of chemistry in the College of Science at Oregon State University. "That assumption is incorrect," Ji said. "It's really shocking that no one ever reported on this issue for 83 years." ... "It's safe to say that the energy density of a potassium-ion battery may never exceed that of lithium-ion batteries," he said. "But they may provide a long cycling life, a high power density, a lot lower cost, and be ready to take the advantage of the existing manufacturing processes of carbon anode materials." ..."

University of Waterloo. (2016, August 26). Chemists develop promising cheap, sustainable battery for grid energy storage. ScienceDaily: Citat: "... Chemists have developed a long-lasting zinc-ion battery that costs half the price of current lithium-ion batteries and could help enable communities to shift away from traditional power plants and into renewable solar and wind energy production. ... The battery uses safe, non-flammable, non-toxic materials and a pH-neutral, water-based salt. ... The cell represents the first demonstration of zinc ion intercalation in a solid state material that satisfies four vital criteria: high reversibility, rate and capacity and no zinc dendrite formation. It provides more than 1,000 cycles with 80 per cent capacity retention and an estimated energy density of 450 watt-hours per litre. Lithium-ion batteries also operate by intercalation--of lithium ions--but they typically use expensive, flammable, organic electrolytes. ..."

Stanford University. (2016, June 17). researchers find new ways to make clean hydrogen, rechargable zinc batteries. ScienceDaily: Citat: "... When submerged, the three-layer tandem device immediately began splitting water at a solar-to-hydrogen conversion efficiency of 6.2 percent, already matching the theoretical maximum rate for a bismuth vanadate cell. ... In the study, Cui, Higashi and their co-workers designed a novel battery with electrodes made of zinc and nickel, inexpensive metals with the potential for grid-scale storage. ... To demonstrate stability, the researchers successfully charged and discharged the battery more than 800 times without shorting. ..."

  • 0
  • 2

Venstre kunne passende spørge deres spanske borgerlige kollegaer om hvilken påvirkning det har haft for den spanske økonomi, at man ændrer på reglerne for investeringer, ovenikøbet med tilbagevirkende kraft. Massiv destruktion af tillid hos de institutionelle investorer og afvikling af tusindvis af arbejdspladser

Løkke kunne passende læse en udmærket og klog tale som blev holdt af en mand der - lo and behold - også hed Lars Løkke. I 2009!

http://www.altinget.dk/artikel/2009-5-5-la...

som indledes med følgende:

  1. Danmark skal ligge i front på den grønne dagsorden Den grønne udfordring er højt på Venstres dagsorden. Og der bliver den stående. Vi er midt i en alvorlig økonomisk krise. Det får nogle lande til at skrue ned for de grønne ambitioner. Men det er en meget kortsigtet strategi.

Læs endelig videre. Det er faktisk ret interessant. Lars vil vel kalde udviklingen i hans politik for "fremskridt" og "man har lov at blive klogere".

Men somme tider bliver man dummere

  • 12
  • 1

Citat: "Det giver en belastning på de offentlige finanser på 3,6 mia. kr. over 12 år"

Lige hvad statsfinanserne har brug for disse år. Flere udgifter, så vi kan øge statsunderskuddet, forgælde fremtidige generationer endnu mere for energi vi gerne vil bruge men ikke betale for. Mere statsgæld er fremtiden, flere renter vi skal betale til kapitalistiske interesser, måske vi kan blive det nye Grækenland på sigt.

  • 1
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten