Vigtigt og rigtigt.
Du glemmer dog en ting: De hystriske danske billister, for hvem det er en menneskeret at køre i en forurenende bil. Det gør det meget svært politisk at indføre noget som helst, der forringer deres vilkår.
Regeringens ’luftpakke’, som miljøminister Kirsten Brosbøl lancerede i sidste uge, sætter 149 mio. kr. af til at skaffe renere luft. Halvdelen af beløbet går til at sætte SCR-katalysatorer på bybusserne i København. Det skærer 80 pct. af deres NOx-udslip. Samtidig afstår regeringen desværre fra et valgløfte om at indføre såkaldte renluftzoner i de store byer. København har i forvejen en miljøzone, men den gælder kun lastbiler og omfatter ikke NOx. Udslippet af sundhedsskadelig NO2 ligger ellers et godt stykke over EU’s grænseværdi. EU har indledt en sag mod London for ikke at gøre noget ved problemet, og København kan meget vel være den næste i rækken.
Luftforurening er det miljøproblem, hvor vi har den mest sikre dokumentation for skadevirkningerne. Danmark er langt fra det hårdest ramte land i Europa. Alligevel dør 3.400 danskere hvert år tidligt af at indånde for mange partikler. Op til 500 for tidlige dødsfald i København kan direkte tilskrives udslip fra trafikken. Det er uklart, hvor meget NO2 i sig selv bidrager til dødsfaldene, der hovedsageligt skyldes partikler. NO2 er til gengæld noget skidt for asmatikere og andre med luftvejslidelser.
De fleste tyske storbyer har i årevis haft miljøzoner, som omfatter person- og varebiler. Der er adgangsforbud i centrum for biler, der ikke opfylder Euro 3-normen. Det reducerer både udslippet af NO2 mere end katalysatorer på bybusser, samtidig med at en del af de skadelige partikler forsvinder.
En miljøzone som Berlin kunne Danmark umiddelbart kopiere. De mange bilsynscentre kunne uden problemer udlevere de nødvendige mærkater. Hvis vi ville gå længere end tyskerne, kunne vi sætte kravet ved Euro 4-normen, som var lovkrav til og med 2011.
Men regeringen er bange for at miste vælgere blandt landets bilister. En mindre del af dem kører i de gamle dieselhakkere. Modsat tyske biler af samme alder kan de stadig være penge værd på grund af den høje danske registreringsafgift. Får de forbud mod at køre i København, bliver de med ét slag så godt som værdiløse.
’Med en renluftzone ville vi have generet en hel masse borgere, som hver dag er afhængige af deres bil for at kunne komme ind i København og passe deres arbejde, så det instrument har vi fravalgt,’ som miljøministeren formulerede det over for Radio24syv.
I den ligning tager hun så ikke hensyn til indbyggerne i hovedstaden, som dagligt må lide pga. konsekvenserne af forureningen. Hun tager heller ikke hensyn til de beregninger, som viser, at det er en god forretning at indføre miljøzoner, ganske enkelt fordi det reducerer så mange sygedage. Til gengæld slår hun fast, at princippet om, at forureneren skal rydde op efter sig, ikke gælder for de bilister, som transporterer sig selv i de allerværste køretøjer.
Det tragiske er, at de 74 mio. skattekroner til SCR-katalysatorer er langtfra tilstrækkeligt til at bringe NO2-koncentrationen på den stærkt forurenede H.C. Andersens Boulevard ned under EU’s grænseværdi. Dermed risikerer ministeren alligevel en sag fra EU-Kommissionen.
Vigtigt og rigtigt.
Du glemmer dog en ting: De hystriske danske billister, for hvem det er en menneskeret at køre i en forurenende bil. Det gør det meget svært politisk at indføre noget som helst, der forringer deres vilkår.
Er ALLE bilister ikke bare onde? Derfor er det retfærdigt at de betaler 3x bilens pris! Derfor er det retfærdigt at afgifterne er mange gange større end de omkostninger de skulle dække!
I Danmark har vi jo selv bestemt, at dels holder biler 3 gange så lang tid som i andre lander, dels nedsatte de 179 fejlanbragte afgiften på små diesel biler i nullerne, de var typisk uden filter. Dermed kunne man indføre en afgift få åre efter, for netop ikke at kkøre med filter. Defor kører vi stadig rundt i diesel biler uden partikelfilter. I Danmark handler ALT om penge til staten. Aldrig om miljø eller logik.
Jeg satser på, at min 'gamle dieselhakker', som nu er 10år+ holder 5-7år endnu. Derfor har jeg ofret et partikelfilter og betaler nu ikke partikeludledningsafgift på 1000,-/år. Økonomisk er der en investering, men efter 5år er der nogenlunde balance!! i betragtning af, at udstødningen trængte til udskiftning. OK, det er et gør-det-selv projekt, så det letter økonomien, men efter at have erkendt, at dele af udstødningen trængte til udskiftning og have købt filter/prekat og ny katalysator og potte for 10.000,- fået 2000,- for de gamle katalysatorer, så vil projektet om 5år have kostet mig 3000,-. 3000,- for udskiftning af en komplet udstødning er ikke dyrt og skulle have været afhold alligevel.
I setedet for at øffe om dyre biler, så skulle nogen flere se at skåne lungerne for partikler.
Jeg kører ca. 28000km årligt.
Jeg har pt. en benzinbil, men alene at skifte til en iøvrigt tilsvarende model diesel, vil give mig en årlig besparelse på 7000,- - 8000,- kr, når den højere afgift er medregnet !
Jeg vil altså ikke vælge, at skifte til en diesel fordi jeg er ond/egoistisk/psykopat/..., men fordi det giver en hulens masse fornuft, med det nuværende samlede afgiftssystem. Jeg skal i hverdagen passere gennem det indre København. Fordi nogle tåber har ment, at dét er genialt med en hovedtrafikåre dén vej igennem... Hvem var/er beslutningstagerne for den beslutning ? Idøm dem en dummebøde ! Jeg har absolut ikke valgt det og vil virkelig gerne undgå, at skulle gennem et centralt byområde. I enkelte tilfælde er jeg dog "venlig" og tager sydmotorvejen, men det er en væsentlig længere vej og derfor i realiteten mere miljøbelastende og dyrere. Med en miljøzone vil den lange vej formentlig blive den eneste realistiske mulighed for, at jeg kan komme frem/tilbage på arbejde. Få lavet en ordentlig nordlig omfartsvej, som samler alle de fra Hillerød-/Helsingørmotorvejen, som ikke passerer gennem indre by af ond vilje, men blot fordi de skal til Amager. Skru på afgiftssystemet, så der ikke er et umiddelbart behov for privat-dieselbiler, grundet elementær famillieøkonomi.
er kort sagt en god idé... Det kan laves etapevis. Zone 3 til at starte med, og så Zone4 krav fra 2018 eller sådan noget... Min gamle passat V6 2,8 fra 2000 er i kategori4, så det er begrænset hvor mange biler der reelt bliver ramt. Det vil klæde regeringen at vise lidt sund fornuft her, og så tage en beslutning. Det vil heller ikke skade landet eller nogle personer for den sags skyld, hvis vi får smidt alle de der gamle Ford Transitter og hvad der eller ligger og kører rundt og oser... Jeg håber det går samme vej i Århus!
@Ib Erik Söderblom. Jeg er helt og aldeles enig! Thumbs up!
Brug af diesel i storbyer er noget svineri! Og det gør det ikke bedre, at det kan betale sig, som vores afgiftsystem er indrettet. Politikerne må til tegnebrættet og designe nye afgiftsystemer der retter op på dette. Miljøzoner vil være en god begyndelse. Start med at forbyde alle dieselkøretøjer i middelalderbyen, og vedtag, at om tre år udstrækkes det til også at gælde andre udstødningsbiler. Det vil tvinge alle busselskaber og taxa-selskaber til at anskaffe et antal forureningsfri køretøjer, og sætte gang i udskiftningen. Man kan så gradvis udvidde miljøzonen til større dele af byen, specielt hvis vi får en ny havnetunnel, så den forurende trafik kan ledes derigennem.
Jeg skal i hverdagen passere gennem det indre København. Fordi nogle tåber har ment, at dét er genialt med en hovedtrafikåre dén vej igennem...
Et måske dumt spørgsmål: Hvad er det for en færdselsåre gennem indre København? Du har da mulighed for at tage Motorring 3, som der mig bekendt primært ligger lidt uden for byen.
Kære Ulrik genlæs det indlæg du refererer til.....der kan du finde svaret:)
Så længe den miljøzone bliver i københavn, kan i for min skyld lave den imorgen. Og inden visse personer i den her tråd mister helt jordforbindelsen, så synes jeg det er lidt friskt at kalde alle bilister for hysteriske. De hysteriske bilister betaler rigtigt mange penge for at rigtigt mange mennesker bla. i kbh kan rende rundt og spille hellige i metroen. Men hvorfor ikke forbyde alle biler at køre i storkøbenhavn med det samme????? Så kan vi jo se hvor sjovt det bliver når dagligvarerne osv. enten skal hentes på cykel eller hestevogn. En 46 tommer fladskærm på en cykel i blæse vejr kan blive rigtigt sjovt. Til gengæld bliver der dejligt stille og masser af frisk luft i kbh, lidt lige som ude på landet hvor vi andrer bor men som bymenneskerne ikke bryder sig om fordi der er "kedeligt".
En 46 tommer fladskærm på en cykel i blæse vejr kan blive rigtigt sjovt.
Bare placer fjernsynet oven på sofaen. http://www.flickr.com/photos/45278598@N07/...
Her et billed fra fra 40´rne af to mænd der bringer fladskærme og andet ud med deres 2 motorede model. Bemærk de lave omkostninger til drift og vedligeholdelse af køretøjet. https://www.flickr.com/photos/16nine/82251...
Her den gamle konge med sine personlige fladskærms transportere han altid medbragte, i tilfælde han faldt over et godt tilbud. https://www.flickr.com/photos/16nine/82241...
Da København indførte forbud for forurenende diesellastbiler, kunne der udstedes dispensation til enkelte lastbiler. TDC havde en speciallastbil til de ekstra store kabler, der bruges netop i København. Alle ansøgninger om dispensation blev afslået, samtidig kunne man se kommunens egne helt almindelige meget forurenende lastbiler ose rundt med dispensation.
Diskussionen her synes at have den forudsætning at alle biler dagligt eller i hvert fald ofte kører igennem København. Sådan er det heldigvis ikke. Min nyeste bil årgang 1999, som jeg købte i 2011 har kun været i København een gang, og jeg betragter mig ikke som speciel på dette punkt. Det er OK med mig at nedbringe afgifterne så bilpriserne generelt falder lidt hurtigere end nu, men skulle det ske alene fordi man afskærer visse biler fra et lokalområde ovre østpå bryder jeg mig ikke om det.
Når jeg cykler! hjem fra arbejde, står der da et nydelig miljø zone skilt på slotsherrensvej i Husum I sidste uge var jeg til møde hos et af de store bilmærker, hvor meldingen var at nye biler bygges til 10 års levetid, desværre bliver de ældre i DK. Selv om der indføres nye miljøregler for biler i DK går der langtid inden effekten slår igennem. På den anden side så er forurening en god ting. Det kan der nemlig lægges afgift på, og den afgift kan hele landet betale. Uden forurening, ingen penge i statskassen
Fint nok med en miljøzone i København efter samme princip som i Tyskland. Jeg forventer så bare, at den kommer til at gælde ALLE køretøjer, inklusive kommunens egne biler, knallerter/scootere, busser og DSB's osende ME lokomotiver. Fremover må regionaltogene fra de ikke-elektrificerede strækninger så ende i Høje Taastrup og rejsende kan der skifte til el-drevne tog, som kører dem til centrum.
Så husk lige at give vintage biler og benzin youngtimers special tilladelse til at køre ind i miljø zonen. Evt f.eks 5-10 gange om måneden. De er så få og køre så lidt at de ikke er noget miljø problem. Til gengæld spreder de glæde ved deres tilstedeværelse, og minder os om bilens fantastiske udvikling og historie, teknisk og design mæssig.
Kære Magnus.
Jeg har læst din spændende og interessante artikel.
Jeg bor godt nok 50 meter fra et kryds med 2 meget trafikerede veje i storbyen Odense. Men jeg mener ikke, at man skal forbyde personbiler af dieseltypen visse steder i storbyer.
Jeg mener, at FDM har lavet en lille artikel eller indlæg på deres hjemmeside, som påstår, at personbiler kun er skyld i en mindre del af partikelforureninger. Men jeg skal have fundet den lille artikel eller indlæg, så jeg kan dukumentere, at jeg ikke husker forkert. Den vil jeg lede efter en af dagene.
Man skal måske tage FDMs udtalelser med et gran salt, da de jo er meget interesseret i personbiler.
Venlig hilsen Jan Hervig Nielsen Ideudvikler Projekt Trafiksikkerhed ( og Projekt Smørhul )
Egentlig burde der være et link til netop de tyske miljøzoner, da der her kan læses nærmere hvilke regler der gælder: Her er et link: http://www.umwelt-plakette.de/deutschland-...
For sjov, undtagelsesreglerne: http://www.umwelt-plakette.de/ausnahmerege...
Specielt den om:
- Oldtimer (gemäß § 2 Nr. 22 der Fahrzeug-Zulassungsverordnung), die ein Kennzeichen nach § 9 Abs. 1 oder § 17 der Fahrzeug-Zulassungsverordnung führen, sowie Fahrzeuge, die in einem anderen Mitgliedstaat der Europäischen Union, einer anderen Vertragspartei des Abkommens über den Europäischen Wirtschaftsraum oder der Türkei zugelassen sind, wenn sie gleichwertige Anforderungen erfüllen.
Som en anden har været inde på, så nærmer den danske bilpark sig til at blive betegnet som veteranbiler. Dette vil også indebære lavere vægtafgift, forsikring mm.
Tag det roligt. Der kan ikke indføres miljø zone i Køvenhavn før efter metro projektet har nosset sig færdig. Ellers skal metroprojektet og betale afgift på de 1000'vis af køreture de har med lastbiltransport. Direktøren for metroselskabet skulle jo nødig miste sin 10% bonus. Gad vide hvor meget alle de katastrofale målinger København vil falde, når det projekt er overstået. Projektet blev ikke startet bare af hensyn til Københavnerne dovenskab, og metro-mafian, men da bestemt også af hensyn til miljøet. Fordelen ved at undersøge, og starte afgiftshelvedet nu, er så er der flere penge til statskassen på sigt
....når Københavnere flytter til omegnskommunerne at de er vandt til at biler kan opbevares på vejarealerne.
De er er fuldstændigt uden evner til at bemærke at at biler og andre køretøjer skal opbevares på deres egne grundarealer ligesomsom deres naboer gør det.
I Tokio kan man ikke anskaffe sig en bil med mindre man kan dokumentere at man har en privat plads til,den.
Her i Allerød kan man se at nye borgere( især Københavnere) der køber ejendomme fra familier der ikke har haft bil i familien , placerer deres biler uhensigtsmæssigst på gade arealerne, som i hovedstaden
...når Københavnere flytter til omegnskommunerne at de er vandt til at biler kan opbevares på vejarealerne.
Så de tror, de har vundet retten til at bruge vejarealerne, fordi de var vant til det. Det skal de bare vænne sig af med. ;-)
Hvorfor ikke blot løse problemet istedet for at behandle et symptom.
Lastbilerne skal jo hovedsageligt ind i køben for at aflevere varer og køre skrald ud. Forbyd butikkerne i København, vupti så er problemet med alle lastbilerne løst. Eller aflever det på Avedøre Holme, så kan Københavnerne cykle ud og hente varer :).
Det er da fuldstændigt tåbeligt at ville gøre fungerende lastbiler værdiløse, hvem tror bloggeren skal betale for de lastbiler ?. Omkostningen ender altid hos os selv.
Tænk nu tanker der laver bedre løsninger og hold op med at lave benspænd for eksisterende løsninger. Tyskland har miljøzoner og hvad så ? hvad har det kostet de tyske borgere ? 500 dødsfald pga partikler.. ja ?.. skal vi så også forbyde gamle støvsugere uden HEPA filtre, og tvungen 2 årig syn af alle vores støvsugere. Det ville ihvertfald få gang i salget af støvsugere :)
Hej.
Jeg skrev ordret: " Jeg mener, at FDM har lavet en lille artikel eller indlæg på deres hjemmeside, som påstår, at personbiler kun er skyld i en mindre del af partikelforureninger. Men jeg skal have fundet den lille artikel eller indlæg, så jeg kan dukumentere, at jeg ikke husker forkert. Den vil jeg lede efter en af dagene ".
Jeg har nu ledt efter artiklen eller indlægget hos FDM. Men jeg kan desværre ikke finde den. Jeg har ellers kigget alle FDMs "nyheder" igennem indtil januar 2014.
Så jeg kan ikke dukumentere det. Undskyld.
Kærlig hilsen Jan, Projekt S og T
Måske denne?: http://www.fdm.dk/fdm-mener/er-biler-nu-og...
Hej Ole.
Mange tak for dit link. Jeg har lige læst artiklen, som du linker til.
Jeg ser ikke sikker. Men det kan godt være, at det er den linkede artikel, som jeg har læst.
Nu vil jeg kopiere den til mine email-adresse, så jeg kan læse den igen, hvis jeg får behov for dette.
Artiklen er skrevet af FDM, der jo taler personbilernes sag. Men det er helt sikkert spændende læsning.
Kærlig hilsen Jan, Projekt S og T
Hej Ole.
Mange tak for dit link. Jeg har lige læst artiklen, som du linker til.
Jeg ser ikke sikker. Men det kan godt være, at det er den linkede artikel, som jeg har læst.
Nu vil jeg kopiere den til mine email-adresse, så jeg kan læse den igen, hvis jeg får behov for dette.
Artiklen er skrevet af FDM, der jo taler personbilernes sag. Men det er helt sikkert spændende læsning.
Kærlig hilsen Jan, Projekt S og T
At københavnere og de nærer omgivelser slet ikke har behov for en bil, man kan sparer styrtende med penge ved at benytte sig af den kollektive trafik, og lad nu være med at piv over at det ikke er godt nok, tag i provinsen og få sat jeres synspunkter lidt i perspektiv, også drop dog for helvede de latterlige biler ind i storbyerne, har man kun en bil i storbyerne fordi det viser prestige eller overfladiskhed?
En ting er sikkert, en personvogn i indre københavn er som minimum fuldstændigt latterligt.
Mvh Dennis
De gamle diesellokomotiver udleder hvert især 1.000 gange så mange partikler som en privatbil, og som gammel Valby-borger kan jeg berette, at selv i 100-200 meters afstand kunne (og kan) man opleve, at den stinkende os fra lokomotiverne drev og driver fortsat ind over de nærliggende bebyggelser, foruden at støjgenerne er markante.
Vi skal have hele historien med.
Det er ikke helt sandt, selvom det dog syntes sådan. Nogle ønsker at gøre ting mere grønne og mindre belastende for fællesskabet. Andre ser frem til sin egen næsetip (dvs. min bil, mit hus, min webergrill) og sort blok finder sine argumenter og vælgere i sidstnævnte.
HEJ.
JEG BOR SOM SAGT I ODENSE 50 METER FRA ET KRYDS MED 2 MEGET TRAFIKEREDE VEJE. JEG HAR GLIMRENDE BUSFORBINDELSER. OG ER TÆT PÅ EN TOGPERRON.
Undskyld, jeg har først opdaget nu, at jeg har råbt og skrevet med stort.
Jeg har ikke brug for en personbil.
De mange personbiler i Odense fylder og larmer. Og man skal vente i 100 år på alle de forbi-kørende biler, hvis man skal over gaden. Det irriterer mig. Men jeg synes ikke, at alle personbiler af diesel- og benzintypen skal ud af byen.
Dog er jeg positiv m.h.t. at lave bilfrie zoner nogle steder i byer. Så man kan forsøge at begrænse brugen af personbiler i byen. Men man bør ikke forbyde dem.
Her i Odense har man lige lukket en del af Thomas. B. Thriges gade for biler og busser. Det giver jo færre personbiler og lastbiler samt busser i et lille område. Og man har lavet Odins Bro, så en stor ringvej i udkanten af Odense er færdiglavet. Så nu kan en del bilister benytte ringveje istedet for at køre gennem Odense. Det er i hvert fald sådan, at jeg har forstået politikerne. Og den løsning er måske meget god.
Kærlig hilsen Jan, Projekt S og T
Hvornår er en bil gammel? Er en 10 år gammel peugeot med FAP systemet, gammel? De kan findes til fornuftige priser på 30-40.000 kr med ca 250.000 kørte kilometer. Med gennemsnitlig pendlerkørsel holder de i ca 6 år og har derved rundet 16 år. Så har den ca rundet 400-450.000 km, hvilket er fuldt ud realistisk med en PSA diesel. Den skal have lidt undervognsbehandling og have skiftet lidt sliddele, ligesom alle andre biler. JA den holder sikkert ikke til ovenstående, hvis den bliver kørt "forkert"(for mange småture osv - køb en benzinbil). Men det gælder også alle andre biler. Ligesom det gælder alle biler, at de skal have regelmæssig service og vedligehold, som der er pænt beskrevet i instruktionsbogen og f.eks haynes manualer osv. Så man kan sagtens have en moderne diesel med få kilometer på tælleren, som oser og stinker, blot den er kørt eller brugt forkert, samt forkert service(ikke tilpasset forbruget) - ligesom det modsatte kan være tilfældet. Hjælper ikke meget at en diesel har filter på, når folk mest køber f.eks en lille HDI 1.4, fordi den "lover" ca 23km/literen, men fuldstændigt glemmer at den kræver længere køreture (helst på motorvej) for at filteret virke efter hensigten.
Når så alle bilerne er blevet smidt ud af byen, bliver det spændende at se hvor længe der går inden folk så begynder at klage over støj fra cykler, scootere og rullatorere.
Når så alle bilerne er blevet smidt ud af byen, bliver det spændende at se hvor længe der går inden folk så begynder at klage over støj fra cykler, scootere og rullatorere.
Ja det blir spændende. Man kunne starte med at forbyde gear på cykler. Der hvor jeg bor er der et inferno af larm fra disse modernet derailleur gear .
Hej Willier og Rene.
Det værste er tit motorcykler. De larmer. Heldigvis er der ikke så mange af dem.
Jeg ved ikke, om det er rigtigt. Men jeg har ladet mig fortælle, at nogle hjerne-døde personer sætter ulovlige "støjsendere" på motorcykler, så de larmer noget mere. Disse folk mener nemlig ikke, at flere af de lovlige motorcykler larmer nok. Om det, som jeg har hørt, er rigtigt, ved jeg ikke.
God weekend. Jeg har weekend allerede nu torsdag. Jeg arbejder nemlig aldrig om fredagen. HIHI.
Om lidt skal jeg hjem og se Tour De France. Det er på cykler. Så der er ikke så meget larm fra disse. Men okay, der er måske lidt larm fra derailleur-gear. Dem kender jeg ikke.
Kærlig hilsen Jan, Projekt S og T
Det er forkert kun at se på dieselbilerne. Alle motorer forurener og alle kan gøres mere rene hvis man vil betale nok for det. Da midlerne er begrænsede skal man derfor se på hvor man opnår mest for pengene.
Jeg kan f eks ikke forstå hvorfor staten på forhånd har afvist at køre diesellokomotiver på gas - hvis de klan gøre det i USA hvorfor så ikke se på de erfaringer de har der og tage metoden til os !
At sætte filter på gamle dieselbusser er ikke særlig effektivt og dieselforbruget sættes op,. hvorfor ikke gå hele vejen og køre på 80 % gas ? Det går fint med gasbusser i mange andre lande - så hvortfor ikke i Danmark ? Gas er nemlig også billigere så det kan betale sig !
mvh jacob schønberg
Så kunne man også opkræve kæmpe gebyrer for at få det lille mærke i vinduet, hvis jeg kender staten ret.
Jeg var på Campingferie i Tyskland i år. Jeg forsøgte at få et miljømærke hos TÜV, men synsmanden påstod, at det kunne man ikke få som udlænding, og det skulle man slet ikke have, hvilket jeg er ret sikker på er forkert. Men hvad stiller man så op? Heldigvis fik jeg ikke meget brug for det. Det blev til een ulovlig tur igennem Göttingen, da min GPS ikke lige kender "kør uden om miljøzoner". I Berlin parkerede vi uden for og tog toget ind, hvilket jo også oftest er nemmere, hvis der ikke havde været sporarbejde, som gjorde at vi brugte det meste af dagen med at køre i forkerte tog forkerte steder hen.
Nu indfører de også snart motorvejsafgift for udlændinge. Kan være man bare skal blive herhjemme eller tage til Sverige.
Løser det der med partiklerne sig ikke om nogle år, når de gamle biler forsvinder af sig selv? Jo - de holder længere i DK, men dog ikke evigt.
Jeg har fået udstedt miljømærke hos TÜV til min dansk indregistrerede bil i 2013.
Jeg har fået udstedt miljømærke hos TÜV til min dansk indregistrerede bil i 2013.
Ja - det var også det jeg havde læst mig til, at man burde kunne. Men det vidste lige ham her altså ikke. Det er nok nemmere i Harrislee/Flensburg, men nu var vi nede ved Göttingen, hvor jeg fandt ud af, at jeg måske fik brug for det. Jeg troede kun det var de helt store byer som Berlin og München der havde det.
Jeg fik det grønne miljømærke monteret hos TÜV i Ingolstadt. Jeg spekulerede i at de muligvis var venligt stemt overfor en gammel Audi 100 C3 i Audi byen. 5 euro kostede det, og synsmanden skulle blot kaste et blik under bilen for at se om der var katalysator monteret. (Euro2 med tykke partikler) Det har måske hjulpet at den originalt er tysk indregistreret og at jeg er turist. Sollyset har dog efter hånden udvisket nummerplade oplysningen som blev skrevet med en permanent marker i det hvide felt. Hvordan tjeckes disse miljø zoner, sider der et kamera og sammenligner om miljø mærket passer til nummerpladen på bilen, og en bøde udskrives automatisk hvis der er mismatch ? .
Hvis man kigger på a+ hjemme side kan man se at det ikke er muligt at få miljø mærke til en benzinbil fra før 31/12 1992. Og diesel biler skal være fra 2001-2006 for at kunne få det gule miljømærke Euro 3 http://www.applusbilsyn.dk/miljoe/euro_nor...
Hvor mange "gamle dieselhakkere" ser du til dagligt? Er det ikke et billede fra 1980'erne du forsøger at mane frem?
Knallerter har en langt højere partikelforurening end personbiler. Hvorfor ikke forbyde dem i stedet for?
De kan jo starte med busserne og genindsætte sporvognen. Det vil helt sikkert hjælpe en god del.
Præcist HVAD skulle det hjælpe at indføre miljøzone efter tysk standard, hvis nye dieselbiler forurener lige så meget som de gamle... andet end at stempelskubberne bliver lidt flere?
Tror man har gjort sig selv en bjørnetjeneste at kræve bedre dieselbiler. Jo finere partikler, jo længere kan de komme ned i luftvejene, og evt. direkte i blodbanen.
"" Kristian Østergaard 9 måneder siden
Knallerter har en langt højere partikelforurening end personbiler. Hvorfor ikke forbyde dem i stedet for? ""
Knallerter har ikke partikel forurening, det er kun dieselbiler der har det på grund af forbrændingsformen men knallerter forurener så på en anden måde der er lige så slem.
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard