Leder: Fantastisk med nye milliarder til trafik - men glem lokalpolitik

**Man må gnide sig **i øjnene! Men jo, det er sandt: Regeringen vil fordoble de årlige investeringer i trafikinfrastruktur fra tre til seks milliarder kroner og har sat sine tungeste folk til at finde finansieringen. Meget tyder derfor på, at pengene kommer, hvilket vil betyde en massiv satsning på et område, som har været udsultet alt for længe.

**Retningen **er helt rigtig. Vejene er sandet til, banerne hænger i laser og CO2'en pulser ud af sektoren. Og man kan som noget fjerde føje til, at Danmark er ved at underinvestere sig væk fra de internationale trafik-landkort.

**Finansieringen **af de nye investeringer optager selvfølgelig regeringen. Der tales om to mulige kilder, nemlig brugerbetaling og de uventede ekstra­indtægter til staten fra Nordsøen. Begge kilder er valide. Nordsøindtægterne er i bund og grund koblede til CO2-udslippene, så hvis nogle af midlerne bruges til at bygge en infrastruktur, som fører til lavere udslip, er det ægte fremadrettet. Brugerbetaling for f.eks. en kø-fri motorvej er også rimeligt og relevant. Både brugeren og samfundet har nytte af, at trafikken fungerer.

**Den rigtige trafikale **infrastruktur er i det hele taget helt afgørende vigtigt for samfundets positive udvikling og konkurrencekraft.

**Fremadrettet **er en beslutning allerede stærkt på vej: Underskriften sættes på aftalen om en Femernbro onsdag i næste uge. Selv om der har været kritik af, at forbindelsen ikke ligger direkte på linjen København-Berlin, så bør man huske, at en bro til Tyskland via Femern er langt bedre end ingen bro, hvilket ville blive resultatet ved en genåbning af den politiske debat.

**Solide **internationale trafikforbindelser er et fokusområde. Et andet er kontakten mellem landsdelene, hvor det oplagte er, at bygge en ordentlig elektrisk jernbane København-Odense-Århus-Aalborg, herunder at få beslutningen overstået og lægge en helt ny bane over Sjælland.

**Glem til gengæld **århusianernes særønsker om en ny bro til København over Samsø. Den vil blot gøre København og Århus til landets to poler, mens resten vil visne. Fire store byområder er bedre end to.

**Måske er vi **på vej ind i en ægte ketchupeffekt på trafikområdet. Det er fremragende. Det eneste, politikerne samtidig bør sikre, er rationelle beslutninger og at lokale særinteresser ikke løber med pengene.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er når man banker og banker og ingenting sker, men lige pludselig kommer det hele væltende på en gang.

Politikerne har lovet og lovet at der sker noget, men intet skete. Men lige pludselig skal alt laves på een gang.

Sådan forstår jeg det.

  • 0
  • 0

kan det virkelig passe at det i artiklen står skrevet som argumentet for at bygge Femern-broen!?

Jamen, så lad os da bare kaste 32 mia. kr. væk på dét solide projekt... Gad vide hvordan de penge ellers kunne være investeret i dansk infrastruktur.

  • 0
  • 0

Infrastruktur rækker langt frem i tiden, så beslutninger på dette område SKAL tage hensyn til fremtidens store udfordringer. Olien løber ud Biobrændstoffer er ikke i stand til at levere Klimaet kræver at CO2 udledningen reduceres til 1/4 !!!

Ved en konference spurgte jeg Svend Erik Hovmand om hvad der sker med Femern broens finansiering hvis det bliver nødvendigt at reducere biltrafikken. Tilhørerne var meget glade for det spørgsmål - det var SEH ikke ! Problemet er jo at når det går galt, så hænger de danske skatteydere på regningen. Tyskerne ville ikke være med og svenskerne gnider sig i hænderne over at danskerne er dumme nok til at løbe risikoen. Tiden må være inde til revurdere måden vi skaber infrastruktur på. Er motorveje og jernbaner den rigtige måde at bevæge mennesker rundt på eller findes der andre muligheder. Forøvrigt mener jeg at RUF bør prøves :-)

  • 0
  • 0

Til vedligehold af landevejene er der igennem de sidste par år blevet skåret så kraftigt at landevejene er i så stort forfald, tror jeg, at de 3 milliarder der bliver sat af ekstra, kun lige vil kunne slå til at oprette landevejene til deres normale tilstand.

En af mine bekendte arbejder for vejdirektoratet i Herning, og hans budget for vejvedligehold er blevet skåret 50% ned i forhold til sidste år, og hans job består i at prioritere hvor man ikke må spare på vedligeholdet. Han siger at regeringen gør det, som bedst kan beskrives i forbindelse med sneskovling: Man skubber al vedligeholdet foran sig indtil det hele står stille.

  • 0
  • 0

Vi nyder alle godt af, og er alle afhængige af en velfungerende infrastruktur, uanset om vi selv direkte benytter os af den, hvorfor det må være naturligt at vi alle bidrager lidt over skattebilletten.

De fossile bilister betaler allerede ca. 50 mia. om året i skatter og afgifter, hvorfor en øgning af investeringerne i trafikinfrastruktur på 3 mia., fra 3 til 6 mia. årligt, herunder også jernbanen, lyder som et meget lille beløb i den sammenhæng.

At bilisterne derfor skulle betale yderligere skatter, for med mange års forsinkelse endelig at få bare lidt mere for alle de penge de betaler, virker som logik for danske politikere. Specielt når man tænker på at det jo kommer hele samfundt til gode at folk kan komme til og fra arbejde.

Vi kan udfase brandbeskatningen af de danske bilister ved at lade de fossile bilister betale hvad de betaler idag, dog med en omprioritering af skatterne fra mindre registrerings og grøn ejerafgift til øgede afgifter på det fossile brændsel, og så holde fast i at elbiler skal være afgiftsfrie at købe og eje.

Lastbilerne står idag for 90-95% af sliddet på de danske veje, hvorfor det vil være naturligt at gøre som i Tyskland, hvor lastbilerne betaler for det ekstra slid de forvolder.......Mange gode penge at hente fra danske/udenlandske lastbiler der kører igennem DK, og et incitament til at flytte mere gods over på jernbanerne. Ekstra prisen som vognmændene kommer til at betale, bliver automatisk sendt videre til de rigtige......forbrugerne.

Endelig vil der være en stor del selvfinansiering, når det arbejdende folk kan bruge deres tid på at arbejde istedetfor at spilde deres tid i træg offentlig transport, alternativt stop and go på de danske motorveje.

  • 0
  • 0

Lastbilerne står idag for 90-95% af sliddet på de danske veje, hvorfor det vil være naturligt at gøre som i Tyskland, hvor lastbilerne betaler for det ekstra slid de forvolder.......

Jeg er allerede spændt på at se hvor meget særpræg man kan satte på teknologiudvikling til lige præcis de danske problemer med sådan et system. Der må der selvfølgelig findes en dansk løsning, som er lysår forud alt som de andre har fundet på i sidste århundrede - og gerne inkompatibel...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten