Leder: En kronjuvel til spotpris! Mere konkurrence?

Så skete det endelig. KMD - tidligere Kommunedata - er solgt efter spekulationer og diskussioner i årevis. For en pris på to milliarder kroner forsvinder KMD ud af KL's Kommune Holding over til kapitalfonden EQT og vores allesammens ATP, der overtager en begrænset ejerandel. To milliarder kroner er blot halvdelen af den pris, som iagttagere pegede på var realistisk for blot to år siden, hvor tallet fire milliarder kroner cirkulerede i pressen. KMD havde i 2007 en nettoomsætning på 3,2 milliarder kroner og tjente ca. 150 millioner kroner.

Nuvel, det er allerede andre tider. Det bliver derfor særdeles interessant at følge, om salget blot giver kommunerne lidt økonomisk varme næste år - eller - om der nu kommer reel konkurrence, som vil give kommunerne og dermed borgerne bedre it-løsninger til en lavere pris. Man kan begynde med at se på, hvorledes det er spændt af med KMD's statslige søster, nemlig det nuværende CSC og tidligere Datacentralen.

**Datacentralen blev solgt **for 12 år siden med skåltaler om, hvordan der nu kom øget konkurrence på it-området i den statslige sektor. Man må imidlertid konstatere, at CSC har beholdt rigtig mange af sine gamle kunder i etaterne, der har haft særdeles vanskeligt ved at slide sig løs og dermed i praksis betalt alt for meget. Det var en af grundene til, at Finansministeriet ved årets begyndelse ville oprette en slags statens interne og omnipotente it-afdeling, der skulle kunne spare borgerne for 425 millioner skattekroner om året. Inspirationen kom fra det private, hvor tankegangen om den såkaldte koncern-it går sin sejrsgang.

Problemet med en stærkt dominerende, måske monopolitisk, aktør, handler om, hvordan den kan udnytte de svage faglige kompetencer hos en kunde. At en lille kunde bliver meget afhængig af leverandøren som "uvildig" rådgiver, der sælger løsninger, som sømløst virker med det, man allerede har købt: »Han er min ven. Hvad er der at være bange for?« Og selv om kommunalreformen har reduceret antallet af tilknyttede it-afdelinger til hundrede, så er det let at forestille sig, at moderne it er så komplekst og mangefacetteret, at afhængigheden vil bestå uanset at de kommunale it-folk er dygtige.

Dertil kommer så en sværere diskussion af betydningen omkring, hvem der skal havde adgang til samfundets infrastrukturer. Der er en grund til, at SAS og Københavns Lufthavne er adskilt, at DSB og Banestyrelsen er adskilt og at TDC og ...nå nej. Måske vi kan leve med en privatisering af den digitale infrastruktur. Men det havde været godt med diskussionen først.