Leder: Efter rejsekortet - giv os ‘Transport for Copenhagen’
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Leder: Efter rejsekortet - giv os ‘Transport for Copenhagen’

Det er et spørgsmål om temperament. Nyheden om, at alle DSB-­rejsende skal betale for et under­finansieret rejsekortsystem, uanset om de bruger det eller ej, hidkalder enten den indre koleriker eller den tavse resignation.

Offentlig transport i Danmark kan synes som et kaotisk vejr­system, mennesker intet kan gøre ved andet end at leve med det. Men systemet er menneskeskabt, og tiden nærmer sig for et opgør, hvor kontrollen kommer tilbage.

Rejsekortet er ikke længere så meget et problem i sig selv som et symptom på absolut irrationel indretning af vores offentlige transport. Det er faktisk en teknisk bedrift overhovedet at udvikle en it-løsning, der spænder over et virvar af trafikselskaber og takstsystemer, som i det store hele hænger sammen. Så en hurtig hyldest til de udviklere, der trods alt har fået humlebien luftbåren.

Men ansvaret for den kollektive transport i vores land er spredt på så mange hænder, at nok så dygtige fagfolk ikke kan kompensere for et organisatorisk fejldesign. I hovedstaden kæmper DSB, DSB S-tog, Movia og Metroselskabet med hinanden om kundernes gunst og interne afregninger af en kompleksitet, der ville have fået byzantinske bureaukrater til at vånde sig.

Gentagne gange har kommis­sioner og udvalg fastslået, at der er behov for koordinering af afgangs­tider og takstsystemer. Senest skulle et forenklet takstsystem have været klar på Sjælland ved årsskiftet. Men en skuffet transportminister Magnus Heunicke (S) måtte spejde forgæves efter løsningen.

Monsteret lever videre, og den frustrerede, men heroisk kæmpende minister kan nok prøve at tiltvinge sig kontrol over uvæsenet ved at banke hårdt i pladen fra sin plads ved bordenden, men kan intet garantere. Trafik- og transportministre en masse ser ud til at blive slidt op på denne uriaspost, mens hverken IC4 eller rejsekortet har kostet én embedsmand jobbet.

Lederne af trafikselskaberne i København sætter sig nu sammen i et ‘direktørudvalg’ for at råde bod på den kollektive trafiks mangler og mærkværdigheder – og måske for at finde svar på, hvorfor man må have cykler gratis med i S-tog, men skal betale i metro og regionaltog, eller hvorfor Metroselskabet skal køre letbanen, selv om det ingen tilknytning har dertil. Svært er det at have de store forventninger til resultatet, med tanke på at udvalget indtil videre kun er blevet enigt om at ændre navnet på en app.

Virkeligheden er, at biltrafikken bare vokser og vokser, samtidig med at samfundet investerer milliarder i nye signaler, metroudgravninger, jernbanestrækninger, elektrificering og letbaner. Det sker, uden at trafikselskaberne for alvor koordinerer deres aktiviteter eller har fælles succeskriterier, men i stedet er fanget i et evigt slagsmål om billetindtægter fra passagererne. Det må og skal ganske enkelt blive bedre, hvis vi skal kunne forsvare de enorme summer, vi i fællesskab investerer i offentlig transport.

I storbyer som London eller München ér det muligt at skabe sammenhæng og slagkraft i den kollektive pendlertrafik via én organisatorisk enhed, der ikke er hæmmet af at være styret i små trafikkonge­dømmer med egne dagsordner. Forbilledligt.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Lad os få et billetsystem der dækker hovedstadsregionen: S-tog, by- og S-busser samt kystbanen og de få regionaltog i Nordsjælland. Over 90% rejser jo ikke udenfor dette område til hverdag.

  • 0
  • 9

Politikerne hat fremsat en vision om at få 20% af bil pendlerne over i kollektiv trafik.
Det vil betyde en fordobling af den kollektive trafik.
Tiden er derfor moden til at revolutionere kollektiv trafik ved at realisere RUF dualmode kollektiv trafik. Det vil give ægte sammenhængende kollektiv trafik. Det vil give bilisterne et reelt alternativ og det vil gøre trafikken 6 gange så effektiv som elbiler og lige så hurtig som bilen.
Trafikselskaberne har i et brev erklæret at man "gerne ser nogen realiserer RUF systemet", så det er bare at gå i gang.
Anlæg en testbane i Køge ved transport centeret og brug efterfølgende systemet til intern transport i Køge og lad det sprede sig derfra.
RUF er anbefalet af:
Formanden for Folketingets trafikudvalg (Flemming Damgaard Larsen)
Formanden for Dansk Metal (Max Bæhring)
Københavns Trafikborgmester (Søren Pind)
- og en række eksperter globalt.

  • 5
  • 20

Hvorfor pokker skulle det absurde system kun renoveres i Hovedstaden ?

Måske fordi klippekortene endelig udfasses (afskaffes) i København. Samtiddig er brugen af kollektiv trafik større i København. Det er først gået op for de ansvarlige, hvor absurd Rejsekortet er blevet.

Men enig, rejsekortet er et problem i hele Danmark. Så afskaffelsen kan ikke gå hurtigt nok, ellers må selskaber som graahundbusser og rødbillet se frem til kronede dage med et mere fintmasket rutenet.
Alt imens stationer må nedlægges.

  • 3
  • 3

--- men problemstillingen gælder også for os uden for København.

Som lederen og debatørerne er inde på både her og i en anden tråd, skyldes en stor del af problemet mange aktører (kommuner og trafikselskaber) og mange takstzoner.

En løsning på dette er at lave et mere simpelt system og lave en landsdækkende styring af den kollektive transport.

Dette kan absolut være en løsning at lave ét selskab som bestemmer over den kollektive trafik i hele landet --- men det har den ulempe at der går (måske) noget lokal kommunal/regionalt indflydelse/bestemmelse tabt.

Jeg tænker på at nogle kommuner giver gratis (læs skatteyderbetalt) transport til skoleelever, nogle steder både til/fra skole, og i fritiden. Der kan være forskel på om det kun gælder folkeskole, eller om det også gælder gymnasier.

Hvorledes kan det indpasses i et nyt og mere simpelt transportsystem? Eller skal vi blot konstatere at det også er et område hvor den lokale indflydelse bliver centraliseret?

Hvis vi alligevel skal være helt ens, kan vi lige så godt flytte helle Danmarks befolkning til Sjælland :-0

  • 2
  • 3

Trængselskommissionen fandt nogle principper for beregning af kørselsafgift, som også kunne anvendes til Rejsekortets takstberegning og gøre livet lidt lettere for brugerne. Dummebøderne må væk!

Men der var måske for mange skjulte agendaer til at man turde designe et over- og gennemskueligt system, for Danmark har et seriøst demokratisk problem, når det kommer til transparens og åbenhed.

Jo mere kompleks takstmodel, jo sværere er den at implementere og jo mere følsom overfor belastning og tilfældige fejl bliver driften. Det koster i reglen også mere processor- og ventetid, samt som en kvik person engang konstaterede: mere kvalificeret personale at udvikle og drifte. Det glemmer vi lige.

Det helt grundlæggende danske problem er at man valgte at bruge den digitale teknologi til at masseovervåge befolkningen, for pengenes skyld. Demokratiske principper og menneskerettigheder er mest til skåltaler, men så lyder det så flot og man kan blive helt rørt over hvor "gode" vi danske er.

Virkeligheden er desværre en anden - for langt de fleste danske mennesker. Men i regneark.dk har man drejet tabellerne omkring kortsigtet profit uden at tage stilling til, hvad man på længere sigt stiller op med de fattige. Det kan vi selvfølgelig ikke være bekendt: Public Infrastructure Engineering bør tage udgangspunkt i grundige domæne- og human factor studier; ikke i politiske luner eller specifik teknologi.

De politiske luner skal naturligvis med, for det er fra sådanne meta-religiøse grupperinger, vi henter mod og styrke til at gøre de ting vi ved føles rigtige; når vi samarbejdet og overfor hinanden.

  • 1
  • 1

DR1 viste for nogen tid siden en udsendelse om "rejsekortet" i London.

Der var nogenlunde de samme problemer som i DK. Forskellen var en holdning til passagererne i London. Her havde man tilsyneladende lavet justeringer, så at kunderne ikke blev berørt.
I modsætning hertil står Rejsekortet i DK, hvor kunderne tilsyneladende kan "løbe og springe" og i øvrigt sejle i egen sø.

Løsningen er ikke spor teknisk - man skal bare "Sætte kunden i centrum", er mantra der åbenbart er glemt i Danmark.

  • 8
  • 0

Siger denne linie i lederen ikke alt:

"Trafik- og transportministre en masse ser ud til at blive slidt op på denne uriaspost, mens hverken IC4 eller rejsekortet har kostet én embedsmand jobbet."

Kom så i gang med det grå papir Magnus Heunicke - det er muligt - der er dannet presedens i SundhedsStyrelsen.

  • 6
  • 0

Man behøver såmænd ikke tage til London eller München for at se et system, der virker. Bare en tur over broen, til Skåne:

"Skånetrafiken har ett övergripande ansvar för stadsbussar, regionbussar, Pågatåg, Öresundståg och serviceresor i Skåne." https://www.skanetrafiken.se

Én trafikdirektør for al offentlig transport (dog ikke fjerntog) i hele regionen, som fysisk vel er på størrelse med Sjælland og Lolland/Falster, og har ca. 1,3 million indbyggere.

  • 3
  • 0

Tænk hvor langt Kjøvenhavnerne kunne have rejst gratis, hvis ikke en flok elektronikgale politikere havde fået den vanvittige ide, at vi absolut skal have et rejsekort. Jeg kan ikke finde nogen steder hvor mange kroner det har kostet indtil nu, altså ialt med udvikling og installation og indkøb plus diverse direktørlønninger.
Det havde også været mere fornuftigt at indføre et takstsystem for hele landet og et lokalt for København og omegn.

  • 0
  • 0

Jeg kører ikke mere i bus, fordi den er skolebus- og det koster 50 kr/retur, Førhen kunne man køre om formiddagen og retur over middag Vi var også kun 3-4 personer...

Da jeg arbejdede i Odense, tog transporten 4 timer/dg. I dag vil det slet ikke kunne lade sig gøre!

Her ude på landet, kan vi slet ikke bruge offentlig transport- mere! Medmindre man møder mellem 8-16- i Bogense. Resten af verden kræver bil.

  • 1
  • 0

Kære Tine

Du skriver at det ikke kan lade sig gøre at bruge kollektiv transport, når man bor på landet. Dette er dog ikke helt korrekt, da FynBus pr. 1. Februar 2015 har indført teletaxi i Nordfyns Kommune, hvor jeg antager du er bosiddende.

Med teletaxi kan du køre mellem to adresser indenfor kommunen i tidsrummet 9-23, til en pris på mellem 25 og 40 kr. Og med periodekort eller DSB-billet er turen gratis.

Har du brug for regelmæssig transport til f.eks. Odense er der mulighed for tilmelding til telependler, hvor du kan blive kørt til/fra nærmeste stoppested hvor regionalbussen holder, i tidsrummet fra 05.30 - 23.00. Læs mere på http://www.fynbus.dk/tavleinfo/RutePlan/Ge...

Er i øvrigt enig i, at den kollektive trafik kunne organiseres mere effektivt og kundevenligt end tilfældet er i dag :-)

  • 3
  • 0

Men teletaxa koster 42 kr/tur. Pt er jeg tvangsindlagt til Flextrafik (borgmesteren er formand! Om det så er temmelig usnageligt- er dit gæt!), jeg ved aldrig, hvem, der kører, om de kan finde vej, om deres GPS kan finde vej. Og om Flextrafiks software virker. (Det gøt det kun hver 3. gang).

Jeg bryder mig ikke om, at køre med folk, der bruger to touchskærme- og kuglepen og papir + de taler i håndhåndt telefon- samtidig! Og kører over 90 km/t på landevej.

Men nu må vi se om kommunen sparer penge. Sidst tabte de over en million.

Mvh
Tine- går til knætraning

  • 0
  • 0