Leder: Det offentlige bør gå forrest med elbiler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Leder: Det offentlige bør gå forrest med elbiler

Reelt kunne langt de fleste biler i Danmark være elbiler.

Ganske vist tales meget om elbilernes begrænsninger - især om rækkevidde og afhængighed af stikkontakter - som forhindringer for at bilerne kan "bruges til noget". Men ser man på vores realistiske hverdag, ja så kunne elbilerne faktisk uden problemer klare det meste.

**Kun ca. en halv million **af de i alt 2,9 millioner danskere, der hver dag tager af sted til enten arbejde eller studier, rejser over 20 kilometer ud og 20 kilometer hjem. Det viser de nyeste tal fra Danmarks Statistik.

Det kan enhver elbil klare på bare en enkelt daglig opladning, da selv de ringest udstyrede elbiler under de værste omstændigheder kan køre over 50 km pr. opladning. I langt de fleste to-bilsfamilier kunne den ene bil dermed være en elbil.

Pointen er, at nogle af barriererne for elbilers udbredelse mere handler om holdninger end om praktisk virkelighed. Det er oplevede barrierer.

**Når projekt Better Place **inviterer til Japan, som de gjorde i sidste uge, for at fremvise verdens første batteriskiftestation, så er det for at vise en konkret løsning, der skal bearbejde denne instinktive modstand mod elbiler. Med et vidtforgrenet dansk net af stationer, der lover at kunne veksle batteri hurtigere end man normalt kan tanke sin bil med benzin, er batteri-ulempen begrænset væsentligt og den oplevede barriere for elbilkøbet må blive langt mindre.

Vi mangler dog stadig at se det færdige, troværdige teknologikoncept fra Better Place med en sammenhængende økonomiberegning - og en elbil efter Better Places koncept skal stadig skifte batteri hyppigere end en benzinbil skal tankes.

**Private forbrugeres holdninger **kan være svære at flytte. Til gengæld kan det offentlige styres med nogle få politiske beslutninger og her er der muligheder.

Mitsubishi har netop fremvist en elbil iMiev, som med 140 km lovet rækkevidde ville kunne fungere fint i de fleste offentlige servicefunktioner. Det offentlige kunne uden problemer gå forrest og bryde isen for elbiler, ved at købe for eksempel denne standardbil.

Særligt i et klimaår ville det se godt ud.

Men det eneste synlige initiativ er Københavns Kommunes indkøb af 15 halvt hjemmelavede brintbiler. Bilerne er et irrelevant teknologispor, og brintbiler er dømt også døde af den begavede amerikanske energiminister. Der vil intet komme ud af de penge.

**Den sunde beslutning **ligger lige for: Storindkøb af færdigudviklede elbiler til de offentlige servicefunktioner.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Den største forhindring for elbilernes gennembrud er nok bilisternes holdning; dels at BILEN er et vigtigt statussymbol (læs: potensforlænger - hvorfor skulle der ellers være så mange benzinslugende firehjulstrækkere i landskabet?), dels at BILEN købes, så den kan opfylde alle familiens transportbehov.

Det sidste punkt er i virkeligheden noget underligt noget. Selv om langt, langt de fleste bilture kun omfatter én person og kun en forholdsvis kort distance, så indkøbes biler typisk efter, at hele familiens (evt. inkl. svigermor) skal kunne sidde mageligt hele vejen til feriedestinationen i Sydeuropa, inkl. enorme mængder bagage. Men går ferien til Amerika eller Thailand, så tager man gladeligt et fly, hvor man sidder som ansjoser på dåse og hvor bagagemængden er yderst begrænset. Skal fodboldholdet køres til kamp eller skal der køres haveaffald til genbrugsstationen, så er det også helt naturligt at leje en bus hhv. en trailer. Som argument for indkøbet af det rullende lysthus inklusiv fempersoners sofagruppe postuleres, at køretøjet skal kunne opfylde alle familiens transportbehov, men samtidigt accepteres uden dybere overvejelse, at visse transportbehov skal opfyldes på anden vis. Hvorfor lægges denne uartikulerede grænse lige præcis dér?

Hvorfor tænker vi ikke i højere grad trasnport, som behov der skal løses på den i det enkelte tilfælde mest hensigtsmæssige måde? - som Transport as a Service (= TaaS)?

Som Rolfs leder pointerer, så kan langt de fleste transportbehov, både inden for det offentlige, private virksomheder og for privatpersoner, løses med elbiler. Hertil er der så et behov for i sjældnere tilfælde at kunne tilkøbe andre transportløsninger. Det forekommer her helt oplagt at kombinere ejerskab af en elbil med medlemsskab af en delebilordning.

  • 0
  • 0

For år tilbage købte Slagelse kommune 15-20 Kew-Let biler til hjemmehjælpen og opgav dem kun modvilligt igen, for de var meget populære blandt brugerne.

Jeg tror en af dem kører rundt hernede i private eje stadigvæk.

Postbesørgelse, hjemmehjælpere og den slags opgaver er oplagte til elbiler.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Jeg er helt enig at det offentlige bør gå forrest, men der er bare ikke mange biler at købe.

De elbiler der reelt kan købes har ringe eller ingen sikkerhed, det bør man efter min mening ikke købe til medarbejderne.

Mitsubishi i-MiEV kommer ikke til salg i Danmark foreløbigt, så det er vel kun Think der er indregistreret som rigtig bil og dermed skal opfylde visse krav om crash test. Jeg har dog ikke haft mulighed for at se testen.

Martin - evtest.dk

  • 0
  • 0

Pointen er, at nogle af barriererne for elbilers udbredelse mere handler om holdninger end om praktisk virkelighed.

Tjahh - det er jo svært at udbrede noget, der ikke findes. Og offentlighedens holdning har elbilerne til gengæld helt på deres side efter den offentlige elbil-medvind at dømme.

Der er blot ingen udsigt til, at elbiler vil være tilgængelig i stor stil adskillige år frem. Om to år kan enkelte modeller formentlig købes, men "ramp up" går meget langsommere, end de fleste er klar over.

Mitsubishi forventer om nogle år årligt at producere 20.000 Miev og Renault på et tidspunkt 50.000 elbiler af forskellige modeller - til hele verden! Det årlige danske bilsalg er på ca. 150.000.

Der er heller ingen, der i dag ved, hvad elbiler kommer til at koste.

Lad os se, hvad elbiler kan og koster, når de kommer. Er bilerne i orden, er holdninger nok kun en kortvarig hindring.

  • 0
  • 0

Indtil videre er elbiler af begrænset nytteværdi fordi teknologien ikke er moden. Bilerne er for dyre, batterierne har en alt for lille kapacitet, er alt for dyre, alt for langt tid om at lade og har en begrænset holdebarhed. Jeg interesserer mig ikke for batteriprojekter på tegnebrædtet, som ikke vil være tilgængelige til en rimelig penge i mange år ude i fremtiden. Better Place projektet tror jeg bare ikke på: For dyrt, for kompliceret, for mange fejlmuligheder. Det der muligvis kan være et marked for, er en lille billig elbil som andenbil, til at køre 20 km til arbejde og tilbage igen og måske en omvej på 10 km for at købe ind og køre børn i daginstitution eller ægtefælle på arbejde. En bil til under 100.000 kr.
Jeg ser meget større fremtid i hybridbiler, hvor batteriet kan klare de små daglige smutturer og brint, bioethanol eller biodiesel så klarer resten.

  • 0
  • 0

Elbiler giver ingen mening, så lang tid europas strøm hovedsagligt produceres på kulkraft. Elbiler giver ingen mening unden el fremstillet CO2 neutralt. Var det ikke meget bedre at bruge kræfterne på at få pendlerne over i et effektivt offentligt transportsystem? Der kender vi løsningerne, og den nødvendige viden er tilrådighed. Det er bare at gå igang. Og alle ture under 10 km kan man jo klare på cykel. Elbil projekterne forudsætter en masse ting, man ikke rigtigt ved noget om, og som ikke rigtigt findes.

  • 0
  • 0

På grund af den sædvanlige Danske skepsis til noget vi ikke har set andre praktisere i årevis i forvejen, er vi igen ved at blive hægtet af i udvikling.

Det har længe stået klart, at DK er et af de mest oplagte steder i verden at basere en teknologisk udvikling af elbiler. Der er, når det kommer til stykket, bare ingen mod og vilje, og ingen her skal nyde af at involvere sig i noget man ikke først kender resultatet af.

Det er kun få måneder siden at Better Place annoncerede at DK ville blive det første sted i verden, efter Israel, der ville få en infrastruktur for elbiler.

Nu har man allerede installeret de første ladestationer i Hong Kong og BYD har forlængst sat deres elbiler på samlebånd, alt imens vi bare sidder og "ser tiden an", går alle vækstmulighederne til lande med langt større fremsynethed, mod og vilje.

Snart vil vi opdage at vi er ladt tilbage hvor vi plejer at være. Alt der har med biler at gøre er noget der skal importeres, og for at holde balancen i det, må 180% afgifterne genindføres for elbiler også.

Vise lul!

  • 0
  • 0

En anden stor forhindring er manglen på stikkontakter for folk der bor i lejlighed.
Vi ville gerne have en elbil, men når man bor på Nørrebrogade, så er det et meget langt forlængerkabel der skal hænge ud af vores soveværelsesvindue.
Derfor har elbilen INGEN fremtid, hvis ikke der bliver opsat ladestanderne i byerne.
Nu flytter vi formentlig til Holbæk, og så skal vi have en elbil :-)

  • 0
  • 0

Har vi nogensinde for alvor været hægtet på noget i forbindelse med elbiler?

På den anden side, hvis vi sammenligner med det seneste togindkøb, så er det måske ikke dumt at vi starter med elbiler en 5 - 10 år før alle andre, så er der måske en chance for at vi når at komme med :-)

  • 0
  • 0

alt imens vi bare sidder og "ser tiden an", går alle vækstmulighederne til lande med langt større fremsynethed, mod og vilje.

Bedste vækstmuligheder ligger i at bruge pengene på at sikre at Danske virksomheder bliver kørt i stilling som underleverandører til samlefabrikkerne.

Hvis vi fastholder forsøget på at springe den natulige udvikling med hybrider over, så får vi konverteret en lille smule fossilbiler til el, samtidigt med at vi sælger nye fossildrevne biler, biler der når vi ser tilbage om et par år har en elendig brændstoføkonomi, og som skal holdes kørende i 10-15 år, en tidligere omstilling til hybrider vil udløse et hurtigt fald i energiforbruget, i stedet for et langsomt fald samtidig med omlægning til el-drift.

Udgangspunktet må være 4-5 gange så mange biler kan konverteres til hybrid, som biler der alternativt kan konverteres til ren el-drift, teknologien er tilmed moden et par år tidligere, så der er meget brændstof og CO2 at spare ved at få en høj andel af bil-kilometerne over på hybriddrift i en fart

Politisk kunne vi bruge endnu en afgiftsreform, f.eks:

1) Batterier skal fritages for registreringsafgift, hvor batteriet er indbygget skal verdien modregnes i et batteri-index så der aldrig betales andet end moms af batteriværdien.

2) Registreringsafgiften for hybrider skal efter fradrag for batteri-indexet sættes efter brændstofforbruget ved ren fossildrift f.eks:
140% for biler der kører op til 12km pr liter.
120% for biler der opnår 12km men mindre end 14km pr liter.
110% for biler der opnår 14km men mindre end 16km pr liter.
100% for biler der opnår 16km men mindre end 18km pr liter.
90% for biler der opnår 18km men mindre end 20km pr liter.
80% for biler der opnår 20km men mindre end 24km pr liter.
70% for biler der opnår 24km men mindre end 28km pr liter.
60% for biler der opnår 28km men mindre end 32km pr liter.
50% for biler der opnår 32km men mindre end 36km pr liter.
40% for biler der opnår 36km men mindre end 40km pr liter.
25% for biler der opnår der opnår 40km eller mere pr liter.

Ved ovenstående eksempel vil økonomien ved indkøbet og den daglige drift påvirke tilstrækkeligt til at betale for den ekstra teknologi til forbedring af brændstoføkonomien.

  • 0
  • 0

Har vi nogensinde for alvor været hægtet på noget i forbindelse med elbiler?

Jeg kan godt li' din pointe med IC4 togene ;-)

Der er ikke rigtig nogen der har været hægtet på noget med elbiler, for de har ikke haft deres tid endnu. Der findes jo ikke noget bedre batteri, end en tankfuld diesel eller benzin.

Har man en finger i jorden, er man dog ikke i tvivl om at elbilernes tid kommer nu, hvor batterierne er ved at være der og der er bred global enighed om at CO2-udledningen ikke bare kan fortsætte.

Så det er nu vi skal spørge os selv om vi aktivt vil med på dette teknologiske væksttog vi har fået en VIP-billet til.

  • eller om vi hellere vil holde linien om at bilbranchen er noget vi i Danmark er for små og for dumme til at deltage i, og hellere må sætte en fej afgiftbarriere op overfor, som vores EU-fæller kun har accepteret, til gengæld for at Danskregistrerede produktionsvirksomheder holder sig langt væk fra branchen.

Det sædvanlige argument, at vi er for små, ikke er selvforsynende med stål og aluminium og ikke har den forskningsmæssige baggrund, står i skærende kontrast til virksomheder som Lindøværftet, B&O, Danfoss og Vestas.

Det eneste der mangler for at være med på vognen, er at Danske politikere erkender den fejlagtige hidtidige linie og tager ja-hatten på i forhold til den kommende æra, hvis tog der lige nu holder foran os med dørene vidt åbne.

Det er fint nok at man har fritaget afgiften for elbiler. Det, og vores vedvarende energi, er det der giver os VIP-billetten. Men regeringen har jo meldt ud, at afgiftfritagelsen er en kortvarig fornøjelse.

Og for at VE og elbiler skal gavne hinanden, så skal vi have indført intelligente elmålere, så VE ligeledes kan fritages for grønne afgifter. Det ville vi få miljømæssig gevinst af med det samme, selv uden elbiler.

Dertil kunne det offentlige godt vise initiativ ved selv at indføre elbiler i de mange tilfælde de med stor fordel kan anvendes.

Det rager ikke vidt for offentlige virksomheder at installere den nødvendige infrastruktur for disse.

Den bedste må de at støtte en industri på, er ved at gå forrest med at skabe et marked.

  • 0
  • 0

Det er (delvist) moms og registreringsafgiften som gør at de offentlige ikke er mere villig til at købe el-biler. Forstået på den måde at de offentlige betaler dem ikke - og betaler bare grundprisen for bilen. El-biler med afgiftsfritagelse kan økonomisk konkurrere med almindelige biler med 180% afgift på, men når man står med trængte budgetter i de offentlige skal man overveje meget nøje om det virklig skal være en uforholdsvis dyr bil, selv'om den kan spare noget i sin levetid.

Set på den måde burde det være en regeringsopgave at skaffe nogle ekstrabudgetter til dækning af forskellen i indkøbspris (minus sparepotentiale ved kørsel)? Et hospital, en kommune eller et råd vil nok ikke (tør at) bruge mange ekstrapenge på det.

  • 0
  • 0

både iMiev og Think er det der skal til for at industrien skal komme igang med disse energi-former.

det er spydspids 'projekt'-produkter, der støttes, ja sgu', støttes med penge op ad lommerne !!!!!!!

'kan personligt stå inde for kvalitets indtrykket af begge bil-modeller, efter prøvekørsler, de virker begge aldeles glimrende, og kan virkeligt på det varmeste anbefales selv mindre eksperimenterende, og meget tryghedssøgende, at bruge penge på, og derved gøre industri-kaptajnerne OG regnskabs-professorer og marketing sekretærer opmærksomme på, at de virker, og de virker særdeles godt !!!!!

  • 0
  • 0