Leder: Cowis it-flop må ikke forhindre nationale test af skoleelever
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Leder: Cowis it-flop må ikke forhindre nationale test af skoleelever

Hvor dygtige er de danske folkeskoleelever? Hvordan klarer de sig i sammenligning med børn i andre lande? Svarene på de spørgsmål kan vi anvende til at vurdere, om den opvoksende generation besidder den viden, der er nødvendig for at skabe og fastholde værdierne i morgendagens samfund. For viden er vores vigtigste råstof, når det sættes i sammenhæng med fantasi og samarbejde. Derfor har det været planen, at landets folkeskoler i denne uge skulle gennemføre nationale test i læsning, matematik, engelsk, fysik/kemi, geografi eller biologi.

Testen er i år obligatorisk efter fire år med frivillige forsøg. Til formålet har det hæderkronede, rådgivende ingeniørfirma Cowi til Skolestyrelsen udviklet it-systemet, der i forsøgsårene har været fejlbehæftet i et omfang, så rådgiveren sidste år blev idømt en bod på en halv million kroner. Denne bod var den foreløbige kulmination på et prestigeprojekt i modvind, hvor Cowi allerede havde skåret 1,3 millioner kroner af regningen på grund af gentagne leveringsforpligtelser. I alt udgør ordren cirka 55 millioner kroner fra 2006 til 2009.

Så efter års arbejde med at løse problemer (hacking) og udbedre mangler (svagt fagligt indhold), havde ingen forestillet sig, at systemet ville gå i knæ med lange svartider under praktisk brug, som det skete allerede på førstedagen i denne uge. Mens dette skrives, er det endnu uvist, om der senere vil blive gjort et forsøg på at gennemføre testen eller om onsdagens beslutning om at indstille forsøget gør fiaskoen total.

Imidlertid er det vigtigste i denne sag ikke it-skandalen i sig selv, om end den er alvorlig nok. I disse år brændes der mange flere penge af på håbløse og forsinkede offentlige it-projekter, der lettere kan holdes under dynen. Cowis misere er at levere et system, der er udsat for en sjælden grad af eksponering. Og må tage de nødvendige bank i offentligheden og leve med ridserne i lakken.

Ulykken er en anden. For it-systemets fiasko bliver misbrugt til en folketingspolitisk diskussion om, at faglige test af skoleelever i sig selv er et onde - godt sekunderet af skolelærernes forening, der finder nationale test 'pædagogisk umulige'.

Lad det været slået helt fast: Hvis vi undlader at måle og sammenligne eleverne fagligt, så er det langt vanskeligere at hjælpe dem med at udvikle sig til det niveau, der i dag er nødvendigt, for at de skal klare sig godt i livet. Det er en myte, at erhvervslivet fremover kun har brug for arbejdskaft, der fungerer i grupper med egen mening. En profil skal vide, forstå og kunne gennemskue mange faglige sammenhænge for at et selvstændigt og kritisk bidrag i en gruppe bliver til en reel værdi. At måle, om det er opnået ved en afgangseksamen, er alt for sent.

Vi skal ikke kun teste gold paratviden og udenadslære. Og vi skal undgå, at tanken om test dominerer undervisningen og får læreren til at optimere undervisningen til prøven. Vi bliver nødt til at finde nye løsninger - også i stil med tankerne bag Cowis Rasch-test og adaptive testform, hvor spørgsmålenes sværhedsgrad automatisk tilpasses elevens niveau ud fra hidtidige svar.

Test er hverken hele løsningen eller ødelæggende for Folkeskolen. Test er et middel blandt flere mod det mål, som alle burde være enige om.

Kommentarer (8)

Covis problemer understreger da tydeligt, at det nok er nødvendigt med disse test af de næste generationer :o)

  • 0
  • 0

... it-systemer, før de tages i brug. Det har været etableret praksis i over 60 år.

Det er det største problem i sagen: Når man ikke engang har styr på måleinstrumentet, hvordan vil man så styre hele skolesystemet.

  • 0
  • 0

Havde man som man bør startet med at spørge brugeren hvad de mener der skal til for at opgaven skulle kunne løses og set på de muligheder der er der og arbejdet sig op ville "risikoen" for succes være en del større.
Her starter med som om at brugeren er en flok tumper der intet ved om deres felt, man designer systemmet for og til IT folk der intet ved om brugeres behov/begrænsninger.
Drop systemmt og start ikke et andet op før man VED ( ikke tror) hvad brugerene har brug for ( chefen aner det ikke)

  • 0
  • 0