Leder: Betalingsring vil forvandle København til en middelalderby

En betalingsring rundt om København er havnet øverst på den valgpolitiske dagsorden. Ringen fremstilles som den konstruktion, der om få år kan reducere trængsel og køtrafik i gaderne, skabe plads til cykler og gående, måske mindske trafikstøjen og i hvert fald sænke partikel- og C02-forureningen.

Overfladisk betragtet lyder ringen som en god idé. Så hvorfor er der relativt få af vores netlæsere, der støtter den helhjertet? I en afstemning på ing.dk, der naturligvis er behæftet med stor usikkerhed, er det tankevækkende, at kun ca. 15 procent er ubetinget tilhængere mens 40 procent er direkte imod. Hvad kan være forklaringen på denne modstand?

Svar: Realiseringen af en betalingsring rundt om København kan være et element i fremtidens erhvervs- og byudvikling. Men ikke den ultimative løsning. Man spejder forgæves efter den vision, hvor pendlerne kan passe deres arbejde i byen og komme effektivt frem og tilbage til deres hjem i oplandet. Her kunne konkrete planer om nye principper for placering af boliger og arbejdspladser, om letbaner, park&ride, cykelstier med mere, der er tænkt sammen med betalingsringen, sikre, at grøn udvikling går hånd i hånd med udvikling af arbejdspladser.

Ringen er i sin essens nærmere en digital voldgrav, der i fremtiden vil sikre, at bilister må til lommerne, før de kan køre ind og fylde op i hovedstaden. Et forsvarsværk mod ond, udenbys trafik. Og dermed et stykke tænkning, som groft sagt har rødder i middelalderens bytold.

Betalingsringen kan ses som en slags grænsebomme, der skal sikre de indfødte københavnere fred for barbarer fra forstæderne, der nu får endnu sværere ved at få arbejds- og familieliv til at hænge sammen. For sandheden er, at der ikke står et toptunet kollektivt transportsystem klar i kulissen, men et udsultet og hullet system styret af en operatør i knæ.

I den politiske debat om betalingsringen angriber transportministeren forslaget med argumenter om, hvor mange tog der skal købes ind, hvis ringen gennemføres. Forslagsstillerne fra oppositionen er optaget af den fysiske placering af ringen.

Der argumenteres ikke ud fra konkrete mål eller overordnede tanker. Debatten er lavteknokratisk. Betalingsringen risikerer derfor at blive en ny skat på mennesker, der intet andet valg har end at køre i bil på arbejde, hvis deres tilværelse skal hænge sammen.

Det, der mangler, er den helt overordnede strategiske forståelse for fremtidens transportbehov omkring storbyen København med opland. Den gamle fingerplan, som kan dateres til kort efter Anden Verdenskrig, står fortsat som det stærkeste eksempel på en overordnet overvejelse om København og omegn. Men dens tid er udspillet, og der skal tænkes helt nyt.

Fremtidens arbejdspladser vil trække ind mod storbyen, Hurtig, velfungerende trafik , og masser af den, er en forudsætning for - ikke en fjende af - en sund udvikling. Det er den globale tendens, og den vil ikke gå uden om Danmark.

En vinderstrategi for hovedstaden kræver derfor et helt andet stykke visionært forarbejde. Hvem sætter det i gang?

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvorfor er det, at alt med djævlens vold og magt skal placeres i København. København er om noget, udkantsdanmark. Man kan ikke komme tættere på kanten.

Der er masser af plads i resten af landet, der er ingen trafik og billige huse.

Om ikke andet, så kan man vel placere det lidt uden for København.

Er det ikke nogen, som kan fortælle mig om fordelene ved at bo og arbejde dér? Masser af trafik, mennesker, trængsel, dyre boliger, vold, stress, forurening osv.

  • 0
  • 0

Svaret er simpelt. København er en gammel universitetsby. Virksomhederne har forholdsvis nemt ved at rektruttere kompetente vidensmedarbejdere i København. Disse er typisk unge mennesker der er glade for bylivet.

  • 0
  • 0

Hvorfor er det, at alt med djævlens vold og magt skal placeres i København. København er om noget, udkantsdanmark. Man kan ikke komme tættere på kanten.

Forklaringen skal i høj grad findes i netop den fingerplan som blev nævnt i artiklen. Fingerplanen ide var at have København som centrum og så sovebyer liggende langs jernbanelinier og indfaldsveje. Jernbanelimierne ligger der stadig som stråler ud fra Københavns centrum.

Lad os nu tænke os, at vi pladserer aktiviteter uden for centrum. Så skal folk bevæge sig fra forstadby til forstadsby som del af deres daglige gøren og laden. Nu er det sådan, at skal man langt med offentlig transport i København uden at det tager alt for lang tid, så skal man bruge toget. Så kommer problemet: Det tager en masse tid at komme fra forstad til forstad i København, hvis ikke lige disse forstæder ligger på samme jernbanelimie ind til København.

Hvis der skal gøres noget effektivt ved det, skal der smækkes en masse penge på bordet til at etablere en ny ringbane fra Lyngby over Herlev, Glostrup og ned til Køge bugt.

En mulighed er at lægge den sammen med ringmotorvejen. Problemet med det, er at der ikke ligger så forfærdeligt meget tæt på ringmotorvejen, så der vil ikke være mange, der bor eller arbejder i gåafstand fra stationerne.

Alternativet ville være at lægge ringbanen gennem bykvarterer, hvilket vil ødelægge en masse og koste kassen,

  • 0
  • 0

Rimelig tam leder. Der findes beviser på at det fungerer helt fint i andre byer. F.eks. Oslo, Stockholm, London og Trondheim. Det forbedrer lokalmiljøet, og skaber mindre trengsel. De der absolutt "skal" køre, vil gøre det uanset. I Trondheim er det geniale at der koster penge i trengselstiden, men er gratis tidlig om morgenen, midt på dagen og sent om aftenen. Så er det jo kun at tilpasse sig.

Rolf Ask Clausen: Når du skriver om at det er middelaldertaktik, så virker det som din leder er skrevet ud fra eget ståsted og ikke udifra fakta, eller beviser på at det fungerer rigtig godt i andre byer. København er bare en by som alle andre byer, og på et tidspunkt vil folk der bor i byen faktisk ønske at bestemme over sin by uafhængig af dem der bor i udenfor byen. Ja, Køge er faktisk udenfor byen, og der går s-toge hvert tiende minut til/fra Dybbølsbro. Om transporten fra fra Strandvejen til Køge st. er for dårlig, så tag det med Køge kommune. Transporten internt i køge kommune er ikke københavn/københavns kommune eller københavneres problem.

Du har ret i at fremtidens arbejdspladser kommer til at være i byen, men det er rimelig nemt at vælge at bo rundt eller i københavn så man er tæt på kollektiv trafik til/fra sit arbejde.

Da jeg kommer fra Oslo og har levet med betalingsring, så er der kun fordele, da trengseltrafikken bliver fordelt udover dagen, samt at der er flere penge til det kollektive = bedre tilbud. Det kollektive tilbud i København er virkelig godt allerede, det er bare det problem at den generelle holdning er at om man skal tage bus/tog etc i 30 minutter, så er det en evighed, så da tager man hellere bilen og står 45 minutter i bilkø.

Jeg er enig med Svend Andersen at ringen bør være længere ud en forslaget, tilsvarende hvad man har i Oslo.

  • 0
  • 0

Politikerne har desværre et problem med den betalingsring. De fleste københavnere vil have den, men alle politikere har historisk ikke ville give tilladelse til kb kommune (det kan jo blive en god ide og sprede sig til andre byer). Nu er det så valgår og politikerne vil gerne fiske stemmer og indføre dette forslag i en række af forslag. De har faktisk ingen visioner/viden om hvordan de vil præge den fremtidige by andet end et år mere på borgen.

Lederen er en noget underlig sammenblanding af egne meninger og en lille spørgeundersøgelse. Der er lavet en del undersøgelser som understøtter københavnernes ønsker om en betalingsring brug dem som udgangspunkt!

Jeg bor selv i byen og køre ud af byen på arbejde så jeg vil selv blive ramt, men hilser forslaget velkommen. Set over en længere periode en lige 4 år vil støj/luft forureningen gøre bylivet bedre. Ser det lidt ligesom indførsel af kloakker (wc i gården) i stedet for at smide det ud af vinduet. Det er et besværligt onde, men gør dagligdagen for flertallet bedre & sundere.

  • 0
  • 0

Du har ret i at fremtidens arbejdspladser kommer til at være i byen, men det er rimelig nemt at vælge at bo rundt eller i københavn så man er tæt på kollektiv trafik til/fra sit arbejde.

Det er en sandhed med modifikationer. Hvis man bor sammen med en, så forudsætter du, at kærestens arbejdsplads ligger tæt på ens egen. Der ud over, så skifter folk job, og hvem siger, det nye arbejde ligger tæt på, hvor man bor? Selv købte jeg en lejlighed tæt på min arbejdsplads hvorefter firmaet flyttede uden for byen. Til slut er boliger i København dyre, så det kræver to gode indtægter at købe en villa i en forstad.

  • 0
  • 0

Hvad er egentlig problemet med en middelalderby?

Jeg tror ikke, du skal lægge så meget i den leder. Rolf er bare sur over at skulle slippe 25kr/dag. Mærkeligt at han ikke bruger toget. Han har 200 meter fra arbejdet til en S-togsstation.

  • 0
  • 0

Kan vi ikke prøve at blive enige om hvad det reelle problem er for vi lader følelserne løbe af med os?

Min tese er at der er for mange biler i København (hvis nogen er uenige i den grundpræmis, så lad os diskutere det)

Løsninger:

1) Lade stå til. Ikke gøre noget som helst - lade vejnettet være som i dag og ikke ændre på de præmisser som den offentlige trafik skal indordne sig under. Så betaler alle bare med ekstra spildtid. Reguleringsmekanismen er så at de der finder det utåleligt at sidde i en uendelig bilkø finder et alternativ.

2) At man skal ansøge om licens til at køre bil i København - et bestemt antal licenser udstedes hvert år. De bilister med de mest agtværdige begrundelser for kørsel i København får tildelt kørselslicenser på årsbasis.

3) Lodtrækning om kørselslicenser - de heldigste ansøgere får et års licens til at køre bil i København.

4) Udbygge de omkringliggende motorveje - udvide vejnettet i og omkring indre København. Bygge flere parkeringshuse inde i selve København. Arealer og ejendomme må eksproprieres i væsentligt omfang for at give plads til disse nye infrastrukturtiltag.

5) Pay-per-use - Betalingsring - Bytold (... barn mange navne). Dem med størst vilje til at køre bil i København får lov. På den måde sorteres den mest unødvendige bilkørsel og nærrigrøvene fra. Mængden af biler i København kan herved reguleres ved at skrue 'Bom-taksterne' op eller ned.

Jo, der findes et alternativ. Den kollektive trafik er meget bedre end sit rygte. Hvis man gider at sætte sig ind i hvordan man kommer fra A til B og hvor nemt det egentligt er, så er det et brugbart alternativt. Faktisk meget mere brugbart end i resten af landet. Ydermere bliver nettoindtægterne fra Betalingsringen kanaliseret ubeskåret (det er i hvert fald hvad politikerne siger) over i de kollektive løsninger.

De folk der hævder at den kollektive trafik ikke er et reelt alternativ til privatbilismen har meget sjældent givet systemet en ærlig chance. Giv tog, bus og 'sporvogn' en chance, hvis nok mennesker ser lyset, og hvor velfungerende den kollektive transport egentligt er, så behøver vi slet ikke at etablere en betalingsring.

/Mads

  • 0
  • 0

Tak for en god leder!

Det ville være interessant med nogle alternativer til betalingsringen og nogle visioner om fremtiden. (Med mindre formålet bare er at opkræve endnu flere skatter!)

F.eks.

1) Forbyd de beskidte dieselkøretøjer som skaber et kæmpe problem med partikelforurening i København. Gør det hurtigt.

2) Visionen om fremtidedens biler er vel at de er eldrevne og lydløse - dvs. intet problem for byen. Der er ingen grund til at være imod den slags biler.

3) Hvis der er trafikpropper så byg dog nogle ny veje. F.eks. har mange storbyer fået mindre trafik i byen efter at have bygget vejtunneler under byen. Dette kunne f.eks. få bilerne væk fra gaderne i den indre by. (Dem der er religøse modstandere af biler vil selvfølgelig protestere mod ny infrastruktur - men hvis vi har en vision om rene biler i fremtiden så giv dog folket de biler de så gerne vil ha!)

Mvh Steen

  • 0
  • 0

Rolf er bare sur over at skulle slippe 25kr/dag.

Så vidt jeg kan se forlanger Venstre 40kr. per passage og Socialdemokraterne 25kr. per passage.

Hvis du kun kører på arbejde vil det med de nuværende forslag koste 50-80kr. per dag.

Bor du nær ringen og kører ungerne til det ene og det andet med familiemedlemmer på den anden side, lad os sige at sige at du handler, vasker tøj, eller blot besøger den gamle og vander potteplanterne hver anden dag, så kan det godt gå hen og blive dyrt.

Københavnerne der bor et stykke på den rigtige side af ringen tænker kun på at Kommunen bliver styrtende rig at de må droppe kommuneskatten, andre sidegevinster er at de kan sende børnene ned på gaden og lege, og de kan beholde arbejdspladserne for sig selv, men er det sådan det vil virke i praksis?

Hvem er det der ønsker fri bevægelighed for varer og tjenesteydelser i hele EU og samtidig ønsker at opbygge grænser rundt om byerne, nu skal folket så finde en ny frisør, slagter, grønthandler, eller vennekreds, 80kr. ekstra for at bowle i Valby er nok dråben, det bliver sikkert ikke så dyrt for de handlende, de får bare kunder fra deres egen side af den nye grænse, men et stort kulturelt tab kan ikke undgås.

  • 0
  • 0

@Benny Olsen

Københavnerne der bor et stykke på den rigtige side af ringen tænker kun på at Kommunen bliver styrtende rig at de må droppe kommuneskatten, andre sidegevinster er at de kan sende børnene ned på gaden og lege, og de kan beholde arbejdspladserne for sig selv, men er det sådan det vil virke i praksis?

Igen glemmes det, at 'Københavnere' inden for ringen også skal betale ved passage. så her er der intet 'vi' og 'de'.

@Steen Larsen

1) Forbyd de beskidte dieselkøretøjer som skaber et kæmpe problem med partikelforurening i København. Gør det hurtigt.

Det er det allerede - miljøzonen, men det er så som så med kontrollen. Og så er den nogle, der snyder!

  • 0
  • 0

Hvis nordmænd, svenskere og andre kan leve med en betalingsring så kan de forkælede Københavnere også. Der er offentligt trafik og den kan snildt udbygges, brug den og lad så os andre der ikke har goderne i kraft af offentlig transport så få ro for dette klynkende københavnske folkefær.

Vi andre må have to biler for at klare dagligdagen når man bor i den knapt så forkælede del af danmark. Det koster en del mere end de sølle 11.000 det vil koste en københavner at komme på arbejde. Husk det er ikke alle km. der kan trækkes fra i skat.

Min brobizz bibber 7 gange for at komme vest fra og ind til Oslo centrum, når jeg kører rundt dertil på forretningsrejse i Norges hovedstad, så klynker jeg ikke, jeg kunne jo bare have ladet bilen stå og taget bussen eller toget fra en af de ydre dele af forstæderne. Pointen er jo at man vælger selv med en betalingsring, kommer der super mange passagerer til den offentlige transport, så er der en ekstra indtægt som sætter denne del af transportsystemet istand til at udvide, feks. men dobbeltdækker busser osv.

  • 0
  • 0

Hel enig i en rigtig god leders synspunkter.

For det første stiller bompenge den ganske almindelige familie i en pest eller kolera-situation. Enten kan de vælge at betale 10-15-20.000 kr. mere om året i transport eller bruge 45-60-90 minutter mere om dagen på transport.

For det andet, så vender bompengene den tunge nedad. De mindre velstillede familier rammes uforholdsmæssigt hårdere end de mere velstillede.

Og sidst men ikke mindst .. Danmark jo ikke har brug for mere men mindre skat på mobilitet.

https://www.facebook.com/pages/Jeg-mener-a...

  • 0
  • 0

er det tankevækkende, at kun ca. 15 procent er ubetinget tilhængere mens 40 procent er direkte imod. Hvad kan være forklaringen på denne modstand?

Så vidt jeg husker svarmulighederne i den afstemning her på ing.dk var der flere svarmuligheder for tilhængere af en betalingsring, men kun én for modstandere. En af svarmulighederne for tilhængere var blandt andet betinget af at indtægterne skulle gå til kollektiv transport. Derfor giver Rolf Ask Clausen et skævt billede af resultatet af afstemningen, når kun de ubetingede tilhængere sættes op imod alle modstandere. Bevidst!?

  • 0
  • 0

Rigtig god leder.

Jeg bor indefor den kommende grænse for betalingszonen. Jeg arbejder til dagligt i Roskilde, godt stykke udenfor Roskilde. Hvis jeg bruger det offentlige vil tidsforbruget være 1½ time hver vej, mod i bil 35 min. Jeg lægger min skat i byen, men jeg skal betale for at køre ud om morgenen, imod trængslen, og det modsatte om aftenen. Jeg har ikke glæde af de billige boliger i provinsen/udkants danmark, jeg har ikke et kæmpe kørselsfradrag.

En god justering der rammer bredt, er at fjerne førselsfradraget og så bruge den ekstra skat på offentlig transport i hele landet, alt andet ville være en skævridning.

Jeg kan ikke se andet end at det er en skjult skat.

  • 0
  • 0

De folk der hævder at den kollektive trafik ikke er et reelt alternativ til privatbilismen har meget sjældent givet systemet en ærlig chance. Giv tog, bus og 'sporvogn' en chance, hvis nok mennesker ser lyset, og hvor velfungerende den kollektive transport egentligt er, så behøver vi slet ikke at etablere en betalingsring.

De folk der udtaler sig på vegne af andre, har meget sjældent ret.

Jeg har i 3½ år kørt tog mellem Østerbro og Hillerød, hvor stationerne ligger relativt belejligt i begge ender i forhold til min bopæl/arbejde, dette varede indtil DSB ikke servicerede denne strækning i 4 måneder, da blev jeg bilejer. Efter at have erhvervet et køretøj, giver det ikke det mindste mening for mig at tage toget længere, ikke så længe det er dyrere end mit forbrug af benzin. Hvad jeg savner, er et godt alternativ til bilen til rimelige priser, kostede et månedskort 500.- ville jeg som oftest sidde i toget, men sådan er det desværre ikke. Skal man andre steder hen end mellem to stationer på samme strækning, eller et sted der tilfældigvis passer med en buslinie er man også prisgivet, især nå f.eks. busser sagtens kan køre før tid, fordi tiderne "bare er vejledende".

Umiddelbart virker det heller ikke som om, at busserne kan se sig helt fri for at belaste trafikken og miljøet i København, jeg har flere gange følt mig tæt på forgiftet når jeg har cyklet umiddelbart efter en bus. Bussernes vægt belaster også rør, kloakføring og vejbelægningen, hvilket vel heller ikke er noget man som Københavner er interesseret i?

Der mangler fungerende prisbillige alternativer, tog og busdrift der er kooridineret til mindste detalje, muligvis med en tilknyttet online "rejseplanen.dk", der er live opdateret med alle eventuelle afvigelser, så man kan taste sit mål ind på sin telefon, og finde ud af hvordan man præcis i det øjeblik, kan komme hurtigst frem.

Spørg de mulige brugere hvad de ønsker sig af den offentlige transport, find frem til de bedste forslag, find ud af hvad der kan implementeres og sæt i værk. Lad være at forsøge at tvinge folk over i inferiøre løsninger, regler medfører undtagelser, svindel og problemer, som man aldrig havde tænkt mulige.

  • 0
  • 0

Ja jeg svarer lige på mit eget mavesure indlæg.

Endelig blev valget udskrevet, så kan vi få Villy og dermed gang i byggebranchen igen, så skidt med pessimismen, der er endelig en chance for at vi kan beholde vores jobs både ingeniører, og håndværkere.

Med gang i byggebranchen er vi på vej til et opsving i hele samfundet, så får alle nok råd til en lille afgift.

HURRA HURRA endelig ser det ud til at vi kan slippe af med pessimismen og få optimismen tilbage, hvilken vidunderlig start på weekenden!!!!!!!!!

  • 0
  • 0

Hel enig i en rigtig god leders synspunkter.

For det første stiller bompenge den ganske almindelige familie i en pest eller kolera-situation. Enten kan de vælge at betale 10-15-20.000 kr. mere om året i transport eller bruge 45-60-90 minutter mere om dagen på transport.

For det andet, så vender bompengene den tunge nedad. De mindre velstillede familier rammes uforholdsmæssigt hårdere end de mere velstillede.

Og sidst men ikke mindst .. Danmark jo ikke har brug for mere men mindre skat på mobilitet.

https://www.facebook.com/pages/Jeg-mener-a...

Pay-per-ude er bare en praktisk måde at 'syreteste' folks vilje på - dem der vil betale for en vare - i dette tilfælde at køre ind i København, uden bilkøer forstås, kan købe denne vare. Prisen skal så løbende reguleres således at trafikken indenfro ringen afvikles effektivt.

Jeg finder det underligt at de der har størst modstand mod betalingsringen er de samme som normalt besynger de frie markedskræfter.

Mht. den sociale slagside, så findes den overalt i samfundet - hvorfor skal netop bilkørsel i København være undtaget?

Og sidst men ikke mindst - så giver en betalingsring mere mobilitet, da fremkommeligheden øges betragteligt. Bilkøerne forsvinder - på min regnestok er det minimum 25-50 kr værd.

Prøv at forestille dig at du næste gang du sidder i en bilkø kan få den til at forsvinde ved at smide 25 kr ud af vinduet - hvad vil du i dette tænkte eksempel vælge?

/Mads

  • 0
  • 0

Endelig blev valget udskrevet, så kan vi få Villy og dermed geng i byggebranchen igen, så skidt med pessimismen, der er endelig en chance for at vi kan beholde vores jobs både ingeniører, og håndværkere.

Med gang i byggebranchen er vi på vej til et opsving i hele samfundet, så får alle nok råd til en lille afgift.

HURRA HURRA endelig ser det ud til at vi kan slippe af med pessimismen og få optimismen tilbage, hvilken vidunderlig start på weekenden!!!!!!!!!

Ja, lad os bruge alle de penge vi har, eventuelt låne nogle flere (det bliver vist ikke af Grækenland) og så bare give den gas! Med lidt held kan vi holde den kørende længe nok til at det bliver vores børn der står med regningen, it's brilliant!

  • 0
  • 0

Vi andre må have to biler for at klare dagligdagen når man bor i den knapt så forkælede del af danmark. Det koster en del mere end de sølle 11.000 det vil koste en københavner at komme på arbejde.

Husk det er ikke alle km. der kan trækkes fra i skat.

Hvad skal du med to biler, der kører da også busser på landet, hvorfor skal du ikke tvinges til at benytte dem? Når du kan få 11.000.- kr/år til at lyde som et greb i lommen, tvivler jeg på du forstår den belastning, som en betalingsring vil medføre nogle Københavnske familier, i virkeligheden burde man lade Københavnerne stemme om betalingsringen!

  • 0
  • 0

Nu har den snart hedengangne (hurra) regering jo fjernet så meget af dem offentlige transport her ude i virkeligheden at det simpelthen ikke kan lade sig gøre uden 2 biler, 3 ud af 4 buslinier her i området er sparet væk i forbindelse med kommunalreform og generelle nedskærringer, så der er simpelthen ikke andre muligheder hvis vi skal på arbejde.

  • 0
  • 0

Ja nu er det største problem i Grækenland jo at store dele af befolkningen, specielt dem rige del, ikke nogenside har betalt skat. Ikke lige frem et problem vi kender i danmark, men at få fremrykket en stor portion offentlige investeringer er ikke at gældsætte danmark, det er at sørge for det ikke bliver værre. det er billigere at lappe hullet i taget i ordentlig tid end at betale for vandskaden bagefter

  • 0
  • 0

En noget tam leder - men som naturligvis har ret i, at trafikpolitik ikke er velegnet til at blive afgjort som hovsaløsninger i en 14 dages valgkamp.

Mht. lederskribentens personlige transportbehov kan der peges på cykel og S-tog, der de fakto er en ret hurtig transportform i København, hvis kerne ganske korrekt er en middelalderby.

Mht. visioner kan skribenten henvises til Realdania og BIGs fremragende arbejde LoopCity der beskriver dette århundredes mulige fingerplan-arbejde.

Mht. hvem der har brug for at komme hurtigt rundt i løbet af en arbejdsdag - i modsætning til stationære medarbejdere - er der vel ganske mange virksomhedskonsulenter blandt Ingeniørens læsere. Det kunne være spændende om Ingeniøren magtede at tage udgangspunkt i hvorledes congestion reduceres til fordel for f.eks. disse trafikanters behov.

  • 0
  • 0

[quote]Vi andre må have to biler for at klare dagligdagen når man bor i den knapt så forkælede del af danmark. Det koster en del mere end de sølle 11.000 det vil koste en københavner at komme på arbejde.

Husk det er ikke alle km. der kan trækkes fra i skat.

Hvad skal du med to biler, der kører da også busser på landet, hvorfor skal du ikke tvinges til at benytte dem? Når du kan få 11.000.- kr/år til at lyde som et greb i lommen, tvivler jeg på du forstår den belastning, som en betalingsring vil medføre nogle Københavnske familier, i virkeligheden burde man lade Københavnerne stemme om betalingsringen![/quote] Det er rigtigt at der også er busser herude på landet, og som oftest er det heller ikke et problem med linjernes placering, men derimod frekvensen. Jeg boede tidligere i udkanten af Skjern, og rigtigt nok var der en bus, men denne kørte kun 3 GANGE OM DAGEN!!! Det er derfor at man i yderområderne ikke kan basere sin transport på det offentlige. Flere steder er forholdene endnu værre. Jeg kan garrantere dig for at mange ville overveje at skille sig af med nr 2 bil hvis der var en hyppigere offentlig transport i landdistrikterne, kombineret med en billigere billetpris.

  • 0
  • 0

Jeg synes at folk misser pointen i ekstrem grad. Jeg vil godt stille et par meget simple spørgsmål :

  1. Hvis man på vej ind mod byen (der er mange der bor langt fra stationen) skal parkere og tage toget, hvor skal de så parkere? Der er ikke plads ved nogen stationer. Prøv at checke langs Køgelinien.

  2. Alle lader til at forudsætte at der køres fra A til B og fra B til A - Hvad med dem der ikke gør?

  3. Hvad er visionen i forslaget - ud over det diffuse "nu sænker vi taksterne på den offentlige trafik på et tidspunkt"?

Der er mange, mig selv inklusive der faktisk prøver at køre mindst muligt. Dvs at skal jeg til en aktivitet, så prøver jeg at køre til denne aktivitet direkte fra arbejde. Eks : Jeg hygger mig med at rode lidt ude på Refshaleøen nogen dage om ugen. Jeg bor i Gentofte og arbejder i Albertslund. Jeg kører derfor på hjemvejen direkte igennem en kommende betalingsring og har intet alternativ, medmindre jeg vil bruge over 1 time på at komme på arb (tager 20 min i bil), eller kører hjem og stiller bilen hvorefter jeg skal tage det offentlige (det tager så igen min 1 time til Refshaleøen - det er udkantsdk). Samlet set (og i kan selv teste på Rejseplanen og Google) tager denne tur 86 min i bil og 196 min i tog/bus.

Jeg ved ikke med læserne her, men jeg vil gerne bruge 150 min på noget andet end at side i tog/bus.

For at slå fast med syv tommer søm, så er jeg IKKE imod en roadpricing model. Jeg har altid ment at det skal koste at KØRE i en bil ikke at eje en bil. Hvis vi havde politikere med andet end taburetklæb i måsen (og det gælder hele folketingssalen), så ville man afskaffe vores latterlige registreringsafgift og i stedet beskatte det at køre i bilen.

Forslaget her er bare en valgkanin, en stump taget ud af en større plan, uden nogen som helst vision andet end at skaffe penge til staten med en ny skat.

Lav en gennemarbejdet vision for trafikafviklingen i DK og jeg vil med glæde stemme for også selvom den indeholder en roadpricing model, men dælme ikke før det ikke bare er en ekstraskat på bilejere. Men det er selvfølgelig nødvendigt når man nu IGEN freder boligejerne!

/Morten

  • 0
  • 0

[quote]De folk der hævder at den kollektive trafik ikke er et reelt alternativ til privatbilismen har meget sjældent givet systemet en ærlig chance. Giv tog, bus og 'sporvogn' en chance, hvis nok mennesker ser lyset, og hvor velfungerende den kollektive transport egentligt er, så behøver vi slet ikke at etablere en betalingsring.

De folk der udtaler sig på vegne af andre, har meget sjældent ret.

Jeg har i 3½ år kørt tog mellem Østerbro og Hillerød, hvor stationerne ligger relativt belejligt i begge ender i forhold til min bopæl/arbejde, dette varede indtil DSB ikke servicerede denne strækning i 4 måneder, da blev jeg bilejer. Efter at have erhvervet et køretøj, giver det ikke det mindste mening for mig at tage toget længere, ikke så længe det er dyrere end mit forbrug af benzin. Hvad jeg savner, er et godt alternativ til bilen til rimelige priser, kostede et månedskort 500.- ville jeg som oftest sidde i toget, men sådan er det desværre ikke. Skal man andre steder hen end mellem to stationer på samme strækning, eller et sted der tilfældigvis passer med en buslinie er man også prisgivet, især nå f.eks. busser sagtens kan køre før tid, fordi tiderne "bare er vejledende".

Umiddelbart virker det heller ikke som om, at busserne kan se sig helt fri for at belaste trafikken og miljøet i København, jeg har flere gange følt mig tæt på forgiftet når jeg har cyklet umiddelbart efter en bus. Bussernes vægt belaster også rør, kloakføring og vejbelægningen, hvilket vel heller ikke er noget man som Københavner er interesseret i?

Der mangler fungerende prisbillige alternativer, tog og busdrift der er kooridineret til mindste detalje, muligvis med en tilknyttet online "rejseplanen.dk", der er live opdateret med alle eventuelle afvigelser, så man kan taste sit mål ind på sin telefon, og finde ud af hvordan man præcis i det øjeblik, kan komme hurtigst frem.

Spørg de mulige brugere hvad de ønsker sig af den offentlige transport, find frem til de bedste forslag, find ud af hvad der kan implementeres og sæt i værk. Lad være at forsøge at tvinge folk over i inferiøre løsninger, regler medfører undtagelser, svindel og problemer, som man aldrig havde tænkt mulige.

[/quote] At bussernes tider er vejledende er vist et København fænomen. Jeg bruger ofte de offentlige transportmidler rundt omkring i Aarhus, og her har jeg kun en enkelt gang i løbet af 13 mdr oplevet at en bus var mere forsinket end 5 min. Til gengæld oplever man ofte at busserne holder og venter 1 minut hist og her og på den måde giver køreplanen noget robusthed, som måske giver længere transporttid som man til gengæld kan stole på. Samtidigt kan vi vist også godt blive enige om at DSB generelt ikke er for heldige med S-togsdriften, og de utallige sporarbejder over det hele. BaneDanmark må gøre noget ved dette, og placere flere sporarbejder om natten, da den nuværende situation er uacceptabel.

  • 0
  • 0

Hvis Movia og andre busselskaber fusker med partikelfilterne er det blot et naivt tanke sæt, som der blev dokumenteret i Operation X på TV2...jamen jamen jamen.

Mener det er gammeldags, at folket skal straffes med en ring. Mange udenfor København synes vel, at det er en god ide, så det, at de Radikale vil gøre det til en afstemning for Københavnerne, er på sin plads.

Men hvorfor skal folket straffes for at bo i en "storby" hvor de trives med liv og dynamik ? Taxerne er ved at skifte til el biler, så starten er på vej. Så teorien omkring, at der er en eksponentiel partikelforurening i sigte, er vel en gammel hypotese.

Der er hverken et pulserende natteliv eller meget andet støj, fra vores lille landsby, kaldet København. Og at der er gået stor politik i denne sag er nærmest banalt, når man tænker på de uhyrre udfordringer, der eller er at tage fat på.

Jeg bruger min cykel, men ikke hvis jeg havde 2 unger, eller længere til arbejde. Men elsker København, som er en dyr by i forvejen.

  • 0
  • 0

Helt ærligt, at sammenligne os med London er helt hen i vejret da der bor 9 millioner mennesker i London.

Så skulle det være efter hvor gammel bilen var, før det giver mening i min lille Københavner verden.

  • Lufthavnen må også være inkluderet i de nye afgifter, for ikke at tale om skibstrafikken.
  • 0
  • 0

Samlet set (og i kan selv teste på Rejseplanen og Google) tager denne tur 86 min i bil og 196 min i tog/bus.

Jeg ved ikke med læserne her, men jeg vil gerne bruge 150 min på noget andet end at side i tog/bus.

/Morten

Enig - men hvor kom de 40 min fra (196 - 86 = 110 ikke 150)?

  • 0
  • 0

For at få folk over i kollektiv trafik skal der en helt ny slags kollektiv trafik på "banen". Jeg er i gang med at beskrive hvordan et kollektivt RUF system kan give bilisterne det alternativ, der kan få dem til at stille bilen. Hovedpunkterne: Anlæg nogle stiklinier fra nye Parker og Rejs pladser i omegnen og ind til byen. Parkeringspladserne behøver ikke at ligge på dyre stationsnære grunde, men kan placeres nær motorvejen f.eks. ved Roskilde. Skinnen placeres ovenpå eksisterende brede indfaldsveje, f.eks. Roskildevej. Der køres med den kollektive maxi-ruf (10-20 sæder og ingen ståpladser).

Funktion: Pendleren har en aftale med systemet om at skulle møde på arbejde på et bestemt tidspunk hver dag. Han ved nu at han skal være på P-pladsen kl xx Der venter han i sin bil indtil en chauffør henter ham i en maxi-ruf. Han skal blot gå 2 m fra sin lune bil. Bussen fyldes op med andre pendlere og køres til skinnen. Her stiger chaufføren ud og bussen bliver til en del af et tog, der kører med 150 km/t ind til byen. Inde i nærheden af byen er der en stor skifteplads, hvor en chauffør stiger ind og de passagerer, der vil slippe billigt skifter køretøj. De travle bliver siddende. De har betalt for at blive bragt direkte til kontorets hoveddør via den "sporvogn uden spor" som består af 1-3 maxi-ruf'er koblet sammen som en ledbus. De kører på ren batteridrift gennem byen kvikt og uden røg og støj. Batterierne er fuldt opladet efter turen på skinnen ind til byen. Der køres forskellige ruter afhængig af behovet hos passagererne. Man kan evt. også køre med en særlig konstrueret maxi-ruf, som kan transportere en hel bil ind til centrum. Det vil være dyrt og antallet vil være begrænset.

På denne måde kan bilister lokkes over i kollektiv trafik ved hjælp af en dansk patenteret teknologi, som kan skabe stor dansk eksport og gode ingeniør arbejdspladser.

Jeg vil opfordre Ingeniøren til at lade mig udfolde visionen her i bladets spalter nu hvor det er 21 år siden RUF blev lanceret samme sted.

  • 0
  • 0

Hej Morten

Kør du bare til Brøndby Strand. Her er masser af ledige parkeringspladser ved stationen.

  1. Hvis man på vej ind mod byen (der er mange der bor langt fra stationen) skal parkere og tage toget, hvor skal de så parkere? Der er ikke plads ved nogen stationer. Prøv at checke langs Køgelinien.

/Morten

  • 0
  • 0

Når du kan få 11.000.- kr/år til at lyde som et greb i lommen, tvivler jeg på du forstår den belastning, som en betalingsring vil medføre nogle Københavnske familier, i virkeligheden burde man lade Københavnerne stemme om betalingsringen!

Det er lidt der problemet opstår, de ægte Københavnere har jo cykel og buskort, og mange kan leve med grænserne for de skal kun betale når de skal gennem muren væk fra den nye Ø.

Der er ingen tvivl om hvad dem inde på den nye Ø vil stemme, der er heller ingen tvivl om hvad Jyderne der kun skal til Øén et par gange om året vil stemme, taberne bliver alle dem der bor uden for zonen, og har arbejde går på kursus, eller har familie inden for den nye mur.

Jeg tror ikke ret mange af dem der lovpriser det offentlige transportsystem, har prøvet at bruge det, slet ikke i myldretiden i myldre retningen, jeg har flere familiemedlemmer der ikke kan køre bus for at medpassagerer sidder og stønner over hvor lang tid det tager at bestige de høje trin ind i bussen, og som ikke kan tage S-tog i myldretiden for de kan ikke stå op så lang tid som en tur tager, hvis man behøver at sidde skal man på fra endestationerne, står du på fra en station midt på en strækning må du pænt stå, og adgangsforholdene på stationerne er ofte umulige, mine tanker går til dem der ikke tåler røg, jo der er som regel forbud, men ingen respekt eller kontrol, og endelig er der elevatorer der ofte er i uorden, så folk igen må tage toget bare for en rundtur så de kan ankomme til en anden perron de måske kan komme ned fra, og endelig er der de velkendte uregelmæssigheder, hvor toget bare skal tømmes, og de lover at der kommer et nyt tog indenfor 5 minutter, når der så kommer et tog 20 minutter senere, ja så står folk allerede som sild i en tynde, der er bare ikke plads, har du klippekort så udløber det og du må bare løse billet igen, men det samme gælder jo når du må tage en rundtur for at komme til en anden perron.

Skån os for fantasiprojekter som RUF.

  • 0
  • 0

Hej Morten

Kør du bare til Brøndby Strand. Her er masser af ledige parkeringspladser ved stationen.

[quote] 1. Hvis man på vej ind mod byen (der er mange der bor langt fra stationen) skal parkere og tage toget, hvor skal de så parkere? Der er ikke plads ved nogen stationer. Prøv at checke langs Køgelinien.

/Morten

[/quote]

og hvem tør så lige at parkere sin bil ved Brøndby Strand...

  • 0
  • 0

Det er rigtigt at der også er busser herude på landet, og som oftest er det heller ikke et problem med linjernes placering, men derimod frekvensen. Jeg boede tidligere i udkanten af Skjern, og rigtigt nok var der en bus, men denne kørte kun 3 GANGE OM DAGEN!!! Det er derfor at man i yderområderne ikke kan basere sin transport på det offentlige. Flere steder er forholdene endnu værre. Jeg kan garrantere dig for at mange ville overveje at skille sig af med nr 2 bil hvis der var en hyppigere offentlig transport i landdistrikterne, kombineret med en billigere billetpris.

hvorfor sammenligner du lars tyndskids mark med københavn? jeg er helt enig i at man ikke helt kan baseret sin transport på de offentlige derude - der må det hedde bil/scooter/mc. tilgengæld er boligerne meget billige og der er masser af frisk luft. men du burde være glad bare i har en bus derude - det nok tvivlsomt om den er rentabel (nogle skal jo betale for en halvtom bus..). pointen med betalingsringen er jo netop, at folk der bor på landet, skal tage bil/cykel/evt. offentlige til et større p-anlæg tættere på byen med gode trafikforbindelser.

  • 0
  • 0

Skån os for fantasiprojekter som RUF.

Lederen efterlyser visioner. RUF er en meget positiv vision, men ikke et fantasifoster. Se f.eks.: www.ruf.dk/recommendations.pdf www.ruf.dk/master.doc (udviklet med støtte fra EU) www.ruf.dk/ring3.doc www.ruf.dk/bytrafik.doc (analyse finansieret af Miljøstyrelsen)

RUF er en vision som i Svend Aukens tid blev udviklet og afprøvet, så den meget hurtigt kan modnes og løse trafikale problemer.

  • 0
  • 0

De folk der hævder at den kollektive trafik ikke er et reelt alternativ til privatbilismen har meget sjældent givet systemet en ærlig chance. Giv tog, bus og 'sporvogn' en chance, hvis nok mennesker ser lyset, og hvor velfungerende den kollektive transport egentligt er, så behøver vi slet ikke at etablere en betalingsring.

Her i Aalborg er den kollektive trafik sjældent et reelt alternativ til cyklen... kun når det regner sindssygt, har store mængder bagage eller ikke har lyst til at lade cyklen stå et sted er busserne et reelt alternativ... hvis jeg skal på arbejde, går der en "direkte" bus næsten uden for min dør, men jeg kan gå på arbejde lige så hurtigt og cykle på 1/4 af tiden... skal jeg fra Aalborg Ø til storcentret i syd, tager gerne en time i bus (kommer man til at tage en service-bus det sidste stykke, bliver det 1½ time), ca 30-40 min på cykel (afhængigt af vind) og et kvarter i bil... kort sagt: i bedste fald er bussen tidsmæssigt på linje med en cykel...

  • 0
  • 0

Fordi folk er nogle vanetænkende dovenkroppe der bare ikke kan forestille sig at komme fra A til B med andet end deres elskede BMW, Audi osv.

Andelen af luftvejslidelser blandt især børn og ældre i den indre by er 6x landsgennemsnittet og dermed lige så højt som i rygerfamilier.

Det gælder de godt ½ mio. mennesker der bor indenfor søerne og i brokvartererne. Det er tankevækkende at der tilfældigvis (iflg. kk.dk) også er ½mio. biler ind og ud af byen hver dag.

0,5mill / 0,5 mill. = 1:1, så billisterne kunne mao lige så godt stå og ryge i beboernes hjem; blandt børn og ældre!

Det vil selv inkarnerede rygere nok alligevel synes er over grænsen, men bilister gemmer sig bare bag, at deres udstødning blander sig i den store sky, så de dermed ikke skal se nogen i øjnene og ikke synes de har noget ansvar.

Og i stedet for at bruge 15mia. på motorveje frem til 2016, skulle de hellere ofre lidt på den offentlige trafik.

Mvh Henrik

  • 0
  • 0

Fordi folk er nogle vanetænkende dovenkroppe der bare ikke kan forestille sig at komme fra A til B med andet end deres elskede BMW, Audi osv.

Hej Henrik, bor du langt fra dit arbejde, hvordan kommer du dertil, er der langt fra togstation til din arbejdsplads/bolig, ville du blive påvirket positivt/negativt af en betalingsring?

  • 0
  • 0

Er Brøndby gearet til den mængde trafik ved stationen?Hvad vil det koste at lave SIKKER parkering der? Hvad hjælper det på trafikproblemerne på Køge Bugt motorvejen.

Det er det jeg mener med at det ikke er en gennemtænkt, sammenhængende plan. Jeg tror ikke folk i Brøndby er interesseret i tusindvis af biler der pendler ned til stationen hver dag.

Derudover giver det jo ikke mening hvis du kommer sydfra, lad os sige lige syd for Køge i Bjæverskov el. lign, huse med priser der næsten kan betales. Så vil det give mening at køre til Køge og tage toget - Når jeg ser på trafikmængden så ville jeg gerne se den parkeringsplads der kunne tage bare 10 % af de biler der passerer Køge. Vi snakker om ca 70.000 biler i døgnet, der i en meget stor procentdel har én person i bilen. Det er en meget stor parkeringsplads. Ligeledes er S-togene der kører i myldretiden rimeligt fyldt. Der er ikke plads til mange flere tog på linien, så hvor skal folk være?

Min pointe er stadig - Jeg er ikke imod at man laver planer for at begrænse bilismen, men mennesket er skruet sådan sammen at vi helt naturligt tager det nemmeste alternativ der får vores liv til at fungere. Lav en ambitiøs sammenhængende plan, præsenter den og så vil vi kunne leve med at alting ikke er på plads dag 1 (Metroen er et godt eksempel - folk bruger den og lever med den ikke er perfekt endnu).

Her tager vi x % af en plan og lancerer den som løsningen - Det er bare ikke godt nok.

  • 0
  • 0

Nææ folk er mennesker der gerne vil have deres hverdag til at hænge sammen. Hvis du tror at modstanden er hos de Audi og BMW ejere du nævner er du naiv - de betaler bare.

Dem der rammes er de ganske alm. kedelige bilister der bare forsøger at passe deres arbejde. De kører sikkert i noget så alm. som en Kia. Hvis de så er uheldige at arbejde på amager, så er de pga af politisk nøleri tvunget til at køre midt igennem Kbh C. Så sæt dog en spade i jorden og grav de store veje ned. Så kan luften renses når den suges ud af tunnellen. Lav en offentlig transport der ikke går ned pga af at der kun er to spor fra nord til syd, hvergang der er en due der ristes på en elskinne.

Giv os muligheder for at tilvælge den offentlige trafik som et attraktivt alternativ, istedet for at tvinge os over med straf.

  • 0
  • 0

Lederen efterlyser visioner. RUF er en meget positiv vision, men ikke et fantasifoster. Se f.eks.: www.ruf.dk/recommendations.pdf www.ruf.dk/master.doc (udviklet med støtte fra EU) www.ruf.dk/ring3.doc www.ruf.dk/bytrafik.doc (analyse finansieret af Miljøstyrelsen)

RUF er en vision som i Svend Aukens tid blev udviklet og afprøvet, så den meget hurtigt kan modnes og løse trafikale problemer.

RUF er en meget visionær ide

  • 0
  • 0

Manglende affaldshåndtering, manglende kloakering, lægehjælp er reduceret til åreladning, arbejdsområder er beskyttede ved håndværkerlaug og derved også gennem lovgivning, religion/kirken er en politisk magtfaktor osv., men det var måske ikke det du mente ;-)

Personligt støtter jeg det første indlæg omkring decentralisering, mht. til det andet indlæg så behøver man jo ikke forkæle de unge ved at lægge arbejdet lige ved siden af deres ynglingscafé, flytter man arbejdspladserne udenfor byen så skal de unge nok komme alligevel, der skal jo trods alt tjenes nogle håndører når der skal betales 30 kroner for en kop café-kaffe. Omend ikke andet så kan de vel ikke siges at stå til rådighed for arbejdsmarkedet.

  • 0
  • 0

Den brokker man sig ikke over, for den har man vænnet sig til. Men det er samme løsning på samme type problem: Hvordan allokerer vi en knap ressource?

Afgiften betyder, at ressourcen allokeres til dem, der tillægger den størst værdi. Samtidig kompenseres de, der afstår fra at bruge ressourcen.

  • 0
  • 0

En betalingsring, vil typisk betyde en udgift på under 1000 kr. om måneden. Sammenlignes med P-afgifterne, er udgiften således ikke stor.

Lønniveauet i københavn, er større end i provinsen. Så jeg tror ikke, at betalingsringen medfører en "flugt" fra københavn.

Det er desuden hurtigere, at tage s-toget, og eventuelt have en cykel med, når der køres til centrum.

  • 0
  • 0

Tror nu næppe ret mange pendlere betaler p-afgift. De fleste firmaer har egne parkeringspladser hvor medarbejderne parkerer gratis.

P-afgift rammer dem der har korte ærinder i byen for at handle og lign.

M

  • 0
  • 0

Hvorfor er Københavnerne tilsyneladende modstandere af den offentlige transport?

Mig bekendt. så er det vist et fåtal af steder i selve København og de nærmeste forstæder hvor der er mere end 500 meter til f.eks. et S-tog, der som oftest kører med højst 10 minutters mellemrum, og det næsten hele døgnet.

Ude på landet, f.eks. det nordvestlige Lolland, er der op til 5 KILOMETER til nærmeste bus der kører nogenlunde regelmæssigt, hvilket vil sige mindst 1 times mellemrum, men det meste af døgnet med endnu længere mellemrum. Og her er tidligste afgang kl. 06:00 fra endestationerne og seneste afgang kl. 20:00 fra disse; og det på ruter med en køretid på 30 - 60 minutter. Man kan dog vælge nogen enkelte skolebusser som liggere tættere på de nærmeste yderkanter, men de kører som navnet antyder kun omkring møde/slut-tid for skolerne. Det vil med andre ord sige, at bor man et sted på det nordvestlige Lolland, kan man i heldigste fald være i nærmeste større by, Nakskov, kl. 06:30, og største by syd for Storstrømmen, Nyk. F., kl. 07:30.

Derfor er jeg forlængst flyttet fra ellers skønne område, så jeg nu bor lige op af en station på den lokale jernbane, den kører med 30 minutter mellem hver afgang, og kun en enkelt time midt på natten hvor der ikke kører nogen tog.

  • 0
  • 0

Hvad med dem der bor lige ved betalingsringen og skal krydse den hver gang de skal nogen steder hen?

Jeg bor f.eks. på Bådehavnsgade, og betalingsringen ligger på Sydhavnsgade som Bådehavnsgade munder ud i. Med andre ord skal jeg betale hver gang jeg skal i Netto, hente børnene, i Harald Nyborg, på arbejde eller hvad det nu måtte være.

Bådehavnsgade er en blind vej - med andre ord vil det koste mig 2X takst hver gang jeg starter bilen.

Er det virkelig meningen?

  • 0
  • 0

Ifølge HTS er et væsentligt argumentet for at indføre betalingsringen at man dermed kan spare de 1000-vis af timer, der spildes hver dag ved at sidde i trafikkøer ind til København.

Skal argumentet holde må alternativet jo logisk set være meget hurtigere - med mindre der en (ideologisk) forskel på at sidde i en bilkø i forhold til at sidde på en bænk og vente på en bus.

Jeg bor indenfor ringen på Amager og arbejder i Lyngby og turen i bil tager typisk 30-35 minutter - incl. kø. Korteste tid med bus og tog er 55 minutter (og ja, de kører endda "næsten" fra dør til dør).

Så enten betaler jeg 50 kr. om dagen for at tage bilen, eller også bruger jeg ekstra 45 minutter om dagen på at tage med det offentlige alternativ. Argumentet holder altså ikke!

Hertil kommer så at vi som beboere indenfor ringen også skal betale for at bruge bilen privat - og med bare en daglig tur til Amager syd for Øresundsvej skal der lægges 30 kr om dagen oveni de 50 i pendlerafgift.

Så vi når op på 80 kr. om dagen - eller tæt på de 18.000 om året som HTS påstår er uden hold i virkeligheden. Jeg håber næsten hun lyver bevidst - alternativet er jo at hun lever i en anden virkelighed end os andre.

Det er i øvrigt foreslået, at de som bor på Amager syd for Øresundsvej men arbejder nord for ringen skal kunne slippe for at betale for at køre gennen ringen. Citat: "Der laves en særordning for Amager således, at hvis ringen passeres to gange i løbet af en halv time på vej til eller fra Nordsjælland, betales der ikke."

Argumentet er her "Herved undgås omvejskørsel." Men hvorfor er omvejskørsel uden om det centrale københavn en dårlig ting? Hele ideen med ringen er jo at reducere trafikken gennem København. Igen halter argumentationen. De skulle da som minimum betale for den ene passage - ligesom Amager-borgere, der (uforskyldt) bor nord for Øresundsvej!

I øvrigt må man jo ikke håbe at ret mange pendlere vælger at skifte til bus/tog - for så ryger det økonomiske fundament jo for at forbedre den offentlige transport - bom-pengene skal jo indbringe 2 MIA kr om året, og bliver det en stor success, så skal pengene jo hentes over skattebilletten i stedet for. Så forslaget hænger heller ikke sammen økonomisk.

PS: Apropos "kommentaren om Decentralicering": Jeg vil da tage en snak med mine kollegaer og se om det ikke var en ide at flytte firmaet ind til København. Det kan jo tænkes at der bliver mange tomme/billige erhvervsbygninger herinde, hvis forslaget bliver gennemført.

  • 0
  • 0

Ja, du har forstået det helt korrekt. Det er jo et gennemarbejdet forslag, så der er tænkt på alt!

Bortset fra at man ved linjeføringen måske har overset, at din lille lukkede vej så skal have sin egen bom-station, og det får den næppe. Så den bliver sikkert også lukket i den anden ende :-)

Der er jo 7-8 andre veje omkring Øresundsvej/Peder Lykkesvej som skal lukkes ifølge forslaget. Der bliver altså tale om omvejskørsel for de berørte beboere, f.eks skal Brydes alle lukkes, så beboere dér fremover skal via Sundholmsvej for at komme til Ørestaden.

Det var da meget nemmere at sætte grænsen ved broerne til Amager (4 bomme i alt) - eller indlemme hele Amager i ringen. Så slipper vi også for at få øen delt midt over en gang til (metroen har jo allerede delt den i tre dele på den anden led).

  • 0
  • 0

Det er fuldstændigt tåbeligt at lade en betalingsring afskære hele eller dele af Amager med lufthavn fra hovedstaden. Nu når der omsider er kommet rimelige trafikforbindelser til Amager skal amagerkanerne straffes. Og dem der bor udenfor betalingsringen og skal ud på Amager eller omvendt straffes dobbelt, da de krydser betalingsringen 2 gange.

  • 0
  • 0

Betalingsringen har intet at gøre med Københavnernes ve og vel. Den skal indføres af 3 årsager: 1: Flere penge i kassen 2: Visse politikkers "had" til biler 3: Leflen for dem der ikke har bil

Jeg vil godt sætte 4 Viborgdæk (eller 100 passager af ringen) på højkant på, at det bliver et minimalt beløb, af det der kommer i kassen pga. ringen der nogensinde kommer til at tilgode se dem der betaler. De ender alle andre steder end veje, parkeringsanlæg, off. transport osv. Bare se på vores fantastiske afgiftsystem på biler - hvor mange af de penge kommer reelt bilisterne til gode?

  • 0
  • 0

Betalingsringen har intet at gøre med Københavnernes ve og vel. Den skal indføres af 3 årsager: 1: Flere penge i kassen 2: Visse politikkers "had" til biler 3: Leflen for dem der ikke har bil

Nu har papnæserne sat prisen til mellem 12 Kr og 40 Kr for en personbil afhængig af partifarve - der er ikke fremkommet priser for lastbiler eller specielle ordninger for hyrevogne - kunne sikkert ligeså godt være 7 Kr. og 67 Kr.

Skal det være gratis for varebiler, lastbiler, turistbusser, cyklister, knallerter, scootere, motorcykler, rullatorer etc. at krydse betalingsringen ?

By the way:

Atter et system for registrering af eens frie bevægelighed samt gøren & laden under opsejling - skal betaling og dokumentation for rejseaktivitet ske via et subset af "REJSEKORTET" ?

  • 0
  • 0

Og dem der bor udenfor betalingsringen og skal ud på Amager eller omvendt straffes dobbelt, da de krydser betalingsringen 2 gange.

Dem der kører gennem city og ikke har et ærinde indenfor ringen kan så spare 2 gange 40kr hver vej, dvs. en besparelse på 160kroner for at tage M3 rundt om byen i stedet for tværs igennem, det er da et af de få steder hvor der betalingsringen kan få en positiv effekt, du får bedre plads i trafikken uden at at lægge en dæmper på byens puls, at du så fra et sted på Amager og nordpå f.eks til DTU ved Lyngby, skal bruge flere km. og længere tid er Amarkanernes bidrag til mindre møg i city.

Jeg vil lige understrege at jeg er imod betalingsringen, det rammer lige hårdt hele vejen rundt i en 30km radius, og de negative virkninger vil slå igen som boomerang, det vil bare tage tid før de manglende synergi effekter med omegnskommunerne viser sig, og det bliver skjult i den øvrige konjunkturudvikling.

  • 0
  • 0

[quote]Igen glemmes det, at 'Københavnere' inden for ringen også skal betale ved passage. så her er der intet 'vi' og 'de'.

Ikke i de udkast jeg har set.[/quote] Hvor? I S-SFs udkast står der ikke noget om at de slipper. Afgiften skal erlægges ved passage (begge veje), og kun Amagerkanere slipper, hvis de passerer ringen to gange inden for 30 min. på vej til/fra nordsjælland. Se side 1 i http://www.b.dk/politiko/s-sfs-udspil-til-...

  • 0
  • 0

Nu har papnæserne sat prisen til mellem 12 Kr og 40 Kr for en personbil afhængig af partifarve - der er ikke fremkommet priser for lastbiler eller specielle ordninger for hyrevogne - kunne sikkert ligeså godt være 7 Kr. og 67 Kr.

Skal det være gratis for varebiler, lastbiler, turistbusser, cyklister, knallerter, scootere, motorcykler, rullatorer etc. at krydse betalingsringen ?

Der nævnes i S-SFs forslag http://www.b.dk/politiko/s-sfs-udspil-til-... at lastbiler pålægges 25kr. ekstra i mydlretid. Og uden at det fremgår af forslaget, må det dække 'motorkørertøjer' i færdselslovens forstand.

  • 0
  • 0

Er det ikke nogen, som kan fortælle mig om fordelene ved at bo og arbejde dér? Masser af trafik, mennesker, trængsel, dyre boliger, vold, stress, forurening osv.

Æh, vold? Mener du det absolutte antal af voldstilfælde per by, eller per 1000 indbyggere? Hvis ikke det har ændret sig, så er det relative tal lavere end i provinsen, hvilket også er min egen erfaring.

Desuden tvivler jeg også på at du har en troværdig kilde på stress. Og "masser af mennesker", hvad er problemet i det?

Fordele: flere muligheder for at mødes med mennesker der har fælles interesse. Flere jobmuligheder. Mindre jantelov i forhold til provinsen. Flere kulturelle muligheder. Og subjektivt kan man mene at omgangsformen (kulturen) passer en bedre.

  • 0
  • 0

Æh, vold? Mener du det absolutte antal af voldstilfælde per by, eller per 1000 indbyggere? Hvis ikke det har ændret sig, så er det relative tal lavere end i provinsen, hvilket også er min egen erfaring.

Om ikke andet, så er det i hvert fald noget man hører om i nyhederne hver dag, om ikke andet så er det noget som gør folk mere utrygge.

Desuden tvivler jeg også på at du har en troværdig kilde på stress. Og "masser af mennesker", hvad er problemet i det?

Tja, er det ikke det, som denne artikel handler om? I kan jo ikke komme frem og tilbage for hinanden. Holder i kø konstant.

Fordele: flere muligheder for at mødes med mennesker der har fælles interesse. Flere jobmuligheder. Mindre jantelov i forhold til provinsen. Flere kulturelle muligheder. Og subjektivt kan man mene at omgangsformen (kulturen) passer en bedre.

Kan du så komme med en kilde til "mere jantelov"? :-) Det er da også masser af muligheder for at mødes med andre i Kolding, Vejle, Randers osv... De fælles interesser kan komme, når man studerer med andre, men de fleste uddannelsesinstitutioner ligger jo i hovedstaden. De kan sagtens spredes rundt om i landet. De kulturelle muligheder, ja de er naturligvis også lagt i København. Èn gang om året kommer operaen til Skamlingsbanken, men eller må resten af landet rejse til Staden for, at benytte sig af de muligheder som alle betaler via skatten.

Jeg mangler stadig en forklaring på, hvorfor ALT skal klumpes sammen i København. Der er masser af plads i resten af landet. Danmark er et lillebitte land, så afstand er altså ikke en gyldig grund. Tænk på, hvor langt man kan komme på de, ofte halvanden time, man holder i kø, for at komme ind til København. Hvor mange timer spildes der ikke? Timer som kunne være brugt sammen med familien eller til at være produktive. Der er nogen, som kommer med den underlige idé, at vi skal arbejde 12 min mere om dagen, mens der holder i tusindvis i kø hver dag. Spred det da over et større område!

  • 0
  • 0

Et af argumenterne for at indføre en betalingsring er at den nuværende langsomme trafikafvikling i myldretiderne giver unødig spildtid for alle de pendlere som sidder i trafikkøerne. Men er der nogen der tror på at ret mange kan spare tid ved at skulle benytte 2 eller 3 offentlige transportmidler samt en del gåtid for at komme på arbejde. Nej de eneste der sparer tid er dem der betaler den ekstra skat som betalingsringen jo i virkeligheden er. Super demokratisk set med socialistiske briller.

  • 0
  • 0

Det kunne være at den offentlige transport blev udbygget, man ved aldrig. (et lille gran sarkasme)

I forhold til socialister og skat, så har man under højrestyret beskattet den offentlige trafik med højere takster på busser, S-tog og metro.

Samtidigt har afgiften på brændstof stået stille.

Så hvem er det der har sørget for at rejsetiden er lang og dyr med det offentlige? Hertil skal siges at rejsetiden med metroen faktisk er meget fornuftig, efter indkøringsvanskelighederne er overstået.

Jeg tror også det har hjulpet på rejsetiden med bus igennem nørrebrogade i kbh, efter at Bondam har lukket vejen for bil trafik.

»Super demokratisk set med socialistiske briller.« Jeg tror faktisk det bliver mere demokratisk i den forstand at man vil tage hensyn til alle grupper, end det har været under højrestyret. Os socialister definerer ikke demokrati som flertalsdiktatuer, og heller ikke mindretalsdiktatur :-). Hvor det bare handler om at ødelægge livet for dem der tabte valget.

  • 0
  • 0

Så hvem er det der har sørget for at rejsetiden er lang og dyr med det offentlige? Hertil skal siges at rejsetiden med metroen faktisk er meget fornuftig, efter indkøringsvanskelighederne er overstået.

Nu er det svært, at få S-tog til at komme hurtigere frem. Metroen er begrænset til (indtil Metro-ringen kommer) Vanløse - centrum - Amager.

Rejsetid sydlige Frederiksberg - Lautrupparken, Ballerup: Bil: 14 km - 25min. S-tog + gåben: 45min (rejseplanen) Køretiden med S-tog er ca 5min kortere end bilen, men der er 2 x 12min gang.

  • 0
  • 0

Nej de eneste der sparer tid er dem der betaler den ekstra skat som betalingsringen jo i virkeligheden er.

Jo, rejsetiden bliver kortere for dem der kan og vil betale, men det er jo ingenting i forhold til den tid dem der forlader bilkøen skal bruge ekstra.

Kommer man ikke til at tage dem der af praktiske grunde ikke kan tage det offentlige som gidsler, hvis du ikke kan gå på trapper og ikke kan tage de høje trin på bussen, og elevatorerne på stationerne konstant er ude af drift, jeg kan sagtens spæne op eller ned af trapper, og jeg registrerer dårligt nok de høje trin, og jeg kan sagtens tåle at stå op, faktisk står jeg gerne op selv hvis der er ledige siddepladser, for jeg får ondt i knæene af den alt for korte afstand mellem sæderne, og vælger altid tog frem for bus når jeg kan.

Vi skal huske at vi altid skal bruge: 1) Ekstra tid til at vente på næste afgang: der vil altid være spildtid i forhold til at at du bare kan køre så snart ruderne er afisede.

2) Ekstra tid til hele tiden at holde ind for af/pålæsning af nye passagerer:når først du er med er det ikke dig der spare de hundrede meter ved at bussen holder hele tiden, vi sammenligner jo med en bil.

3) Ekstra tid til at køre op til dobbelt så langt som nødvendigt: der er jo ikke passagergrundlag til at alle områder kan dækkes af ruter på kryds og tværs, og de manglende ruter giver så ekstra skift og den ventetid der er ved hvert af dem.

4) Ekstra tid til at vaske: du kan ikke kontrol over klima anlægget, om ruderne skal holdes åbne, og samme påklædning passer til hele turen med det offentlige, om passageren før dig led af ikontinens eller bare ikke var begavet nok til at tage de beskidte støvler af inden fødderne ryger op på sædet, i din egen bil bestemmer du selv hvor rent der skal være, og du bestemmer selv klimaet.

5) Ekstra tid til indkøb: du kan ikke lægge en kort afstikker fra ruten, og lave dine indkøb uden at bryde kølekæden og så skal du slås med tunge eller uhåndterlige varer på resten af turen.

6) Ekstra tid til passende påklædning: indendørs påklædning og en tynd jakke er ofte nok til en biltur, og det uanset om det er den kølige morgen eller hvad der nu måtte være i vente når du skal retur.

7) Ekstra tid til oprydning: der ligger ofte store dynger af glasskår fra bilruder ved S-tog stationerne, det bliver så ekstra tid og besvær den dag det er fra din bil, risikoen er simpelthen større når du holder på langtidsparkeringen ved en station, det gælder også ridser og dørmærker.

Fortsæt endelig listen, afhængigt af behov er der ingen ende.

  • 0
  • 0

Hertil skal siges at rejsetiden med metroen faktisk er meget fornuftig

For dem der skal vælge om de skal gennem betalingsringen i bil eller tage det offentlige har Metroen ikke betydning, det meste af Metroen ligger jo inde i byen og går ikke ret langt udenfor betalingsringen.

  • 0
  • 0

Den 26. aug 2011 kl 16:25 skrev Morten Bulskov:

Derudover giver det jo ikke mening hvis du kommer sydfra, lad os sige lige syd for Køge i Bjæverskov el. lign, huse med priser der næsten kan betales. Så vil det give mening at køre til Køge og tage toget - Når jeg ser på trafikmængden så ville jeg gerne se den parkeringsplads der kunne tage bare 10 % af de biler der passerer Køge. Vi snakker om ca 70.000 biler i døgnet, der i en meget stor procentdel har én person i bilen. Det er en meget stor parkeringsplads. Ligeledes er S-togene der kører i myldretiden rimeligt fyldt. Der er ikke plads til mange flere tog på linien, så hvor skal folk være?

I det spørgsmål er du blevet overhalet inden om af Folketinget, der allerede har vedtaget byggeriet af en ekstra jernbaneforbindelse mellem Køge og København, inkl. en ny station ved motorvejen nord for Køge:

http://www.bane.dk/visBanearbejde.asp?arti...

Med venlig hilsen, Rask Ingemann Lambertsen

  • 0
  • 0

Den 28. aug 2011 kl 10:24 skrev Lars Bengtsson:

Hertil skal siges at rejsetiden med metroen faktisk er meget fornuftig, efter indkøringsvanskelighederne er overstået.

Ja, men hvornår bliver de det?

Med venlig hilsen, Rask Ingemann Lambertsen

  • 0
  • 0

Vi snakker om ca 70.000 biler i døgnet, der i en meget stor procentdel har én person i bilen. Det er en meget stor parkeringsplads.

Hvis vi regner med passage af 120.000 biler i døgnet, og pendlerne passerer 2 gange i døgnet, i hvert fald på hverdage, dvs hvis alle bilerne var pendlere, og de 80% kom udefra så ville 48.000 parkeringspladser være rigeligt, i praksis er 3.000 parkeringspladser rigeligt, og hvis de ikke er både tognære og gratis, og nemme at skifte til fra motorvejen, så kan langt færre parkeringspladser gøre det.

  • 0
  • 0

Det undrer mig, at så få politikkere og så mange her på ingeniøren ikke tager RUF alvorligt. Diskussionen her handler om at tvinge folk fra private biler over i kollektive systemer. Nogle hader biler, andre elsker biler og det bliver en omgamg mudderkastning.

Palle's RUF er ganske enkenlt genialt, idet det forsøger at kombinere det private og det kollektive.

Når man har set byhelvedet i storbyer rundt om i verden, er der ingen tvivl. Noget skal gøres, men det er ikke de traditionelle busløsninger, hvor man føler sig fedtet når man kommer frem.

Hvem har modet til at sætte en udvikling i gang, som kan hjælpe os alle sammen og skabe noget unikt i denne verden.

  • 0
  • 0

Hvis nu Palle selv tog det lidt seriøst, og lod være med at plapre om det herinde, men gik ud og fandt en investor, og lavede RUF, så ville Palle selv sidde med æren og pengene efterfølgende. At RUF bliver nævnt i enhver transportdebat på ing.dk samt har været med i "Gal eller genial" på DR2 engang giver jo det indtryk at han har en ide han ikke selv er sikker nok på til at kunne gå ud og finde pågældende investor. Ydermer så kunne RUF's hjemmeside altså seriøst trænge til en update til det 21. århundrede: http://www.ruf.dk/ (det er direkte pinligt set i betragtning af det produkt han påstår det er). Jeg skrev til Palle tilbage i april, om mine tanker om RUF (som jo egentligt er en glimrende ide, som bare aldrig er kommet videre end det) hvortil jeg fik en mail tilbage hvor der bl.a. stod, og jeg citere: "Grundlæggende er situationen nok den, at jeg er blevet for gammel til at gøre det, som yngre kræfter kunne gøre for RUF.". Derfor så burde du Flemming, snakke med Palle og føre ideen videre (få den finansieret, og praktisk realiseret f.eks.), hvis du er så opsat på det.

  • 0
  • 0

Kære Martin

Jeg tror også, at jeg er for gammel. Men det er egentlig ligemeget. Et projekt som RUF er et enormt projekt og kan efter min stakkels mening ikke laves uden om det politiske system. I Danmark er det det politiske system, der beslutter at bygge broer, anlægge veje, osv. Sådan har det været i mange år. Elektrificeringen af de store byer blev besluttet af kommunerne, naturgassen af staten, etc.

Det bør være op til politikkerne i København, at gå foran og sætte fremsyn og fremdrift på dagsordenen. Så skal investorerne nok komme.

  • 0
  • 0

Det kunne være at den offentlige transport blev udbygget, man ved aldrig. (et lille gran sarkasme)

Formålet med pendlerskatten er jo at give penge i kassen til forbedret offentlig transport - blot kalkulerer man med at de fleste fortsat vil tage bilen, da der jo ellers ikke bliver nogen til at betale pendlerskatten.

I forhold til socialister og skat, så har man under højrestyret beskattet den offentlige trafik med højere takster på busser, S-tog og metro.

Mener du at "øget brugerbetaling"/"reduceret offentligt tilskud" er det samme som "højrestyret beskatning"? Mig bekendt dækker "beskatning" over at man betaler mere for end vare end det koster at levere den. Det offentlige tilskud til området var på 2.6 MIA kr i 2010 - svarende til 12 kr. pr. passager pr. tur.

Samtidigt har afgiften på brændstof stået stille.

Ja, men det har benzinprisen ikke - så hvad vil du bevise?

Så hvem er det der har sørget for at rejsetiden er lang og dyr med det offentlige?

Tror du at en S-SF regering vil "sørge for" at reducere rejsetiden med offentlig transport med 50% (så den bliver sammenlignelig med at tage bilen),

Jeg tror også det har hjulpet på rejsetiden med bus igennem nørrebrogade i kbh, efter at Bondam har lukket vejen for bil trafik.

Ja, der er måske klippet et par minutter af (men der er jo stadig en køreplan, der skal overholdes). Til gengæld har det øget den tid bilisterne sidder i kø på resten af vejene i indre by.

Men kan man ikke gøre busserne hurtigere, kan man jo altid lave chikaner, så det bliver langsommere at tage bilen - og der kommer længere bilkøer, som man efterfølgende kan bruge der som argumentation for sin nye pendlerafgift.

Jeg tror faktisk det bliver mere demokratisk i den forstand at man vil tage hensyn til alle grupper, end det har været under højrestyret. Os socialister definerer ikke demokrati som flertalsdiktatuer, og heller ikke mindretalsdiktatur :-). Hvor det bare handler om at ødelægge livet for dem der tabte valget.

Er det en form for "socialistisk ligheds logik"? Det ikke alle skal have, skal ingen have? Fakta er at en betalingsring kommer til at ødelægge mange familiers liv (mange af dem på "vindersiden") - enten økonomisk fordi de skal betale 11.000 eller 22.000 i pendlerskat - eller tidsmæssigt fordi deres rejsetid bliver meget længere med det offentlige.

  • 0
  • 0

Som udtalt af Videnskabsminister Charlotte Sahl- Madsen Citat: "Ruf er en alt for god Ide` til ikke at blive gennemprøvet i fuld udstrækning". Mange andre anerkender RUF, ligesom de mange, der gennem tiden har udført gennemprøvninger og beregninger på systemet. Desværre er der en vis berøringsangst i transportsektoren for at prøve noget nyt.Derfor sker det som i Århus, at man vælger citat fra tidligere teknikrådmand: " Vi køber udelukkende gammel gennemprøvet teknologi, der har vist sig at køre i længere tid". Det giver Ikke meget plads til nytænkning eller arbejde for danske ingeniører i Danmark. Ingeniører- skub til politikerne så de bliver både røde og blå til gavn for visionære tiltag.

  • 0
  • 0

Hvis der er noget der er middelalderligt her, er det det da den tankegang, der kommer til udtryk i lederen.

Der overfortolkes, udvælges data efter behov og konstrueres unødvendige metaforer, for at gøre det hele meget værre end det er. Er der mon en lederskribent, der bliver ramt på pengepungen?

Hvis ikke engang folk kan overkomme de småpenge det vil koste at køre til/fra byen, hvordan får vi så nogensinde løst de virkelige problemer, der kommer til at koste rigtigt mange penge? Vandafledning, kystsikring etc?

  • 0
  • 0

JEP. Endelig en der har fattet pointen. Hvis jeg ikke vil betale p afgiften i Vejle så må jeg jo tage bussen der ind. Hvis jeg gerne vil bo på landet, som jeg gør, må så må jeg affinde mig med at skulle have 2 biler. Hvis jeg ikke vil have en times kørsel til arbejde så må jeg jo flytte tæt på min arbejdsplads så jeg kan benytte offentlig transport de sidste stykke, hvilket vil betyde en højere husleje, men så kan jeg jo skære ned på bilparken.

Det handler om valg og de valg man træffer, eller som andre træffer for en har betydning og vil være noget jeg skal indordne mig under og tilpasse mig til. Lad være med klynkeriet og tilpas jer verdens gang.

Da kommunen nedlagde min lokale folkeskole, gik vi nogle stykker sammen og byggede en friskole, ingen klynk, men tilpasning.

Når det nu bliver dyrere at køre ind i KBH så må man jo gå nogle stykker sammen om at køre flere i samme bil, måske ikke hver dag, men de dage det passer andre dage er det en tur med det offentlige. Kreativitet, det er jo noget som vi teknikere skulle være i besidelse af.

Når det er sagt så skal en betalingsring som vil betyde længere transport tid jo naturligt skulle følges af længere og mere fleksibel åbningstid i daginstitutionerne, indkøb kan jo efter den nye lukkelov, uden problemer lægges i weekenden.

  • 0
  • 0

Det bør være op til politikkerne i København, at gå foran og sætte fremsyn og fremdrift på dagsordenen. Så skal investorerne nok komme.

Manglen på fremsyn er lige hvad der er problemet med nye systemer, der griber ind i de bestående. Uanset hvor mange ressourcer en investor er i besiddelse af, kan man jo ikke få lov at etablere f.eks. en ny ring 3 udenom politikere, der hellere vil ty til gamle virkemidler som en adfærdsregulering / ekstraskat via en betalingsring.

  • 0
  • 0

Allan Din opfattelse af Brøndby Strand må du være indoktrineret med gennem den enøjede presse? Parkerer dagligt ved stationen og har gjort det i årevis. Det er ikke her, at tyverier og hærværk trives. Parkeringspladserne er placeret ved et mindre indkøbscenter, kirke og et kulturhus med livlig aktivitet dagen igennem. At der ikke er overvældende plads til de mange flere pendlere, man kan forvente, er en anden sag, det er et problem for mange/de fleste s-togs stationer.

  • 0
  • 0

Allan Din opfattelse af Brøndby Strand må du være indoktrineret med gennem den enøjede presse? Parkerer dagligt ved stationen og har gjort det i årevis. Det er ikke her, at tyverier og hærværk trives. Parkeringspladserne er placeret ved et mindre indkøbscenter, kirke og et kulturhus med livlig aktivitet dagen igennem. At der ikke er overvældende plads til de mange flere pendlere, man kan forvente, er en anden sag, det er et problem for mange/de fleste s-togs stationer.

Hvis man bor langt ude, hvorfor så overhovedet køre ind langs en togbane i stedet for bare at parkere ved den nærmeste station? Det forekommer mig at en lang bil pendling og så en kortere tog rejse vil koste det værste fra begge verdener?

  • 0
  • 0

Hvis man bor langt ude, hvorfor så overhovedet køre ind langs en togbane i stedet for bare at parkere ved den nærmeste station? Det forekommer mig at en lang bil pendling og så en kortere tog rejse vil koste det værste fra begge verdener?

Det er nu meget enkelt - det er hurtigere. Dels, så er jernbanen ikke så meget hurtigere, heller ikke når man tager højde for evt. kø på motorvejen. Meget værre er dog at toget ikke bringer dig derhen hvor du skal - det kræver skift til andre S-tog og busser.

M

  • 0
  • 0

[quote] Hvis man bor langt ude, hvorfor så overhovedet køre ind langs en togbane i stedet for bare at parkere ved den nærmeste station? Det forekommer mig at en lang bil pendling og så en kortere tog rejse vil koste det værste fra begge verdener?

Det er nu meget enkelt - det er hurtigere. Dels, så er jernbanen ikke så meget hurtigere, heller ikke når man tager højde for evt. kø på motorvejen. Meget værre er dog at toget ikke bringer dig derhen hvor du skal - det kræver skift til andre S-tog og busser.[/quote] hvorfor så overhovedet skifte? hvor lang tid tager skiftet?

  • 0
  • 0

hvorfor så overhovedet skifte? hvor lang tid tager skiftet?

Ehrm, jeg går ud fra at du gerne vil frem til dit mål, så naturligvis er du nødt til at at skifte. De fleste regional/IC tog kører til Kbh's hovedbanegård, men det er nu et fåtal af arbejdspladser der ligger der.

M

  • 0
  • 0

[quote] hvorfor så overhovedet skifte? hvor lang tid tager skiftet?

Ehrm, jeg går ud fra at du gerne vil frem til dit mål, så naturligvis er du nødt til at at skifte. De fleste regional/IC tog kører til Kbh's hovedbanegård, men det er nu et fåtal af arbejdspladser der ligger der.[/quote] antag at du bor uden for Køge, og antag at du arbejder i centrum, men så langt fra en station så du skal tage bussen.

a) bil hele vejen b) bil? til køge, så s-tog til centrum, og så en bus. c) bil til brøndbystrand hvor du undervejs sidder fast i køen, så s-tog og så bus.

hvorfor vælge løsning c?

  • 0
  • 0

Jeg bor i Høje Tåstrup og arbejder i Ballerup. Når jeg bruger bil, så sparer jeg ca en tre kvarter hver dag. Hvis jeg bruger offentlig transport uden for myldretiden, så bliver det endnu værre da "ekspresbusserne" er stoppet.

Folk bruger ikke bilen på grund af et eller andet fjollet politisk statement men simpelthen fordi det er det bedste valg. Og nej, det er sgu ikke fordi det er det billigste valg, tværtimod.

M

  • 0
  • 0

Jeg bor i Høje Tåstrup og arbejder i Ballerup. Når jeg bruger bil, så sparer jeg ca en tre kvarter hver dag. Hvis jeg bruger offentlig transport uden for myldretiden, så bliver det endnu værre da "ekspresbusserne" er stoppet.

Nu var mit spørgsmål egentlig oprindeligt stillet til Kim og ikke dig Michael.

  • 0
  • 0

Nu var mit spørgsmål egentlig oprindeligt stillet til Kim og ikke dig Michael.

Det er da muligt, men du kan ikke forvente at andre ikke svarer. jeg ved ikke om Kim er enig med mig eller ej, men det er ret uvæsentligt.

M

PS. Navnet er ej Michael men Michel.

  • 0
  • 0

[quote] Nu var mit spørgsmål egentlig oprindeligt stillet til Kim og ikke dig Michael.

Det er da muligt, men du kan ikke forvente at andre ikke svarer. jeg ved ikke om Kim er enig med mig eller ej, men det er ret uvæsentligt.[/quote] Jeg synes det er ret væsentligt at forstå hvorfor Kim skifter "hest" på Brøndby station?

PS. Navnet er ej Michael men Michel.

undskyld, den så jeg ikke lige.

  • 0
  • 0

[quote][quote] Nu var mit spørgsmål egentlig oprindeligt stillet til Kim og ikke dig Michael.

Det er da muligt, men du kan ikke forvente at andre ikke svarer. jeg ved ikke om Kim er enig med mig eller ej, men det er ret uvæsentligt.[/quote] Jeg synes det er ret væsentligt at forstå hvorfor Kim skifter "hest" på Brøndby station?

PS. Navnet er ej Michael men Michel.

undskyld, den så jeg ikke lige.[/quote

Nu var mit indlæg mest en kommentar til parkering ved Brøndby Strand, jeg er så heldig at jeg arbejder i nærheden. Planlægningsmæssigt arbejder man, som sædvanligt, bagfra. Først betalingsring, derefter bedre offentlig transport/parkering. Det kommer da aldrig til at fungere. Enten skal det ske i omvendt rækkefølge, eller, som minimum samtidig.

  • 0
  • 0

[quote]Nej de eneste der sparer tid er dem der betaler den ekstra skat som betalingsringen jo i virkeligheden er.

Jo, rejsetiden bliver kortere for dem der kan og vil betale, men det er jo ingenting i forhold til den tid dem der forlader bilkøen skal bruge ekstra.

Kommer man ikke til at tage dem der af praktiske grunde ikke kan tage det offentlige som gidsler, hvis du ikke kan gå på trapper og ikke kan tage de høje trin på bussen, og elevatorerne på stationerne konstant er ude af drift, jeg kan sagtens spæne op eller ned af trapper, og jeg registrerer dårligt nok de høje trin, og jeg kan sagtens tåle at stå op, faktisk står jeg gerne op selv hvis der er ledige siddepladser, for jeg får ondt i knæene af den alt for korte afstand mellem sæderne, og vælger altid tog frem for bus når jeg kan.

Vi skal huske at vi altid skal bruge: 1) Ekstra tid til at vente på næste afgang: der vil altid være spildtid i forhold til at at du bare kan køre så snart ruderne er afisede.

2) Ekstra tid til hele tiden at holde ind for af/pålæsning af nye passagerer:når først du er med er det ikke dig der spare de hundrede meter ved at bussen holder hele tiden, vi sammenligner jo med en bil.

3) Ekstra tid til at køre op til dobbelt så langt som nødvendigt: der er jo ikke passagergrundlag til at alle områder kan dækkes af ruter på kryds og tværs, og de manglende ruter giver så ekstra skift og den ventetid der er ved hvert af dem.

4) Ekstra tid til at vaske: du kan ikke kontrol over klima anlægget, om ruderne skal holdes åbne, og samme påklædning passer til hele turen med det offentlige, om passageren før dig led af ikontinens eller bare ikke var begavet nok til at tage de beskidte støvler af inden fødderne ryger op på sædet, i din egen bil bestemmer du selv hvor rent der skal være, og du bestemmer selv klimaet.

5) Ekstra tid til indkøb: du kan ikke lægge en kort afstikker fra ruten, og lave dine indkøb uden at bryde kølekæden og så skal du slås med tunge eller uhåndterlige varer på resten af turen.

6) Ekstra tid til passende påklædning: indendørs påklædning og en tynd jakke er ofte nok til en biltur, og det uanset om det er den kølige morgen eller hvad der nu måtte være i vente når du skal retur.

7) Ekstra tid til oprydning: der ligger ofte store dynger af glasskår fra bilruder ved S-tog stationerne, det bliver så ekstra tid og besvær den dag det er fra din bil, risikoen er simpelthen større når du holder på langtidsparkeringen ved en station, det gælder også ridser og dørmærker.

Fortsæt endelig listen, afhængigt af behov er der ingen ende. [/quote]

8) Alle de 100.000 ekstra passagerer man regner med får ca. 8-10 sygedage ekstra, da busser og tog om vinteren er fyldt med hostende og hakkende mennesker - da "tidligere" bilister har ikke været påvirket af de samme bakterier. Det giver lige en regning på 100.000mennesker x 8dage x7,5timer x200kr i timen=1,2 milliard. )Denne "udregning er nøjagtig lige så troværdig som alle andre statistiske beregninger af passagertal osv.)

9) Manglende indtægter for staten i bilafgifter og benzin samt vægtafgift er ikke udregnet. Der kan vi tage eks. 100.000 mennesker der kører i hver sin bil x 5 liter benzin x 12 kr x 240 arbejdsdage = 14,4 milliarder 1/3 af alle bilisterne (de 100.000) vil måske sælge deres biler og undlade at købe nye - set over en 16 års periode (biler holder i snit 16 år) koster det 50.000 biler x 300.000kr x 0,66 (afgift og moms) = 99 milliarder. Godt så - kostprisen på en betalingsring, uden opførelsen og vedligeholdelsen vil så blive, over en lad os sige 16 års periode: Manglende reg. afgifter ca. kr. 99 milliarder Tabte benzinafgifter 14,4 * 16 x 0,75 (ca. 3/4 er afgifter) = 172,8 milliarder Sygedage 1,2 milliarder x 16 = 19,2 milliarder

Ialt en UFINANSIERET REGNING på kr. ca. 291 milliarder

Stik den røde blok!

Mvh Allan

  • 0
  • 0

[quote]Nej de eneste der sparer tid er dem der betaler den ekstra skat som betalingsringen jo i virkeligheden er.

Jo, rejsetiden bliver kortere for dem der kan og vil betale, men det er jo ingenting i forhold til den tid dem der forlader bilkøen skal bruge ekstra.

Kommer man ikke til at tage dem der af praktiske grunde ikke kan tage det offentlige som gidsler, hvis du ikke kan gå på trapper og ikke kan tage de høje trin på bussen, og elevatorerne på stationerne konstant er ude af drift, jeg kan sagtens spæne op eller ned af trapper, og jeg registrerer dårligt nok de høje trin, og jeg kan sagtens tåle at stå op, faktisk står jeg gerne op selv hvis der er ledige siddepladser, for jeg får ondt i knæene af den alt for korte afstand mellem sæderne, og vælger altid tog frem for bus når jeg kan.

Vi skal huske at vi altid skal bruge: 1) Ekstra tid til at vente på næste afgang: der vil altid være spildtid i forhold til at at du bare kan køre så snart ruderne er afisede.

2) Ekstra tid til hele tiden at holde ind for af/pålæsning af nye passagerer:når først du er med er det ikke dig der spare de hundrede meter ved at bussen holder hele tiden, vi sammenligner jo med en bil.

3) Ekstra tid til at køre op til dobbelt så langt som nødvendigt: der er jo ikke passagergrundlag til at alle områder kan dækkes af ruter på kryds og tværs, og de manglende ruter giver så ekstra skift og den ventetid der er ved hvert af dem.

4) Ekstra tid til at vaske: du kan ikke kontrol over klima anlægget, om ruderne skal holdes åbne, og samme påklædning passer til hele turen med det offentlige, om passageren før dig led af ikontinens eller bare ikke var begavet nok til at tage de beskidte støvler af inden fødderne ryger op på sædet, i din egen bil bestemmer du selv hvor rent der skal være, og du bestemmer selv klimaet.

5) Ekstra tid til indkøb: du kan ikke lægge en kort afstikker fra ruten, og lave dine indkøb uden at bryde kølekæden og så skal du slås med tunge eller uhåndterlige varer på resten af turen.

6) Ekstra tid til passende påklædning: indendørs påklædning og en tynd jakke er ofte nok til en biltur, og det uanset om det er den kølige morgen eller hvad der nu måtte være i vente når du skal retur.

7) Ekstra tid til oprydning: der ligger ofte store dynger af glasskår fra bilruder ved S-tog stationerne, det bliver så ekstra tid og besvær den dag det er fra din bil, risikoen er simpelthen større når du holder på langtidsparkeringen ved en station, det gælder også ridser og dørmærker.

Fortsæt endelig listen, afhængigt af behov er der ingen ende. [/quote]

8) Alle de 100.000 ekstra passagerer man regner med får ca. 8-10 sygedage ekstra, da busser og tog om vinteren er fyldt med hostende og hakkende mennesker - da "tidligere" bilister har ikke været påvirket af de samme bakterier. Det giver lige en regning på 100.000mennesker x 8dage x7,5timer x200kr i timen=1,2 milliard. (Denne "udregning er nøjagtig lige så troværdig som alle andre statistiske beregninger af passagertal osv.)

9) Manglende indtægter for staten i bilafgifter og benzin samt vægtafgift er ikke udregnet. Der kan vi tage eks. 100.000 mennesker der kører i hver sin bil x 5 liter benzin x 12 kr x 240 arbejdsdage = 14,4 milliarder 1/2 af alle bilisterne (de 100.000) vil måske sælge deres biler og undlade at købe nye - set over en 16 års periode (biler holder i snit 16 år) koster det 50.000 biler x 300.000kr x 0,66 (afgift og moms) = 99 milliarder. Godt så - kostprisen på en betalingsring, uden opførelsen og vedligeholdelsen vil så blive, over en lad os sige 16 års periode: Manglende reg. afgifter ca. kr. 99 milliarder Tabte benzinafgifter 14,4 * 16 x 0,75 (ca. 3/4 er afgifter) = 172,8 milliarder Sygedage 1,2 milliarder x 16 = 19,2 milliarder

Ialt en UFINANSIERET REGNING på kr. ca. 291 milliarder

Stik den røde blok!

Mvh Allan

  • 0
  • 0

Nej de eneste der sparer tid er dem der betaler den ekstra skat som betalingsringen jo i virkeligheden er.

Jo, rejsetiden bliver kortere for dem der kan og vil betale, men det er jo ingenting i forhold til den tid dem der forlader bilkøen skal bruge ekstra.

Kommer man ikke til at tage dem der af praktiske grunde ikke kan tage det offentlige som gidsler, hvis du ikke kan gå på trapper og ikke kan tage de høje trin på bussen, og elevatorerne på stationerne konstant er ude af drift, jeg kan sagtens spæne op eller ned af trapper, og jeg registrerer dårligt nok de høje trin, og jeg kan sagtens tåle at stå op, faktisk står jeg gerne op selv hvis der er ledige siddepladser, for jeg får ondt i knæene af den alt for korte afstand mellem sæderne, og vælger altid tog frem for bus når jeg kan.

Vi skal huske at vi altid skal bruge:    
1) Ekstra tid til at vente på næste afgang: der vil altid være spildtid i forhold til at at du bare kan køre så snart ruderne er afisede.

2) Ekstra tid til hele tiden at holde ind for af/pålæsning af nye passagerer:når først du er med er det ikke dig der spare de hundrede meter ved at bussen holder hele tiden, vi sammenligner jo med en bil.

3) Ekstra tid til at køre op til dobbelt så langt som nødvendigt: der er jo ikke passagergrundlag til at alle områder kan dækkes af ruter på kryds og tværs, og de manglende ruter giver så ekstra skift og den ventetid der er ved hvert af dem.

4) Ekstra tid til at vaske: du kan ikke kontrol over klima anlægget, om ruderne skal holdes åbne, og samme påklædning passer til hele turen med det offentlige, om passageren før dig led af ikontinens eller bare ikke var begavet nok til at tage de beskidte støvler af inden fødderne ryger op på sædet, i din egen bil bestemmer du selv hvor rent der skal være, og du bestemmer selv klimaet.

5) Ekstra tid til indkøb: du kan ikke lægge en kort afstikker fra ruten, og lave dine indkøb uden at bryde kølekæden og så skal du slås med tunge eller uhåndterlige varer på resten af turen.

6) Ekstra tid til passende påklædning: indendørs påklædning og en tynd jakke er ofte nok til en biltur, og det uanset om det er den kølige morgen eller hvad der nu måtte være i vente når du skal retur.

7) Ekstra tid til oprydning: der ligger ofte store dynger af glasskår fra bilruder ved S-tog stationerne, det bliver så ekstra tid og besvær den dag det er fra din bil, risikoen er simpelthen større når du holder på langtidsparkeringen ved en station, det gælder også ridser og dørmærker.

Fortsæt endelig listen, afhængigt af behov er der ingen ende.   

8) Alle de 100.000 ekstra passagerer man regner med får ca. 8-10 sygedage ekstra, da busser og tog om vinteren er fyldt med hostende og hakkende mennesker - da "tidligere" bilister har ikke været påvirket af de samme bakterier. Det giver lige en regning på 100.000mennesker x 8dage x7,5timer x200kr i timen=1,2 milliard. (Denne "udregning er nøjagtig lige så troværdig som alle andre statistiske beregninger af passagertal osv.)

9) Manglende indtægter for staten i bilafgifter og benzin samt vægtafgift er ikke udregnet. Der kan vi tage eks. 100.000 mennesker der kører i hver sin bil x 5 liter benzin x 12 kr x 240 arbejdsdage = 14,4 milliarder 1/2 af alle bilisterne (de 100.000) vil måske sælge deres biler og undlade at købe nye - set over en 16 års periode (biler holder i snit 16 år) koster det 50.000 biler x 300.000kr x 0,66 (afgift og moms) = 99 milliarder. Godt så - kostprisen på en betalingsring, uden opførelsen og vedligeholdelsen vil så blive, over en lad os sige 16 års periode: Manglende reg. afgifter ca. kr. 99 milliarder Tabte benzinafgifter 14,4 * 16 x 0,75 (ca. 3/4 er afgifter) = 172,8 milliarder Sygedage 1,2 milliarder x 16 = 19,2 milliarder

Ialt en UFINANSIERET REGNING på kr. ca. 291 milliarder

10) Generel slid på alt tøj & accessories forøges pga. uforudsigelig temperatur, fugtighed og beskidte omgivelser i det offentlige og endu værre på cykel. Ejendele er penge og penge er tid - spild af tid.

11) Aflevering/afhentning af børn med det offentlige tager længere tid og adderer potentielt mere vanskelige rejsestrækninger til ens tur på arbejde.

12) I nødssituationer skal man tilkalde taxi eller bruge offentlig transport - meget mere frihed til dem der kan tåle at betale afgiften.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten