Leder: Befolkningen har krav på indsigt i regeringens beslutninger ved en krisesituation
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Leder: Befolkningen har krav på indsigt i regeringens beslutninger ved en krisesituation

I disse dage oplever vi medier stor interesse for vores indhold. På Ingeniøren får vi dagligt langt flere prøveabonnenter ind, end vi før fik om måneden, trukket af vores dækning af corona. Andre medier oplever det samme, og de sociale medier er præget af delinger og debatter på baggrund af information fra mediernes dækning.

Det er helt, som det skal være i et oplyst demokrati. I en krisesituation, som vi er i nu, uden nutidige fortilfælde at læne os op ad, søger vi som mennesker viden, forståelse og forklaringer – vi leder efter håb og afklaring i en usikker situation. Og mon ikke især Ingeniørens læsere også søger viden til at udtænke løsninger.

Medierne har en vigtig rolle i et demokrati, og i krisesituationer har de et særligt ansvar for at stille spørgsmål og søge svar på befolkningens vegne. Og for at give så udtømmende og balanceret et billede af situationen som overhovedet muligt. Derfor er det problematisk, når myndigheder holder oplysninger tilbage, som vi desværre allerede ser flere eksempler på i den igangværende coronakrise.

Det var således først, da medierne begyndte at grave i sagen, at det kom frem, at regeringens beslutning om at lukke de danske grænser ikke er baseret på råd fra Sundhedsstyrelsen, som faktisk havde fastslået over for regeringen, at et sådant tiltag ikke kunne begrundes i sundhedsfaglige hensyn.

Det har været mere end almindeligt svært at få en klar forklaring på, hvorfor man valgte at holde op med at teste folk med milde symptomer. Og på tirsdagens pressemøde ville myndighederne med henvisning til tavshedspligten ikke ud med, hvordan aldersfordelingen var på de 82 coronapatienter, der på daværende tidspunkt var indlagt på danske sygehuse.

Selv har vi på Ingeniøren fået afvist aktindsigt i regionernes opgørelse over sundhedsberedskabet, og vi kan ikke få svar på, hvilke spredningsmodeller Sundhedsstyrelsen arbejder ud fra, og dermed hvilke scenarier regeringen handler ud fra. Tal og beregninger, som flere andre landes myndigheder deler med deres befolkninger.

Det er desværre ikke nyt, at danske myndigheder kan være lukkede, og problemet er kun blevet værre, i takt med at hæren af spindoktorer og gatekeepere i form af skattefinansierede kommunikationsfolk, der sorterer hårdt i, hvad der skal slippe ud til offentligheden, er vokset. Med den skandaløse stramning af offentlighedsloven i 2014 er det tilmed blevet alt for nemt at afvise aktindsigter fra medier, der søger at få sandheden frem.

Det er i sig selv en trist udvikling for et oplyst demokrati. Men i en krisesituation som nu er problemet endnu værre. Uvished og manglende information er foderstof for rygtedannelse, og derfor skaber det ofte mere utryghed, end dårlige nyheder gør.

Der er således pivåbent for spekulationer om, hvorvidt det er unge skiturister, der nu ligger og kæmper med vejrtrækningen på vores hospitaler – og om regeringen hemmeligholder for ikke at skabe frygt. Eller om grænselukningen i virkeligheden er en kærkommen lejlighed til at stoppe Erdogan fra at sende horder af asylansøgere op igennem Europa. Eller om de ikke vil ud med deres modeller for smittespredning, fordi de ikke tror, danskerne kan tåle at høre den grumme sandhed – eller omvendt: at vi vil tage det for roligt, hvis scenariet faktisk tegner bedre end forventet. Eller måske fordi tallene taler for en karantæne, der rækker langt ud over de to uger?

Men skulle medierne ikke hellere hjælpe til og lade myndighederne passe deres arbejde, spørger du måske. Medierne har selvfølgelig en forpligtigelse til at hjælpe myndighederne med at få vigtig information ud til befolkningen i en krisesituation. Den forpligtelse er løftet på bedste vis i de seneste uger.

Men medierne har også en forbandet pligt til at kontrollere, at det er det sande billede, regering og myndigheder giver os, at det er rimelige skridt, der tages, og at situationen ikke misbruges til f.eks. at redigere permanent i demokratiets spilleregler. Vi har en pligt til at sikre, at Folketinget har det bedst mulige oplysningsgrundlag til at lede landet, herunder at de oplysninger, de får fra regering og myndigheder, er rigtige og baseret rimelig evidens. At mediernes dækning kan gøre indsatsen klogere, ser vi f.eks. i USA, hvor Trumps tidlige håndtering blev mødt af en så stor folkelig protest, at strategien er vendt 180 grader. Kritiske medier hjælper altså til!

En befolkning, der bliver bedt om at spille med og opgive basale frihedsrettigheder og kaste sig ud i uoverskuelige økonomiske vanskeligheder for at bekæmpe en fælles sundhedstrussel, har krav på at kende alle forudsætninger bag beslutningerne – også når sandheden er uhyggelig og ubarmhjertig.

/trb

Illustration: Lasse Gorm Jensen

Lederen udtrykker Ingeniørens holdning, der fastlægges af vores lederkollegium.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Som andre tidligere har nævn, så mangler man nogle gange en mulighed for, at give en tommel op til lederen.

  • 54
  • 5

Det er det regeringen gør - og de gør det godt.

Hvis man er i tvivl om der er noget der bliver holdt hemmeligt for befolkningen, så prøv lige at kigge på de uhyggelige billeder nede fra Italien hvor folk ligger nærmest livløse på sengene.

Vi skal gerne undgå at de næste bileder kommer fra Danmark - og det er det som regeringen arbejder med - det er ikke hemmeligt. Grænserne blev lukket for at reducerer spredning - det er ikke hemmeligt - og det har INTET med flygtninge at gøre.

Kære Leder, prøv at skrive noget mere om hvem der arbejder på vaciner og test, og om hvordan det går med dem - det er vi mange der hellere vil høre om, tak.

  • 21
  • 40

Kære Leder, prøv at skrive noget mere om hvem der arbejder på vaciner og test, og om hvordan det går med dem - det er vi mange der hellere vil høre om, tak.

Men det er det lukkede land for for folkepensionister og studerende. Når pengene i kisten klinger osv.

  • 11
  • 11

...selvforherligende leder. Der mangler lige så meget mulighed for tommel-ned!

Ja - befolkningen skal informeres, og ja - nogen skal sikre at myndighederne i snyder på vægten. MEN - journalister er sjældent fagfolk - og ofte tages ting ud af kontekst / fejlfortolkes og blæses op - helt unødvendigt.

Der er utallige eksempler fra ING og Berlingske som er de medier jeg normalt følger og stoler (mest) på.

Fra Berlingske i dag - mediernes misfortolkning af om nu vi tester nok i Danmark... Det er da så indlysende at ALLE almindelige borgere (som ikke er journalister på hellige missioner) kan forstå at WHO udtaler sig generelt, og at de der tager hensyn til at 90% af verdens lande er dårligere stillet end Danmark!

Tilsvarende ING - sagen om aktindsigt i kapacitet.. Ja man alts: der ER meldt ud at initiativer er for at sprede smitten så kapacitet kan bygges op / rækker i sundhedsvæsenet. Det kan vi alle forstå - så hvorfor tvinge sundhedsvæsenet til at bruge ressourcer her og nu på at skulle rapportere tal - som de måske ikke har i brugbar form! Ligeledes - aldersfordeling.... Der ER da mange forhold der er betydeligt vigtigere.

HER kære leder(e) er der virkelig plads til forbedring, så jeg synes personligt I skulle 'skrue en tand ned for charmen'....

  • 18
  • 27

Viden som denne..

" 35 coronarelaterede dødsfald fra samme plejehjem i USA Dødstallet stiger dag for dag på plejehjem i Seatlle.

Et plejehjem i Seattle er meget hårdt ramt af Covid-19, og dødstallet stiger dag for dag.

De amerikanske sundhedsmyndigheder har bekræftet, at i alt 129 tilfælde af coronavirus kan relateres til plejehjemmet, skriver LA Times.

Af dem er 81 beboere på plejehjemmet, mens 34 er medarbejdere. De resterende 14 smittede er gæster, som har besøgt deres pårørende.

Siden i går har myndighederne bekræftet, at yderligere fem personer har mistet livet. Det bringer dødstallet op på 35 personer, hvilket svarer til over halvdelen af dødsfaldene i staten Washington " https://www.dr.dk/nyheder/udland/35-corona...

Er vigtig for at vi kan forstå udviklingen - havde ovenstående vaeret fra DK, havde vi ikke fået nogen viden.

  • 11
  • 14

I tager godt nok munden fuld med denne leder.

Det var således først, da medierne begyndte at grave i sagen, at det kom frem, at regeringens beslutning om at lukke de danske grænser ikke er baseret på råd fra Sundhedsstyrelsen, som faktisk havde fastslået over for regeringen, at et sådant tiltag ikke kunne begrundes i sundhedsfaglige hensyn.

I stedet for at råbe op om politik, kunne I så ikke ud fra et mere videnskablig synsvinkel, undersøge denne påstand, i stedet for at slå politisk plat på det med det samme? Det er flere gange blevet nævnt på pressemøder at retningslinjer fra WHO er generelle for alle lande i hele verden. Dvs. samme vejledninger gælder for Danmark som Niger, men alle kan vist godt forstå at det ikke kan være hensigtsmæssigt på alle punkter. Måske det var interessant at finde ud af på hvilke punkter Danmark adskiller sig fra den generelle WHO vejledning og hvorfor. Det kræver selvfølgelig en lidt større indsats end bare at søge om aktindsigt hos de offentlige myndigheder. Jeg har ikke set nogen fra sundhedstyrelsen der stod og talte direkte imod grænselukningen.

Denne her påstand:

At mediernes dækning kan gøre indsatsen klogere, ser vi f.eks. i USA, hvor Trumps tidlige håndtering blev mødt af en så stor folkelig protest, at strategien er vendt 180 grader. Kritiske medier hjælper altså til!

kræver vist også et lidt grundigere bevis? Igen tvivl om at Trump var (og stadig er) alt for lang tid om at tage situationen seriøst, men det kunne jo også være at det var blodrøde aktiemarkeder og noget af hans sundhedsbagland der fik ham til at vågne op!

  • 15
  • 12

Det er ikke nok at kigge på tal. Noget så simpelt som at få et overblik over hvordan smitten breder sig synes umuligt. Jeg har en gang set en graf over de smittede på DR1 fulgt af kommentaren at det voksede eksponentielt ( ikke sandt) og en gang på Videnskab.dk hvor grafen var manipuleret. Men i de sidste par dage vokser antallet af smittede hurtigt, måske fordi der endelig testes mere. Der er ingen analyse nogen steder af hvad der egentlig sker. Vi ved jo også at svaret på CoVid-19 udfordringen gik for langsomt i starten , usystematisk udførte karantæner og en helt uforklarlig mangel på tests. Selv det med at det ikke hjælper at bære masker er jo ikke rigtigt. Selvfølgeligt hjælper det. Måske ikke så meget , men hjælper gør det!

Redaktøren har så helt ret og artiklen rører ved noget meget viktigt. Hver dag på DR1 hører man TV lægen udtale at den menige befolkning ikke har behov for at kende smittetal. Det er utroligt arrogant og provokerende overfor folk som ingeniører som ofte er bedre til at forstå data.

Som det er nu føles det som om vi er skal holdes i uvidenhed i et brud på de demokratiske regler vi stræber.

Se https://science.sciencemag.org/content/ear... og forstå katastrofens omfang

  • 11
  • 21

Danmark har opgivet for længe siden. Vi aner ikke, hvor mange smittede der er, fordi man i overensstemmelse med anbefalinger fra EUs top valgte ikke at implementere de nødvendige tiltag, som kunne have stoppet sygdommens udbredelse da tid endnu var.

Det var omkring d.24 februar, at man kastede håndklædet i ringen.

I stedet for at indrømme, at man gav op på det tidspunkt, begyndte man at tale om pandemien, som om den kunne sammenlignes med en almindelig influenza. Det gør man fortsat, selv om de konkrete dødstal fra fx det plejehjem, som Ole Rasmussen citerer DR for at henviser til, afslører at det ikke er en influenza.

De mange ubekendte bruges alt overvejende til at tale sygdommen ned.

Medier såvel som politikere er ekstremt biast i den her proces, dvs man er på samme hold i forhold til bestræbelserne på at tale problemerne ned. Det kan være befordrende for det psykiske velvære, men er ikke objektiv oplysning.

Sagen er, at den frie verden reagerede for sent. Og at pandemien er en eksistentiel udfordring for hele den frie verden.

Magtbalancen vil blive en anden i fremtiden.

Det ville have været bedre, om den frie verden havde handlet med myndighed og faktakonsistens i tide.

Nøgternt betragtet, så vil jeg personligt fortsat hellere dø i den frie verden end overleve pandemien på diktaturets præmisser. jeg græder således både med og på den frie verdens vegne, som har den kæmpe svaghed, at den ikke vil se sin svaghed.

Det er menneskeligt, alt for menneskeligt!

  • 13
  • 17

Det ville pynte gevaldigt, om ingeniøren låste alle Corona relaterede artikler op. At lade være vil jo nærme sig hykleri. mvelMåske bare lås det vhele op indtil vi skal på arbejde igen😉

( beklager det med fejl stavningen, kan ikke redigere i det?🤔)

  • 22
  • 3

Det kan godt være ing.dk er nægtet aktindsigt.

MEN ing.dk har så UNDLADT selv at lave sit hjemmearbejde og skrive underbyggede artikler. JEG har TO GANGE indsendt begrundede artikkel-grundlag, som kunne erstatte de faktiske redegørelser om forventet udvikling. -den første blev afvist med den begrundelse, at ing.dk ventede på svar (som nu er afvist) -den anden er ubesvaret. Samme iøvrigt for Berlingske.

Istedet fik vi igår "katastrofe"-artiklen fra UK forskere - som mere ligner bestillingsarbejde fra Boris Johnson end redelig forskning.

Jeg er ikke faguddannet i epidimilogi, men jeg kan læse, tænke og regne. Jeg er nu ekstremt spændt på Sundhedsstyrelsens pressekonference idag: bekræftr de de tal, som jeg har udregnet for 14 dage siden - eller har keg taget fejl ?

Men dagens leder er under lavmålet. Måske skal vi sige vores abonnementer op ?

  • 13
  • 9

Nøgternt betragtet, så vil jeg personligt fortsat hellere dø i den frie verden end overleve pandemien på diktaturets præmisser.

Det er der nu delte meninger om og egentlig er det vel det artiklen i dag handler om. Regeringen har reageret som vatnisser og åbenbart blindt fulgt WHOs anbefalinger uden selv at se ud i verden. Nu skal det så skjules, inkompetancen , dumheden, hensynene til økonomien (resultatet desværre lige modsat bestræbelsen) og frygten for at ryste demokratiet, igen med den helt modsatte virkning. Går det godt?

  • 3
  • 9

I tager godt nok munden fuld med denne leder.

Det var således først, da medierne begyndte at grave i sagen, at det kom frem, at regeringens beslutning om at lukke de danske grænser ikke er baseret på råd fra Sundhedsstyrelsen, som faktisk havde fastslået over for regeringen, at et sådant tiltag ikke kunne begrundes i sundhedsfaglige hensyn.

I stedet for at råbe op om politik, kunne I så ikke ud fra et mere videnskablig synsvinkel, undersøge denne påstand, i stedet for at slå politisk plat på det med det samme?

Enhver der fulgte med på pressemødet med regering og Sundhedsstyrelse hørte udtrykkeligt både Sundhedsstyrelsen og politiker sige at Sundhedsstyrelsen ikke havde anbefalet. Det blev udtrykkeligt sagt at det var en politisk beslutning. Men det har Ingeniøren nok ikke hørt - man skal jo lave en kioskbasker, når man nu konkurrerer med den kulørte del af pressen...

Til gengæld er der her en meget interessant artikel som viser mange tyske eksperter der ikke mener det her er noget stort problem.

Fra tests af det verdenskendte Robert Koch institut per 18 marts:

160.000 blev testet i hele befolkningen (man mangler ikke teskapacitet i Tyskland hos Robert Koch instituttet). Antallet af smittede var 8.198 !! Dødelighed 12 mennesker!

En ekspert mener at man skal tage højde for at forholdsregler mod smittespredning ikke virker - og tror på en meget høj belastning af beredskabet i Juni. Men nu er der jo skruet op for forholdsreglerne med kansleren der holdt tale i går - lige så usædvanligt som dronningens!

I Danmark havde vi sidst 1400 dødsfald i forbindelse med en influenzasæson, hvor der endda var vakcine til rådighed! I Tyskland havde man 20.000 døde.Det gik helt under radaren på folk!

En tyske kspert udtaler ifølge linket ovenfor at han godt kan forestille sig at man ved slutningen af 2020 ikke vil have flere døde end man ville se i et normalår. Der dør jo 2300 om dagen i Tyskland, så 16 døde ud af 160.000 testede (her er der tale om test af hele befolkningen ikke kun de der har symptomer, noget vi ikke kan lave i DK, da der "mangler testudstyr"!!) indtil nu er da ikke alarmerende. Det ser ud til at det er de i forvejen svækkede med flere diagnoser som dør - også nu i Danmark, hvor man ikke endeligt har opgjort om dødsfaldene skyldes Coronavirus eller om de forudgående diagnoser har krævet deres normale andel af dødsfaldene. Det må jo være det der er afgørende for hvor alvorlig situationen er.

  • 5
  • 16

Denne her påstand:

At mediernes dækning kan gøre indsatsen klogere, ser vi f.eks. i USA, hvor Trumps tidlige håndtering blev mødt af en så stor folkelig protest, at strategien er vendt 180 grader. Kritiske medier hjælper altså til!

kræver vist også et lidt grundigere bevis? Igen tvivl om at Trump var (og stadig er) alt for lang tid om at tage situationen seriøst, men det kunne jo også være at det var blodrøde aktiemarkeder og noget af hans sundhedsbagland der fik ham til at vågne op!

Trump skal jo altid holde for. Medierne var efter ham uanset. Trump er politiker og må agere som sådan - han er ikke ekspert..

Ingeniøren må gerne kommentere hvorfor Sverige er helt forkert på den. Sverige agerede som Trump mere eller mindre - de har jo besindige folk i spidsen for sundhedsstyrelsens epidemmologiafdeling, som politikerne lytter til. De er modige - og går mod strømmen, som man ser andre steder. Så deres statsepidomolog på TV i går. Meget kompetent og klipepfast herre, som sagde nogle sandheder. Det kunne "Medierne" jo prøve at referere en debat om blandt eksperter - sagligt. Desværre nok umuligt i Ingeniøren vil jeg tro..

  • 3
  • 18

Rund sechs Wochen später wurden in Deutschland nach Angaben (Stand 18. März) des Robert Koch-Instituts (RKI) von 160.000 durchgeführten Tests 8.198 Menschen positiv auf Corona getestet. Davon verliefen zwölf Fälle tödlich. Mit anderen Worten bedeutet das, dass die Ansteckungsrate bei etwa fünf Prozent liegt, und die Sterblichkeitsrate gegenwärtig sogar bei 0,0075 Prozent. In anderen Ländern wie Italien, Spanien oder dem Iran liegt die Sterblichkeitsrate deutlich höher, zwischen 4,5 Prozent in Spanien und acht Prozent in Italien,

Hvad siger Ingeniøren til disse fakta ??

En storm i et glas vand ??

https://deutsch.rt.com/meinung/99443-coron...

...ein Interview mit der Direktorin des Instituts für Medizinische Virologie an der Universität Zürich, Prof. Dr. Karin Mölling. Wie schon ihr Bonner Kollege Streeck oder der Münchner Chefarzt Wendtner hält die Virologin Corona für kein schweres "Killervirus". Das eigentliche Problem sei die Panikmache,...

....kein schweres "Killervirus". Das eigentliche Problem sei die Panikmache....

og Ingeniøren tjener penge på PLUS artikler om emnet .....

  • 3
  • 15

Det undrer at når vi nu endelig har en organisation som vil støtte og hjælpe os med en alvorlig krise så er der nogen som er imod at få klarhed over hvad der egentlig foregår. Hvad er de mon bange for? Sandheden? Bedre tiltag som virker? Eller hvad?

Men så er der jo også dem som ikke kan forstå noget eller bare vil provokere (Niels Vestergård ) citerer: En tyske kspert udtaler ifølge linket ovenfor at han godt kan forestille sig at man ved slutningen af 2020 ikke vil have flere døde end man ville se i et normalår.

Altså, man tror næsten ikke at sådanne meninger kan findes.

Dog med en klausul. Testning er kritisk og hvis opfulgt af karantæner er det næsten tilstrækkelugt til at styre virussens udvikling . Det som foregår i øjeblikket i Danmark er rent galskab. Vi har testet 8700 en ren skandale det skulle nu have været 1/4 af befolkningen.

  • 3
  • 10

Tæt på 100 % forkert af Søren

Citat: " ..»WHO har ikke ændret strategi. Budskabet var adresseret til nogle lande, som har et helt andet og svagere sundhedsberedskab end det danske,« sagde Søren Brostrøm. .. "

NEJ -

WHO vil have test data fra ALLE LANDE, for at de kan følge udviklingen i ALLE lande - og det modarbejdede DK i flere dage ....

Tester man ikke - famler man i blinde !!!

Læste at Korea ville kunne teste 250.000 pr/uge .... og at de i Tyskland heller ikke havde problemer med test kappacitet ....

Hvorfor har DK så svag testkappacitet og hvorfor har vi lavet en sådanne strategi FEJL ?

Fejl på fejl af "medie" Søren ...

  • 5
  • 14

Tak for det.

Tillægsspørgsmål: hvorfor er det ikke meldt åbent ud hvordan man opgør dødsfald relateret til Covid19 - at det langt fra er det samme som folk døde af Covid19?

Et tankeeksperiment kunne være hvor meget grøn omstilling (pris ukendt pga. offentlighedslov) man kan få for de 100mia (?) det koster at lukke samfundet en måned. Og hvor mange mennesker det kunne redde?

  • 7
  • 11

Hørt Lederen rammer plet - det er bestemt ikke nemt at opdrive dybdegående information om hvilke epidemiske moddeller de træffer beslutninger ud fra - hvilke scenarier er der ud fra de nuværende tal om udbredelsen af virus, indlagte patienter mm. Det savner jeg.

  • 10
  • 7

Nej det tror jeg ikke på, det er jo Danmark! S. Korea siger de kan teste 250 000 om ugen. Men de er jo også et udviklings land. Jeg husker ikke lige Hong Kongs test kapacitet men de havde alt liggende parat så det tæller jo ikke og så er de kommunister så det tæller slet ikke. Det er jo sikkert rent snyd at de 7 millioner i HK har mindre end 200 smittede. Det kan jo ikke være fordi de er gode eller kan det!!!!

Forudsat at et sådant antal testkit er eller var til rådighed i en global mangelsituation!

  • 4
  • 11

Ja, 250.000 om ugen NU, dvs. efter at de fik startet produktionen. Testkit skal udvikles og produceres, og det er ikke noget man lige starter op på et par dage.

Kære hjerneløse Jens Larsen: Testkit er noget man enten fremstiller eller køber. Hvad gjorde Danmark? Vi opgav. Korea smøgede ærmerne op og gjorde noget. Vel vidende at testning er det essentielle . Nu er det så yderligere bevist.

/ En meget sur gammel mand.

  • 6
  • 8

Jeg mener at det er rigtigt når Ingeniøren udfordrer regeringen og dets myndigheder, for jeg er ret overbevist om at især grænselunkningen er fortaget af politiske årsager og ikke af sundhedsfaglige årsager.

Tager vi den dansk tyske grænse så er det mere end 95% af trafikken som passerer fordi det er pendlere, lastbiler med fragt og lignende med ”gode grunde”. Men politisk - så tror jeg dette skridt fremstår effektivt – ligesom når tryllekunstneren får tilskueren til at kigge væk på det afgørende øjeblik.

Det regeringen helst ikke vil have frem er, at regeringen ”har sovet i timen” og ikke i tide ledet landet ved at forudse og afbøje de mulige konsekvenser af en global pandemi.

Vi kan ikke klandre regeringen for Corona-virus, men vi kan klandre regeringen for ikke at forudse at Danmark nok også ville blive ramt og forberede landet på dette.

Hvad ville det betyde hvis regeringen – bare for en sikkerhedsskyld – ved udbruddet i november 2019 indkøbte det næste års forbrug af de forbrugsmidler som en influenzaepidemi kræver? Altså håndsprit, mundbind, renseprodukter og andet beskyttelsesudstyr.

Er vi enige om at dette indkøb ikke koster noget og i praksis ikke bliver for gammelt?

Og hvad havde det betydet hvis man havde købt 1.000 respiratorer for måske 100 millioner kroner. Idet store billede ingenting - for de kunne sælges, gives væk som udviklingshjælp eller blot indgå i den rotation som sundhedsvæsenet løbende har.

Det interessante er hvad regeringen viste og hvornår regeringen viste det. Der er mange signaler en ansvarlig regering burde havde regereret på allerede om jul. På det tidspunkt var alle producenter af håndsprit, mundbind og lignende produkter allerede gået på 7 dages drift med 3 holdsskift – altså globalt. Så noget var ved ske!

Kan det virkeligt være rigtigt, at efterretningstjenesten ikke advarede regeringen om at Rusland lukkede en flere tusindkilometer lang fællesgrænse til Kina i november sidste år? Kan det virkeligt være rigtigt at Udenrigstjenesten ikke undervejs i Corona-smitten fra Kina til Europa ikke underrettede regeringen om alvoren? Kan det være rigtigt at vores sundhedsmyndigheder ikke opdager at andre lande sundhedsmyndigheder nu opgraderer deres advarsler osv. osv.

Selvom man ikke har den fornødne kapacitet i sundhedsvæsnet, kunne man jo godt forberede resten af landet på f.eks. nedlukning, fjern undervisning, indstilling af planlagte operationer osv. osv.

Sagen er jo iskoldt, at der er intet som tyder på regeringen, har forberedt noget som helst, før krisens alvor slog i gennem for lidt over en uge siden.

Så det er godt at Ingeniøren tager tråden op og forfølger hvad regeringen viste og hvornår regeringen viste det.

  • 9
  • 10

Tester man ikke - famler man i blinde !!!

det er simpelthen en forkert påstand!!

Hvis du tester, så er det for at sætte folk i karantæne og forhindre smitten i at sprede sig - men jo kun dem som ER smittede (og deres direkte kontakter). DK har valgt at FOREBYGGE spredning i stedet med alle mulige begrænsninger i almndelig omgang - og antaget at dette virker, så giver det ingen som helst mening at teste alle. Der er fin føling med udbredelsen ved at se på dem der HAR symptomer. En yderst fornuftig disponering af både test-kit til rådighed og personnel til opgaveløsningen.

...meget typisk på ING debatter at der kun er een rigtig sandhed - og lige præcis illustrerende for hvor let alting kan fejltolkes

  • 18
  • 5

Ved ikke om du har bemærket, at der har været "kritisk corona strategi debat" her på Ingeniøren, siden midt februar.

- og bemærkningen jeg refererede til gik på, at man skulle have handlet i november 2019 - bemærkede du det? ;o)

Det ændrer i øvrigt ikke på min holdning om, at retorik om, hvad man burde have gjort altid klinger lidt hult, med mindre man kan henvise til at have foreslået at gøre på rette tidspunkt.

Den eneste debattør herinde, der kan trække det kort, må nok være Jens Ole Stilling, der meget hurtigt var ude med forslag om total nedlukning.

Men det er selvfølge en udbredt "danskersport" at skyde skylden på den siddende regering - jeg synes, de håndterer krisen meget professionelt.

  • 11
  • 6

Jeg mener at det er rigtigt når Ingeniøren udfordrer regeringen og dets myndigheder, for jeg er ret overbevist om at især grænselunkningen er fortaget af politiske årsager og ikke af sundhedsfaglige årsager.

...det er altså for let-købt. Lige DET har politikerne jo indrømmet på åben skærm, så.....

Jeg er enig i at der skal ses på hele forløbet, beslutninger mm - men det skal være som mulighed for at lære efterfølgende, og IKKE som led i en heksejagt for at sælge klik og aviser.

Myndighederne er mennesker - og mennesker laver fejl - men lad dem for pokker få arbejdsro!

Vi kan jo alle gennemskue at hele situationen (verdensomspændende) viser at man INGEN steder er forberedt på håndteringen af nye farlige smittende sygdomme - så om ikke andet, så tjener denne (tilsyneladende) relativt 'ufarlige' omgang som et wake-up call for hvordan man bør forberede et beredskab mod f.eks. ebola-lignende smittespredning i fremtiden.

Uanset: vi har IKKE brug for at ING eller andre bedrevidende kilder spreder tvivl i offentligheden om at vores myndigheder gør deres yderste. At ING ikke selv kan se det er skræmmende!

  • 14
  • 6

Det er måske interessant at opsumere hvad det egentlig er vi ved om situationen! Lidt forstyrrende med fakta, men aligevel, here we go: Vi ved fra erfaringer i andre lande og videnskablige artikler , sidst i Science, at testning i kombination med karantæner er den bedste strategi. Ja, det er jo også sund fornuft skulle jeg mene.

Det opgav vi i Danmark. Nogle siger pga WHO andre vi manglede test kit og måske karantæne lokaler. Hvad der eksakt skete kan vi ikke få bekræftet af regeringen. Man skulle mene at testkit og lokaler er dårlige undskyldninger.

Der omtales også at mogle mener det er i strid med demokratiske principper at styre og tracke de smittede. Det er under ingen omstændigheder i strid med vores grundlov som give tilstrækkelige muligheder for at handle i tilfælde af folks sundhed er i fare. Altså en dårlig undskyldning.

Så nu sidder vi med en meget dårlig og dyr strategi som vi ikke ved noget rigtigt om og ikke kan få tilstrækkelig information om så vi kan tale med om det!

Skulle vi så være tilfredse nu? Nej.

  • 6
  • 11

Fuldstændig enig med lederen.

Det kunne overvejes en kontraktpolitik mellem det enige folketing og den danske befolkning således at efterspurgte tal og statistikker i første omgang bliver frigjort til pressen. Politikerne må så forklare en eventuel nødvendig tilbageholdelse af oplysninger over for demokratiets vagthunde.

De mange tiltag der er sket de sidste uger sigter på at beskytte udsatte grupper i vores samfund. Vi ønsker ikke, når regnskabet bliver gjort op, at der har været uacceptabel overdødelighed bladt disse grupper og befolkningen generelt.

Men hvis der er overdødelighed bør det kunne konstateres de næste uger. Hvis vaccinen først er tilgængelig om 12-18 måneder og vi har en overdødelighed på 5000 borgere og vi fordeler 5000 over 18x30 dage bliver det til 9,3 borgere pr. dag.

I marts måned dør der i gennemsnit 158 pr. dag. Hvis vi antager at antal dødsfald pr. dag i marts er normalfordelt ser tallene således ud: [img]https://i.imgur.com/eUAOo1C.png[/img] Det ses at fordelingen er skæv men det skyldes formodentligt at der dør flest først på måneden og færrest sidst på måneden. Endvidere er standardafvigelsen 10,6 personer. Det betyder at man kan forvente at 16% af dagene har antal dødsfald over 168,6 og 2,3 procent af dagene har 179,2 dødsfald eller over.

Vi ved at covid-19 vil komme i bølger så når en bølge er over os er dødeligheden forholdsvis større end normalt dvs. vi forventer antal dødsfald større end 158 pr. dag så længe bølgen hærger.

Jeg har ikke ledt efter dag-til-dag statistikker over antal døde i danmark men hvis de bliver/er tilgængelige vil det give et fingerpeg om overdødeligheden netop nu. Det er nødvendigt at sammenligne den danske statistik med f.eks. Sverige der har valgt en helt anden strategi. Hvis der er ingen/eller lille overdødelighed i Danmark mens den svenske statistik tilsiger overdødelighed er det den danske strategi der kræver færrest nytteløst døde.

Det er sådanne tal og andre det enige folketing burde dele med befolkningen, en befolkning der dagligt må leve med konsekvenserne af en meget vidtrækkende politik.

  • 3
  • 1

Man skulle mene at testkit og lokaler er dårlige undskyldninger.

Det er jo også meget lettere at være skråsikker når man undlader at undersøge sagen. Man skulle mene er den aller ringeste undskyldning. Det er pinligt at læse dine kommentarer.

Citat: The two top makers of the highly specialized swabs used to test patients for the novel coronavirus are straining to keep up with the demand, even as both the Italian and U.S. governments are working with them to increase production, including at a key manufacturing site in the midst of Italy's outbreak.

Kilde: https://www.npr.org/sections/health-shots/...

  • 7
  • 1

Jeg ved ikke om lederen er så dårlig. Det jeg kunne ønske var at ingeniøren kom med en oversigt over formler, differentialligninger og diverse koefficienter, der er bestemmende for en epidemis udvikling. Så kunne man selv måske få en ide om hvilke tiltag der ville virke bedst. Der må trods alt være en del forskning i epidemier, med nogle tal for hvad der driver udviklingen og afviklingen. Sammenligningerne med influenza virker noget søgte, da det aldrig har medført de nuværende tiltag. Enten er det gruppepanik eller det er meget meget alvorligere end influenza.

  • 7
  • 4

det er simpelthen en forkert påstand!!

As global cases exceed 167,000 and continue to rise, he emphasized the critical need to escalate testing, isolation and contact tracing efforts, which he termed the “backbone” of the response.

“Test every suspected case, if they test positive, isolate them and find out who they have been in contact with two days before they developed symptoms and test those people, too,” he said.

Positive testing

Large-scale testing allows health services to quickly identify who has the disease and arrange for them to receive the care needed. Isolating known cases prevents them from coming into contact with others and slows the rate of transmission.

Effective testing programmes allow governments and health authorities to understand how prevalent the disease is and how it is evolving. Tracking positive test results helps authorities make evidence-based decisions to try to slow the spread of the disease.

https://www.weforum.org/agenda/2020/03/cor...

For any country, one of the most important things is the political commitment at the highest level,” Tedros Adhanom Ghebreyesus states. “All countries should be able to test all suspected cases. They cannot fight this pandemic blindfolded; they should know where the cases are.”

  • 1
  • 7

Dette bliver dødsstødet til det vestlige samfund, som vi kender det. Ikke pga. Corona, den skal nok gå i sig selv igen. Men pga. af de reaktionsmønstre man har sat gang i.

50 % af de beskæftigede er ansat i SMB virksomheder. Havde jeg selv en lille fabrik, restaurant, frisør. Ville jeg sørge for at få opsagt alle overflødige forpligtelser meget hurtigt (som pt. overflødige medarbejdere), jeg ville ikke orke at skulle indrulleres i et større bureaukrati, for muligvis at modtage lidt godtgørelse (til overflødige ansatte) om 10 måneder fra staten (eller hvor lang tid der går). Det ville ikke give nogen mening. Og nej, livet går ikke bare videre når Covid19 er ovre jeg kommer ikke til at genansætte nogen igen som kan gå ud og bruge penge og betale deres skat (det er den omvendte vej rundt).

Så er der de 50% som er ansat i stat, kommune og store virksomheder. I første omgang ryger de måske ikke i svinget, men ansatte i det offenlige kræver skatteindtægter og bufferen hos de store virksomheder holder heller ikke evigt.

Aktie kurserne er tæt på halvveret over en måned. Det går ud over pensionsopsparerne og folk der tidligere havde lidt kapital. Obligationspriserne er gået fra 30år fast på 0,5% for en uge siden, til 1,5% nu. Folk med Flexlån risikerer at blive sat fra hus og hjem, og det hele kan komme til at ske meget hurtigt.

Den velstand og forkælelse vi har nydt godt af i mange år, kan meget nemt være ved sin afslutning. Der er sansynligvis mange der får en brat opvågning den dag, de må skaffe sig til dagen og vejen ved reelt hårdt arbejde og leve en ydmyg økonomisk tilværelse. Den lavine man her har sat gang i, bliver meget svær at stoppe. Og jeg ville tildels giver Lederen ret i, at de handlinger man har foretaget sig fra regeringens side kræver fuld transparens og begrundelse, om ikke andet for deres egen og deres eftermægles skyld.

  • 4
  • 4

“All countries should be able to test all suspected cases. They cannot fight this pandemic blindfolded; they should know where the cases are.”

Teste med hvad? Den samme pilekvist vi bruger til at finde vand med?

Hvis ikke midlerne til at teste findes bliver landene nød til at bekæmpe epidemien med bind for øjnene. At stille sig op på sæbekassen og sige at i den perfekte verden skal man bare agere evidensbaseret er temmelig letkøbt.

  • 4
  • 2

Uanset: vi har IKKE brug for at ING eller andre bedrevidende kilder spreder tvivl i offentligheden om at vores myndigheder gør deres yderste. At ING ikke selv kan se det er skræmmende!

Enig. Lige nu er det bedre, at alle går i samme retning og i samme takt, end at nogle sidder og finder deres egne ideer til, hvad der MÅSKE ville være bedre - og så ender vi med at få uklarhed, forvirring, og forsøget på at få en samlet, befolkningsbred, indsats går fløjten.

Der bliver masser af tid til at lære af dette, når vi er på den anden side.

Jeg synes, at ingeniøren og andre medier i denne situation burde holde sig Paulus' ord til Korintherne in mente: "alt er tilladt, men ikke alt er gavnligt".

/Bo

  • 7
  • 3

der tidligere havde lidt kapital.

Jo.. Op i lang tid og Ned.... i en Corona periode... også Op igen.... Vi så og ser det i Kina... de er en fase foran..

Det vi skal passe på, er hvem som får øget ejer magt efter Corona... Kina kan... komme til at eje meget meget mere, og mange patenter...

DK er staerkere end 90% af resten af verdens lande - vi kommer bedre igennem end dem.

Fat mod og køb lokalt, hold ferie i DK, til graenserne åbnes igen. 😀

  • 2
  • 1

they should know where the cases are

..er nøglen her! Problemet er at det er svært at forklare at der er mere end en vej i mål. I Danmark har vi en yderst velopdragen og veluddannet befolkning som gør hvad den bliver bedt om - når det gælder egen og andres beskyttelse. Dermed bliver virkningen af de tiltag som er iværksat meget meget effektiv. I mere end 90% af verden vil du ikke opleve den samme efterlevelse, og dermed kan du ikke kontrollere spredningen på samme måde. I disse tilfælde er det kun omfattende test der giver resultat.

NÅR vi i DK så reelt set har opnået 'selv-karantæne' i det omfang vi ser, så er det betydeligt mere effektivt at koncentrere sig om de persoer som rent faktisk udviser symptomer.

Så det er naturligvis ikke forkert hvad WHO skriver / anbefaler, men der ER andre måder end test til at opnå 'know where the cases are'.

Personligt mener jeg faktisk der er større risiko forbundet med at vi lukker FOR effektivt for spredningen... Det er jo vigtigt at huske at virus ikke forsvinder - og så snart der er mulighed, så vil den begynde at sprede sig igen. Og indtil der er en effektiv vaccine, så er eneste kur at der opnås en immunisering i befolkningen - blandt de estimeret 10% som er modtagelige for virusen. Der var tidligere indlæg i ING herom - og myndighederne er jo allerede begyndt at varsle efterfølgende bølger (af samme årsag!). DET betyder dog ikke at jeg farer ud og kræver aktindsigt for at se om jeg har ret - eller forsøger at miskreditere de personer som efter bedste evne forsøger at håndtere de nuværende angreb...

Det ER svært stof, og præcis derfor skal man passe på ikke at over- eller fejlfortolke - og især på et medie som ING hvor man forventer en dybere teknisk og teoretisk indsigt.

  • 9
  • 1

Måske ikke lige det ønskede men måske lidt i den retning. Status for nogle lande ref France24.

I EU er der nu mere end 100 000 smittede Frankrig har 11000 smittede og 264 døde Tyskland har 10 000 smittede og i gang med at bruge hoteller til de smittede og syge. Rusland har den første døde. Schweitz har 2890 smittede og 33 døde Italy flere døde end Kina ( kina har ingen nye smittede i Wuhan) Iran havde 1 død hvert tiende minut det sidste døgn. Tyrkiet solgte 500 000 testkit til USA. Philippinerne har nu 217 smittede. Malaysia har 990 smittede.

Ikke specielt systematisk men situationen kl 20:00 den 19/03

  • 2
  • 2

Et godt solidt vink med en vognstang om at være forberedt, og det var vi ikke !

Kan du ikke lige dokumentere, hvordan du begyndte at forberede dig på covid19, dengang vi havde SARS?

Har du opbygget et lager af håndsprit? (og lokumspapir) Gik du i frivillig karantæne, da patient 0 kom til Danmark? Har du henvendt dig til nogle politikere og forklaret dem sagens alvor? Har du skrevet nogen læserbreve om emnet?

Det virker imho temmeligt tyndt at råbe hvad sagde jeg, hvis man ikke har sagt det.

Du må jo også være blevet ramt af ovennævnte vognstang?

Igen igen: bagklogsretorik er næppe andet end lige nøjagtigt retorik lige nu - og gavner ikke en skid.

  • 5
  • 5

Jeg mener også, at 'vi' kunne have været tidligere ude mht. konkret covid19, begynde at reagere i januar. Og at det er ok at sige dette, hvis man også ser fremad, at det ikke bruges kontraproduktivt. (Ved ikke om manglende rettidig omhu også gælder de tidligere vira, de var vist mindre/langsommere smitsomme?). 'Vi' er især politikere, myndigheder, eksperter, fagtunge medier.

Da sundhedseksperter i slut jan/primo feb sagde til ski-bumserne, at de da bare skulle tage af sted, var det mere følgagtighed end faglighed, der herskede. Tænkte jeg den gang som nu og gik ud primo feb og købte gradvist et 1,5 måneders lager af ting og sager. Bla. fordi jeg nok er i måske-udsat gruppen.

Præcist hvad jeg derudover skulle have gjort for at løfte den opgave, som alle de, der faktuelt er aflønnet for at udføre, tidligt delvist undlod, er jeg lidt usikker på.

Fint hvis covid19-krisen bruges til at opdatere både 'vi'erne og befolkningen på det punkt. Uhyre vigtigt, at det er fagligheden, der driver myndighedsudøvelsen. Myndigheder skal ikke blot have lov at agere myndigt, de skal afkræves dette.

vh lager-selvglad, influenza-skrantende på 3. uge.

  • 6
  • 1

Iran havde 1 død hvert tiende minut det sidste døgn

Nok desvaere det vi vil se for rigtigt mange lande/områder, med svage sundhedssystemer, som Afrika... flygtninge lejre i Tyrkiet (4 millioner)...

Vores problem er, at vores politikere stadigvaek ikke får god nok rådgivning - vi får ikke 1500 —5800 døde - Nej vi får 15.000 - 150.000 døde.

Tallet 150.000 blev matematisk frem regnet af norsk virus proffesorer og laege - på live TV for et par dage siden. Og vi kan godt sammenligne os med Norge.

  • 0
  • 7

Giv nu myndighederne og sundhedsvæsenet arbejdsro i denne tid! Aktindsigter tager tid fra vigtigere opgaver. Der er brug for alle ressourcer i sundhedsvæsenet i den kommende tid til at håndtere Corona.

  • 7
  • 3

Ref TV2s kurve over indlagte. https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-02-27-... Opdateret 12. marts 11:55.

Man ser at både indlagte og personer indlagt på intensiv følger en stort set lige linje fra 15/3. De store tiltag mod Corona gik i gang 12-13/3. 5 dages statistik er ikke alverden og det er selvfølgelig uklart hvor vi er på kurven, men man ser ikke den ekspontielle stigning - endnu!

  • 3
  • 0

Du slynger tal ud uder reference, bare trukket ud af den blå luft.

Forsker Gunhild Alvik Nyborg hevder at norske myndigheter ikke har kontroll over koronasmitten. Samtidig tar hun til orde for full isolasjon av alle i Norge som ikke har en samfunnskritisk funksjon.

Uttalelsene på «Debatten» på NRK1 i beste sendetid landet som bensin på bålet for en allerede angstfylt befolkning. Mange spør seg nå om vi bør være enda reddere enn vi allerede er!

– Jeg er optimist. Jeg tror vi skal håndtere denne pandemien på en god måte, sier direktør i Forskningsrådet John-Arne Røttingen kontant dagen derpå.

Han trenger ikke få spørsmålet engang, men tar selv initiativ til brannslukking.

– Det er veldig mye bekymring akkurat nå. NRK har selv bidratt til det med et relativt kontroversielt, langt debattinnslag i går, der man lot en faglig stemme komme med sine perspektiver uten å være i faglig diskusjon med andre som har helt andre vurderinger, sier Røttingen.

Kilde https://www.nrk.no/norge/sterke-reaksjoner...

Der er lidt video på linket.

I øvrigt tror jeg det er vaerdifuldt at se på hvordan andre lande handler og hvilke udfordringer de ser. Der er rigtigt meget Fransk og Spansk nyt iøjeblikket. Tror disse 2 lande er nogle dage foran DK - og Norge nok et par dage foran (og Norge har også lige haft en valuta og regerings krise)

Så lyt til verden og laer

  • 1
  • 4

Hej Ole Rasmussen

Forsker Gunhild Alvik Nyborg hevder at norske myndigheter ikke har kontroll over koronasmitten. Samtidig tar hun til orde for full isolasjon av alle i Norge som ikke har en samfunnskritisk funksjon.

Og i Danmark udteler Vibeke Manniche sin store visdom til rådighed. https://www.bt.dk/debat/det-her-er-corona-...

Vibeke Manniche er børnelæge og Gunhild Alvik Nyborg reumatolog og sådan kan vi alle finde nogen, uden specialviden, som støtter vores forudfattede mening.

  • 4
  • 0

Bo - har vi eksperter der er lige så dygtige som dem i Kina, Korea

Det ved jeg ikke - men jeg ved, at det kræver ekspertise indenfor et felt at foretage den slags faglige vurderinger af andres ekspertise. Og, al respekt, den er jeg ret sikker på, at hverken du eller jeg har.

Og jeg ved, at vi har de eksperter, vi har. Og at dem er det en god ide at lytte til.

Jeg er (oprindeligt, laver noget andet i dag) uddannet som datalog. Så skal jeg nok være tilbageholdende med at fortælle en bygningsingeniør, at han da er for dum til at foretage styrkeberegning af en tagkonstruktion. Eller at mansplaine smittespredning til en virolog.

/Bo

  • 7
  • 0

Jeg mener også, at 'vi' kunne have været tidligere ude mht. konkret covid19, begynde at reagere i januar.

Hvis man ser på det klogeste i hele verden; nemlig "markedet", så er du en hel unik person, som forudse dette. Aktiemarkedet gjorde nemlig ikke.

Aktiemarkedet er lige så klogt som julemanden er rar. 'Kravl du nu bare op på skødet af den rare mand, så vil han fortælle nogle søde historier'... Verdenshistoriens bobler har derimod fortalt, at aktie-markedet er skingrende vanvittigt dele af tiden og pletvist, og de smarte ved hvornår og hvor og snyder de mindre smarte.

Når aktiemarkedet ikke reagerer lige så hurtigt som en gammel allergiker, så kan det evt. også skyldes, at en del aktiehandlere ikke løber risikoen med egne midler, men oftere andres? Eller at der er for mange ludomaner og ønsketænkere inden for den branche.

  • 5
  • 2

To ting som er interessant. Pres Trump sagde i går at chloroquine ( malaria lægemiddel) var blevet godkendt af FDA som lægemiddel mod Covid-19 , det var selvfølgeligt ikke rigtigt men FDA vil haste det gennem en godkendelse , hvis det virker, og også dets derivative som måske virker bedre. Favipiravir viste gode tegn ved en nylig test. Meget lovende. Den anden ting: I https://science.sciencemag.org/content/ear.... Skriver de at de finder at en radikal øgning i identificering (test) og isolation af i øjeblikket udokumenterede infektioner wille være nødvendigt for fuldt at kunne kontrolere SARS-CoV2 . ( Virussen til CoViD-19) Med yderligere den konklusion at folk som ikke var blevet diagnostiseret med CoVD-19 var kilden til 79% af tilfældene i Kina. Science tidskriftet er et af de mest ansete i verden.

  • 1
  • 1

Nok desvaere det vi vil se for rigtigt mange lande/områder, med svage sundhedssystemer, som Afrika... flygtninge lejre i Tyrkiet (4 millioner)...

Jeg frygter, at coronavirus i Afrika bliver en humanitær og økonomisk katastrofe, når den får fodfæste på kontinentet.

  • Det kan have fatale konsekvenser for de svageste befolkningsgrupper, i flygtningelejre og i tæt befolkede områder, hvor der i forvejen er et svagt sundhedssystem, siger ministeren

https://www.dr.dk/nyheder/indland/live-sen...

  • 1
  • 5

Har Lykketoft er pointe

https://nordjyske.dk/nyheder/samfund/mogen...

"Mogens Lykketoft ser en lige så stor trussel efter coronakrisen Den mangeårige socialdemokratiske finansminister har isoleret sig selv, men ikke sine holdninger, som ikke flugter helt med regeringens " Bør vi passe på med store hjaelpe parker - hvis det er "billigere" at lukke DK 100% ned i påsken?

Kunne den "Kina strategi" og en "Korea strategi" med test test og en app. - betyde at vi kommer bedre igennem?

  • 0
  • 7

Ja, det er bekymrende med ulandene og især Afrika.

Men vi ved ikke meget. Vi får prakket historier på at varme er godt mod virussen. Men måske er det noget helt andet, fx D vitaminer. Folk som lever i sol får masser af D vitaminer . D vitaminer påvirker inflationer og også de øvre luftveje menes det.

På Philippinerne spreder smitten sig foreløbigt ret langsomt. Men hvor gode er de til at diagnosticere? Måske er det bedste middel bare at krydse fingrene? SARS havde ikke en chance der. Jeg husker manden som kom fra Hong Kong med SARS , tog lige ned til sin landsby og kyssede og omfavnede hele landsbyen . Intet skete.

  • 1
  • 1
  • Der er mange ting der kan undre:
  • Vi får ikke klart at vide om COVID-19 betragtes som en farlig type muteret fra dyr til menneske som fugle- eller svine-influenza?
  • Førts den 11 marts siger WHO, at vi har en pandemi. (EU er irrelevant i denne sammenhæng)https://www.nationalgeographic.com/science...
  • Men Regeringen siger, at tab på forretningne skal gælde fra 9 marts altså en hel uge før der overhovedet er nogen udmeldinger, hvordan går det til?
  • Ansøgninger behandles efter først til mølle princippet? - altså der er ikke sat penge af til alle - kun til de første.?
  • Økonomien vil hurtigt stoppe denne brede isolering - hvorfor bruges der ikke mere fokus på at isolere de relevante? Der tales både om apps og facebook og andre metoder? (men det var isoleringen og smittesporing der så ud til at rede os både ved SARS og Ebola)? Sådan håndtering vil også kunne bruges fremover. Hvorimod vaccine skal opfindes hver gang, og det kommer derfor altid for sent.
  • Beredskab ?? måske er der noget man skulle se på vedr. masker og andet til vort sygehus personale?
  • Hjælp til bekæmpelse? Hvis chlorakinsulfat kan hjælpe skal det vel ikke bare blankt afvises? andre reviderm? (husker ikke hvordan det staves)
  • https://www.statnews.com/2020/03/19/an-upd...
  • 2
  • 2

Hej Ole Rasmussen

Jeg frygter, at coronavirus i Afrika bliver en humanitær og økonomisk katastrofe, når den får fodfæste på kontinentet.

Det er meget sympatisk, at frygte det og sikkert også helt korrekt. Afrika er hærget at borgerkrige, hungerkatastrofer og jævnlige epidemier, det er sjældnet noget der fører til andet end et lys i et vindue, en aften med sang og underholdning på DR eller slet skjult glæde blandt politikere med den slags holdninger.

  • 3
  • 0

Ref TV2s kurve over indlagte. https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-02-27-... Opdateret 21. marts 12:00.

Man ser stadig at både indlagte og personer indlagt på intensiv følger en stort set lige linje fra 15/3. De store tiltag mod Corona gik i gang 12-13/3. 6 dages statistik er ikke alverden og det er selvfølgelig uklart hvor vi er på kurven, men man ser ikke den ekspontielle stigning - endnu!

  • 2
  • 1

TV2s kurve over indlagte.

Men kan nogen finde en kurve over smittede ? Den vokser nu ekkxponentielt efter formlen A+ 119*1,1^x det vil sige 10% per dag . Er det begyndelsen til en Gauss kurve lignende forløb eller er det vejen ind i himlen.

Testning går ikke godt, der er mangel på testkit ( eller vædsker) en basal bommert. Når nu testning og karantæne er central for at styre udviklingen. Der tales ikke om konsekvenserne i medierne. Vi kan ikke få at vide hvorfor! Tyskerne mangler jo ikke noget! Det er det rene Rusland vi lever I, Ingeniøren har måske mere magt end de enkelte medlemmer! Hjælp

  • 3
  • 3

Hej Jens Ole Stilling

TV2s kurve over indlagte.

Men kan nogen finde en kurve over smittede ? Den vokser nu ekkxponentielt efter formlen A+ 1191,1^x det vil sige 10% per dag . Er det begyndelsen til en Gauss kurve lignende forløb eller er det vejen ind i himlen.

Antallet af bekræftet smittede er en funktion af antal af test og hvem man tester, dvs et tal, der er ikke er repræsentativ og hvad værre er ikke repræsentativ over tid da teststrategien ændres. Indlagte på hospitaler er, så længe der er plads, en funktion af sygdommen og dermed en bedre repræsentativ udsnit af de smittede. Det lader til at fra start til top går der cirka en måned for epidemien, hvis det er korrekt og hvis de 6 dage med stort set linært forløb er korrekt er vi nogenlunde "midtvejs".

  • 4
  • 0

Sådan set enig i at antal af smittede er en funktion af hvor mange man tester og hvorfor man tester. Ifølge nuværende strategi tester man kun de syge så egentlig skulle der ikke være den store forskel , og hvor lineær kurven for de syge er også lidt tvivlsomt. Men vi må vel se på det.

  • 1
  • 2

En befolkning, der bliver bedt om at spille med og opgive basale frihedsrettigheder og kaste sig ud i uoverskuelige økonomiske vanskeligheder for at bekæmpe en fælles sundhedstrussel, har krav på at kende alle forudsætninger bag beslutningerne – også når sandheden er uhyggelig og ubarmhjertig.

Artiklen ...

Det handler også om at skabe håb om i morgen. Det handler om, at vi alle står sammen. Vi skal genskabe verden på den anden side af det her, siger Karen Hækkerup.

Kunne redaktionen ikke tale med Karen - har de scenarier der viser om Afrika's befolkningen vil vandre mod EU?

https://www.dr.dk/nyheder/udland/millioner...

  • 2
  • 5

Hej Jens Ole Stilling

Ifølge nuværende strategi tester man kun de syge så egentlig skulle der ikke være den store forskel , og hvor lineær kurven for de syge er også lidt tvivlsomt. Men vi må vel se på det.

Man læser f.eks i dagspressen, at man ikke tester sundhedspersonal i forskellige regioner, udsagn som disse kan give indtryk af at test strategien løbende ændres. Men hvis man ser kurven "Antallet af tests og bekræftede tilfælde af COVID-19 per dag fra 12. marts 2020" https://www.sst.dk/da/corona/tal-og-overva... Vil man se at procentdelen af positivt testede konstant har ligget på 6-8%. Hvis vi var på forkanten af en epidemi og det var repræsentative stikprøver skulle procentdelen stige.

Og opdateringen på TV2s kurve over indlagte. https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-02-27-... Opdateret 22. marts 08:00.

Det er nærmest "sygeligt" hvor præcist tallet for både indlagte og personer indlagt på intensiv følger en stort set lige linje fra 15/3. De store tiltag mod Corona gik i gang 12-13/3.

Jeg undrer mig lidt over hvilke tal myndighederne og udvalgte debatører ser, som skulle understøtte at vi har en epidemi ude af kontrol.

  • 8
  • 1

Men der er nye data fra Kina, der antyder, at der er mere infektion i børnene, end vi tidligere har fokuseret på, siger han.

?

" Professor: Skolerne åbner nok først efter sommerferien Alle skoler og dagtilbud er foreløbigt lukket frem til 30. marts. Men det er "fuldstændig usandsynligt", at skolerne åbner igen snart. Det siger Allan Randrup Thomsen, professor i virologi ved Københavns Universitet, til Berlingske.

– Hvis jeg skal være helt ærlig, vil jeg mene, at det er urealistisk at tro, at skolerne åbner på denne side af sommerferien. Der har været en debat om, hvorvidt børn kan være smittespredere eller ej. Men der er nye data fra Kina, der antyder, at der er mere infektion i børnene, end vi tidligere har fokuseret på, siger han. " https://www.berlingske.dk/politik/professo...

  • 0
  • 5

" ..den befolkningsgruppe kan være ekstra udsat, mener den flamske minister Zuhal Demir, der selv har tyrkiske aner.

  • Det er ikke ulogisk, at det tyrkiske lokalsamfund bliver hårdere ramt. Det sociale liv er meget tættere der. Folk kommer konstant på besøg hos hinanden. Uanmeldte besøg er det mest normale i verden. Du behøver ikke være ekspert for at frygte, at det tyrkiske lokalsamfund vil være mere modtagelig over for en meget smitsom virus, udtaler hun ifølge HLN.."

https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-03-22-d...

  • 0
  • 5

Da Mette Frederiksen trådte frem og indførte alle sine indgreb, var der praktisk taget ingen medier der forhold sig kritisk til det. Vi er blevet bedt om at vise samfundssind, hvilket blandt andet betyder at man ikke må stille spørgsmål ved beslutningerne endsige få indsigt i hvad disse beslutninger hviler på. Vi skal sådan set bare gøre som det bliver sagt - og så håbe på at det virker. Det er blevet hver enkelt borgers ansvar at få stoppet epidemien med henvisning til, at vi da slet ikke har nok folk i sundhedsvæsenet til at de at klare tingene. Hvorfor vi ikke har det, er så en helt anden sag omend det selvfølgelig handler om et sundhedsæsen der er bevet udsultet i årtier. Men essensen er at myndighederne tører ansvarer af på befolkingen og kaldet det "at vise samfundssind".

Vi aner ikke engang, om der er en exit-strategi. Dvs. nogle kriterier for, hvornår og hvordan vi kommer ud af den nedlukning, som regeringen har besluttet er det rigtige svar mod Corona. Jeg håber inderligt, at der faktisk er en strategi, selvom jeg kan blive i tvivl om, om Mette Frederiksen faktisk troede, at hun bare kunne lukke samfundet i 14 dages tid, og så var dét løst.

Den arrogance og inkompetene vores ledere udviser lige nu er skræmmende. Det virker mest af alt som om, at det vigtige for dem er at vi gør som de siger, og gør vi ikke det, så strammer de bare skruen endnu mere indtil vi makker ret. Lidt som emsige parkerigsvagter for hvem det vigtigste er at oveholde reglerne end at få tingene til at fungere.

  • 2
  • 5

Men essensen er at myndighederne tører ansvarer af på befolkingen og kaldet det "at vise samfundssind"

Eller også erkender myndighederne, at det ikke batter en meter, hvis ikke også de har befolkningen til at agere så fornuftigt, som muligt.100.000 menneskers (eller hvad tallet nu er i "myndighederne") handling forslår som den berømmelige skrædder et vist sted, hvis de resterede 5.500.000 mennesker gør noget andet.

Og, ja, vi kunne og burde have haft et sundhedsvæsen med bedre kapacitet. Men det har vi så ikke nu. Som jeg lærte, dengang jeg lærte at flyve: de tre mest unyttige ting i verden er farten, du havde, højden over dig, og længden af banen bagved dig.

Det virker mest af alt som om, at det vigtige for dem er at vi gør som de siger, og gør vi ikke det, så strammer de bare skruen endnu mere indtil vi makker ret. Lidt som emsige parkerigsvagter for hvem det vigtigste er at oveholde reglerne end at få tingene til at fungere.

Jeg bladrede ivrigt videre ned for at læse, hvad det så konkret er, du vil foreslå, at vi allesammen gør "for at få tingene til at fungere". Men der må være noget galt med min computer, for indlægget stoppede brat lige der.

/Bo

  • 4
  • 1

Asbjørn Nielsen

Hørt Som andre tidligere har nævn, så mangler man nogle gange en mulighed for, at give en tommel op til lederen.

Og tidligere medlem af Ing.dk redaktionen Magnus Bredsdorff har også i den grad bidraget til opklaring af de dunkle beslutninger om "strategi" hos hans nye arbejdsgiver Politiken.

Når røgen har lagt sig vil der blive brug for ransagelse i den store stil og det nytter ikke at forsøge sig med at Danmark skal sammenlignes med nabo lande med værre eller lidt bedre indsats. Benchmark er de lande som med succes har håndteret krisen.

  • 2
  • 1

Flemming Rasmussen

Kan du ikke lige dokumentere, hvordan du begyndte at forberede dig på covid19, dengang vi havde SARS?

Har du opbygget et lager af håndsprit? (og lokumspapir) Gik du i frivillig karantæne, da patient 0 kom til Danmark? Har du henvendt dig til nogle politikere og forklaret dem sagens alvor? Har du skrevet nogen læserbreve om emnet?

Det virker imho temmeligt tyndt at råbe hvad sagde jeg, hvis man ikke har sagt det.

Du må jo også være blevet ramt af ovennævnte vognstang?

Igen igen: bagklogsretorik er næppe andet end lige nøjagtigt retorik lige nu - og gavner ikke en skid.

Jeg har gjort alt på din liste og det er der rigtigt mange andre der har.

Slå dog din kritiske sans til.

Vi kunne inden for dage have test til alle som vi skulle have haft omgående, og det kan vi stadigt for virkeligt små summer og både for vira og antistoffer.

Vi kan indenfor dage nægte andre end syge og medarbejdere adgang til sygehuse.

Vi kan indenfor dage sikre værnemidler til alle.

Vi kan nu og her begynde at sikre medikamenter til behandling.

Vi kan her og nu bygge tusindvis af respiratorer til privathjem.

Der er en flok som åbenbart tror at alt fornuftigt og regulært indlysende samt til overflod succesrigt gennemført af adskillige andre lande er umuligt her i Danmark og at myndighederne gør deres bedste.

Myndighederne kan måske håbe på at blive taget alvorlige og få tilgivelse, hvis de offentliggør alt inklusive deres monumentale fejl samtidigt med at de lover at rette op på dem.

Desværre viste det sig at Sundhedsstyrelsen var ude af stand til at håndtere krisen.

Magnus Heunicke, der ellers er et gennemsympatisk menneske, viste sig at være fejl castet og åbenbart ude af stand til at researche eller lede. Og alligevel har det politiske niveau trods alt vist mere handlekraft end Sundhedsstyrelsen.

Min opfordring til dig og ligesindede er at holde lidt igen med bedrevidenhed og bagatellisering. Begynd istedet at forhold dig mere facts baseret.

  • 1
  • 5

Vi kunne inden for dage have test til alle som vi skulle have haft omgående, og det kan vi stadigt for virkeligt små summer og både for vira og antistoffer.

Vi kan indenfor dage nægte andre end syge og medarbejdere adgang til sygehuse.

Vi kan indenfor dage sikre værnemidler til alle.

Vi kan nu og her begynde at sikre medikamenter til behandling.

Vi kan her og nu bygge tusindvis af respiratorer til privathjem.

Alt det vil jeg - endda meget gerne - se dokumentation for. Tests kan - i følge det nys overståede pressemøde - presses op til 14.000 ekstra per uge - er det det, du kalder til alle?

Medikamenter til behandling?? - Hvad mener du? - Der findes p.t. ingen - nogle franske læger behandler med en malariamedicin ud fra en ikke videnskabelig "mave-fornemmelse"

Jeg vil gerne se dit konkrete forslag til respiratorer, der kan være færdige her og nu i tusindvis.

Eller for at sige det igen: Det er ren retorik, du tromler frem med - sorry.

  • 4
  • 0

Er sorteper UM?

Dette ligger på nettet. CNN artikel fra 12 marts 2020.

"Seoul(CNN)Before there were any cases of novel coronavirus confirmed in South Korea, one of the country's biotech firms had begun preparing to make testing kits to identify the disease.

On January 16, Chun Jong-yoon, the chief executive and founder of molecular biotech company Seegene, told his team it was time to start focusing on coronavirus.

That was before the virus sweeping China had been named Covid-19 and four days ahead of South Korea confirming its first case.

"Even if nobody is asking us to, we are a molecular diagnosis company. We have to prepare in advance," he remembered thinking at the time.

Fast forward two months, and South Korea is among the world's worst affected countries, with more than 7,800 people infected, and more than 60 deaths.

But one reason why South Korea might have a higher number of infections than other countries is its aggressive approach to testing.

South Korea has 'passed the peak' of the coronavirus outbreak, health minister hopes South Korea has 'passed the peak' of the coronavirus outbreak, health minister hopes While some nations have struggled to get enough test kits to diagnose suspected patients, South Korea has provided free and easy access to testing for anyone who a doctor deems needs it. The country's Centers for Disease Control & Prevention (KCDC) says the country has 118 facilities that can test -- and all report their results to KCDC. To date, the country has tested more than 230,000 people.

It has even rolled out drive-through coronavirus testing facilities, where motorists are met by health workers dressed in hazmat suits.

"Detecting patients at an early stage is very important," South Korea's health minister Park Neung-hu told CNN Monday. "South Korea is an open society and would like to protect the freedom of people moving around and traveling.

"That is why we're conducting mass amount of tests."

But to roll out tests en masse, a country first needs test kits.

Staff at Seegene's headquarters in Seoul, South Korea, on March 6, 2020. Staff at Seegene's headquarters in Seoul, South Korea, on March 6, 2020. A secret weapon In the basement of Seegene's headquarters in Seoul lies the key to the company's coronavirus success.

There the company houses an artificial intelligence-based big data system, which has enabled the firm to quickly develop a test for coronavirus.

Tests known as assay kits are made up of several vials of chemical solutions. Samples are taken from patients and mixed with the solutions, which react if certain genes are present.

Without the computer, it would have taken the team two to three months to develop such a test, said Chun. This time, it was done in a matter of weeks.

By January 24, the scientists had ordered the raw materials they needed for the test kits. Four days later, they arrived. On February 5, the first version of the test was ready.

It was only the third time the company had used its super computer -- rather than its research and development team working manually -- to design a test. It had previously used the system to make diagnosis kits for urethritis, the inflammation of the urethra. The company was able to design the test using only the genetic details that had been released about the virus, and without having a sample of Covid-19.

And it didn't require his teams to work around the clock. Only a few people needed to be involved, said Chun.

An assembly line at Seegene's headquarters in Seoul, South Korea, on March 6, 2020. An assembly line at Seegene's headquarters in Seoul, South Korea, on March 6, 2020. The next hurdle was getting the test approved for use. It can take a year-and-a-half to submit the necessary documents to South Korea's authorities and get it approved.

This time, it took a week.

Lee Dae-hoon, who led the team of scientists working to develop the coronavirus test kit, has spent his whole life working on diseases. He's never seen the KCDC approve a test kit so fast.

On February 12, Seegene got sign off, thanks to KCDC expediting the process. It was only then that the scientists only knew for certain that their test worked, as the government had evaluated the test using their own patient samples.

Getting the kit to hospitals By mid-February, South Korea's coronavirus cases had spiked dramatically. On February 23, the country's President Moon Jae-in raised the country's crisis alert to the highest level.

"We're now at a watershed moment with the novel coronavirus and the next few days will be very critical," Moon said in a televised address. "We need to identify the infected people as soon as possible and prevent the virus from spreading further."

Following that, Chun made a snap decision. His 395 employees would drop all other work and focus on making coronavirus test kits. Production of the company's 50 or so other products temporarily ceased for two weeks.

"Emergency operation means all of the divisions, you have to change your job," he said. "All of our teams are focusing on coronavirus product development."

A worker at Seegene oversees an assembly line where test tubes are being labeled at Seegene's headquarters in Seoul, South Korea, on March 6, 2020. A worker at Seegene oversees an assembly line where test tubes are being labeled at Seegene's headquarters in Seoul, South Korea, on March 6, 2020. That means micro molecular biologists with PhDs have had to drop research and development to take a seat on the assembly line.

"Some times (senior scientists are) doing packaging of the product. It doesn't matter how they are educated, it doesn't matter because we are crazy here," said Noh Si-won, the executive director of corporate strategy.

Seegene is one of four domestic companies providing coronavirus test kits in South Korea.

But the company is also facing international demand from about 30 countries -- including Italy and Germany -- some of which are using Seegene's products on patients, Chun said.

At first, Seegene struggled to meet demand, but now it is coping.

The firm is making about 10,000 kits a week and each kit can test 100 patients. So it is making enough to test one million patients each week, at a cost of under $20 per test.

Noh Si-won, the executive director of corporate strategy, said it is the first time he has seen the company manufacturing at this scale.

The company has three months' worth of stock of other test kits, so it can meet demand for its preexisting orders for a month or two. But Chun said it was important for the company to continue making coronavirus test kits -- and the need goes beyond financial gains.

"We have to be providing or contributing one way or the other to figure it out as soon as possible. That's why (we supply to) the whole world," he says.

What other countries are doing wrong In other countries, the authorities have struggled to keep up with the demand for testing.

Chun says one possible explanation is that some places may be testing manually, rather than automatically.

All tests start with a nurse taking a swab or a sample from a patient. If the swab is tested manually, a scientist will use a pipette to put the assay kit onto the sample.

What actually happens during a coronavirus test? What actually happens during a coronavirus test? But in a growing number of places -- including South Korea -- scientists are using automatic testing.

Rather than a human mixing the solutions, the samples are instead put into a diagnostic machine.

Inside the machine, a robot arm pipettes the solution and mixes the liquids on a number of tests at once. According to Chun, this method takes only four hours to test samples from 94 patients -- four times faster than the manual method. It also reduces the risk of human error or contamination.

The other thing that could be slowing some countries down is the type of test kits being used. There are three genes that can be tested for to confirm coronavirus -- and Seegene's kits are able to test for all three genes in one tube, said Chun. That's not necessarily the case for all test kits.

Chun believes if the United States had access to Seegene's system, the country could test 1 million patients a week. But for now, the US isn't using the test on patients -- it doesn't have approval from the US Food and Drug Administration (FDA).

Chun wants to help health authorities overseas.

"The issue is they have no chance to test the people properly," he said. "Without the proper diagnosis, nobody knows what's going on."

  • 0
  • 5

Det er dig der er så klog at du kan klare dig uden hovedet. Ikke mig.

Til Info. Svar på min mail fra 20 marts 2020

" Kære Ole Rasmussen,

Tak for din henvendelse om en app der af myndighederne kan bruges til at dæmme op for spredning af Corona COVID-19.

Jeg kan oplyse, at vi igennem vores brancheorganisation har fået en henvendelse fra Statens Serum Institut om, hvorvidt vi operatører kan levere teledata, der kan underbygge deres analyser for at begrænse udbredelsen af Covid-19 og vurdere om regeringens tiltag virker. Brancheorganisationen er ved at sikre, at et eventuelt samarbejde sker på et afklaret juridisk grundlag. Du kan læse mere på DR: https://www.dr.dk/nyheder/indland/coronavi...

Venlig hilsen

Peter Glüsing

TDC Group Communications "

  • 0
  • 3

Eller også erkender myndighederne, at det ikke batter en meter, hvis ikke også de har befolkningen til at agere så fornuftigt, som muligt.100.000 menneskers (eller hvad tallet nu er i "myndighederne") handling forslår som den berømmelige skrædder et vist sted, hvis de resterede 5.500.000 mennesker gør noget andet.

Hvorfor antager du, at det er enten eller? Kunne man ikke forestille sig en situation, hvor myndighederne ikke bare giver op lader befolkningen klarer ærterne? En situation, hvor man både beder folk om at holde afstand samtidig med at man sætter hårdt ind med tests, som alle eksperter anbefaler?

Jeg bladrede ivrigt videre ned for at læse, hvad det så konkret er, du vil foreslå, at vi allesammen gør "for at få tingene til at fungere". Men der må være noget galt med min computer, for indlægget stoppede brat lige der.

Min kritik går på myndighedernes angeren - ikke befolkningens. Jeg synes faktisk befolkningen handler meget eksemplariske i disse dage. Vi gør alle sammen vores til at få tingene til at fungere. Men det hjælper ikke noget som helst, hvis ikke myndighederne sætter ind med tests og opfølgning. Løfter deres del af ansvaret.

Statsministeren strammer skruen og skælder os alle sammen ud for ikke at makke ret til trods for at de fleste faktisk godt kan finde ud af at holde afstand. Samtidig sejler teststrategien fra myndighedernes side. Synes du virkelig, at det er i orden at skælde befolkningen ud, samtidig med at den del af bekæmpelsen man selv har direkte ansvar for ikke fungerer?

  • 2
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten