LED-succes: Lamper lyser uændret efter næsten tre år

LED-succes: Lamper lyser uændret efter næsten tre år

Test viser, at det er lykkedes Philips at skabe en 10W LED-lampe, som efter 25.000 timer stadig brænder med 100 procent lige så mange lumen, som da den var ny.

I 2011 vandt Philips Lighting Home konkurrencen L Price, der var opstillet af DOE, det amerikanske energiministerium. Konkurrencen skulle opmuntre belysningsindustrien til at designe en energieffektiv og holdbar LED-pære, som kan udgøre en passende erstatning for husholdningernes foretrukne 60 watts-pære.

Da prisen blev uddelt, havde lampen bestået stress-tests i varme, kulde, luftfugtighed, vibrationer og elektromagnetisk interferens. I alt testede man 1.300 kopier af lampen over hele USA, som også levede op til konkurrencens fotometriske krav om blandt andet lysintensitet, farvekvalitet og farvegengivelse.

Én ting kunne ministeriets teknikere dog ikke teste. Lampernes lyseffektivitet over tid. Derfor foretog DOE et skøn baseret på hidtidige tests af 200 lamper, som havde lyst i 7.000 timer. På daværende tidspunkt vurderede man, at lamperne efter 25.000 timer ville lyse med 97,1 procent af deres oprindelige lumen.

Pæren her har lyst uændret i tre år. Eneste minus har vist sig at være fosforbelægningen, som giver et gult skær.

Men lamperne overgik forventningerne. Efter knap tre år i et specialdesignet anlæg med en konstant temperatur på 45 grader lyste de ikke blot med 100 procent lumen-output, de var også stabile i farven.

Allerede overgået af nye produkter

Da de sidste tests på lamperne i april blev afsluttet på Pacific Northwest Laboratory i delstaten Washington, var DOE svært begejstret. I rapporten står blandt andet, at:

»Disse testresultater er de første til at demonstrere ydeevnen i LED-produkt af høj kvalitet. Dette er en indikator for det langsigtede potentiale for LED-produkter, som er godt designede og konstruerede. «

Og allerede inden afslutningen på testen af de 200 lamper er der kommet nye LED-pærer, som holder endnu længere og lyser uden et gult yderlag af fosfor, som var et upopulært element i Philips-lampen.

LED-produkterne er for dyre

L Price-konkurrencen er et led i den amerikanske regerings plan om at sætte skub i et skift fra gamle og ineffektive belysningsprodukter til mere innovative og energivenlige, som samtidig har en høj ydeevne. Ideen er, at USA i fremtiden skal have en række resultatmål for innovationen i belysningsindustrien.

Det evigt tilbagevendende problem med LED-produkterne er imidlertid, at de er dyrere at købe end almindelige pærer. Ser man på totaløkonomien i at skifte de konventionelle 60 watts-pærer ud med LED-pærer, er billedet et andet. Forbrugeren kan spare op mod 80 procent på elregningen og får en pære, som holder 10-25 gange længere.

En almindelig LED-pære kan koste alt fra 70 til 300 kroner eller mere. Så selvom pæren kan præstere ti gange bedre, er det en udfordring at skulle overbevise forbrugeren om, at engangsydelsen er prisen værd.

Kommentarer (22)

"... er det en udfordring at skulle overbevise forbrugeren om, at engangsydelsen er prisen værd."

Jeg tror et langt større problem er at butikker som f.eks. Bilka og Føtex (hvor mange sikkert køber deres pærer) slet ikke fohandler Philips eller andre mærker med godt lys.

Derimod sælger de noget LED skrammel som folk bliver voldsomt skuffet over. Vel at mærke til samme pris som en god Philips LED pære !
De forbrugere bliver det meget svært at overbevise igen til at investere 180kr. i en LED pære.

  • 9
  • 2

I og med at glødepærer jo i et stykke tid har været forbudt i EU, så synes jeg det er ved at være tid til at man i stedet sammenligner med "sparepærer", altså dem med gas inden i. Er der nogen særlig forskel på effektiviteten her. Det ser ikke ud til at der er det helt store at spare. Der hvor jeg ser fordelen i LED er størrelse og det at de tænder med det samme, hvor de andre kan være meget forskellige i opstartstid. Fra næsten med det samme til flere minutter med rødligt skær.

  • 1
  • 0

Walther - Bilka forhandler præcis den pære som artiklen nævner. Sammen med andre pærer fra phillips - Problemet er forbrugeren, der enten ikke selv betaler sin elregning (direkte) eller ser den langsigtede besparelse.

  • 2
  • 0