LED-spot på biler skal forhindre påkørsler om natten

Bilfabrikanterne er på vej med en særlig LED-forlygte, der oplyser vejen længere frem og dermed fører til færre kollisioner på vejene. Et problem, der er til at tage og føle på. Årligt mister mindst to til tre bilister i Danmark livet efter sammenstød med et dyr. Ikke som følge af selve sammenstødet, men fordi bilisten forsøger at undvige dyret og dermed ramler ind i et træ eller en modkørende. Og op imod 25.000 rådyr og andre hjorte må lade livet som følge af sammenstød med biler.

Den nye LED-lygte vil på en afstand af op til 100 meter i en smal kegle oplyse dyr eller mennesker på vejen. Det kan mindske risikoen for en kollision afgørende, da undersøgelser har vist, at mens nærlys i teorien oplyser vejen 50-85 meter frem, bliver et mørkt dyr eller en mørk fodgænger i praksis først opdaget af føreren ved 29 meters afstand. Og det er fatalt, når bremselængden ved 80 km/h er 63 meter.

Tyske BMW vil i løbet af sommeren supplere sit eksisterende Night Vision-varslingssystem, som omfatter et infrarødt kamera og en skærm i instrumentpanelet, med den nye lygte.

»Fodgængeres risiko for at blive slået ihjel eller kvæstet i en trafikulykke er fire gange så høj om aftenen og natten som om dagen. Alvorlige trafikuheld om natten er ofte forårsaget af, at føreren af bilen for sent opdager personer eller dyr på vejen. Med BMW Night Vision har BMW udviklet en meget effektiv teknologi for at imødegå disse uheld,« siger kommunikationsansvarlig Mette Lolholm, BMW Group Danmark.

Den drejelige forlygte, Dynamic Light Spot, pinpointer dyret med lys, indtil det har bevæget sig inden for nærlysets felt. Lygten har en høj blinkfrekvens, hvilket øger førerens opmærksomhed mod faren.

Lygtens lyskegle drejes mod dyret på vejen på baggrund af et signal om positionen fra det infrarøde kamera. Både objektet og en stribe på vejen i retning mod dyret eller mennesket bliver oplyst for at øge førerens opmærksomhed.

Op til to forskellige objekter kan oplyses af de nye lygter, hvis lysintensitet bliver dæmpet, efterhånden som bilen nærmer sig objekterne. Lygten kan dreje sig 12 grader væk fra bilen og 3 grader ind mod vejmidten.

Under normale kørselsforhold supplerer LED-lygten, som er bygget sammen med tågelyset, lyset fra nær- eller fjernlys.

BMW’s Night Vision-system kommer med udvidelsen fremover både til at bestå af den nye LED-lygte og et infrarødt kamera, der er placeret i kølergrillen afdækker vejen i en vinkel på 24 grader, og som danner billeder til en skærm i betjeningspanelet. Dog lyser skærmen kun op, hvis softwaren analyserer sig frem til, at der er kollisionsfare.

Hvis bilen registrerer et dyr, uden at der er reel kollisionsfare, f.eks. i rabatten, vil et dyresymbol lyse på instrumentpanelet og blive projiceret op på forruden.

Hvis føreren ikke reagerer på forhindringen, aktiveres et lydsignal. Samtidig bliver bremsesystemet tilpasset, så reaktionstiden er kortere, og bilen hurtigere kan bremse.

Næste skridt inden for lygteteknologi er lasersystemer. BMW’s ingeniører er gang med at udvikle laserlygter, der er mere effektive og bruger mindre energi end de nuværende.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Samtidig bliver bremsesystemet tilpasset, så reaktionstiden er kortere, og bilen hurtigere kan bremse"

Hmm, fint at der arbejdes intelligent med sikkerheden.

Men hvad mener journalisten med at reaktionstiden nedsættes? Er der en "indbygget" forsinkelse i bremsesystemet på moderne biler, som kan slås fra? Eller mener han at der skal kortere pedalvandring til at give fuldbremsning? - I så fald er det da meget begrænset hvad der opmås tidsmæssigt?

Eller har chaufføren fået anlagt et adrenalindrop som bilen kan aktivere så hendes reaktionstid nedsættes?

Råbs

  • 3
  • 0

Den strammer undervognen op så bilen bremser bedre og kører bremseklodserne helt tæt på skiverne så de hurtigere bider i skiven.

  • 1
  • 1

Hvordan klares motorcykler? Og folk med ødelagte eller nedsatte for/baglygter. Så vidt videoen viser, så finder den andre kørende ved at identificere 2 kilder af hvid eller rødt lys.

  • 0
  • 0

Eller mener han at der skal kortere pedalvandring til at give fuldbremsning?

Sandsynligvis ikke så meget kortere pedalvandring som mere bremseforstærkning, så man ikke skal trykke så hårdt for at få samme vandring. Det tager relativt lang tid for de fleste bilister at nå punktet hvor ABS tager fat, og det har hjulpet meget at moderne biler opdager katastrofebremsning og automatisk giver ekstra forstærkning i begyndelsen af nedbremsningen. Der kan sikkert vindes nogle tiendedele ved at aktivere det så snart pedalen bliver rørt, frem for at vente på at skulle genkende en katastrofebremsning.

Det kunne man selvfølgelig have aktiveret altid, men så ville det nok blive vanskeligt at lave almindelige bløde opbremsninger.

  • 0
  • 0

Men hvordan vil det forhindre: Dyr hopper lige ud på vejen foran en bil-scenariet? Jeg har oplevet det, og den ene gang blev en dåhjort ramt. Grunden til der ikke skete mere (eller måske at det skete) var, at chaufføren spottede et rådyr I vejkanten, og hvor der er er éet, er der tit flere, så han sænkede farten- blot for at ramme en dåhjort.

Men kan det forhindre ulykker med fodgængere/motionister/hundeluftere, og folk, der trækker med en hest, så vil jeg klappe I mine små hænder.

Mvh Tine-der på knallert har mødt diverse selvmoderiske dyr- fra fasaner til dåhjorte.

  • 0
  • 0

Der er jo også den mulighed, at rette sig efter færdelslovens bestemmelse om, at farten ved brug at nærlys skal nedsættes, så man kan nå at standse indenfor den vejstrækning der er oplyst forude. Så er der kun, hvad der måtte dukke op indenfor det belyste område, der kan udgøre et alvorligt faremoment.

mvh

Egon

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten