Leaf-ejere: Varme batterier giver sløv sommeropladning
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Leaf-ejere: Varme batterier giver sløv sommeropladning

Nissan Leaf bruger en forsigtig opladningsmetode, hvor effekten reduceres for at passe bedst muligt på batteriet. Illustration: Eirik Helland Urke

Da Teknisk Ukeblad testede andre generation af Nissan Leaf i forsommeren, erfarede det norske teknikmedie, at langture med flere hurtigopladinger kan resultere i langvarige stop i opladningen.

TU’s målinger viste, at Leaf reducerer ladeeffekten helt ned til en tredjedel af den maksimale effekt, når batteriet er varmt.

Den tid, det tager at hurtigoplade en Nissan Leaf på en lang tur med mange stop for at oplade kan være længere, end det producenten har oplyst. Illustration: Eirik Helland Urke

Og dette er selvfølgelig ikke begrænset til at omfatte de norske Leaf’er. Britiske Leaf-ejere oplever at måtte opholde sig meget længere tid på hurtigladestationerne, end de havde forestillet sig, da de anskaffede sig en elbil, og nu ser det ud til, at der kommer mere påstyr omkring den sag, end den har kastet af sig i Norge.

Overdrevet ydelse

Ifølge BBC mener flere briter, at de har købt et produkt, som lover mere, end det kan holde. Tv-stationen skriver, at ladeproblematikken er i fuld gang med at blive en sag for det såkaldte Advertising Standards Authority (ASA), som vil undersøge, om Nissan er skyldig i vildledende markedsføring.

Flere britiske Leaf-ejere rapporterer, at bilen lader som normalt de to første gange – en hjemmeopladning og derefter en hurtigopladning. Det er på dagens anden hurtigopladning, at ladeeffekten reduceres. Dette er i tråd med, hvad TU oplevede i deres test.

»Hvis Nissan bare havde opgivet, hvad bilen faktisk er i stand til at yde, i stedet for at overdrive, ville jeg ikke have haft noget problem med det her,« siger en af elbilejerne til BBC.

I samme sag er der også flere, der klager over, at den opgivede rækkevidde på 378 kilometer (NEDC) er umulig at opnå i virkeligheden. TU har ligeledes erfaret, at Leaf har et relativt højt strømforbrug, men at dette er et langt større problem om vinteren end om sommeren.

17 kW – ikke 50 som lovet

I den norske Leaf-brochure skriver producenten, at bilen kan hurtiglades fra advarselslampen om lav batteritilstand lyser og op til 80 procent batteri på 40 til 60 minutter.

Da TU testede Leaf, viste det sig, at bilen to dage i træk nægtede at tage mere end ca. 17 kW ved slutningen af dagen. Dermed vil den reelle opladningstid være omtrent det dobbelte af det, der loves.

Samtidig påpeger producenten, at ladetiden ‘afhænger af opladerens tilstand, typen af hurtigoplader og dens tilstand, batteritemperatur og batteristørrelse såvel som omgivelsestemperatur’.

Nissan i Norge har oplyst til Teknisk Ukeblad, at ladeeffekten reduceres, når batteritemperaturen stiger for at skåne batteriet. Nissan Leaf har ikke aktiv batteriafkøling i modsætning til for eksempel Hyundai Ioniq, som TU havde med på samme testtur, og som konstant blev opladet til 80 procents kapacitet.

Få biler, der hurtigoplader

Da TU testede Nissan Leaf og Hyundai Ioniq, viste det sig at sidstnævntes lavere forbrug og hurtigere ladetid opvejede, at den har et mindre batteri end en Leaf. Illustration: Eirik Helland Urke

Det er solgt 2.600 nye Nissan Leaf i Storbritannien, omtrent halvt så mange som i Norge, hvor Nissan Leaf toppede salgsstatistikken i marts og april.

Ifølge bilproducenten har de modtaget meget få klager over hastigheden af opladningen i Norge. Det er de færreste, der har et køremønster, hvor problemet vil opstå.

Nissan henter oplysninger om kundernes brug af bilen og bekræfter, at mindre end en procent af kunderne har behov for at køre bilen på en måde, hvor der bliver behov for at hurtigoplade den flere gange om dagen.

Den norske elbilforenings årlige undersøgelse fra maj indikerer også, at hurtigoplading stadig er et nicheprodukt. På spørgsmålet ‘Hvor ofte oplader du på hurtigladestation’ svarede kun 1,03 procent af de 8.741 respondenter ‘dagligt’.

Artiklen er fra tu.no

Måske kunne løsningen så være at der var en option på at installere køling på batterierne så den ene procent der skal hurtigoplade mere end een gang om dagen (altså som kører mere en 2 fulde opladninger... er det ikke ca. 5-600 km?) kunne installere sådan en anordning og køle batterierne inden de lader op for 2nd gang....

  • 1
  • 4

Nok bedre at de folk der har brug for det sælger deres leaf og køber en bil der kan klare det behov som forbrugeren har brug for. At skulle installere ekstra for at få lov til at "tanke" med normal hastighed.. dur ikke det er en fejl i produktet og der burde være nogle ingenøre der skulle finde sig et andet arbejde.

Den der med at folk ikke har brug for.. Det hjælper ikke at gøre elbilerne mere handicappede end de er på det her område..

  • 14
  • 0

I det store elbil-land Norge er der efterhånden mange gode sammenligninger imellem forskellige elbiler. Udfordringen viser sig langt tidligere end 500-600 km nok nærmere fra 150-200 km.

I denne testrute (Gns. 61 km/t) regner de med rækkevidde på Nissan Leaf 270-280 km (NEDC 370km) og Kia Soul 230-240 km (NEDC 250 km). Der kan måske optimeres lidt til Leafs fordel ved en højere hastighed (bedre aerodynamik), men ellers må det konstateres at Nissan virkelig har optimeret i forhold til NEDC.

Fremme ved Chademo-laderen, efter 145 km, skal Leaf bruge 20 min (12,4 kWh) og Soul 21 min (15,4 kWh). De to biler får derved stort set samme resultat, selvom Leaf har 40 kWh batteri , Soul har 32 kWh og det er første opladning. Yderligere kørsel vil tippe til Souls fordel.

Det er da lidt tankevækkende at en "klods" som Soul klarer det lige så godt som en helt ny designet Leaf II.

Læs selv testen:

https://elbil.no/duelltest-nye-leaf-og-sou...

  • 5
  • 0