Lavere pris over Storebælt kan sende 30-40 procent af banegodset ud på vejene
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Lavere pris over Storebælt kan sende 30-40 procent af banegodset ud på vejene

»Jeg er utrolig glad for, at vi får sat taksten for at køre over Storebælt ned. Det betyder virkelig noget både for borgere og virksomheder og for sammenhængen i landet.«

Sådan lød begrundelsen fra transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA), da han sammen med ministerkollegerne Kristian Jensen (V) og Brian Mikkelsen (K) torsdag morgen annoncerede, at regeringen vil sænke prisen for at komme over Storebælt med 25 procent.

Ingen rabat til godstog

Men som regeringens forslag er skruet sammen, kan resultatet blive endnu mere kø og flere lastbiler på motorvejene.

I forhold til den transporterede godsmængde er godstog langt billigere over Storebælt end lastbiler. Sidste år viste rappporten 'Fremme af gods på bane,' at banen kan konkurrere økonomisk med vejene, når der er mindst 350 km mellem destinationerne, og godset skal over Storebælt. Nu vil regeringen imidlertid skære 25 procent af lastbilernes pris for at komme over Storebælt, og det kan føre til meget mere lastbiltrafik på vejene. Foto: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen

»Vi synes, at det er rigtigt at sætte taksten for passage af Storebælt ned. Men hvis man ikke får jernbanen med, er det helt håbløst. Forslaget vil være en katastrofe - dels for os - men også for de mennesker, der bruger motorvejene og de lastbiler, som er nødt til at køre der,« siger Jan Wildau, der er vicepræsident og leder af ‘public affairs and relations’ i DB Cargo Scandinavia - den største af de fire virksomheder, der transporterer gods på de danske jernbaner.

Læs også: Lavere takst over Storebælt vil koste Femerntunnel 70 millioner om året

Regeringens forslag går nemlig ud på, at taksterne for personbiler, lastbiler og persontog skal sænkes med 25 procent over tre år. Men prisen for at køre med godstog skal der ifølge regeringen ikke pilles ved.

»Når en virksomhed skal beslutte, om den vil sende gods med bane eller med lastbil, så handler det meget om kroner og øre. Hvis politikerne vælger at gøre det billigere at sende noget med lastbil, vil det derfor få en stor betydning for, hvor meget gods der bliver sendt med tog.«

40 procent af banegods kan ende på lastbiler

Ifølge Jan Wildau er banegodsbranchen i forvejen presset økonomisk af at skulle investere i nyt udstyr og uddannelse, fordi Banedanmark er i gang med at udskifte det danske signalsystem med et nyt ERTMS-system. Systemet kræver, at der installeres en del udstyr i lokomotiverne, som kan kommunikere med de nye signaler. Hvis lastbiltransport som følge af takstnedsættelsen på Storebælt ovenikøbet bliver billigere, kan det derfor flytte rigtig meget gods fra skinner til veje.

»Vores brancheforening, Dansk Banegods, har fået lavet en beregning, der siger, at omkring 30-40 procent af det gods, der i dag transporteres gennem Danmark på banen, vil blive flyttet over på lastbiler i stedet, hvis de her to ting kommer til at ramme os samtidigt. For DB Cargos vedkommende kører vi, hvad der svarer til omkring 1.100 lastbiler gennem Danmark hver dag - langt det meste på transitstrækningen over Storebælt. Overfører man så meget gods til motorvejene, så vil det kunne mærkes af danskerne.«

Læs også: Øget trængsel på vejene giver togene nyt liv

Jan Wildau understreger, at brancheforeningen ikke er imod vejgodstransport:

»Der er gods, som det kun giver mening at transportere på lastbiler, for det skal køres fra et sted langt fra jernbanen til et sted langt fra jernbanen. Men store og tunge ting som papir, stål og træ, der skal transporteres fra Sverige og langt ned i Europa, giver det ikke mening, at transportere rundt på lastbiler.

Øger trængslen på vejene

Desuden har han svært ved at se, hvordan flere lastbiler på vejene skal understøtte regeringens andre ambitioner om at mindske trængslen på motorvejsnettet.

»Med den ene hånd vil man gerne udbygge motorvejsnettet for at mindske trængslen, men med den anden hånd skubber man endnu flere lastbiler ud på motorvejene. Det virker ikke gennemtænkt.«

Læs også: Transportministeren vil udvide 51 kilometer østjysk motorvej

Om forslaget bliver gennemført skal afgøres i de politiske forhandlinger, som transportministeren ifølge sin pressemeddelelse vil indbyde de øvrige partier til.

Allerede i dag er vejgodstransporten for billig.
Sådan overordnet set er der en løbende konkurrence mellem de forskellige transportformer af gods.

Transporten af gods på gummihjul har i årtier været særligt begunstiget. Sikkert et resultat af massivt og dygtigt lobbyarbejde.
Faktisk har succesen været så stor at produktionssteder og lagre rundt omkring er blevet lukket og centraliseret, blot fordi det kan svare sig at køre godset frem og tilbage.
I kølvandet på disse lukninger, har det også skabt flere pendlere.

Vognmændene er nu ved at kløjs i deres egen succes. Det ses både i deres klagen over trængsel på vejene. Men det ses også i deres snigende mangel på chauffører til deres lastbiler.

Politikerne har i mange år ladet sig forføre til endnu mere vejgodstransport. Nu bliver konsekvenserne mere og mere tydelige.

Oven i det vil en takstnedsættelse for lastbiler på Storebælt, naturligvis også gøre noget ved den samlede transportpris for gods på lastbil.
Det vil sige at en af de faste komponenter bliver billigere.
Dermed vil de resterende komponenter i den samlede transportpris komme til at udgøre en større andel. Egentlig ret logisk.
Det ene af de komponenter er chaufførens løn.
Da lønnen i forvejen er er et parameter der hyppigt fifles med, vil en lavere takst på Storebælt blot gøre det endnu mere attraktivt at finde smuthuller til lavere løn som konkurrence komponent.

Det vil altså på sigt skabe endnu mere social dumping i førerhusene, med billige østchauffører bag rattet. Man vil sikkert også se endnu flere tiltag for at hente filippinske chauffører ind.

Trafikken på de danske veje vil ganske enkelt sande til på grund af lastbil lobbyens velsmurte maskinens succes.

Dynamisk roadpricing kan være et af redskaberne til at bremse den usunde udvikling.

PS: Jeg lever selv af at køre lastbil. Det hindrer mig dog ikke i at se at udviklingen er absurd.

  • 34
  • 6

Det er stort set kun transittog med gods mellem Sverige og kontinentet der passerer Storebælt.
Den trafik bliver ikke påvirket af lavere takster på Storebælt. Svenskerne sender ikke kolonner af lastbiler afsted fordi de over Storebælt har udsigt til lavere takster.

  • 12
  • 9