Lavenergihusene er ikke i mål endnu

27. august 2010 kl. 08:0016
Strammere krav til nye huse skal mindske Danmarks CO2-udledning. Men en del lavenergibyggeri bruger meget mere energi end beregnet og plages samtidig af temperaturer over 30 grader.
Artiklen er ældre end 30 dage

En check. Det var indholdet af den seneste energiregning, som Tom Toft Kragh fik. I februar 2009 flyttede den maskiningeniøruddannede Kragh og hans familie ind i et af Danmarks mest energieffektive huse, det såkaldte SIB Zero+ hus i Sønderborg. Huset er et 200 m2 stort aktivhus. Det vil sige, at den superisolerede villas 60 m2 solceller på årsbasis producerer mere el, end familien bruger.

Huset er et godt eksempel på, hvad man kan opnå i lavenergibyggerier. Men i andre lavenergibyggerier har resultaterne efter den koldeste vinter i 47 år og en meget varm sommer ikke været nær så positive.

De mest udbredte problemer i en række projekter, som Ingeniøren har undersøgt, er overophedning om sommeren, utilstrækkelig opvarmning om vinteren og alternativt en stor energiregning, fordi mange varmesystemer kører på el.

Rundspørgen afslører, at selvom der er bygget omkring 250 boliger, institutioner og kontorer, der som minimum overholder lavenergiklasse 2015 (L2015), og selvom nogle af landets dygtigste og mest erfarne ingeniører og arkitekter er involveret, så lever nogle af husene hverken op til lavenergikravene eller beboernes forventninger til indeklimaet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hvis branchen ikke lærer af fejlene, så er der udsigt til problemer, når energikravene bliver strammet igen i 2015. Og energiforbruget i bygningerne vil heller ikke falde så meget som politikerne og ikke mindst boligejerne håber på.

Et godt eksempel på problemerne finder man uden for Vejle.

Solhatten bliver glemt

For at få tilstrækkelig solvarme om vinteren har lavenergihuse store glaspartier i sydfacaderne, men det kan give problemer om sommeren. Det viser evalueringen af fire af de såkaldte Komforthuse, der er blevet opført i Skibet vest for Vejle. Husene skulle opføres som passivhuse, og forskere fra Aalborg Universitet har fulgt både byggeprocessen og den efterfølgende brug. Evalueringen viser problemer med overophedning i alle husene, fortæller lektor Tine Steen Larsen fra Aalborg Universitet.

»En del af husene har ikke solafskærmning. Der ser vi problemer i sommerperioden. I nogle huse når temperaturen op på 30 grader.«

Artiklen fortsætter efter annoncen

I et enkelt hus er komforttemperaturen overskredet en tredjedel af tiden i sommerperioden.

Et af de huse, der klarer sig relativt godt, er projekteret af Ellehauge & Kildemoes. Men solpåvirkningen er generelt et problem, erkender en af fimaets ejere, Troels Kildemoes.

»Vi har selv lidt høje temperaturer på 27 grader. Men der er mange huse med store glasarealer, hvor man har temperaturer, der kommer over 30 grader. Det rammer både lavenergihuse og almindelige huse. Det er en svær balance at lave ordentlig solafskærmning, og det kan også være svært at få arkitekterne til at acceptere nødvendigheden af det.«

Et andet sted, hvor beboerne savner solafskærmning er i Sønderborg.

»Hvis man skal nævne én ulempe, så er det, at det bliver meget varmt om sommeren. Man har undervurderet, hvor meget solvarme, man ville få,« fortæller Tom Toft Kragh. Han håber dog på at kunne løse problemet ved at bygge en automatiseret solafskærmning på.

Varm luft er ikke nok

Når sommeren går på hæld, dukker et andet problem frem. Underdimensionerede og ugennemtænkte varmeanlæg er en tilbagevendende fejl i mange projekter, fortæller Troels Kildemoes.

»Kongstanken mange steder er, at man skal kunne varme hele huset op via ventilationsanlægget, men luftopvarmning har vist sig ofte at være mere kompliceret end at bruge traditionelle ting som gulvvarme og radiatorer. Og hvis man anvender en varmepumpe, der måske ikke yder helt det, som producenten har lovet, så har man problemer.«

Et eksempel på problemer med luftbåren opvarmning finder man i 86 L2015-rækkehuse i Hillerød. Som led i EU-projektet Concerto har Cowi overvåget energiforbruget i fem af husene, og til opvarmning og ventilation ligger det ifølge foreløbige tal to-tre gange højere end beregnet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men fordi husene har solceller, ligger det endelige energiforbrug kun 33-100 procent over det beregnede. Årsagen ser ifølge Peter Weitzmann fra Cowi ud til at være, at aftræksvarmepumperne er underdimensionerede, styringen har været uhensigtsmæssig og luftskiftet er meget højt i de mindste boliger, hvor energiforbruget pr. m2 også er størst. Løsningen ligger i traditionelle dyder og metoder, mener Troels Kildemoes.

»Man skal have mere sikkerhed ind i beregningerne. Man skal lave effektberegninger for alle rum og være sikker på, at man kan tilføre nok varme. Og hvis effektberegningerne siger, at du kan nøjes med at tilføre 1,5 kW, så tag dog 3 kW for at være sikker,« opfordrer Troels Kildemoes.

Og så skal man ikke afskrive traditionelle varmeanlæg som radiatorer og gulvvarme, selvom de ofte er dyrere end opvarmning via ventilationsanlægget. Slangerne i et gulvvarmeanlæg kan desuden bruges til at køle huset på varme dage.

Lavenergiliv kræver uddannelse

Brugernes adfærd er på godt og ondt bestemmende for lavenergihusenes adfærd. Det er erfaringen i Boligforeningen Ringgården i Århus. I en del af deres lavenergiafdeling Lærkehaven er husene bygget op af to bygninger med en uopvarmet glasgang imellem.

Selv om det er meningen, at dørene til glasgangen skal lukkes om vinteren, så bruger mange beboere dem hele året, så energiforbruget er eksploderet, fortæller direktør Palle Jørgensen.

I andre huse er problemet, at folk vil have forskellige temperaturer i de forskellige rum og derfor slukker for radiatorerne i et enkelt rum. Det sender resten af radiatorerne på overarbejde og energiforbruget i vejret.

»Det er ikke en rationel måde at bruge opvarmningssystemet på. Så vi skal forklare beboerne, hvordan de sparer på energien. Men det er svært at finde en ordenlig måde at gøre det på, for vi kan ikke invitere folk på et kursus, hver gang der bliver skiftet ud, så vi satser på, at vi kan lave en manual, som folk vil læse,« siger Palle Jørgensen.

Forkortet - læs hele artiklen i den trykte udgave af Ingeniøren.

Hustyper

Lavenergiklasse 2015: Energiforbruget i L2015-huse er 25 procent lavere end i huse, der lever op til standardkravet i Bygningsreglementet 2010.


**Passivhus: **Frivillig standard, der blandt andet kræver, at energiforbruget til opvarmning ikke overstiger 15 kWh/m2indvendigt etageareal/år.


**Aktivhus: **Et hus, der ved hjælp af for eksempel solceller, på årsbasis producerer mindst lige så meget energi, som det forbruger.

Huskeliste

Det er anderledes at bo i et lavenergihus end i et standardhus. Her er eksperternes bedste råd:

**Overvåg **dit energi- og vandforbrug – evt. via fjernaflæste
målere.

**Overvej **behovsstyring af ventilation. Der er ingen grund til at ventilere huset hele tiden, hvis der ikke er nogen hjemme.

**Skru ned **for termostater, når du køler huset om natten.

**Hold vinduerne **lukkede om vinteren. Lad ventilationsanlægget sørge for den friske luft.

**Få indstillet **varme-/ventila­tionsanlæg mindst et par gange om året.

**Sørg for, **at der er udvendig solafskærming mod syd – alternativt kan indvendige gardiner mindske opvarmningen af tunge indvendige bygningsdele.

Dokumentation

Komforthusenes hjemmeside
Se undersøgelse blandt Komforthusenes beboere
SIB Zero+ husets hjemmeside
Se præsentation af Lærkehaven
Læs om Skolen i midten i Hedensted
[Se præsentation af de første målinger af Ullerødbyen](https://www.fbbb.dk/Files/Filer/Indlaeg_fra_Peter_Weitzmann.pdf https://docs.google.com/viewer?url=https://fo-1ny.inforce.dk/graphics/FO_dokumentarkiv/Folder_Uller%25F8dparken.pdf )

16 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
15
28. juni 2011 kl. 11:42

Kære Preben

Jeg vil give dig ret i at vi er sakket bag ud her i dk generelt, men dermed ikke sagt at vi ikke er nogle som har fulgt med.

Vi har lavet et dansk byggesystem som er certificeret af PHI og som fungerer. Vi har ikke benyttet luft til opvarmning, men kører med individuel varme kilde i alle rum, da det er et must for danskere at kunne have forskellige temperaturer i forskellige rum. Ingen overophedning, da husene beregnes i PHPP som sætter grænser for dette.

Men vi er ikke de eneste som har produkterne til passivhuse her i DK, vi er faktisk ret førende som producenter her i DK, danskerne kender bare disse produkter, de bliver eksporteret.

Se evt. denne lille udsendelse : https://www.tvsyd.dk/embed/34944

Vi har teknologien og behøver ikke tage til Østrig som andet en inspiration.

13
28. juni 2011 kl. 10:43

Hej Svend

Hampefrø fås i dag i varianter, som ikke danner det stof, der er "interessant" ved rygning.

12
28. juni 2011 kl. 10:36

Ja, og hvis man ryger det kan man sikkert affinde sig med de øvrige mangler.
Nu må entreprenørerne snart indse, at det er mennesker der skal bo i husene og ikke robotter.
...

Hej Svend

Hvad er det for nogle mangler?

Hamp-beton er: *ikke brændbart *holder i land tid *fugtpermeabelt *akustisk godt *har en god varmekapacitet *bliver ikke spist af termitter *varmeisolerende *binder CO2 i lang tid

Kalk har Danmark i store mængder og hamp kan landbruget dyrke uden kunstgødning og sprøjtning.

11
27. juni 2011 kl. 23:25

[quote]"jammen min beregning siger"..... Ja - hvad fa... hjælper det, når vinduesfabrikanten ikke var oprigtig omkring varmetabet, genvexen er indreguleret forkert, og tømerern lod lærlingen isolere tagfoden, så der er 40 mm gab mellem batsene osv.....</p>
<p>De kære beregninger fortæller heller ikke, at man ikke kan opvarme 80 m2 køkken alrum med loft til kip og dårligt isolerende glasparti i hele facaden til komfort temperatur i -15 grader, når der er gulvvarme og trægulv, hvor sidstnævnte begrænser fremløbstemperaturen til 35 grader.

det kan vel dårlig være arkitektens skyld, det må være byggeherrens ansvar[/quote]

Det får kunden jo ikke varmen af - vel!

Og jo - det skulle arkitekten kunne regne ud, at der ikke kan tilføres det antal m3 tilstrækkeligt med varme via 35 grader i gulvet, men han hjælpes naturligvis ikke af, at programmet han regner i er fejlbeheftet, således som det fremgår af anden artikel her på sitet.

10
27. juni 2011 kl. 23:10

"jammen min beregning siger"..... Ja - hvad fa... hjælper det, når vinduesfabrikanten ikke var oprigtig omkring varmetabet, genvexen er indreguleret forkert, og tømerern lod lærlingen isolere tagfoden, så der er 40 mm gab mellem batsene osv.....</p>
<p>De kære beregninger fortæller heller ikke, at man ikke kan opvarme 80 m2 køkken alrum med loft til kip og dårligt isolerende glasparti i hele facaden til komfort temperatur i -15 grader, når der er gulvvarme og trægulv, hvor sidstnævnte begrænser fremløbstemperaturen til 35 grader.

det kan vel dårlig være arkitektens skyld, det må være byggeherrens ansvar

9
27. juni 2011 kl. 23:10

"jammen min beregning siger"..... Ja - hvad fa... hjælper det, når vinduesfabrikanten ikke var oprigtig omkring varmetabet, genvexen er indreguleret forkert, og tømerern lod lærlingen isolere tagfoden, så der er 40 mm gab mellem batsene osv.....</p>
<p>De kære beregninger fortæller heller ikke, at man ikke kan opvarme 80 m2 køkken alrum med loft til kip og dårligt isolerende glasparti i hele facaden til komfort temperatur i -15 grader, når der er gulvvarme og trægulv, hvor sidstnævnte begrænser fremløbstemperaturen til 35 grader.

det kan vel dårlig være arkitektens skyld, det må være byggeherrens ansvar

8
27. juni 2011 kl. 23:02

UPS her står jo sort på hvidt at ” landets dygtigste og mest erfarne ingeniører og arkitekter” er nogle kvajpander! Hvad er vi andre så?

Endnu større kvajpander ??? :)

I alt fald er der for mange "regnemikler" der ude, og for få praktikkere. Jeg slås jævntligt med arkitekter, der ikke kan forstå, at en 4 Kw varmepumpe til 250 m2 hus ikke rækker i en vinter som den vi har set de sidste par år.

"jammen min beregning siger"..... Ja - hvad fa... hjælper det, når vinduesfabrikanten ikke var oprigtig omkring varmetabet, genvexen er indreguleret forkert, og tømerern lod lærlingen isolere tagfoden, så der er 40 mm gab mellem batsene osv.....

De kære beregninger fortæller heller ikke, at man ikke kan opvarme 80 m2 køkken alrum med loft til kip og dårligt isolerende glasparti i hele facaden til komfort temperatur i -15 grader, når der er gulvvarme og trægulv, hvor sidstnævnte begrænser fremløbstemperaturen til 35 grader.

Suk - hvor mangler der dog uddannelse - praktisk uddannelse - hos de projekterende - vi der skal installere prøver at redde stumperne, men de projekterende er ikke meget for at lytte

7
27. juni 2011 kl. 22:14

Kære Preben.

Lige præcis den idé at varme huset op via ventilationsanlægget som den eneste varmekilde i huset, er hentet fra de Tysk / Østrigske Passivhuse.

Så lige på det punkt var det nok ikke verdens bedste idé, når det nu viser sig at der er ovenstående helt forståelige problemer med den form for opvarmning.

Det glæder mig så at den er udelukket i forslaget til 2020-bestemmelserne.

6
27. juni 2011 kl. 22:08

Jeg har den samme frustration efter installering af et nyt moderne gasfyr. Styringen, som heldigvis kunne ændres, blev af både installatøren og leverandøren betragtet som guds gave til menneskeheden, som man absolut ikke skulle ændre på. Nej så hellere ændre på hele installationen i huset. Trods et helt års forsøg, kunne jeg ikke få en forklaring fra leverandøren, selvom jeg kunne vise at en lille ændring i parametrene i styringen hjalp gevaldigt. Hvis disse huse er opført af den samme type ignoranter, så gud bedre det.

5
27. juni 2011 kl. 21:54

Ja, og hvis man ryger det kan man sikkert affinde sig med de øvrige mangler. Nu må entreprenørerne snart indse, at det er mennesker der skal bo i husene og ikke robotter. Man skulle måske indføre det som jeg har hørt om Nobel: Han krævede at cheferne for fabrikkerne boede helt tæt på fabrikken. Så mente han at sikkerheden blev taget alvorligt.

3
27. juni 2011 kl. 20:17

Hamp-beton opskriften er inspireret fra Ægypten - og der kan let laves et lavenergihus med det, med mindre CO2-udslip:

Construction Tech: Hemp As Building Material:https://www.youtube.com/watch?v=MOZSGOiSoCo

Hemp Building Materials. Hemp can make a cement-like substance that is stronger & lighter than traditional cement:https://www.youtube.com/watch?v=8AzbtWzwK8A

The history and benefits of hemp. Everything you ever wanted to know -- and maybe more -- about hemp:https://www.sdearthtimes.com/et0199/et0199s11.htmlCitat: "... Because hemp is such a hardy plant, it can grow easily and abundantly almost anywhere, and can provide nutrition where other edible crops just won't grow. ... Hemp is the longest and strongest plant fiber. It is extremely abrasion and rot resistant and was the primary source of canvas, sail, rope, twine, and webbing fiber for hundreds of years before nylon was patented by DuPont in 1937. ... During her studies, she found evidence in ancient Egyptian archaeological sites of hemp-based concrete. When she discovered the ingredients of the mix, she duplicated the method. She mixes hemp hurds (the inner fiber) with limestone and water, which causes the hemp to harden into a substance stronger than cement and only one sixth the weight. ... Their hemp fiberboard is superior in strength and quality to the same product produced using trees. ..."

New Product: Isochanvre, Thermal and Acoustic Insulation Material for Housing:https://www.azom.com/article.aspx?ArticleID=2040Citat: "... As an additional environmental benefit, it takes only 4 months to grow the raw material for a house. ..."

2
27. august 2010 kl. 18:45

Også når det gælder fremtidens byggeri, ville det være godt, dersom man i Danmark ikke betragtede sig som verdens dygtigste og førende, når der vitterligt er meget, der endnu skal læres.

Det koster, at lægge sig i hængekøjen i 10 år, for i mellemtiden er udviklingen kørt videre i andre lande. Danmark er kommet bagud, også på dette felt.

Det koster også at tro, at man er de bedste, for så behøver man jo ikke opsøge de arkitekter og ingeniører, som allerede har den nødvendige ekspertise og erfaring.

Den nødvendige viden har man i Østrig og Tyskland, hvor der er bygget mange tusinde huse, haller, kontorbygninger og institutioner efter passiv hus standarden. Og de overhedes ikke om sommeren og giver ikke grimme overraskelser.

Er det på grund af udlandsangsten, at man ikke vil lære af erfaringerne i andre lande men gentage alle de fejl, som allerede er gjort andre steder?

Det vil være meget uheldigt for den generelle accept af lavenergihuse, dersom de får det skudsmål, at de er overophedede om sommeren og i det hele taget bruger mere energi end planlagt.

På de årlige passivhus konferencer kommer der op til 2.000 deltagere; der er udstillinger af relevante byggekomponenter i tilslutning hertil. Der er deltagere fra mange lande, men hvem der især udmærker sig ved ikke at deltage, er danske byggeingeniører, arkitekter og forskere. Kun ganske få fra Danmark gør sig umage for at hente information og inspiration fra kolleger, som har mange års erfaring med passivhus byggeri.

De omtalte dårlige erfaringer i DK med lavenergibyggeri skal nok føre til krav om mange millioner til ny byggeforskning. Forinden man bevilger flere penge, vil det dog være mere konstruktivt og spare bygherrer af lavenergihuse for unødige eksperimenter at aftale teknologioverførsel med tyske og østrigske arkitekter og ingeniører, der allerede kan faget. Så vil vi efterhånden få det lært i dette land også.

Det skal den nationale selvstolthed kunne holde til.

1
27. august 2010 kl. 16:57

UPS her står jo sort på hvidt at ” landets dygtigste og mest erfarne ingeniører og arkitekter” er nogle kvajpander! Hvad er vi andre så?