Helt nye testresultater foretaget af Graz University of Technology i Østrig, viser, at store lastbiler, der kører på flydende naturgas (LNG), slet ikke er så miljøvenlige, som producenten hævder.
Undersøgelsen er bestilt af den fælleseuropæiske NGO Transport & Environment (T&E), som anbefaler, at de europæiske støtteordninger til omstilling af den tunge vejtransport, helt ser bort fra LNG, biogas og andre former for syntetisk gas i fremtiden.
Resultaterne viser altså noget helt andet, end flere store lastbilproducenter reklamerer med. For eksempel skriver Volvo Trucks på deres hjemmeside, at en lastbil på LNG »giver dig samme ydelse – men med op til 20 % færre CO2-emissioner«.
Læs også: På fremtidens el-veje kan Danmark blive en prop i systemet
Iveco skriver, at de kan love 9 procent mindre CO2 end tilsvarende diesel og helt op til 95 reduktion, hvis der anvendes biogas.
Større emission på grund af metan
Testkørsler, som Universitet i Graz har gennemført på offentlig vej, viser, at når det gælder emissioner af drivhusgasser (GHG), så havde LNG-lastbilen en emission, der var 13,4 procent højere end en tilsvarende diesellastbil.
Beregningerne var såkaldte Well-to-Wheel, og medregner altså hele processen fra produktion af brændstofferne ved et olie- eller gasfelt til omsætningen i motoren til fremdrift.
Læs også: Den CO2-fri lastbil kan vælge flere veje: Batteri eller brint eller...?
Resultatet skal ses ud fra begrebet 20-årig Global Warming Potential (GWP), der beskriver effekten på klimaet over en 20-årig periode. Hvis der i stedet regnes med 100-årig GWP, vil LNG-lastbilen, ifølge testresultaterne, have en 7,5 procent større reduktion af drivhusgasser end diesellastbiler.
Den helt store synder, som altså gør LNG-lastbiler mere klimabelastende end diesellastbiler på kort sigt, er udslip af metan, som på kort sigt har en langt større effekt på klimaet end CO2.
T&E afviser også, at biogas skulle være en løsning i forhold til klimabelastningen. Det skyldes, at selvom biogas rent klimamæssigt er mere bæredygtigt end naturgas, så er prisen og tilgængeligheden af biogas en begrænsende faktor for udbredelsen af lastbiler på gas.
Alle test er blevet udført på lastbiler fra italienske producent Iveco.
Endnu værre med partikler
Heller ikke når det gælder partikler, er LNG en god idé, er konklusionen i rapporten. Konkret viser målinger, at både antallet og den samlede vægt af de udsendte partikler, er større end for diesellastbiler. Oven i det blev der udsendt op til 37 gange så mange af de særlig kritiske ultrafine partikler.
Når det gælder NOx, viser resultaterne, at LNG-lastbiler ligger under niveauet for diesellastbiler, men ikke i nærheden af de 90 procent reduktion, som blandt andet Iveco hævder.
Læs også: Forskning: Kæmpelastbiler kan nedbringe trængsel og CO2
Fedor Unterlohner, der er ansvarlig for varetransport hos T&E, siger i en kommentar til rapporten:
»Lastbiler med gas er en blindgyde til at reducere emissioner og vil endda forværre klimakrisen i dag. Kun emissionsfrie køretøjer er i stand til at sikre CO2-fri lastbiltransport,« siger han og anbefaler, at europæiske regeringer dropper tilskyndelsen til at satse på LNG.
