Hvad bruger man sennepsgas i så store mængder, at man kan spilde med det?
Torsdag middag afspærrede politiet Fynske Motorvej af i flere timer og skabte kilometer lange kødannelser, fordi en lastbil har spildt sennepsgas på vejen i forbindelse med en punktering.
Sennepsgas er nemlig et ekstremt farligt stof, der mest er kendt som kemisk våben. Derfor blev Jørn Christensen, der er lektor ved Kemisk Institut på Københavns Universitet, meget overrasket over at høre den nyhed.
»Jeg var ét stort spørgsmålstegn. Det er meget svært at få til at hænge sammen, at der kører lastbiler med sennepsgas rundt på danske veje,« fortæller han.
Ifølge en pressemeddelelse fra Fyns Politi er man i gang med oprydningen, og området er spærret af, men der er tale om den mindst farlige form for sennepsgas. Og det er en formulering, som Jørn Christensen studser over:
»Jeg er meget nysgerrig på, hvad der er blevet spildt. Når der siges sennepsgas, så tænker jeg som kemiker på ét bestemt stof.«
Der findes dog flere varianter af stoffet, der minder om sennepsgassen. Ifølge Jørn Christensen kan svovlmolekylet i sennepsgassen udskiftes med nitrogen, og det giver en såkaldt kvælstofssennepsgas. Stoffet er stadig giftigt, men er blandt andet blevet brugt til kemoterapi, da det stadig slår det meste omkring sig ihjel.
»Nogle af de forbindelser, som vi kalder kvælstofssennepsgasser, kan man gøre til et salt. I saltform er det lettere at håndtere og bruges blandt andet som kemiske byggeklodser, da det kan forlænge molekyler.« siger Jørn Christensen.
Sennepsgassen har fået et blakket ry af at være et kendt som kemisk våben. Blandt andet var det sennepsgas, Saddam Hussein brugte i folkedrabet mod de irakiske kurdere. Og sennepsgassen kom igen på dagsordenen, da det blev anvendt i den syriske borgerkrig i 2016.
»Jeg er ikke bekendt med eksempler, hvor almindelig sennepsgas bliver brugt til fredelige formål,« fortæller Jørn Christensen.
Når dampene fra sennepsgassen kommer i kontakt med huden, giver det store blærer, der brister og bliver til store sår, der heler langsomt. Og indåndes dampene, vil det give store skader på lungerne.
»Hvis ikke man dør af det, så bliver man i hvert fald meget syg, meget længe,« siger Jørn Christensen.
Men selv hvis der er tale om kvælstofssennepsgas i saltform og ikke om det kemiske våben, så mener Jørn Christensen stadig, at der er god grund til at være på vagt, og udvise forsigtighed omkring udslippet på Fyn.
»Hvis det er saltformen, der er spildt, så kan det skylles væk, selv om det er en løsning, der nok ikke er så god for vandløb og grundvand. Hvis der derimod er tale om dampene fra kvælstofssennepsgas eller sennepsgas, så er der behov for at oprydningen foregår i heldragter og man holder sig på lang afstand,« siger han og understreger, at den akutte giftighed aftager ret hurtigt.
Hvad bruger man sennepsgas i så store mængder, at man kan spilde med det?
Hvor kommer det fra ?Hvad hedder firmaet der kører med det? Hvem er modtageren ? Hvad skal han bruge det til ?
Hvor kommer det fra ?Hvad hedder firmaet der kører med det? Hvem er modtageren ? Hvad skal han bruge det til ?
Og mere interessant: Hvilke tal stod der på fareskiltene på vognen inden den stoppede.
Medierne sjusker virkeligt her i mangel af deres fravær på fakta!
Ingen jeg har talt med forstår hvorfor man ligger og køre rundt med en "krigsgas" som sennepsgas for, og så på offentlig vej? Alle henviser til den sennepsgas der blev brugt i krig, ingen aner hvad den ellers kan bruges til eller er.
Informationsniveaut anno 2019 er godt nok noget upræcist og mangelfuldt!
Hvilke tal stod der på fareskiltene på vognen inden den stoppede
I følge politiet var det UN-nr. 2810, og uheldet skete ved at tanken skvulpede over efter en punktering. Det fremgår ikke, om tallet blev opgraderet af chaufføren efter uheldet, hvis det er hvad du antyder.
Jeg kan så sige at det eneste normale brug af den slags kemikalier jeg har kunnet finde er til kemotherapi og til forskning (genforskning mm), og ingen af de to anvendelser vil på nogen måde kræve tankvognsmængder af det.
Så nej, jeg kan heller ikke se at det har nogen som helst god grund til at være på nogen europæisk endsige dansk motorvej i de mængder. Især ikke hvis der virkelig er tale om Yprite, og ja navnet kommer fra den belgiske by Ypres... :-(
I følge politiet var det UN-nr. 2810, og uheldet skete ved at tanken skvulpede over efter en punktering.
UN-2810 betyder kun Giftig organisk væske-indåndingfare, det er sennepsgas jo også, men det betyder ikke nødvendigvis sennepsgas. Når man erindre baladen med transport og afbrænding, af opfisket sennepsgas fra Bornholm. Kan man godt undre sig over, hvad sådan i en "åben" tankvogn laver på den fynske motorvej.
Måske var den på vej til Fortum i Nyborg (kommunekemi)?
Nu er jeg lettere forvirret!
Det tolker jeg som en forstøvet væske - og netop ikke en gas. Dampe er gas, indtil de fortættes på en kølig flade og bliver til dråber!
I følge politiet var det UN-nr. 2810, og uheldet skete ved at tanken skvulpede over efter en punktering. Det fremgår ikke, om tallet blev opgraderet af chaufføren efter uheldet, hvis det er hvad du antyder.
Ifølge den information så skal det opbevares (og dermed også transporteres) i tæt tillukkede beholdere så det lyder helt hen i vejret at det skulle "skvulpe" over ved punktering.
Ifølge den information så skal det opbevares (og dermed også transporteres) i tæt tillukkede beholdere så det lyder helt hen i vejret at det skulle "skvulpe" over ved punktering.
Der er rapporter om at det var en lukket tankvogn, men at en luge ikke var lukket ordentligt.
Informationsniveaut anno 2019 er godt nok noget upræcist og mangelfuldt!
Jamen det gav en god overskrift.
Det er da godt, at det er i Danmark - hvad var det sket, hvis det var Iran, Iraq, eller Libyen??? Så havde det været en "international" begivenhed.
Så havde det været en "international" begivenhed
- og 'ketchupmanden' havde været i færd med at kræve rydning i FN-regi! :)
Der er rapporter om at det var en lukket tankvogn, men at en luge ikke var lukket ordentligt.
Man kan næsten kun gætte på hvordan scenariet mon ville have være hvis det var en tankvogn på et tog forulykket i Storebæltstunnelen.... Mon der kommer lidt mere frem om hvorfor dette blev transporteret ?
Det er da godt, at det er i Danmark - hvad var det sket, hvis det var Iran, Iraq, eller Libyen??? Så havde det været en "international" begivenhed.
Hvis det virkligt var sennepsgas, kom Anders Samuelsen til at stå ret i EU og FN.
Man kan næsten kun gætte på hvordan scenariet mon ville have være hvis det var en tankvogn på et tog forulykket i Storebæltstunnelen....
Ingen grund til at være urolig. Tog er den langt mest sikre transportform, så den risiko ville være en promille af en promille. Og måske af endnu en promille. Og hvis det var sket i tunnelen, ja så kører man jo bare i det andet rør.
Det var så åbenbart ikke sennepsgas alligevel, det er nu blevet rettet til blandingsprodukt med tetrakis(hydroxymethyl)phosphoniumsulfat.
Hmm... det lyder hellerikke just som noget man skal indtage for meget af..
Hvis det virkligt var sennepsgas, kom Anders Samuelsen til at stå ret i EU og FN.
Det kunne jo tænkes at sennepsgas bruges til noget fornuftigt i den kemiske industri... Hvorfor skulle det ellers få et “farligt stof” nummer?
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard