Laser-pen kan blænde Lidar-teknologien i selvkørende biler
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Laser-pen kan blænde Lidar-teknologien i selvkørende biler

lidar
Sådan sanser en selvkørende bil med Lidar sine omgivelser. En af fordelene ved teknologien er dens høje detaljegrad ved lav sigtbarhed. Foto: Velodyne Lidar

Det er morgen, og motorvejene er fyldt med førerløse biler, der styres ved hjælp af Lidar-teknologien, hvor 2-3 sensorer på hver bil benytter laserlys til at måle afstand.

Et sted i trafikken er en person udstyret med en laserpen, der på et tidspunkt rettes ud mod bilerne.

I det øjeblik, det infrarøde lys rammer en selvkørende bil, bliver dens Lidar-sensor blændet. Bilen stopper brat op, foretager en undvigemanøvre eller sætter farten op uden at kunne identificere en forhindring.

På få sekunder er alt kaos, og det kan koste liv.

Det er desværre ikke en utænkelig situation, hvis ikke Lidar-teknologien bliver forbedret, konkluderer koreanske forskere, der har formået at blænde selvkørende bilers sensorer på den måde.

Udnytter Lidars cloudlignende ’synsfelt’

Ifølge sitet Driverless har forskerne udnyttet den måde, som Lidars signaler skaber prikker i et cloud-lignende areal, som den selvkørende bils computer (hjerne) bruger til at styre ud fra.

Når bilens sensor opdager prikkerne, opfatter den kunstige intelligens det straks og bruger oplysningerne til at beregne en risiko og foretage en handling.

Læs også: 10 teknologiske tendenser, du bør kende: #2. Lidarer skrumper i pris og størrelse

Forskerne skabte falske prikker ved hjælp af en laserpen, hvor lyset havde samme bølgelængde som bilens Lidar-teknologi.

Tilmed var det muligt at blænde Lidar-sensorerne ved at udnytte brydningsvinklerne af lyssignaler sendt mod bilen, så man kunne blænde, selv om man ikke stod vinkelret på bilen – men i en skæv vinkel.

Diskuteres formentlig på stor hacker-konference

Forskerne fra Korea Advanced Institute of Science and Technologys rapport 'Illusion and Dazzle: Adversarial Optical Channel Exploits against LiDARs for Automotive Applications' er publiceret i International Association for Cryptologic Research, og bilproducenten Hyundai har støttet forskningen.

Læs også: Selvkørende biler kan tage samme etiske beslutninger som mennesker - men skal de?

Driverless nævner, at bilproducenter tidligere har forsøgt at mørklægge oplysninger om, at man kan hacke sensorsystemer på førerløse biler.

Derfor bliver det interessant, mener Driverless, hvilken opmærksomhed rapporten får sidst på måneden, når it-sikkerhedseksperter mødes til Def Con hacking-konference i Las Vegas i Nevada i USA.

Kan måske påvirke dansk forsøg

Forskningsresultatet kan også få betydning i Danmark.

Læs også: Danmarks nye selvkørende minibus bygges på minifabrik i Berlin

Ifølge Berlingske benytter den selvkørende minibus Olli, som testes lige nu ude på DTU i et såkaldt ’lukket kredsløb’, Lidar-teknologien. Og bussen skal måske testes på almindelige veje om få måneder.

Det vil kunne lade sig gøre, fordi Folketinget den 30. maj 2017 stemte ja til en lov, der tillader forsøg med selvkørende transportmidler.

Kommentarer (22)

Menes der mon ikke infrarødt lys i den nedre del af spektret (900-1500nm)?
Man burde vel kunne løse problemet med software.

  • 1
  • 0

Det er mandag morgen på Køge bugt motorvejen. En bandit retter en "ultrarød" laserstråle mod en lastbilchauffør. Chaufføren bliver blændet og i panik trækker han i rattet. Det medfører en alvorlig ulykke og mange mennesker dør.

Onsdag eftermiddag på Køgebugt. En bandit smider en kampesten ned fra en bro. Den smadrer en bil som kører gamlt. Kaos følger og alle dør.

Torsdag middag på holstebromotorvejen. Her er ingen biler.

Fredag eftermiddag på helsingørmotorvejen. En mand læser SMS'er og kører galt. De efterfølgende biler er alle selvkørende og stopper i tide. Ingen dør.

  • 20
  • 8