Larm fra trafikken slår ihjel: Millioner udsættes for farlig trafikstøj – og flere kommer til


Op mod 500 danskere dør hvert år for tidligt på grund af trafikstøj, som Verdenssundhedsorganisationen (WHO) kalder for det næststørste miljøproblem efter luftforurening.
Dødstallet er vurderet af Miljøstyrelsen, og værst står det til omkring Aalborg, Aarhus og Odense samt i Københavns forstæder. Her udsættes op mod halvdelen af beboerne dagligt for støj i et omfang, der øger risikoen for farlige sygdomme som diabetes, blodpropper og kræft.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
I Aalborg "håndterer" kommunen det ved at arbejde for endnu mere motorvej tæt op af boligområder i det vestlige Aalborg og Nørresundby - i stedet for at arbejde for at udvide og forbedre støjafskærmingen om den eksisterende E45 gennem den centrale-østlige del af byen. Motorvejen vest for, som etableres som en forlængelse af E39 mod Hirtshals (en af de mindst trafikerede motorvejsstrækninger i DK) vil kun aflaste E45 med 17 %, jf. Vejdirektoratets beregninger, og føres gennem sårbare naturområder. Et ekstra rør ved limfjordstunnelen (E45) ville kunne øge kapaciteten med 50-100 %. Trods danmarksrekord i indsigelser i forbindelse med den offentlige høring af VVM'en i 2011, og at et stort flertal af befokningen i det nordjyske er imod, fastholder borgmester og regionsrådsformand, at linjeføringen skal fastholdes. Det ville være dejligt, hvis Ingeniøren, ville spørge dem om hvorfor de gør det - særligt i lyset af de konsekvenser af støj, der redegøres for i jeres artikel.https://nordjyske.dk/plus/stoejekspert-derfor-skal-aalborg-droppe-vestmotorvej/6dde7664-5bd3-4f85-bc14-64f6fc393dad
Et trafikdrab er bare meget lettere at se. Samtidig vil der være et gigantisk efterslæb hvis man skulle til at tage anbefalingerne for støjgrænser alvorligt. Det er mange km motorvej, hovedvej, omfartsvej mm. der skal støjdæmpes, tit med støjskærme som ikke er nogen billig ting.
Ser man på Miljøstyrrelsens støjkort er det tydeligt at problemet ikke engang er helt afdækket. For mit vedkommende bor vi på den side af motorvejen hvor der ikke er lavet støjmålinger og dermed ser det ud til at der ikke er noget problem. Derfor kan vi heller ikke se effekten af at vores lille villavej bliver brugt som en 3. ringvej udenom Århus.
Mange flere dør af trafikkens forurening end der dør i trafikken.
Løsningen på begge dele er at sætte hastigheden ned på motorvejene rundt om København, da langsommere kørsel giver mindre støj, mindre forurening og mindre konsekvens når der er ulykker. Motorring 3 burde være max 90 km/t, ikke 110
{ja, jeg ved godt der findes andre dele af Danmark end København - men det er der hvor flest biler er tæt på bebyggelse}
Med under 200 dræbte i trafikken pr. år men +500 dræbte af trafikstøj kunne ovenstående artikel tyde på at fokus bør flyttes fra Rådet for Sikker Trafik til Rådet for Nedbringelse af Trafikstøj ... for det er vel ikke sådan at død på vejen er mere værd end død ved siden af vejen ... ?
... jeg kender godt svaret ?
Jeg skulle nu heller ikke nyde noget af at bo tæt på en trafikeret vej, men det skal blive spændende at se hvordan det vil lykkes 'forskerne', Ingeniøren og lobbyorganisationerne at få tørret støjen af på brændeovnene, sådan som det på forbløffende vis er lykkedes med forureningen i mange år ..... vel sagtens i en fælles forståelse af at trafikken alligevel er hinsides enhver form for kontrol ....