Lang vej endnu, før DSB får bugt med partiklerne fra storforurenende tog

Lang vej endnu, før DSB får bugt med partiklerne fra storforurenende tog

DSB har stadig ikke afklaret, hvordan emissionerne fra de gamle ME-lokomotiver og MR-togsæt skal begrænses. Flere prototyper på løsninger skal nu testes, fordi DSB hverken kender effekten eller omkostningerne.

DSB forsøger fortsat at nedbringe emissionerne fra de storforurenende ME-lokomotiver og MR-togsæt.

ME-lokomotiverne har i forvejen fået monteret et såkaldt emissionskit, og dobbeltdækkervognene har fået nye filtre i luftindsugningen. Men der er lang vej endnu, før togene er nede på et bare nogenlunde acceptabelt emissionsniveau. Og det står endnu ikke klart for DSB, hvordan det skal ske.

Derfor afprøver selskabet lige nu forskellige løsninger for at reducere emissionerne fra både ME-lokomotiverne og MR-togsættene. Det fremgår af et svar til Folketingets transportudvalg fra transportminister Hans Christian Schmidt (V).

'DSB arbejder, udover allerede installerede filtre på dobbeltdækkere og på 6 MR-togsæt, med forskellige løsninger for at reducere luftemissionerne fra både ME-lokomotiverne og MR-togsæt, herunder også at reducere antallet af ultrafine partikler,' skriver ministeren til transportudvalget.

IC4 skaber behov

DSB's miljødeklaration

ME og MR er fortsat DSB's mest forurenende tog. ME-lokomotiverne udleder 8,9 mg partikler pr. pladskilometer, mens MR-togene udleder hele 21,3 mg, viser DSB's miljødeklaration.

DSB's flåde på i alt 79 MR-togsæt stammer alle fra perioden 1978 til 1985 og kører regionaldrift, hovedsageligt i Jylland og på Fyn.

Derudover er der de 36 ME-lokomotiver, som bliver brugt til at trække dobbeltdækkervogne i regionaltrafikken på Sjælland. 30 af dem blev leveret i 1981 og 1982 og skulle have været udrangeret i 2011 og 2012. De resterende 7 fra 1986 skulle efter planen udrangeres i 2016.

Men ME-lokomotiverne og dobbeltdækkervognene skulle afløses af IC3-togene i regionaltrafikken, som til gengæld skulle afløses af IC4 i intercitydriften. Problemet er, at der stadig er tre år til, at IC4-togene kan køre i fuld drift.

Farligt for personale og passagerer

De dieseldrevne ME-lokomotiver og MR-togsæt udleder så mange partikler, at det kan være kræftfremkaldende for togførerne i dobbeltdækkervognene. De er mest udsat for partikler fra lokomotivet, mens også andre faggrupper i DSB og i mindre grad passagererne bliver påvirket af partiklerne. Det viser en miljøundersøgelse, som Institut for Folkesundhed ved Københavns Universitet udførte for DSB sidste år.

De gennemførte initiativer reducerer ifølge DSB lokomotivernes udledning af partikler med 30 pct. og indsugningen af partikler i vognene med 40 pct. Det har dog ikke været tilstrækkeligt, fortalte DSB's underdirektør for sikkerhed, Lars Nordahl Lemvigh, sidste år til Ingeniøren.

Læs også: DSB's gamle lokomotiver sender kræftfremkaldende partikler ind til passagererne

DSB har nu bestilt nye katalysatorer til yderligere 10 MR-togsæt til en samlet pris på 2,95 millioner kroner, skriver Hans Christian Schmidt til Folketinget.

To prototyper på hver løsning

Hvad angår ME-lokomotiverne, arbejder DSB med en række forskellige tiltag til at reducere miljøpåvirkningen.

'DSB gennemfører de forskellige tiltag for at få afklaret de miljømæssige gevinster og evt. tekniske og sikkerhedsmæssige udfordringer samt de samlede projektomkostninger, før der kan udarbejdes beslutningsoplæg om indbygning på evt. flere ME-lokomotiver, og dermed før der kan gives en vurdering af evt. yderligere investeringer,' skriver Hans Christian Schmidt til transportudvalget.

Samtidig er effekten af tiltagene 'ikke helt afklaret'.

'Der er derfor bestilt to prototyper af hver løsning med henblik på, at DSB kan foretage en samlet vurdering af de mulige forbedringer på ME-lokomotiverne,' lyder det i ministerens svar.

Svaret indeholder en oversigt over de planlagte ME-prototypeløsninger samt de forventede udgifter:

Kommentarer (23)

Det forekommer at, hvis DSB skal implementere de fleste af løsningerne på samme tid, ja så overstiger langt, hvad der er rimeligt at ofre.

Et nyt diesellokomotiv kan få for 25 mio. kr og ja vil skal snart have el, men så kan det brugte diesel sælges. Der er faktisk et marked for brugte lokomotiver!

Og hvad har det pt. kostet at DSB prøver at få "sundere" ME'er?

Det mest tankevækkende er måske den ligegyldighed som transportordførerne udviser i denne sag - der er nok ikke stemmer i ME'er!

  • 13
  • 0

Det er en interessant tabel der er fundet. Har nogen overblik over hvor tilsvarende tal per pladskilometer i en personbil er?
(Måske ville det interessante være både for en ny gennemsnitsbil og et gennensnit af den eksisterende bilpark).

Ja, tog flytter mange ad gangen, men hvis miljøet ville have det bedre med biler så er det til at leve med en anelse mere trængsel i Jylland. Syntes jyden.

  • 2
  • 1

Jeg kan stadig ikke forstå hvordan arbejdstilsynet (som følger med i sagen) ikke opstiller en række krav til DSB - at DSB lover, er godt nok for dem!

Ligeledes kan jeg ikke forstå, hvorfor de ikke blot slukker for ventilationen (evt starter den når toget holder stille) når det kører med lokomotivet forrest. Blot fordi der er filtre på, så man ikke altid kan lugte diesel os, så er det jo ikke frisk luft. Det er jo stadig udstødningsluft der bliver suget ind. DSB fortalte mig endda at de har omprogrammeret ventilationsstyringen, for at den skulle køre på fuldt tryk hele tiden, da filtrene nedsatte den mængde luft der kommer ind. Så nu skal ME lokomotivet blot lave mere strøm, derved mere udstødning, blot for at det kommer ind i vognen.

At lugten i vognen bliver lidt dårlig, hvis der ikke er nogen ventilation, er jo ikke helt godt, men jeg har nu ikke hørt at sure tæer skulle slå nogen ihjel, som det er med forurenet udstødningsluft.

At ministeren, arbejdstilsynet, Københavns kommune og DSB ikke finder dette farligt er utroligt. Hvis vi i stedet brugte ME til at kører slagtesvin, ja så ville der sikkert ske noget!

  • 3
  • 0