

I november 2018 beskrev MobilityTech, hvordan Aarhus Kommune i samarbejde med selskabet Advanced Traffic System (ATS) ville bruge såkaldt reinforcement learning til at gøre et signalanlæg mere intelligent. Nu foreligger de første erfaringer med AI-teknikken, og resultatet er opsigtsvækkende.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Det er et rigtigt smart og godt system, og burde nærmest være standard installationen i lyskryds. Priserne er heller ikke helt urimelige.
Hvad hvis i begyndte at optimere forholdene for offentlig transport og bløde trafikanter fremfor at optimere det til privat bilisme.
Som Harry Lahrmann siger så er det jo valgfrit hvad man vil have systemet til at prioritere. Man kan stadig have rød bølge for biler i f.eks. hovedstadsområdet som nu. Og det kan sagtens gøres endnu mere rødt, hvis man ønsker det, og mere grøn for cykler osv.
Du læse ikke hvad jeg skriver og er i gang med at skyde budbringeren. Det er politikerne i Aarhus der bestemmer trafikpolitikken i Aarhus - og er borgerne ikke tilfredse med politikerne kan de vælge nogle andre næste gang - det kaldes demokrati.
Som en af fædrene til optimeringssystemet der anvendes i krydset i Aarhus: Den optimeringsalgoritme der styrer signalet i krydset optimerer efter de optimeringskriterier den får.
Hvad hvis i begyndte at optimere forholdene for offentlig transport og bløde trafikanter fremfor at optimere det til privat bilisme.
Når de med succes kan gøre det i andre lande, derunder og storbyer, så burde vi vel også kunne det i Danmark, men det ønsker i og vores politikere ikke?
Som en af fædrene til optimeringssystemet der anvendes i krydset i Aarhus: Den optimeringsalgoritme der styrer signalet i krydset optimerer efter de optimeringskriterier den får. Vejbestyrelsen vælger selv, hvad der skal optimeres efter. Krydset i Aarhus optimerer efter at minimere den samlede forsinkelse for alle trafikantgrupper, men kommunen kunne også vælge at optimere efter trafikanttype, så fx cyklisterne, den kollektive trafik eller måske den tunge trafik blev opprioriteret. En anden mulighed kunne være at prioritere en retning højere end en anden retning. Systemet har således en række håndtag som vejbestyrelsen kan skrue på alt efter den trafikpolitik kommunen har.
Egentlig det stik modsatte af hvad man gør i andre byer i Europa, hvor de aktivt forsøger at gøre det så besværligt for bilisterne, fremfor at gøre det nemmere.
Wien har i mange år indskrænket trafikken for bilisterne, samtidig med at de har udbygget den offentlige transport.
I mange hollandske byer bliver veje omlagt til cykelstier og cyklerne har normalt fortrinsret og bilisterne må pænt vente. Nogle steder tager det 3-4 gange så lang tid for en bilist at køre fra et sted i byen til et andet sted, fremfor at bruge cyklen og generelt er bilerne uønsket i den indre by.