Læserne bestormede IC4-topfolk med spørgsmål
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Læserne bestormede IC4-topfolk med spørgsmål

Software, hardware, bremser, komfort, støjniveau og meget mere var i fokus, da DSB svarede på læsernes IC4-spørgsmål.

IC4-programchef Torben Kronstam og teknisk programchef Lars Slott Jensen besvarede så mange spørgsmål de kunne nå på den begrænsede tid og afslørede blandt andet listen over de software-programmer, som via de 60 togcomputere styrer IC4-togsættenes systemer med:

Keil Development System/Matlab, Simulink samt Real Time Workshop graphic editor.

Læs også: DSB til læserne: Ingen enkle løsninger på IC4

Spørgsmålene strittede i sagens natur i alle mulige retninger, men mange kredsede om IC4-togsættenes kørecomputer, TCMS, som i den seneste tid har været i fokus.

En læser undrede sig f.eks. over, hvorfor fejlmeldinger fra togsættets forskellige systemer bliver ved med at udgøre så stort et problem. Alle fejl har vel en afsender og kan derved relativt simpelt kategoriseres?

Svaret lød:

»Umiddelbart burde du have ret, men vi taler altså om at kategorisere over 10.000 forskellige meldinger fra ca. 20 forskellige undersystemer, hvor meldingerne er af vidt forskellig karakter. De kan være informative, hurtigt forbigående observation, følgefejl samt reelle fejl. For eksempel giver visse "Simple" undersystemer kun en fejlkode, som så skal oversættes til dansk og have en forklarende tekst, så lokomotivføreren hurtigt og præcist kan reagerer korrekt på en sådan melding.«

Da en læser spurgte til IC4-togsættenes høje støjniveau og hvorvidt DSB agter at dæmpe den generende motorstøj, lød svaret, at...

»...vi skulle gerne have den tekniske løsning på plads i slutningen af 2011. Derefter begynder indbygningen af ændringerne, hvilket vi forventer vil være endeligt færdigt i slutningen af 2012.«

Også IC4-togets regionale lillesøster, IC2, blev berørt, da en læser spurgte:

»Pressen har skrevet, at IC4 accelererer for langsomt i forbindelse med dørlukninger på for eksempel Svendborgbanen. Hvordan adskiller IC2 sig i den forbindelse - er de ikke i samme familie?«

DSB svarede:

»De har en masse teknik og systemer til fælles. Med hensyn til IC2's accelerationsevne, så kender vi den ikke præcist, da vi endnu ikke har prøvet den under virkelige forhold. Så snart vi har tilladelserne i hus, vil vi gå i gang med at teste toget på dansk grund her under også accelerationsevne, som har stor fokus hos os.«

Læs også: DSB til læserne: Ingen enkle løsninger på IC4

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Da vi sad i toget fik vi afvide, at det skyldtes at dørene lukkede langsommere.. Bliver da noget bekymret over at det skyldes acceleration, og man tilsyneladende har købt et IC2 tog, uden at kende dens forventede acceleration, risikerer vi så at stå med flere ubrugelige tog ?

Kørte forleden med IC4 fra kbh, hvor alle nærmest skulle stå op, har aldrig oplevet noget lignende.. Har før prøvet at skulle stå tæt, men hold da op det var tæt, man kunne jo slet ikke flytte sig. Ganske som sidst jeg kørte med IC4 kan folk ikke finde ud af at låse sig ind på toiletterne. Mærkeligt at så elementære ting skal skabe problemer. Er godt nok bekymret for DSB's fremtid, hvis det er 20 kr mere i billetpris der skal løse at vi kan få købt nogen togsæt, der snarest muligt kan indsættes, så gør jeg gerne det. Det andet her er håbløst. - Og så håber jeg godt nok ikke at man skal høre om bonus til dsb folk de næste 10 år.

  • 0
  • 0

Igen typisk kommunalt! :-/

Jeg ville ikke falde ned af stolen hvis det viser sig, at DSB igen skal ud og købe nye togsæt, at de lige prøver igen at købe dem samme sted :-)

  • 0
  • 0

Egentligt et sjovt og ironisk billede af en IC4 der ruller over den gamle Lillebælts bro.

Broen blev skabt fra 1929-1935 = 6 år og vil kunne holde 100 år.
IC4 blev skabt 2000-2012 = 12 år og ville kunne holde ? - Hov, de jo ingen gang leveret endnu eller færdig udviklet.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten