Læserarrangement: Overvær den største raket-test på dansk jord

Læserarrangement: Overvær den største raket-test på dansk jord

Overvær affyringen af 1000 kilo raketbrændstof fra den største raketmotor nogensinde i Danmark. Ingeniøren inviterer til enestående læserarrangement med de danske raketbyggere Peter Madsen og Kristian von Bengtson

–-Der er ikke flere pladser til arrangementet–-

Den 28. februar gennemfører de danske raketbyggere Peter Madsen og Kristian von Bengtson den første statiske test af den raketmotor, der senere skal føre Peter Madsen ud af Jordens atmosfære.

Testen bliver uden konkurrence den største rakettest på dansk jord, og det kommer med garanti ikke til at gå stille for sig, når de herrer tænder op under de 1000 kilo raketbrændstof på Refshaleøen.

Statisk test af "BABY HEAT"-raketmotoren, Copenhagen Suborbitals tester den 7. Februar, er ca. 200 gange kraftigere end den viste laboratorieskala-model.

Ingeniørens læsere har muligheden for at komme med til dette unikke arrangement sammen med Ingeniøren. Det bliver med garanti en once-in-a-lifetime mulighed.

På en afstand af 250 meter fra raketten kommer du til at se, hvad Peter Madsen, Kristian von Bengtson og alle deres frivillige medhjælpere har bygget helt fra bunden.

Regler

Deltagelse sker på eget ansvar. Ved at tilmelde dig arrangementet, tilkendegiver du, at du er indforstået med dette.

Deltagere skal være fyldt 12 år.

Der vil blive udleveret høreværn til alle deltagere. Dette SKAL anvendes, da lydstyrken fra motoren er meget høj.

Anvisninger på pladsen skal altid følges.

Vi forbeholder os ret til at afvise personer uden begrundelse.

Tilmelding

Der er et begrænset antal pladser til arrangementet og tilmelding kører efter først til mølle-princippet. Du tilmelder dig ved at udfylde nedenstående formular.

Det er vigtigt at vi har alle nedenstående oplysninger på hver deltager. Ufuldstændige tilmeldinger vil ikke blive godtaget. På selve dagen skal alle deltagere have legitimation med.

Af sikkerhedsmæssige hensyn, er det KUN de deltagere hvis navn står på tilmeldingslisten og som har gyldig billedlegitimation med, der bliver lukket ind.

Som deltager bliver man sponsor for Copenhagen Suborbitals. Alle indkomne midler går ubeskåret til indkøb i forbindelse med opsendelsen af HEAT 1X raketten til sommer. Man bestemmer selv sponsoratets størrelse, men der er dog et minimum på 200 kroner. Sponsoratet indbetales på 1551 0010494699 samtidig med tilmeldingen. Sidste frist for tilmelding og indbetaling er 25. februar, hvis der ikke allerede er fyldt op.

Tilmeldingen er først gyldig, når overførslen er registreret.

Det er meget vigtigt, at du på bankoverførslen angiver den e-mailadressse, du brugte ved tilmelding, da vi skal sammenholde indbetalingerne med deltagerlisten. Af samme grund skal der laves individuelle overførsler for hver enkelt deltager, hvis man kommer i grupper.

Praktiske oplysninger:
Tid: Ankomst: Søndag den 28. Februar kl. 10:30-11:30 Testen starter kl. 12. ## bemærk at porten lukker en halv time før!

Sted: Refshalevej 185, overfor bådklubben Lynettens indkørsel

Man må ikke køre inde på området, og skal derfor være godt til bens. Man skal forvente at gå ca. 500 meter.

Husk godt varmt vintertøj og solidt fodtøj. Handsker, hue og halstørklæde anbefales kraftigt.

Disclaimer: HEAT 1X raketmotoren er eksperimentel.

Ekstremt vejrlig, eller tekniske problemer kan udsætte testen. Skulle det ske vil man ikke kunne få sit sponsorat refunderet, men vil få adgang til testen når den på et senere tidspunkt bliver udført. Den vil i så fald blive lagt på en søndag, samme tid, formentlig ugen efter.

Copenhagen Suborbitals har til data gennemført 15 statiske tests. De er uden undtagelse faldet på den annoncerede dag og typisk uden større forsinkelser. Det kan dog være begynderheld, så man må tage en udsættelse med et smil.

I tilfælde af ændringer eller udsættelser vil de blive annonceret i bloggen Rumfart på den anden måde. Man bør derfor gå ind og se alt er vel før man tager afsted.

Kommentarer (30)

Den drivmiddelsmasse der er med i testen er tæt på 1000 kg, men det nøjagtige tal er mellem 935 og 1000 kg. Grunden til denne ubekendte er dels at den flydende oxygen som vi bruger kommer i tanke a 600 liter - og noget vil fordampe under optankningen - og dels at noget af brændstoffet - paraffin - vil blive tilbage uforbrændt.

Vi regner med at tanke minimum 550 liter ( 627 kg ) flydende oxygen og at omkring 300 kg paraffin ud af 400 kg ombord vil forbruges.

Raketter arbejder med høje tempraturer ( 3200 C ) og høje tryk ( 15 bar ) i brændkammeret og har derfor termiske virkningsgrader over gasturbiner. Af den indfyrede effekt på omkring 480 megawatt bliver ca 140.000 til kinetisk energi i gastrålen - det er det nærmeste vi kommer på hestekrafter - 210.000 af dem. Nogenlunde effekten af hangarskib. Men kun i 30 sek.

Den nøjagtige drivmiddelmasse kendes derfor først efter testen når vi har vejet motoren.

Men der skal nok være en emsig debatør der skriver det er forvirrende med 1000 kg i teksten og 900 kg i
overskriften.

Selve HEAT 1X motoren er en nøjagtigt kopi af HATV - LOX motoren vi prøvede i december. Den var en opskalering af BABY HEAT fra september - og selvom det måske ikke fremgår så er det en meget velovervejet proces vi er i. Vi kan kun afdække om det velfungerede motorkoncept vi har udviklet kan skaleres op ved at - ja opskalere det.

Med størrelsen bliver de fleste ting lettere - forsætter udviklingen med samme hast som de sidste atten måneder kan vi snart rense udbrændte raketter med gummiged.

Peter

  • 0
  • 0

"...der senere skal føre Peter Madsen ud af Jordens atmosfære..."?

Jeg vil godt allerede nu sige det klart og tydeligt: det er farligt at flyve ud i rummet i en hjemmelavet raket.

  • 0
  • 0