Læser-anbefaling: Etablér et Industri 4.0-center
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Læser-anbefaling: Etablér et Industri 4.0-center

Pressalit,cobot,samarbejdende robot,Mette Aaby, Universal Robots,UR5
Skal der flere robotter som denne UR-robot ud i de små og mellemstore virksomheder, kunne udviklingen hjælpes på vej, hvis man som virksomhed kan lease eller leje en robot frem for at købe den, lyder det fra flere brugere på ing.dk. Foto: Carsten Ingemann

Der kom adskillige ideer på banen, da ing.dk for et par uger siden bad brugerne byde ind med gode ideer, til hvordan der kan komme flere robotter ud til de små og mellemstore virksomheder.

Som forventet spænder forslagene vidt. Lige fra at skoler og gymnasier skal indkøbe flere robotter, så eleverne kan få et naturligt forhold til ny teknologi frem for at bruge tid på at stå og save i træ, til at give robotterne simplere brugerflader og lade pensionskassernes formuer fungere som venturekapital, der investerer i ny teknologi mod medejerskab af industriens virksomheder.

Andre forslag er mere lavpraktiske. Jeppe Locht foreslår, at der bliver flere muligheder for at leje eller lease robotter frem for at skulle købe dem. Han uddyber, at amerikanske Hirerobotics allerede tilbyder robotter som en service. Det samme gør tyske Robozän, som ing.dk tidligere har skrevet om.

Også en anden ing.dk-bruger, Jacob Schønberg, slår et slag for leasing:

»Det er også mit bud! De små og mellemstore virksomheder skal ikke selv have forstand på robotterne, men simpelthen købe en komplet løsning med betaling pr. enhed eller pr. uge, måned, år,« skriver Jacob Schønberg.

Tag ved lære af fortiden

En anden bruger, Mikkel Nüssler, foreslår, at politikerne lader sig inspirere af fortidens succeser og etablerer et decideret Industri 4.0-center med inspiration i Center for Ledelse (CFL), der blev grundlagt i 1999-2000, og som ifølge Mikkel Nüssler førte til, at man fik samlet en lang række rådgivningskompetencer på højt niveau under samme tag.

»CFL havde et ret bredt kompetencefelt inden for et smalt område, især i forhold til kvalitet og konkurrenceevne. Centret fik penge fra det offentlige til at udvikle en række rådgivningsydelser, og så kunne man derudover være medlem af CFL og få adgang til en række aktiviteter og viden – i princippet ligesom GTS-institutterne, men med et meget mere snævert virkefelt. Fordelen var blandt andet, at konsulentydelserne var statsstøttet og derfor ikke skulle kommercialiseres, så de var til at betale,« lyder det fra Mikkel Nüssler over telefonen.

Mange af de her ydelser og kompetencer findes jo allerede hos netop GTS-institutterne og eksempelvis MADE. Hvordan skulle et Industri 4.0 center adskille sig fra de initiativer?

»Allerførst skulle man nok prøve at finde ud af, hvilke ydelser, der skulle tilbydes. For det jo er rigtigt, at GTS-institutterne og MADE tilbyder en lang række af de her ting. Så når nu det ikke har skubbet hurtigt nok til udviklingen, må man jo prøve at se, hvad der så ellers kunne fungere. Det er det første, vi skal prøve at finde ud af. Det kan man lægge over i hænderne på private aktører, men så risikerer vi, at udviklingen ikke bliver acceleret hurtigt nok, for de private aktører udvikler som regel metoder målrettet de ressourcestærke virksomheder,« siger Mikkel Nüssler, der er indehaver af konsulent- og analysevirksomheden Insight Inc og derudover arbejder som ekstern lektor på Aarhus Universitet i Herning.

Anbefalingerne er hermed givet videre.

Kommentarer (0)