Læs Ingeniørens første nyhedshistorie
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Læs Ingeniørens første nyhedshistorie

Den 22. marts 1892 stiftedes Dansk Ingeniørforening af 153 ingeniører fra Den polytekniske Læreanstalt. Allerede lørdag den 2. juli samme år udkom det første nummer af foreningens medlemsblad 'Ingeniøren'.

»Abonnementsprisen er, Forsendelsen iberegnet, 2 Kroner pr. kvartal her i landet,« fremgår det - ikke dyrt for et ugeblad. Forsiden er i øvrigt fyldt med annoncer for ingeniørrelevante produkter og tjenesteydelser og de kostede 25 øre pr. satslinie i petit.

»Foreningens Formaal er at fremme et kollegialt forhold mellem danske Ingeniører...,« fremgår det af den nye forenings love, der optrykkes i det første nummer.

Og allerede i samme nummer bringer man da også en teknisk nyhedshistorie, som er et glimrende eksempel på den kollegiale erfaringsudveksling, der altid har været bladets fornemmeste særkende.

Det drejer sig om 'Dampkedeleksplosionen i Helsingørgadens Sukkerraffinaderi', hvor fabrikbestyrer Millinge 'godhedsfuldt' oplyser om alle detaljer vedrørende den 'stedfundne' eksplosion.

God fornøjelse!

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

De betyder selvfølgelig kvadrat ! Sammenholdt med tegnet for fod (') og tommer (") så betyder det kvadratfod og kvadrattomme, senere erstattet af et opløftet 2-tal

  • 0
  • 0

De betyder selvfølgelig kvadrat ! Sammenholdt med tegnet for fod (') og tommer (") så betyder det kvadratfod og kvadrattomme, senere erstattet af et opløftet 2-tal

Tænkte nok at det var en eller anden firnurlighed fra dengang!

  • 0
  • 0

Typografien og udseende af "Ingeniøren" ændrede ikke udseende før langt efter WWII.

Jeg sidder lige nu med mine gamle eksemplarer af Nøren fra 1935 frem til 1940 der ikke er til at skelne fra 1892 udgaven

Hovedartiklen i Nøren fra Lørdag den 26 januar 1935 er ingenør L Prytz artikkel om den nye flyverute København/ Aarhus.

Ruten blev befløjet af Det Danske Luftfartsselskab med deres 16 personers tremotors Fokker XII OY DIG og deres enmotorede Fokker VII OY DAC. DDL blev jo senere den danske del af SAS

Der er også en atikkel af Direktør Mehldal om at forøge lasteevnen for damskibe ved at placere kedlen på dækket. (familiemedlemmet professor Mehldal er kendt af mange maskiningeniører)

Bagsiden af Nøren er normalt fyldt med reklamer. I dette tilfælde en stor reklame for entreprenør firmaet ALEA.

Nederst er der en rubrik hvori der beskrives hvor alle de forskellige redaktioner holdt til.

Der var hovedredaktionen ledet af Vilhelm Marstrand i Amaliegade

Der var bygningsteknik på Toldbodvej.
Der var Elektroteknik på Asmussens alle.
Der var Kemoteknik på Svanemøllevej.
Der var Maskinteknik i Sorgenfrigade.
og endeligt var der Ingeniør & Samfund svalegab i Nærum.

Det derfor klart at der ikke var plads til udfoldelser som Lynches ;0)

  • 0
  • 0

Hej Erik Lyngsø-Petersen
Det er super godt at læse de gamle indscannede udgaver. Men Hvordan finder man dem alle- I jeres "arkiv" link er det jo kun tilbage til 80erne.
Har I en link til det store indscannings projekt.?

  • 0
  • 0

Det har taget sin tid, men netop i dag har jeg lagt sidste hånd på en ansøgning om fondsstøtte til digitaliseringsprojektet, og samtidig har Mediehusets adm. direktør Arne underskrevet en såkaldt 'aftalelicens' med Copydan, som det har taget mig næsten et år at få på plads. Aftalen skal godkendes af Kulturministeriet, hvilket skulle være en formalitet. Alle de tekniske detaljer er i øvrigt på plads og leverandører er valgt, så hvis alt flasker sig, går vi i gang med scanning til oktober og går i luften med ca. 300.000 sider primo 2013 (tentativ plan - hvis alt flasker sig!).
Venlig hilsen
Erik

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten