Læs eksperternes svar på, hvordan vi nedbringer antallet af trafikulykker
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Læs eksperternes svar på, hvordan vi nedbringer antallet af trafikulykker

Hvis antallet af døde og lemlæstede i trafikken skal ned, kræver det flere stærekasser, mere politi, sikrere biler og unge på prøvekørsel. Det mener et trafikpolitisk flertal.

255 danskere døde på vejene i 2010. Det tal vil et flertal af folketingspolitikerne i Færdselssikkerhedskommissionen halvere i 2020.

Dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik Jesper Sølund har udtalt, at de områder, der kan hentes noget på, er sprit, fart og selebrug.

Læs også: Her er teknologierne der kan forbedre trafiksikkerheden

Men hvilke tiltag har størst effekt, når det drejer sig om at forhindre trafikulykker? Og hvor er pengene bedst brugt?

Specialkonsulent Søren Troels Berg fra Rådet for Sikker Trafik og civilingeniør i Trafikstyrelsen Martin Hellung-Larsen svarede 15. maj på læserspørgsmål. Læs alle deres svar nedenfor.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Henrik Olldag
Når man taler om øget trafiksikkerhed klinger det en anelse hult, når man er villig til lade nye biler køre rundt uden baglys. Kan det ikke påvirke trafiksikkerheden negativt?

Søren Troels Berg og Martin Hellung-Larsen
Naturligvis skal biler have både for- og baglygter. Både nye og gamle biler i DK skal være forsynet med to røde baglygter, så jeg ved ikke rigtigt, hvem det er, du mener er villig til at lade nye biler køre rundt uden baglys.

Reglerne fremgår af Trafikstyrelsens bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjer, som findes på Trafikstyrelsens hjemmeside. Se afsnit 6.

Det her sprøgsmål kom der vist for lidt ud af - jeg er ret sikker på at spørger mener hvorfor man tillader at nye biler kører rundt uden tændt lys bagpå. Jeg har også tænkt over det mange gange og undret mig. Pludseligt kræver det en aktiv handling for en bil at være synlig under dårlige forhold - mørke, tåge osv. Det var ikke et issue for få år siden...

/Anders

  • 0
  • 0

Skal man da igen og igen pointere, at det ikke er farten der dræber! Det er manglende afstand og opmærksomhed.

Der er en grund til, at der sker ganske få flyulykker. I luften er sikkerhedsafstanden 150 km mellem fly i samme horizontale plan. Det vil svare tl 15 km mellem biler.

  • 0
  • 0

De fleste af svarene indeholder almindelig viden, men mange af Søren Troels Berg og Martin Hellung-Larsens indlæg kan vel bedst betegnes som partsindlæg, ganske som alle andres.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten