Lær ordet 'Disruption' - i morgen er det din virkelighed
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Lær ordet 'Disruption' - i morgen er det din virkelighed

Det behøver ikke at gå så galt som i hotelbranchen, der lider under Airbnb, hvor private lejer ud til private – eller som på taxamarkedet, der trues af digitaliseret og privat taxakørsel via taxa-app’en Uber.

Administrerende direktør i KMD Eva Berneke mener, at alle virksomheder i dag risikerer, at deres forretningsmodel bliver disruptet af konkurrenter. Illustration: NASA/JPL

Men alle direktører og ledelser i dag skal forholde sig til teknologien og risikoen for, at deres forretningsmodel kan blive disruptet af konkurrenter.

Det er pointen i indlægget ‘Disrupt dig selv – digitale ignoranter er en døende race’, som administrerende direktør fra KMD Eva Berneke vil holde på Ingeniørforeningen IDAs konference ‘Ledelse der styrker’ 6. oktober.

Disruption og digitalisering

»For 20 år siden kunne du som direktør sige, at du ikke kunne forstå teknikken, men med digitaliseringen kan du på ingen måde sige, at det bare er noget, der foregår i it-afdelingen. På stort set alle ledelsesniveauer er du nødt til at forholde dig til disruptive teknologier og digitaliseringen. Du skal kunne forholde dig aktivt til, at konkurrenterne kan disrupte din forretning,« siger Eva Berneke.

Digitaliseringen fylder en del i KMD, hvor der arbejdes med software, der kan skabe store effektiviseringsgevinster i det offentlige eller for private virksomheder – og brugervenlighed for den enkelte borger.

Tilmeld dig lederkonferencen Ledelse der styrker 6. oktober

»Vi forventer jo alle som borgere, at vi kan en del via selvbetjening. Vi skal have en god pensionsoversigt og en nem netbank. Vi kommer ikke i filialen længere, og er netbanken ikke lettilgængelig, så skifter vi bank,« siger Eva Berneke, der for at hjælpe kunderne bedst muligt selv tager den digitale medicin og forenkler arbejdsgange.

Ny frontend eller helt nyt system

Kunderne har typisk en række historiske data eller gamle it-systemer, der skal matches med de nyeste teknologier.

Disruptive teknologier er typisk nytænkning af en forretningsmodel for eksempel Airbnb, der på en gennemsigtig måde har vendt op og ned på markedet ved at bruge teknologien på en smart måde

»Her skal vi kunne gennemskue, om det skal prioriteres, at det gamle system skal skiftes ud – eller der kan puttes en ny smart front-end på, som suger data i det gamle system. Vi kan ønske, at man kan digitalisere alt med et trylleslag, men det kan vi ikke,« konstaterer KMD-direktøren.

Eva Berneke balancerer mellem både at passe kerneforretningen i KMD, samtidig med at der holdes skarpt øje med tidens nyeste og disruptive teknologier. Det er for eksempel cloud-teknologi, hvad der kommer fra store huse som Microsoft eller mere smalle udbydere af software, lovgivning og krav til sikkerhed og de myndigheder og steder, der skal hentes data fra.

Find job som leder

»Hvordan får vi flyttet data fra mainframe til cloud? Det er en langvarig proces, som ikke bare tager halvandet år, nok mere ti år. Disruptive teknologier er typisk nytænkning af en forretningsmodel for eksempel Airbnb, der på en gennemsigtig måde har vendt op og ned på markedet ved at bruge teknologien på en smart måde,« siger hun.

Brug data på en anden måde

Bølgen af deleøkonomi er det, der typisk skaber disruptive teknologier og nye forretningsmodeller. Det handler ikke om teknikken, Java, Dotnet eller Oracle.

»I denne branche handler det om at bruge data på en intelligent måde. Hvordan analyserer vi ustruktureret data? Hvordan kan det bruges smartere? Kan man finde en helt anden måde at drive forsikringsselskab på? Kan vi via kørselsmønstre gøre noget markant ved bilforsikringer? Eller kan en specialbank via dataudkørsler udbyde bank­lån udelukkende til lavrisiko-segmentet?« spørger Eva Berneke.

Rugekasse for ideer

KMD arbejder bevidst med disruptive teknologier i datterselskabet KMD Venture, som er en slags rugekasse for helt nye ideer. Her samarbejdes med innovations- og ventureselskaber.

»Vi har valgt at have et slags beskyttet værksted eller en plantekasse for gode ideer, som vi skaber sammen med andre i partnerskaber. Her er penge og udviklingsressourcer. Her arbejder vi også med ting, der ikke handler om velfærdsteknologi. Det kan være den finansielle sektor,« fortæller Eva Berneke.

Disruption rykker ind i bestyrelser

KMD-direktøren sidder også i en række bestyrelser – for eksempel Schibsted og Lego, hvor man har været god til at tænke i digitaliseringen og disruptive teknologier for at overleve.

»Schibsted er den allerdygtigste medievirksomhed, som allerede for 20 år siden kannibaliserede på deres eget annoncemarked ved at tænke i digitale baner. De vidste, at det var det strategisk rigtige, selvom det ikke var kønt at se på undervejs,« siger Eva Berneke og fortsætter:

»Lego har indgået strategiske partnerskaber inden for computer- og videospil med Warner Brothers. I stedet for selv at forsøge sig med spil har de med succes indgået licensaftaler om figurerne med en tung spiller på markedet.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten