Længe ventede analyser: Femern-tunnel på sikker grund - betalt tilbage på 36 år

Længe ventede analyser: Femern-tunnel på sikker grund - betalt tilbage på 36 år

Entreprenørerne har givet så stor rabat, at der er masser af luft i budgettet til at betale for forsinkelserne af Femern-tunnelen. Sådan konkluderer både statens eget projektselskab og et konsulentfirma.

Femern-tunnelen kan uden de store problemer betales tilbage med de penge, som biler, lastbiler og tog skal betale for at køre igennem.

En ny, finansiel analyse fra statens projektselskab Femern A/S, som har været hemmeligholdt indtil torsdag, viser, at tilbagebetalingstiden er nede på 36 år. Dermed er der kun meget ringe risiko for, at projektet lider rentedøden, og at statskassen må træde hjælpende til.

Syv milliarder kroner høvlet af prisen for tunnelen

Årsagen er først og fremmest, at det er lykkedesFemern A/S at høvle hele syv milliarder kroner af den pris, som entreprenørerne skulle have for at bygge tunnelen. Prisen var steget med ni milliarder kroner i forhold til budgettet, og det kom som et chok, da de oprindelige bud blev afleveret i slutningen af 2014.

Sidste år forhandlede Femern A/S prisen ned ved blandt andet at give entreprenørerne to år mere at bygge i. Byggeperioden varer nu 8,5 år, og prisen for selve tunnelen ligger med de nye bud på 35,1 milliarder kroner. Dertil kommer prisen for jernbane, projektering osv. samt ikke mindst reserverne.

De bliver næsten fordoblet til 7,3 milliarder kroner eller cirka 16 procent. Det bringer den samlede pris på hele forbindelsen op på 52,6 milliarder kroner, hvilket stadig er 2,5 milliarder kroner mindre end tidligere anslået.

Helt galt med samarbejdet med tyskerne

Reserverne, som skal dække uforudsete udgifter, bliver ikke mindst forhøjet, fordi revisionsfirmaet EY i en såkaldt ekstern kvalitetssikring påpeger, at den har været helt gal med samarbejdet med de tyske myndigheder. Derfor er tunnelen stadig ikke miljøgodkendt i Tyskland. Ifølge EY er der 90 procents sandsynlighed for, at den først får det blå stempel i 2018, altså om to år.

Derefter følger en retssag, og først når den af afgjort, kan byggeriet på de 8,5 år begynde. Samlet estimerer konsulenterne derfor, at det er mest sandsynligt, at tunnelen åbner omkring 2028.

Det brede politiske flertal, som står bag anlægsloven fra 2015, hørte torsdag kun konsulenterne fra EY. Derfor ved de endnu ikke, hvordan de skal håndtere, at tilbuddene fra entreprenørerne udløber, inden de tyske myndigheder har sagt god for dem.

Der var udtalt kritik fra flere ordførere af Femern A/S for ikke at have håndteret samarbejdet med tyskerne tilfredsstillende. Men samlet var de først og fremmest lettede over, at en ekstern vurdering siger god for kvaliteten af den ingeniørmæssige projektering og for de centrale økonomiske prognoser.

Den tunnel ligger ikke på ministerens flade hånd

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) svarede dog med stor ydmyghed, da han blev spurgt, om han kan garantere, at der kommer en Femern-tunnel.

»Jeg har ingen grund til at tro, at der ikke kommer en Femern-forbindelse. Men man skal lade være med at sige, at den ligger lige på den flade hånd. Det gør den ikke, men sådan er det tit med store projekter. Man skal bruge stor energi på at få dem gennemført. Det kommer vi også til her,« sagde han, mens tv-kameraerne rullede.

Ministeren fremhævede, at tyskerne ikke har følt sig godt nok orienterede af Femern A/S, men afviste at svare på, om det skal have konsekvenser for selskabets bestyrelse.

Eksminister: Det afgørende er de 36 år

Den radikale transportordfører, Andreas Steenberg, ville »bestemt ikke afvise«, at der kan komme udskiftninger i bestyrelsen for Femern A/S. Han hæftede sig ved, at der ikke har været styr på den tyske myndighedsgodkendelse, og at bestyrelsesformand Henning Kruse Petersen har valgt at trække sig tilbage.

»Jeg er mere beroliget for selve substansen i projektet, men til gengæld også mere kritisk over for ledelsens måde at håndtere risici på,« sagde han.

Den tidligere transportminister Magnus Heunicke (S) har holdt sig langt væk fra at problematisere grundlaget for Femern-tunnelen.

»Det er klart, at der er nogle store udfordringer i og med, at der er en forsinkelse i Tyskland i forhold til miljøgodkendelsen. Det er et kæmpestort problem. Men vi har længe kendt, hvor langt prisen er kommet ned, og det afgørende er, at der er en tilbagebetalingstid på 36 år,« sagde han.

»Så må vi vente på Femern A/S' reaktion på rapporten fra EY,« tilføjede eksministeren.

Næste møde 1. marts

Femern A/S er kaldt til møde med forligspartierne 1. marts. Først herefter vil de tage stilling til, om udbuddet skal annulleres, eller om de skal indgå en kontrakt, hvor de betaler vinderne for at stå på standby, indtil miljøgodkendelsen fra tyskerne er i hus.

Danmark har frem til midt i maj til at underskrive en kontrakt. Derefter gælder tilbuddene ikke længere.

Partierne, der støtter Femern-forbindelsen, er Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Venstre, Liberal Alliance, de Radikale, SF og de Konservative.

Kommentarer (22)

Er ikke mindre end fantastisk.

Først antager man at bygge prisen holder!
Så antager man et antal biler og toge med afsæt i fremskrevne prognoser for tranport behov!

Det første vil jeg gerne afskrive.
Det andet kan nok være ok, måske endda realistisk.

  • 1
  • 6

Det er godt at få en analyse på bordet der siger god for økonomien under et bestemt sæt af forudsætninger. Og det er godt at der i lyset af den seneste udvikling er sat buffere ind. Det giver en god referenceramme.

Det næste skridt er (desværre) at analysere analysen, for belært af blåstemplingen af IC4 togene af en uafhængig rapport, så kan vi ikke være helt sikre på at antagelserne i rapporter som staten laver om problematiserede projekter i sig selv er helt objektive. Kunne Ingeniøren pudse nogle eksperter på enkeltdelene i rapporten?

Hvisjegkunnebestemme(TM), så ville jeg gøre to ting:

  • Lave en sammenlignlig analyse af risici og økonomi ved at udnytte Storebæltsforbindelsen fuldt ud ved at gøre den gratis og statsfinansieret forbedret infrastruktur til at håndtere den øgede trafik. Betaling af brug af Storebæltsforbindelsen skal efter planen udløbe ca til den tid hvor Femern skal stå færdig, måske vil den samfundsøkonomiske gevinst være større ved at have en gratis forbindelse end to med opkrævninger (Femern for at betale for den, Storebælt for at forhindre at den bliver det gratis alternativ til Femern)

  • Sætte alle Femernspecifikke dele af projektet i stå indtil der er kommet en afklaring på det tyske spørgsmål og ovenstående spørgsmål er afklaret. Der er givetvis infastrukturforbedringer i sydsjælland og sydover der giver god mening i sig selv, men alt der kun giver mening i forhold til en Femernforbindelse, stop det nu.

  • 9
  • 2