Lækket undersøgelse fra Københavns Lufthavn skaber tvivl om sikkerhedskultur
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Lækket undersøgelse fra Københavns Lufthavn skaber tvivl om sikkerhedskultur

PLUS.
Der blev fundet løsnede armaturer på samtlige lufthavnens tre baner samt en taxiway. Illustration: Københavns Lufthavne A/S

Lufthavnen har siden sidste år haft problemer med løse banelys-armaturer. Først da et fly påkørte et af dem, blev der handlet. Men måske ikke nok, antyder et rapportudkast.

Politiken har i dag en stor dækning af et antal hændelser i Københavns Lufthavn, som skaber tvivl om sikkerhedskulturen i lufthavnen. I alt fire gange – en gang sidste efterår og tre gange i august og september i går – blev der fundet løsrevne lysarmaturer på taxi- og startbaner. Den seneste gang blev

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

et armatur påkørt af et fly, som indrapporterede hændelsen. Løse objekter kan blive hvirvlet ind i motorer eller ramme andre sårbare dele af flyet under start og landing, hvorfor 'airside' og særligt baner i lufthavne skal holdes rene. Men selv om flyhændelsen blev vurderet i den højeste kategori A, resulterede det ikke i driftsstop, indtil der var styr på banelys-problemerne. Afgange og...