Som minimum vil det resultere i en bureaukratisk forsinkelse. Og kan det sandsynliggøres, at ødelæggelsen af revene vil påvirke et Natura 2000-område, må Femern tilbage i værkstedet og søge om byggetilladelse på ny.
Sådan lyder vurderingen fra ekspert i miljøret, professor på Københavns Universitet Peter Pagh, efter at det nu står klart, at en officiel tysk undersøgelse ifølge mediet NDR har fundet tre stenrev direkte på linjeføringen til den sænketunnel, som skal forbinde Rødbyhavn og Puttgarden.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Et område med omkring 12 millioner indbyggerer !der kun gavner nogle få københavnere og et par svensker
Jeg undres over at du absolut vil have al transittrafikken ned gennem Schleswig, men selvfølgelig, den Søndejyske Motorvej/A7 ligger generelt i god afstand fra tættere bebygget område, så generne er minimale. Det der kan bekymre med Femern er netop støjen fra den øgede svenske transittrafik ned over Sjælland og Lolland-Falster. En fordel ved Femern er at man køre øst om Hamborg, og undgår Elbetunellen.
En omkørsel om Hamborg fra A7 er i øvrigt en kæmpe projekt, som kræve nybygning af 50-60 km motorvej, på tværs af alle eksisterende veje. Hvor Femern kun kræver opgradering af de eksisterende 20 km motortrafikvej Puttgatrden - Heiligenhafen, til motorvej.
Jeg er ikke fan af Femern fordi det vil tage endnu længere tid inden man kan sænke priserne på Storebælt, men Femern vil tage lidt af presset på Storebælt/Fyn fra Sverige og Sjælland som vil blive et problem i fremtiden. Det kan en ny forbindelse ved Kielerkanalen alene desværre ikke hjælpe med.
Tyskernes begejstring for projektet kan ligge på et meget lille sted; de vil helst være det foruden. Som inkarneret nordslesviger deler jeg deres syn på projektet, der kun gavner nogle få københavnere og et par svensker. En fælles dansk-tysk trafikplan, der inkluderer en ny tunnel under Kielerkanalen øst for Rendsburg og en udbygning af A7 med en omkørsel af Hamburg enten i vest eller øst, vil være mere gavnlig for Danmark. Den jyske korridor er livsvigtig for den danske produktion. Det er pinligt, at et dansk statsselskab ikke tør lægge alle informationer på bordet med det samme.
Tyskland "Den blev i øvrigt også udfordret i juni, da det stod klart, at den planlagte højhastighedsbane risikerer at blive så dyr, at den ikke kan betales fra offentlige kasser uden en politisk dispensation."
Ovenstående og Rev udfordringerne og at "DK bare begynder at bygge" - kan måske påvirke holdningen i Tyskland.
Jeg antager at der ikke er fundet nye dyrearter, sunkne skatte eller lignende - så en reetablering af revene og evt. etablering af nye er vel rigelig kompensation. Ved Als er der etableret en del nye rev og disse er utroligt hurtigt blevet "levende".https://alsstenrev.dk/
Jeg tænker det samme som Christian. At anlæg af tunnel kan blive til nye og måske endda større rev. Hvis pengene rækker kunne man udforme tunnelen så det blev et helt naturligt nyt rev.
Vil anlægget af forbindelsen ikke i sig selv skabe nye stenrev? Det, mener jeg at have hørt, er sket ved både Storebælt og Øresund.