Lækket plan: Fiat vil droppe dieselmotorer om fire år

Den populære 1,3 Multijet dieselmotor fra Fiat er allerede planlagt at skulle udfases i 2020. Men hvis den lækkede fireårsplan fra Fiat-Chrysler er korrekt, vil dette ske for alle dieselmotorer til personbiler fra Fiat-Chrysler-koncernen. Illustration: Fiat

Det internationale erhversmedie Financial Times har fået fat i Fiat-Chrysler-koncernens kommende fireårsplan. Og ifølge avisen fortæller den, at bilkoncernen i 2022 vil udfase brugen af dieselmotorer i alle modeller fra mærkerne Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Chrysler og Maserati.

Fra 2022 kan det være slut med at få sådan en Fiat 500L Wagon med en 1.3 MULTIJET 16V 95 HK Illustration: Fiat

Enkelte modeller, som for eksempel den amerikanske pickup RAM 1500, som produceres under mærket Dodge, vil fortsat kunne fås med dieselmotor.

Læs også: Volvo tæt på at pensionere dieselbiler

Fiat-Chrysler har hverken be- eller afkræftet oplysningerne i Financial Times om planen, som angiveligt vil blive offentliggjort 1. juni.

Andre har også planer om at droppe diesel

Hvis Fiat-Chrysler skulle vælge helt at udfase diesel for personbiler, så vil det ligge godt i tråd med lignende udmeldinger fra andre bilproducenter. For eksempel har Toyota meldt ud, at man ikke længere vil investere i udvikling af dieselmotorer.

Porsche stopper også med at bruge dieselmotorer i deres biler, og Volvo har meddelt, at der ikke vil komme en ny generation af dieselmotorer. Også den franske bilproducent Renault, har meldt ud, at det kan være helt slut med dieselmotorer til personbiler allerede i 2020.

Læs også: Udstødt – forbrændingsmotoren er under pres

Det hele skal ses i lyset af VW-skandalen fra 2015 og et drastisk fald i salget af dieselbiler. I 2017 faldt salget af dieselbiler med 7,6 procent sammenlignet med året før. Trods faldet blev der dog solgt 6,76 mio. dieselbiler i Europa i 2017.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Diesel person bilen vil blive udraderet meget hurtigere end nogen kunne drømme om. Det gik jo egentligt forbavsende hurtigt, og det er oven i købet kun den øverste 10´ne del af lavinen der er begyndt at rulle.

  • 11
  • 4

Altså - du mener at samtlige dieselbiler i hele Danmark skal skrottes på 2-3 år? En interessant ide - men hvordan skal det lige hænge sammen praktisk og økonomisk? Jeg regner med at der kun tænkes på at ingen må nyindregistrerer dieselbiler efter 2020 - ellers får vi dælme travlt på alle punkter.

  • 20
  • 1

@Martin Zacho Hvad alternativ mener du så der er til dieselbilen? Benzin Bilen eller mener du virkelig at det handicappede køretøj en elbiler i forhold til en ICE bil er et virkeligt alternativ?

Måske skulle vi starte med at forbyde alle inden for region Hovedstaden der ikke har et job uden for regionen al færdsel undtaget cykel. .. At man bla. i KBH har et problem med frisk luft kommer at at folk vil bo som mink i bur og ikke kan tåle åben plads omkring sig. Nu er vi nogle der ikke kunne drømme om at pine os selv på den måde og vi har masser af plads og frisk luft så undlad venligst at overføre by problemer til os. Vi har vore egne problemer( bla. med by folk der mener de ved alt :) )

  • 18
  • 25

Når man på den ene side forsøger at score point på at udfase diesel, men på den anden side introducere dieselteknologi på benzinmotorerne, helt stille om at ulemperne følger teknologien, bør bull-shit lampen blinke rødt... det lader til at være ned EU/lovgivernes velsignelse. Og lidet bemærket af jounaliststanden.

Kan vi ikke hæve niveauet?

  • 20
  • 2

Benzin Bilen eller mener du virkelig at det handicappede køretøj en elbiler i forhold til en ICE bil er et virkeligt alternativ?

Når du nu mener, at en elbil ikke kan erstatte en fosilbil, så ville det være interessant, at du var i stand til at underbygge det udsagn med underbyggede argumenter. Når man ser på tallene, så ser det nemlig ud til, at en elbil fint kan erstatte en fossilbil. Og endda med fordel for rigtigt, rigtigt mange billister.

  • 20
  • 11

F.eks. giver direkte indspøjtning bedre brændstoføkonomi, men også partikler af uforstøvet brændstof i forbrændingskammeret som brænder for varmt og danner partikler.

Der findes ingen mønter uden bagside.

Der er skrevet masser af folk der faktisk ved noget om emnet, modsat mig. Prøv google.

Den fortvivlende bundlinie for sundhed og miljø er at de biler vi fra politisk side motiveres til at købe er ikke er fremskridt - Overhovedet ikke: https://www.driving.co.uk/news/eco-engines...

  • 14
  • 1

Min første elbil kostede 5000,- i indkøb. Det er mindre end en cykel.

Lyder spændende, - hvilken model?

For 10 - 20.000 kroner kan man købe en nysynet bil, som er stor nok til både at trække campingvogn og have en familie i. Kunne din første elbil det?

En cykel til over 5000 kroner!? Er det ikke lidt ekstravagant? Min cykel kostede 200 kroner og så var der råd til en ny kæde og et nyt dæk. Den holder stadig fint efter 10 - 12 år.

  • 8
  • 7

Nye biler skal synes efter 4 år, så der er dermed frist indtil 2029 og hvis reglerne meldes ud allerede nu, så kommer det sikkert ikke til at dreje sig om mange (person) biler. Hermed er der 11 års frist og det må da siges at være i god tid.

Hvis en dieselbil er indregistreret første gang i år, skal den synes første gang i 2022, derefter igen i 2024 og derefter igen i 2026 - men det kan den ikke, for du vil ikke have biler synet efter 2025.

Det vil sige, at denne dieselbil kun kommer til at køre i 8 år, under det halve af en bils gennemsnitlige levetid.

  • 11
  • 2

Min cykel kostede 200 kroner og så var der råd til en ny kæde og et nyt dæk. Den holder stadig fint efter 10 - 12 år.

På samme måde som du kan finde en brugbar cykel til 200,- (hvilken model?), fandt jeg også min elbil - en VW golf CityStromer fra 1996. Den kan ikke trække en campingvogn, men det var heller ikke derfor jeg købte den. Kunne aldrig finde på at køre rundt med den slags. Min nyeste elbil kan og må trække 1580 kg på krogen (en e-Golf fra 2015). Jeg gider dog stadig ikke at slæbe rundt på en campingvogn, men en trailer med haveaffald er godt nok og 500 kg havde været tilstrækkeligt til det.

  • 11
  • 2

Dejligt med en syndebuk, men det løser ikke rigtigt problemet.

Dilemmaet er kort og godt: Enten vælger man motorer med lav kompression, lav virkningsgrad og stort CO2 udslip, eller også vælger man motorer med høj kompression der har mindre CO2 udslip men til gengæld giver NOx i lokalområdet. Så er den ikke længere - konceptet "ren forbrændingmotor" findes ikke IRL. Personligt syntes jeg det er en smule navlepillende at fravælge den lokale NOx forurening på bekostning af øget CO2 emission, men det er åbenbart den vej de politiske vinde blæser lige nu.

Det er da godt for branchen at den har fået en prygelknarbe og kan agere "miljøbevist", men helt ærligt - man skifter bare pest ud med kolera for at polere sin miljøglorie. I min verden er sejeren over dieselbilerne er en smule hul, fordi den kommer med en forøgelse af CO2 emmisionen.

Og nu jeg er ude med riven: Elbiler er heller ikke Guds gave til den grønne natur. Selv på vindmøllestrøm er det en usædvanlig beskidt og miljøintensiv affære at klaske en fornuftig batteripakke sammen. (Og selvom batteripakken var lavet af speltklid og kildevand, så bruger elbiler strøm der ofte er fossil)

Den virkelige miljøsynder i det her spil, det er os allesammen. Ikke fordi vi er onde eller ligeglade, men fordi vi insisterer på individuel transport imellem A og B i store motoriserede metalkasser. Vil man for alvor forurening fra biler til livs, så er mulighederne: små effektive biler, samkørsel, cykel eller offentlig transport - så er den ikke længere.

  • 14
  • 6

Jeg er såmænd villig til at at slå halv skade mellem mine 8 år og dine 16 år. Det ændrer ikke grundlæggende på resultatet. Kom du bare igen. Dieselmotoren er død, slået ihjel af en branche, der har vist den er utroværdig - ikke bare VW.

Jeg ved ikke hvor de 16 år kom fra, i det mindste ikke fra mig.

Men vi er så langt enige i, at dieselmotoren burde have været en dødfødsel i personbiler. Traktorer, gravemaskiner, lastvogne, skibe... dér har den vel sin berettigelse - men det er så ikke et massemarked.

  • 7
  • 2

Jeg er såmænd villig til at at slå halv skade mellem mine 8 år og dine 16 år. Det ændrer ikke grundlæggende på resultatet.

Du har vist tabt overblikket over tråden. "Dine 16 år" må referere til noget, jeg skrev, ikke noget Bent Andersen skrev.

Men hvorfor skulle jeg dog gå med til at slå halv skade, når det så tydeligt er påvist, at det er dig, der er helt i skoven?

For du er da med på forskellen mellem gennemsnitsalder og gennemsnitslevetid, ikke?

For at få en gennemsnitsalder på 9,3 år på tyske biler skal gennemsnitslevetiden være det dobbelte, hvis der foregår en jævn udskiftning, og bestanden af biler er konstant. Og hvis bestanden af biler er stigende, hvilket den jo nok er i Tyskland, vil gennemsnitslevetiden faktisk være mere end det dobbelte af gennemsnitsalderen.

Så da jeg skrev, at 8 år er under halvdelen af en bils forventede levetid, havde jeg mit fuldstændigt på det tørre.

  • 12
  • 1

@Jens Olsen Argument 1: Anhænger træk, for mig en nødvendighed Argument 2: Pris: max.25.000kr for en brugt med en levetid på 4 år og rækkevide på min. 400km pr. optankning. Argument 3: Skal kunne rumme 4 voksne, grej, oppakning og 2*45kg slædehund Argument 4:Manglende mulighed for hurtig optankning 5-10min for 5-600km kørsel. Ud over det så er spørgsmålet omkring brugtpriser på en elbil der har gået 350-400.000km hvilken stand er batteriet så i?

Om du så ser 5-7år ud i fremtiden så skal der ske noget voldsomt hvis elbilerne skal kunne levere varen som en bil for alle. Der er bare ikke modeller på tegnebrættet, eneste biler der kan og som ser ud til de næste min. 10 år kan levere varen er hybrid og var tegnebogen til det blev det sådan en. Men fakta her og nu( kan ikke bruge om x antal år til noget her og nu) er at elbiler enten er som Tesla gearet mod luksus eller mod pendler by biler og det er de fantastiske til tag endelig ikke fejl af det men som famie slider for os fattigrøve på landet der er det bare ikke tæt nok på noget brugbart. Så en mulighed for nogle men ikke en løsning for alle.

  • 7
  • 4

Du har vist tabt overblikket over tråden. "Dine 16 år" må referere til noget, jeg skrev, ikke noget Bent Andersen skrev.

2 * 8 = 16. Som sagt (skrevet) ændrer tallene ikke meget på det faktum at dieselbilen dør i det øjeblik at fabrikanterne ikke længere vil producere den. Markedet for brugt dieselbiler vil stoppe og det bliver umuligt at sælge. Det er allerede godt på vej til at ske. For at man kan få en gennemsnitlig alder, skal den maksimale levetid være større end eller lig med denne gennemsnitlige alder. Så jo, jeg kender forskellen mellem et gennemsnit og den maksimale værdi i et talsæt og spredningen er udtryk for hvor tæt de to værdier ligge på hinanden. I det øjeblik at der ikke længere tilføjes nye ting til en population, vil den gennemsnitlige alder stige med et år ad gangen. Uden en specifik definition af den gennemsnitlige levetid er det svært at komme den nærmere. Det er lidt et spørgsmål om hvor stor mængde af de allerede uddøde elementer man tager gennemsnittet af. Jeg tvivler på at du har tænkt dig at bruge hele datasættet fra den første dieselbil så dagens lys eller blot et rullende gennemsnit over de sidste 10 eller 25 år. Jeg tror at jeg, på linje med andre i debatten, ikke har hængt mig nok i semantikken til at være 100% skarp på forskellen, når debatten kører frem og tilbage. Det at hænge sig for hårdt i det, gør at man muligvis har ret, men taber debatten. - eller blot at ens meddebatør mister interessen. Måske netop derfor at mange af denne type debatter kan løbe af sporet, da folk ikke altid laver en 100% analyse af det skrevne før de trykker send. Mig selv inkluderet. Modstanderen kan så i ro og mag udnytte det skrevne og insektkopulere detaljer og endda muligvis taget ud af konteksten. Tror bare jeg stopper min side af debatten med dette indlæg, da ingen kan være i tvivl om min holdning til emnet og at jeg ikke har til sinds at ændre den væsentlig på denne baggrund. Uddyb da gerne emnet om gennemsnit alder og levetid, hvis I/du mener at der er behov derfor. :)

"Død over dieselbilen til privat persontransport - lad dens liv og død være en lære for fremtidige opfindelser. "

  • 8
  • 9

Argument 3: Skal kunne rumme 4 voksne, grej, oppakning og 2*45kg slædehund Argument 4:Manglende mulighed for hurtig optankning 5-10min for 5-600km kørsel.

Benytter selv tiden, under hurtigladning på farten, til at lufte den firbenede. Du kunne jo overveje at gøre det samme. Hundene vil sikkert synes om det :) Før gik jeg med hunden inden jeg kørte en længere tur i bilen. Nu gør jeg det undervejs. Så jeg ser ikke opholdet til opladning som spildtid.

PS : ved godt jeg skrev at forrige indlæg blev det sidste i denne debat, men Jesper og jeg overlappende lige og jeg havde lidt at give her.

PPS: overskriften på artiklen er forkert. Den skulle være "Lækker plan...." :-D

  • 3
  • 7

"Død over dieselbilen til privat persontransport - lad dens liv og død være en lære for fremtidige opfindelser. "

Uden diesel stiger emissonen af CO2 med ca 20%, men det går jeg ud fra at du er ligeglad med. CO2 er det store miljøproblem, ikke NOx. Med NOx er der en poetisk retfærdighed i at man skal æde sin egen forurening i lokalt. Med CO2 eksporterer man den til resten af verdenen. Diesel er suverænt den mindst miljøskadende (anvendelige) motortype hvis man skal køre langt. For korte ture er det slet ikke miljømæssigt forsvarligt at skrue sig ned i en bil.

Vil man seriøst gøre noget ved forurening, så nytter det ikke at udråbe en synder. Det eneste der vil virke er, at vi lægger vores forbrugsmønster om.

  • 8
  • 1

Der er ikke nogen tvilv om at biler sviner og at vi skal forske i at gøre verden til et bedre sted for alle mennesker, men jeg syntes det er snopperi når folk herinde på forummet mener at diesel biler skal forbydes, og ikke kunne synes mere. Det er ikke alle mennesker der tjener 40000 plus om måneden, og som har råd til at købe en elbil. Hvad med frisøren fra Langeland? mekanikeren fra Fårevejle? skal de ikke kunne købe et transportmiddel til at komme rundt med? eller skal de tage det offentlige bare fordi de ikke har råd til en bil til 450000? Elbiler er en god opfindelse til rige mennesker der har en fetish for elon musk og hans hypede selskab(som stadig mangler at lave et plus i regnskabet) men for almindelige mennesker er elbilen som den er nu ikke andet end en sjov gimmic, og det afspejler salgstallene også.

  • 8
  • 7

.. en dato for hvornår de kan synes sidste gang. Lad det gerne blive 2025.

Det behøves ikke. Det der skal ske er at en enkelt by i Europa indføre diesel personbil køre forbud, også er det ellers med at komme væk fra foden af den lavine af forældet fossil teknologi der vil styrtdykke i værdi. Det er den frygt der allerede har påvirket salget af nye biler med den "grimt lugtende" teknologi, og det potentielt meget store værditab. Det vil oversvømme markedet med brugte dieselbiler, og samtidig gøre det helt umuligt at sælge nye.

Jeg vil blive mere overrasket over en lækket plan fra en bilfabrikant der har planer om at blive i diesel personbil markedet om 4 år :-)

Nu bor jeg ikke selv på landet, så det er nemt for mig at sige at det må de da om hvordan der lugter på landet. Men jeg er pænt træt af den kvalme stank inde i storbyer. Det er også dem på landet der oftest ikke kan bruge el-biler eller syntes de er for dyre, så det passer jo fint.

  • 4
  • 7

Nu bor jeg ikke selv på landet, så det er nemt for mig at sige at det må de da om hvordan der lugter på landet. Men jeg er pænt træt af den kvalme stank inde i storbyer. Det er også dem på landet der oftest ikke kan bruge el-biler eller syntes de er for dyre, så det passer jo fint.

Jeg bor på landet, og er pisse træt af den stank (ikke gylle her) hvergang jeg møder selv nye dieselbiler, når jeg cykler rundt herude. Fy for helvede! Måske rygerne herude ikke er så nøjeregnende?

  • 3
  • 6

..........at skrotte biler ofte Martin....en forklaring ønskes :)

På den bil jeg kører er der 12 års lakgaranti og samme antal års gennemtæringsgaranti. Det morsomme er, at en af mine venner fornyeligt spurgte om jeg havde fået ny bil. Den er pt. præcis 7 år og har aldrig været i en vaskehal ligesom jeg kun vasker den hvert forår for at fjerne salt. Jeg antager at den uden problemer kan køre 7 år mere

For at lave en bil bruges der energi til at fremstille, transportere, bearbejde, galvanisere og samle plader til en ny karosse. Det koster også energi at lakere og tørre lakken. Det koster også energi at fremstille vinduer motor og gear kasse........og endeligt koster det også energi at skrotte en bil og gendanne skrottet til brugbare materialer igen.

At det et enormt miljø spild behøver man ikke en ingeniøruddannelse for at forstå

  • 10
  • 2

Uden diesel stiger emissonen af CO2 med ca 20%

De motorer vi taler om er jo dem der skal sælges om +5år, altså benzinmotorer på dieselteknologi, de kører lige så langt per liter, og da1 liter benzin indeholder lidt mindre CO2 end 1liter diesel lyder det ikke sandsynligt at vi kan øge udledningen med 20%.

Fiat har indset at diesel motoren ikke længere er konkurrancedygtig, interessen er allerede i frit fald de fleste steder i europa, ikke mange forbrugere regner med fortsat at få lov at køre diesel i byområder, det er ikke lovgivning men frygten for lovgivning der driver markedet.

Selvopfyldende profeti.

  • 5
  • 4

Man "plejer at sige" at halvdelen af den forurening der udledes i bilens levetid sker inden den kommer på gaden. Det vil altså sige at udvinding og fremstilling af materialer, produktionen og transporten til forhandleren udleder lige så meget forurening som bilen vil gøre mens den køres. Ganske som du selv siger det.

Som tidligere mekaniker kan jeg dog bekræfte at producenterne af biler ofte sætter deres "leve tid" til ca. 8 - 10. Dermed ikke sagt at bilerne ikke kan leve længere, men producenterne er ikke interesserede i den længere (de vil hellere sælge en ny) og den er ikke designet med henblik på at blive ældre. Det er oplysninger jeg har fra min tid hos aut. Mazda og aut. Ford forhandlere. Om det er det samme for andre mærker kan jeg ikke sige. Jeg ved så ikke hvilket mærke du har med 12 års lak garanti, men de har måske en anden plan for bilen, hvilket jo kun er positivt.

  • 4
  • 1

De motorer vi taler om er jo dem der skal sælges om +5år, altså benzinmotorer på dieselteknologi, de kører lige så langt per liter

Og det er så her kæden falder af for folk der ikke forstår en motors virkemåde, men kun kender forskel på ordene "diesel"og "benzin".

Måden du øger virkningsgraden i en benzinmotor, er ved at øge kompressionsforhold og forbrændingstemperatur. Øger du forbrændingstemperaturen danner du sjovt nok NOx'er. Værsgo, du er lige gået over åen for at hente vand - nu har du en benzinbil der udspyer NOx'er, så hvad var det lige du fik ud af den øvelse?

Lige en gang til for prins Knud: Diesel og benzin er kemisk identiske, bortset fra at kædelængden er lidt længere i diesel.

  • 11
  • 0

Der er skrevet masser af folk der faktisk ved noget om emnet, modsat mig. Prøv google.

Jeg er nu ikke overbevist. Man kan finde argumenter for alt mulig med Google, men nu har jeg søgt lidt, og synes ikke det er de mest overbevisende argumenter, der kommer frem. Den artikel du henviser til, handler om NOx. Det er helt rigtigt, at NOx ud af motoren stiger med forbrændingstemperaturen (Det kunne være fra 2000 til 6000 ppm), men det er 3-vejs katalysatoren der efterfølgende reducere dem (til < 100 ). Katalysatoren skal nok gøres større med den lille, højtydende motor, men så en den også klaret. I forhold til partikelemissioner, så kan jeg se, at de nye benziner klarede sig uden filtre til EURO 5. Det er alt andet lige et noget bedre udgangspunkt end diesel, der allerede da var ved at køre ud over kanten med filtre.

  • 0
  • 0

Den artikel du henviser til, handler om NOx. Det er helt rigtigt, at NOx ud af motoren stiger med forbrændingstemperaturen (Det kunne være fra 2000 til 6000 ppm), men det er 3-vejs katalysatoren der efterfølgende reducere dem (til < 100 ). Katalysatoren skal nok gøres større med den lille, højtydende motor, men så en den også klaret.

Tsk, tsk, tsk - Katalysatoren virker først når den er varm og er fuldkommen virkningsløs på korte ture. - Korte ture er byture. - Det er i byerne NOx er et problem.

Jo større katalysator du laver, jo længere varer det før den bliver varm.

Det er nemt at forslå løsninger baseret på gætværk, men det er altså ikke nemt at finde på noget der virker - andet end at lade bilen stå.

  • 9
  • 0

”På den bil jeg kører er der 12 års lakgaranti”

Kunne være interessant at vide hvilken bil det drejer sig om? Normalt plejer fabrikanterne ikke at holde den slags hemmeligt

  • 0
  • 0

På samme måde som du kan finde en brugbar cykel til 200,- (hvilken model?), fandt jeg også min elbil - en VW golf CityStromer fra 1996. Den kan ikke trække en campingvogn, men det var heller ikke derfor jeg købte den. Kunne aldrig finde på at køre rundt med den slags. Min nyeste elbil kan og må trække 1580 kg på krogen (en e-Golf fra 2015). Jeg gider dog stadig ikke at slæbe rundt på en campingvogn, men en trailer med haveaffald er godt nok og 500 kg havde været tilstrækkeligt til det.

En VW Gold CityStromer - - OK, den har hidtil kørt under min radar må jeg erkende. Så Google hjalp mig, og jeg måtte klikke flere gange for at fastslå at den har har elmotor på hele 17,5 KW (27 HK) ! Måske det forklarer min uvidenhed om modellen.

Min cykel er såmænd en damecykel, går ikke så meget op i det. Den er for tiden udlånt til min søn, som i øvrigt ikke bruger den. Til gengæld kom jeg i tanke om at fruen og jeg har to klap-sammen minicykler, som vi bruger når vi er på camping. Bruges primært til afstanden mellem vognen og toiletbygningen, så det render nemt op i 10 - 20 cykelkilometer om året. Camping er både den nemmeste og i længden den billigste form for ferie, hvilket er væsentligt.

  • 3
  • 4

så får du på magisk vis råd til en elbil

Eminent!? Godt set!?? Fattigrøvene bor selvfølgelig hos os her ude på landet, og de rige, kloge bor i byerne?..... selvfølgelig!

Alle de der pendler i elbiler, imellem deres karriere job i byerne, og deres 4-længede nedlagte landbrug med hestehold herude, simulerer bare helt vildt. De har sikkert ikke engang fået indlagt vand endnu.

Meeeen, jeg tror alligevel der gemmer sig lidt af en flottenhejmer et sted derude, spendere 200Kr på en cykel han aldrig bruger......uha, uha.

  • 2
  • 2

Det er nemt at forslå løsninger baseret på gætværk, men det er altså ikke nemt at finde på noget der virker - andet end at lade bilen stå.

Hhm. Hvilket gæt? Spørgsmålet er, om benzin i en "diesellignende" motor sviner som en ren diesel motor, eller om benzinudgaverne faktisk kunne svine noget mindre. Spørgsmålet er ikke, om benzinmotoren sviner. Du påstår jo selv, at benzin eller diesel er et fedt, og at alene forbrændingsteknologien der har betydning, og så håbede bare, at du kunne redegøre for dette - ud fra simpel interesse.

  • 2
  • 0

Måden du øger virkningsgraden i en benzinmotor, er ved at øge kompressionsforhold og forbrændingstemperatur. Øger du forbrændingstemperaturen danner du sjovt nok NOx'er.

Ja, NOx dannes ved høj temperatur, og har vindes høj effektivitet også. Men der er flere parametre at spille på - først og fremmest mangler du, at en sen fortænding nedsætter forbrændingstemperatur, NOx og virkningsgrad. Det er vigtigt og en uhyre enkel måde at kontrollere NOx, når emissioner skal undgås ved koldstart - på bekostning af effektivitet. En anden strategi er rent faktisk at køre motoren på mager blanding (Lean forbrænding) indtil motoren er varm - det kan lade sig gøre med moderne motorstyring, og dermed er det næsten farvel NOx (men stadig CO).

  • 3
  • 0

jeg måtte klikke flere gange for at fastslå at den har har elmotor på hele 17,5 KW (27 HK) ! Måske det forklarer min uvidenhed om modellen.

Det sjove er jo, at 27 HK i virkeligheden er nok til de ellerfleste ting. Går du tilbage til 50erne eller 60erne var det da helt almindeligt for en bil. Af en eller anden grund så er det lykkes bilproducenterne at få solgt os den ide, at selv den mindste lille pendlerbil slet ikke kan klare sig uden et massivt antal HK. Selv prøver jeg at undgå at snige mig op over 20 kW ved igangsætning fra rødt i elbilen. Så føles man pænt med fossilbilerne. Ok, skal jeg trække en anhænger med 1 ton havefliser, så er jeg selvfølgelig glad for at den store diesel SUV har trækkraft.

  • 1
  • 1

Det sjove er jo, at 27 HK i virkeligheden er nok til de ellerfleste ting.

17kW er nok til at bryde alle fartgrænser op til og med 110 km/t på flad vej og 0 vind med en bil på 1500 kg (inkl 2 personer). Startende i andet gear, tager den de fleste normale fossil biler i et lyskryds op til 50 km/t. Med et nutidigt batteri og et hurtiglader interface kunne den såmænd også have været brugt til langturen. Brugte den i 5 år som pendlerbil (2 x 35km landevej og motorvej).

Hvis man skal have 1 ton havefliser eller sand til samme, så kan man jo den sjældne gang få det leveret - det koster minimalt og er langt billigere end at købe og (vedlige)holde en 2½ t SUV ;-) Desuden har min nye elbil intet problem med at hente det ton fliser i traileren ved min lokale XL-byg eller lign.

  • 2
  • 0

Af en eller anden grund så er det lykkes bilproducenterne at få solgt os den ide, at selv den mindste lille pendlerbil slet ikke kan klare sig uden et massivt antal HK.

Næhh nej - den ligger squ hos os som forbrugere og vores abehjerner, der ikke er fulgt med den teknologiske evolution. Der er en grund til at de bærende elementer i "Top Gear" er drengerøve og store motorer - (og at 90% af det programs seere er mænd.) Det er ingen skam - det er sådan vi er skruet sammen fra naturens side.

Tænk på elbilerne: gennembruddet kom med Teslaen, ikke med VWs citystromer, simpelthen fordi Teslaen tilfredsstiller vores intinktive behov for at kunne flashe store muskler i trafikken.

  • 2
  • 1

Min nysgerrighed byder mig at spørge hvorfor du dog skilte dig af med denne fuldt tilstrækkelige bil?

Regeringens afslutning af afgiftfritagelsen for elbiler gav mig anledningen til at købe en nyere elbil med tilstrækkelig rækkevide til at jeg kunne skippe en benzinbil :) . 19 år for en bil var jo også en pasende alder at lave et skifte på.

Fik afsat den gamle elbil afsat til en, der benytter den til pendling, så den kører skam endnu.

  • 2
  • 0

Tænk på elbilerne: gennembruddet kom med Teslaen, ikke med VWs citystromer, simpelthen fordi Teslaen tilfredsstiller vores intinktive behov for at kunne flashe store muskler i trafikken.

Sådan er det nu ikke os alle der har det. Jeg ser mest bilen som en praktisk foranstaltning og kunne snildt have beholdt den gamle Berlingo mange år endnu (den var "kun" 16 år gammel). Men konen ville så gerne have en stor sort bil med gitter og dørtrin. Så derfor fik vi 2,2 tons sort stål der kan køre op af en 45 graders skråning gennem ½ meter mudder, med 2,7 l turbodiesel, tonede ruder og sort læderkabine . En måned efter var det så muligt at købe en kun 1 år gammel Renault Fluenze ZE med udstyrspakke til kun 110 .000 kr, og så var det min tur til at bestemme.

Resultatet er at den store sort bil næsten aldrig kører. Og selv min kone har måttet indrømme at hun foretrækker elbilen. Det er bare et spørgsmål om at prøve en elbil. Det vækker begejstring hos de fleste der prøver første gang.

  • 4
  • 0

..og 2. og 3. og... :-D Tager ligefrem ture bare for at køre i den :-D

Det gør jeg også i min 10km/l Alfa Romeo. Køreglæden følges desværre ikke nødvendigvis med hvor miljørigtig en bil er. Hvis man kan få en elbil med ligeså meget sjæl (endnu en mønt til bødekassen) når jeg skal skifte den ud, så ville jeg da vælge en sådanne, men som det er nu er det lige så spændende for mig at tage bussen som at køre i en elbil. Det ændre sig dog nok snart, heldigvis, når markedet bliver større.

  • 3
  • 5

Køreglæden følges desværre ikke nødvendigvis med hvor miljørigtig en bil er. Hvis man kan få en elbil med ligeså meget sjæl

Du rammer hovedet på sømmet. En personligt ejet bil afspejler ejerens personlighed og ambitioner (Dette er specielt udtalt for dem der ikke påstår at det er sådan...) En ting der virkelig kan flytte os ned i små og anonyme biler er delebiler, da de bare er transportmidler og ikke alt det andet en privatejet bil også er.

  • 1
  • 1

...og 2. og 3. og... :-D Tager ligefrem ture bare for at køre i den :-D

Sådan har jeg det med min el-cykel, jeg bliver simpelthen stadigvæk beruset over hvor overlegen en teknologi det er og hvor meget køreglæde den giver mig som den gammeldags cykel ALDRIG har givet mig. Jeg har også en 10 km/l klassiker som jeg elsker at køre rundt i europa med. Høj køreglæde specielt syntes jeg godt om de franske rundkørsler, det er mega sjovt at trække rundt i dem. Hurtigt ind hurtigt ud. jeg nyder at bare nulre på franske landeveje med 50-60 km/t og bare nyde udsigten.

Så skete det at jeg begyndte at bruge denne pragt maskine til at pendle med i Københavnsområdet. Åhhhh hvilken ydmygelse. Vær glad for at i ikke skal benytte jeres elskede køretøjer til sådan en friheds og køreglæde berøvende handling. Så købte jeg heldigvis en el-cykel og nu er frihed og køreglæde tilbage til de der små distancer 5-10-15-20-30 kilometer.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten