Læg dig i slipstrømmen, og vind på ski
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Læg dig i slipstrømmen, og vind på ski

Sådan kan det blandt andet se ud, når skiløberne bliver testet i vindtunnellen på Sports Tech Research Centre.på Mittuniversitetet. Illustration: Anna B. Aakerblom og Mittuniversitet i Östersund i Sverige

Vi kender det fra os selv. I modvind er det smart at lægge sig på baghjul på cykelstien og lade den forankørende cyklist bryde vinden, så vi selv kommer frem uden den store anstrengelse.

Det er også derfor, at professionelle cykelryttere undervejs skiftes til at tage teten.

Det kunne også ses det under især langrendsdisciplinerne ved vinter-OL i Sydkorea, hvor konkurrerende stjerner i udbrud ind imellem byttede plads for at holde farten og sikre, at den forfølgende gruppe ikke indhentede dem.

Nogle skiløbere udnytter allerede slipstrømmen. Men reelt ved man ikke, hvor stor betydning slipstrømmen har i skisport. Det er forskere fra Sport Tech Research Centre på Mittuniversitet i Östersund i Sverige dog ved at undersøge sammen med finske og østrigske forskere.

Og resultatet kan – som det nok siger sig selv – få stor taktisk betydning i fremtiden ude på løjperne, skriver forskning.se.

Lavere hastighed – men samme formål

Slipstrøm er et aerodynamiskt fænomen, en slags vindskygge. Den, som ligger forrest, skaber ved høje hastigheder et undertryk bag sig, som giver lavere luftmodstand til den, der ligger lige bagved.

Læs også: Vinter-OL: VR bringer skadet skiløber i form

Vedkommende kan derfor holde samme hastighed uden at bruge lige så mange kræfter og spare kræfterne til senere i løbet at kunne lave et udbrud og/eller måske vinde opløbet. Det udnytter man i cykelsport.

»Vi undersøger det samme, bare i skisport. Nu er der ikke samme høje hastighed på ski som på cykel, men i princippet er det det samme, og gevinsten er også betydningsfuld. Du vil have så høj hastighed som muligt ved så lavt energiforbrug som muligt,« siger Mats Ainegren til forskning.se.

Dobbelt hastighed – fire gange så høj luftmodstand

Mats Ainegren er lektor i sporteknologi på Sports Tech Research Centre og har siden foråret 2017 sammen med kollegerne testet 20 eliteudøvere, 10 mandlige og 10 kvindelige skiløbere, i vindtunnel og andre eksperimenter.

Her er Mats Ainegren i gang med at måle fremdrift i stængerne, energiomsætning, bremsekraft fra rullemodstanden og hastigheden. Illustration: Anna B. Aakerblom og Mittuniversitet i Östersund i Sverige

Skiløberne har løbet på rulleski på særlige løbebånd i forskellige hastigheder og ved forskellig luftmodstand i en vindtunnel på Sports Tech-centret.

De foreløbige resultater bekræfter gængs viden: Hvis hastigheden fordobles, øges luftmodstanden fire gange så meget. Jo højere hastighed, des mere vindmodstand og des mere luftmodstand og mere energi, der skal spares ved at lægge sig i slipstrømmen.

En ting er nytten af at bryde vindmodstanden – noget andet er selve skiløbets udformning med bakker, sving, læ fra bjerge osv., for de forhold spiller selvfølgelig også ind. Og der bliver skiløberne nødt til at vide, om der er noget at hente i forhold til slipstrøm, eller om de bare skal køre deres eget løb.

Endelig har det betydning, om der er tale om enkeltstart, stafet eller massestart, og om skiløberne anvender diagonalgang eller skøjteteknik, og hvordan fremdriften er i stængerne og modstanden i skiene. På de områder mangler man stadig meget viden.

Bryd Northugs forfølgelse

Forskerne regner med at publicere to videnskabelige artikler senere i år med de første resultater af forskningen i slipstrøm, så formler, modeller osv. er ikke tilgængelige endnu.

Læs også: Norges skiløbere kører suverænt på avanceret sensor-teknologi

Hvis du nu selv er på vej ud på ski og tænker i fart og taktik, så er der her altså tale om gevinster for professionelle skiløbere, for ifølge Mats Ainegren vil skiløbere i motionshastighed ikke få noget ud af at lægge sig bag ved andre skiløbere i motionshastighed.

»De store gevinster opnås kun i elitens slipstrøm,« konstaterer Mats Ainegren – og tilføjer:

»I fremtiden behøver det ikke bare handle om, hvem som er stærkest i et løb. Det kan handle om, hvem der er bedst taktisk.«

Det udnytter flere skiløbere allerede i dag, og mest dreven ud i den disciplin de seneste år er Norges Petter Northug. Men så kan man måske finde en taktik, der kan bryde den forfølgelse.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Disse skiløbere holder altså en gennemsnitsfart på over 20km/t, så dette med at ligge i læ er ikke uden betydning.

  • 1
  • 0

for ifølge Mats Ainegren vil skiløbere i motionshastighed ikke få noget ud af at lægge sig bag ved andre skiløbere i motionshastighed

Modvind betyder altså intet for motionsløbere?

  • 1
  • 0