Bør man ikke i sådanne beregninger se lidt bredere? Jeg tænker, det er ikke energiomkostningsfrit, at producere brint - og der er store tab i brændselscellen, når det skal bruges igen.
Over 90% af alle opladninger af elbilen vil ske i hjemmet (størstedelen) eller på arbejdspladsen, og det koster ikke vildt meget, at bygge infrastruktur til det. Og hvis der samtidig lades intelligent, så skal nettet heller ikke udbygges. Alle andre opladninger kan ske med fast charge, som de fleste af de nye biler vil have (50 kW) - og bor du i lejlighed uden mulighed for opladning på fælles parkering, så må du få dig en privat parkering, evt. i et parkeringshus.
Kinesiske BYD kommer snart med en bil med 400 km rækkevidde, og som kan lades med 200 kW - kineserne arbejder med helt op til 300 kW, så det bliver ikke et problem i fremtiden. Nej, du kan ikke se dem lige nu - men du står heller ikke og er lige ved at købe en elbil (eller en brintbil) alligevel.
Busser, taxa'er, lastbiler o.lign. vil godt kunne bruge brint, hvilket vil gøre det mere simpelt og billigere, at opbygge brintstationerne, da der ikke skal være så mange af dem.