Lad B-mennesker sove længe og undgå trafikkaos

Giv B-menneskerne lov til at sove længe. Så kører de på vejene efter de kaotiske myldretider, og dermed kommer også A-menneskerne til at skære toppen af den tid, de morgen og eftermiddag sidder fast i bilkøer.

På den måde vil samfundet spare millioner af kroner, viser beregninger fra Dansk Vejforening - en privat forening, der har til formål at udvikle og forbedre vejnettet og vejtransporten. Beregningerne er foretaget i samarbejde med foreningen B-samfundet.

På alle de store indfaldsveje er trafikken tæt fra kl. 7-9 om morgenen og fra kl. 16-18 om eftermiddagen.

Helsingørmotorvejen danner grundlag for undersøgelsen, der viser at myldretidstrafikken fra Hørsholm til København koster hver enkelt bilist tre minutters længere transporttid om dagen. Alene på den nordsjællandske motorvej løber omkostningen ved køerne ifølge Dansk Vejforening op i 70 til 80 millioner kroner årligt, skriver Jyllands-Posten.

»Vores beregninger viser, at hvis 10-20 procent af trafikken kunne flyttes én time - eventuelt to - ville de værste trængselsproblemer formentlig kunne undgås på mange af de mest belastede veje,« siger sekretariatschef Søren Bülow til avisen.

Virksomheder kan øge produktiviteten

Ifølge ingeniør Camilla Kring, stifter af og formand for B-samfundet, vil mange virksomheder øge produktiviteten ved at indføre to arbejdstidsintervaller: Et fra kl. 8-16 og et andet fra kl. 10-18.

»Det vil samtidig resultere i færre trafikpropper på de danske veje. Mange steder udnyttes vejenes kapacitet kun fire timer i døgnet. Med B-arbejdstider vil vi kunne sprede myldretidstrafikken, og det vil både forbedre samfundsøkonomien og livskvaliteten for B-menneskene,« siger Camilla Kring til Jyllands-Posten.

Tidligere beregninger anslår, at trafikpropperne alene i hovedstadsområdet koster samfundet fem milliarder kroner årligt.

Lukkeloven står i vejen

Seniorforsker Mogens Fosgerau fra Danmarks Trafikforskning på DTU kan godt se det smarte i at sprede trafikken på de overfyldte veje.

Han tøver med at sætte konkrete tal på, hvad samfundet kan spare ved at etablere et parallelt B-samfund, men han ser samfundets indretning som en forhindring for at løse trængselsproblemerne i trafikken.

»En børnehave, der åbner og lukker til bestemte tider. Arbejdstiden, der begynder og slutter på disse bestemte tider. Og lukkeloven. Det er den slags, der er medvirkende til, at bilerne klumper sig sammen,« siger han Mogens Fosgerau til Jyllands-Posten.