En kvart milliard på vej til Aalborg som erstatning for aflyst letbane
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

En kvart milliard på vej til Aalborg som erstatning for aflyst letbane

Af en anmodning fra Transport-, Bygnings-, og Boligministeriet fremgår det, at der afsættes 250.000 til medfinansiering af en ny busrute gennem Aalborg, +BUS.

Oprindeligt skulle en letbane have løbet fra øst til vest gennem Aalborg centrum. Fra Væddeløbsbanen til Aalborg Universitetshospital. Der var endda sat penge af til projektet på finansloven i 2014, hvor den daværende SR-regering bevilligede 830 millioner til etableringen af, hvad der skulle have været Aalborg Letbane.

Men året efter punkterede V-regeringen, som i mellemtiden havde overtaget magten, Aalborg Kommunes drøm om at få en letbane på lige fod med Aarhus og Odense.

»Der stod vi så med en udfordring,« fortæller civilingeniør i Aalborg Kommune Jesper Schultz.

»Vi mente, at vi var en letbaneby på lige fod med de andre, og vi har et kæmpe behov for at få opgraderet den kollektive trafik i centrum,« siger han.

For der var ifølge Schultz stærkt brug for på en eller anden måde at lette trafikpresset, særligt i Aalborg Midtby. Og i en by, som har danmarksrekorden i nettovækst, vil presset kun stige de kommende år.

En prognose udarbejdet af Aalborg Kommune forudser således, at det daglige trafikbehov vil stige med 400.000 kilometer.

Fri bane og grønt lys

Der skal i det hele taget sørges for, at bussen kan komme relativt hurtigt gennem de områder, som typisk er plaget af stort pres fra trafikken. Flere veje omkring Boulevarden vil blive lukket for almen biltrafik, og samtidig skal der pilles lidt ved lysreguleringen, så bussen glider nemt gennem de aalborgensiske gader.

»Foreløbigt er planen, at vi skal optimere byens lysregulering, så bussen får grønt lys gennem byen,« siger Jesper Schultz.

»Samtidig vil vi gennemgå en større ændring af vejnettet i centrum, hvor flere af de veje, som leder ind til Boulevarden, enten vil blive lukket helt ned for biltrafik eller vil blive ensrettet,« siger Jesper Schultz.

Han slår dog fast, at intet er fastlagt endnu. Først skal pengene bevilliges til puljen af Finansudvalget, og derefter skal Aalborg Kommune søge om pengene. Samtidig har de et ønske om at gøre bussen længere, end det på nuværende tidspunkt er tilladt. For den maksimalt tilladte buslængde er på nuværende tidspunkt 18,75 meter, men hvis +BUS skal køre helt optimalt, skal den gerne op på en 20-25 meter.

»Vi i har noget tid at løbe på. Vejnettet skal etableres frem mod udgangen af 2021, og i samme ombæring er vi i dialog med Trafikstyrelsen om at få ændret lovgivningen,« siger Jesper Schultz.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"»Vi mente, at vi var en letbaneby på lige fod med de andre, og vi har et kæmpe behov for at få opgraderet den kollektive trafik i centrum,« siger han."

København: 1.295.686 indbyggere
Aarhus: 269.022 indbyggere
Ålborg: 113.417 indbyggere

Ork ja, det er det samme :-)

"»Samtidig vil vi gennemgå en større ændring af vejnettet i centrum, hvor flere af de veje, som leder ind til Boulevarden, enten vil blive lukket helt ned for biltrafik eller vil blive ensrettet,« siger Jesper Schultz."

Men da varerne jo skal frem til de samme butikker og lejlighederne ikke flyttes, betyder det så øget omkørsel og dermed mere trafik og mere forurening i bykernen.

  • 1
  • 7

Bent hvad forstår du ikke ved ordet "Behov"?
Behovet for opgraderingen er ikke afhængig af antallet af indbyggere for med den regnemetode så er der ikke brug for opgraderinge/udbygning af kollektiv trafik i KBH efter de massive investeringer der er lavet og det er jo faktisk ikke tilfældet.

  • 5
  • 1

Her i Århus får vi skåret kraftig i busdriften for at få en forbedret togdrift for de få. Det er alt for dyrt ift. hvad det giver af forbedringer. Fleksibiliteten i BRT som i Aalborg er så utroligt værdifuld og samtidigt kan de nå ud til mange flere med færre nedskæringer. I Århus troede vi at alle langs odder og Grenåbanen ville få fordele af letbanen, men lette tog kan stadig ikke passere hinanden på et sporede baner. Letbanen vil samtidigt ofte blive stoppet af spæringer på skinnerne fordi et tog kan ikke køre uden om. Det kan en bus. Hvis de sørger for ordentlig underlag, gode busser og gode chauffører får de alle fordelen i Aalborg til en langt lavere pris.

  • 8
  • 2

Måske også Odense og København burde overveje et Bus Rapid Transit-system, istedet for de ret dyre (og fastlåste) skinneløsninger?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bus_rapid_...

Det burde være oplagt, at elektrificere strækningerne. Enten via køreledninger eller batterier. Evt. en kombination.
- Måske endda brint kunne være løsningen?

  • 3
  • 3

Jeg tror ikke at man skal sammenligne byernes fremskridt, ej heller deres indbyggertal.
Jeg er mere tilhænger af at anskue byerne individuelt og se deres individuelle behov. Der er bare den hage at det nationale budget skal fordeles på een eller anden retfærdig måde, og dér er det nærliggende at tælle antallet af vælgere der bliver berørt af forbedringerne.

  • 2
  • 0

@Bent Johansen

København har kun 605 366 indbyggere (Danmarks statistik).

Hvis du tager tallene for Århus og Ålborg inklusive alle deres nabokommuner, så får du også et helt vildt tal!

Blot for info.

  • 0
  • 1

Til orientering kan man se selve aftalen her.
Det der sker nu er, at Regeringen (som altså ikke selv er med i aftalen) er tvunget til at udmønte den via et aktstykke i Finansudvalget.
Aftalen indeholder en buket af tiltag - og herunder en ca. 50 % medfinansiering på ca. 250 mio. kr. til Ålborg projektet.

http://www.altinget.dk/misc/Aftaletekst%20...

Midlerne stammer fra den pulje som blev oprettet, da betalingsringen blev droppet.

mvh
Karl Vogt-Nielsen
Grøn fagsekretær i Enhedslisten

  • 2
  • 0

Hej Anders

Vi har under forhandlingerne konkret peget på tre nye linjer, som skal forbinde bolig- og erhvervsområder på strækninger mellem Herstedsøster og Nørrebro/Østerbro, Herstedvester og Sydhavnen/City samt mellem Tune og Sydhavnen/City.

Men hvorvidt det faktisk ender med nye S-buslinjer er tvivlsomt, fordi teksten er blevet udvandet efterfølgende i udmøntningsfasen - måske fordi Movia hellere vil bruge pengene på andet end nye S-buslinjer.....så derfor er jeg pt. noget usikker på, hvorledes de konkret udmøntes....

mvh
Karl

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten