Kunstig intelligens styrer bilen over bump

Fremtidens el-bil forbedrer køreegenskaberne, hver gang bilen er på vejen, også selvom føreren har fundet sit kørekort i en cornflakespakke.
Ved hjælp af kunstig intelligens lærer et computersystem at tilpasse fart og affjedring til skarpe sving og overkomme bump i vejen.

Føreren har stadig den overordnede styring af bilen, mens mikrocomputere i hvert af bilens hjul hjælper til ved at udføre 4.000 udregninger i sekundet. Computerne tilpasser bremser, styring, fart og affjedring, skriver University of Portsmouth i en pressemeddelelse.

»Traditionel affjedring betyder, at bilen synker ned, når hjulet ruller hen over huller i vejen, og så får man en rystetur. Når man så skal rundt i et skarpt hjørne, betyder trykket, at bilen taber fart. Elektronisk trækkraft og affjedring kan modvirke denne træk og slip effekt, men føreren vil slet ikke bemærke, at der sker noget. Det giver en hurtigere og mere sikker bil,« siger David Brown fra University of Portsmouth, der står bag projektet i samarbejde med PML Flightlink.

El-bilen, som er ved at få installeret kunstig intelligens, er udviklet af PML Flightlink og har allerede modtaget stor anerkendelse på flere udstillinger og messer for biler.

El-bilen er en ombygget Mini, hvor hvert hjul har sin egen indbyggede motor på 160 bremsehestekræfter. Tilsammen har hjulene 640 bremsehestekræfter. Det gør bilen i stand til at accelererer fra 0 til 100 kilometer i timen på 4,5 sekunder og holde en tophastighed på 240 kilometer i timen.

En dieselmotor på 250 cc lader på bilens batteri under kørslen, og det giver mulighed for at køre 1460 kilometer på en tank, oplyser PML Flightlink.