Kunstig intelligens komponerer musik: Er den næste Mozart en algoritme?
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kunstig intelligens komponerer musik: Er den næste Mozart en algoritme?

Illustration: pasiphae, BigStock

François Pachet, leder af Spotify Creator Technology Research Lab, er en meget atypisk komponist. Han har nemlig udviklet en kunstig intelligens, der kan lave musik.

Pachet var i sidste uge inviteret til at tale ved Science & Cocktails på Christiania, hvor han forklarede nogle af oplevelserne – og problemerne i at lave en kunstig intelligens, der skal blive den nye Mozart, McCartney eller Jackson.

Tidligere på året udgav han sammen med en række musikere albummet Hello World, hvor musikken er komponeret af Patchets kunstige intelligens.

Skulle man være i tvivl, så er albummets navn en reference til det første program, man typisk lærer som programmør, hvor man skal få computeren til at skrive netop de ord til brugeren. Den kunstige intelligens tager den bare lige adskillige skridt længere ved ikke blot at sige 'hello', men med velskrevne og velproducerede numre viser, hvor 'kreativ' en kunstig intelligens faktisk kan være.

Det skal dog for god ordens skyld pointeres, at den kunstige intelligens kun har skrevet musikken. Den er derefter indspillet og produceret af professionelle.

Umuligt at optimere musik

»Er musik det mest interessante problem for kunstig intelligens? I mine øjne er svaret ja,« konkluderede Pachet tidligt i sit oplæg.

Han forklarede, at problemet er, at kunstig intelligens generelt er fantastisk til at løse veldefinerede funktioner – især hvis de er kontinuerlige og differentiable. Men da der er ikke en fast formel for musik, er det svært at bruge machine learning til at optimere efter specifikke parametre.

François Pachet lagde meget fokus på, hvor grænsen går mellem inspiration og plagiat – både for mennesker og algoritmer. Illustration: Morten Egedal

Det gav dog heller ikke mening at fokusere på hits, da han understregede, at hvad der blev store hits ofte ikke afhang af kompositionen, men derimod typisk mange sociale aspekter.

Algoritmen har derfor hverken en veldefineret funktion eller et troværdigt, brugbart datasæt. Alligevel har han fået den til at virke. Den er imidlertid (ligesom mange andre kunstige intelligenser) meget afhængig af både input og fortolkning.

Algoritmen er faktisk kreativ og tænker nyt

Algoritmen, der blev brugt til at komponere Hello World, har fået navnet Flow Machines. Et menneske kan udvælge en række sange for at fastsætte, hvilken stilart AI'en skal både tage udgangspunkt i, men også komponere ny musik inden for.

Han påpegede i oplægget, at ligesom mennesker kan den hive inspiration ind fra andre steder, men modsat mennesker plagierer den ikke originalen.

»Den finder mønstre langt bedre end mennesker og bruger dem på nye måder. Det minder om sampling, men alligevel er det anderledes,« forklarede Pachet fra scenen.

Han spillede udpluk af en række numre, der alle var skrevet af den kunstige intelligens, men havde afsæt i kendte værker fra Beatles, Bach og Beethoven, men som han selv pointerede:

»Er det her godt? Det er nok svært at blive enige om.«

Han mener til gengæld, at den kunstige intelligens kan blive et værktøj for sangskrivere i fremtiden, da den kan hjælpe med at tænke nyt – og så må kunstneren selv vælge og vrage mellem dens ideer.

Flere spørgsmål

Der er ingen tvivl om, at selvom François Pachet gjorde, hvad han kunne for at kaste lys over området, så rejste flere og flere spørgsmål sig blandt det tætpakkede publikum.

Der var dog alt for lidt tid til at besvare spørgsmålene, men det betyder ikke, at historien nødvendigvis ender her. François Pachet har nemlig lovet Ingeniøren et interview inden for nærmeste fremtid, så hvis I har spørgsmål til algoritmen, kunstig intelligens, musikkomponering eller Spotify, så skriv gerne en kommentar.

Musikvideoen nedenfor er lavet af kunstneren SKYGGE, der går under det borgerlige navn Benoit Carré, men er skrevet af Pachets algoritme.

Sålænge AI ikke kan lægge følelser i, så kan der ikke blive til ret meget andet end musak.

At der så er meget menneskeskabt musik der nærmer sig den kategori er en anden sag!

  • 0
  • 0