Kunsten at fejle optimalt
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kunsten at fejle optimalt

PLUS.
Folk, der aldrig laver fejl – eller laver for mange fejl – lærer aldrig noget nyt. I en idealiseret situation kan den optimale fejlrate bestemmes til at være tæt på 15 procent. Illustration: Nanna Skytte / Ingeniøren

Forskere har sat tal på, hvor mange fejl man bør lave i læringssituationer.

Når uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers (V) holder foredrag for forskere, trækker han gerne det gode gamle råd frem om, at man skal turde fejle – med tilføjelsen: I skal blot ikke lave samme fejl to gange. Det er der bestemt noget rigtigt i, men hvor mange fejl bør man lave, og hvilken slags?

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

Det er ville jo være rart at vide, og forskere har heldigvis også et svar, som jeg i denne uge blev ledt frem til via en klumme i Scientific American af Cody Kommers, der forsker inden for bevidsthed og neurovidenskab. Irrationelle økonomer Artiklen, som Cody Kommers henviser til, er tilgængelig på biorxiv-serveren, der er biologernes svar på fysikernes arxiv. I den lancerer Robert Wil...