Kun otte erstattede deres Fluence med en anden elbil fra Renault
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kun otte erstattede deres Fluence med en anden elbil fra Renault

Da Better Place gik konkurs sidste år, stod 268 elbilejere, som havde købt en Renault Fluence ZE, uden mulighed for at skifte batteri på langture. Det var de ellers blevet lovet ved hjælp af 17 skiftestationer over det ganske land. Derfor tilbød Renault at købe bilerne tilbage, hvis ejerne besluttede sig inden den 1. januar 2014:

Da Better Place gik konkurs, stod 268 ejere af Fluence ZE uden mulighed for at skifte batteri til langture. Nu har 153 af dem solgt deres elbil tilbage til Renault. Illustration: Better Place

»Det er der 153 ejere, som har benyttet,« fortæller pressechef hos Renault Danmark Søren Hyltoft.

Tilbagekøbsprisen blev beregnet ud fra en afskrivning på 1,8 procent per måned, som kunden havde ejet bilen, dog med en mindstepris på 115.000 kroner. Det højest udbetalte beløb lød på 177.446 kroner.

»Vi havde en god dialog med Forenede Danske Elbillister og vilkårene for tilbagekøbet. Der var et par ting, som de gerne ville have haft med i aftalen, men som vi ikke kunne gå ind på. Det drejede sig for eksempel om, at vi til enhver tid skulle tilbyde Fluence-ejere at købe deres bil tilbage, og at vi skulle installere hurtigladeteknologi i bilerne,« fortæller Søren Hyltoft.

Renault tilbød oven i tilbagekøbsprisen en rabat på en anden bil. For eksempel kunne man få elbilen Zoe 20.000 kroner billigere. Det samme gjaldt for en Renault Megane eller Scenic, mens man fik 15.000 i rabat, hvis man købte de mindre biler Clio eller Captur.

Men kun otte af de tidligere Fluence-ejere har valgt at skifte til en anden elbil, tre har købt en Captur, og en enkelt en Clio. Resten har taget pengene.

»Heldigvis ser vi, at en stor del af Fluence-ejerne har fundet ud af, at deres kørselsmønster faktisk passer fint til en elbil, selvom de ikke kan skifte batteri,« siger Søren Hyltoft.

Lige nu står de tilbagekøbte biler rundt om hos Renaults forhandlere. Søren Hyltoft ved endnu ikke, hvad der skal ske med dem, men han forventer, at de på et tidspunkt skal sendes til Frankrig.

De tilbageværende ejere af Fluence-elbiler kan sove roligt om natten, da Renault har forpligtet sig til at servicere dem i minimum 10 år.

Hos Renault havde man dog helst købt alle bilerne tilbage:

»Det havde været rart at kunne lukke det kapitel,« siger Søren Hyltoft.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Som der står i teksten: "Trods rabat valgte kun otte kunder en anden Renault-elbil.".
Det lyder - med mit kendskab fra medlemskab af FDEL (www.fdel.dk) - meget rigtigt.

Men flere (incl. jeg selv) har købt/bestilt anden elbil (VW e-Up, BMW i3, Tesla). Og nogen har valgt at køre videre i Fluencen.

Jeg vil derfor foreslå journalisten at kontakte FDELS bestyrelse for at få retvisende tal. Eller i det mindste bare indføje 'Renault' i overskriften.

Tak.

  • 9
  • 0

Prøv lige igen venner (ing.dk). Alle de forhenværende Fluence ejere jeg har talt med har enten allerede købt ny elbil eller har tænkt sig at gøre det senere. Den historie kunne godt ha' været vinklet lidt mere præcist.

  • 2
  • 0

Hvis du så gerne ville have købt alle bilerne tilbage, skulle du nok have sat afskrivning lavere end 22 % p.a.

Der er også så mange ting, som jeg gerne vil købe og da særligt hvis jeg ikke behøver betale :)

  • 1
  • 1

Antallet af registrerede el-køretøjer er vist ikke udspecificeret ved køretøjsbestandene på www.statistikbanken.dk

De fleste el-køretøjer i Danmark må være el-cykler, som har været en moderat succes i de senere år, men præcise salgstal kender jeg ikke.

Blandt de indregistrerede køretøjer har kun Mini-El produceret i Randers været på vejene i stort tal. De blev indregistreret på motorcykelnummerplader, og det tilbageværende antal registreret ser heller ikke ud til at være frit tilgængeligt nogetsteds.

Blandt solgte el-personbiler i de sidste år kan elbiler med særskilte modelnavne findes i den almindelige bilsalgsstatistik http://bilimp.dk/statistics/index.asp .

Med forbehold for at el-biler kan gemme sig sammen med andre af samme model og at jeg måske ikke kender navne på alle el-modeller kommer her de mest solgte modeller hvert år siden 2008:

2008:
Mega City 3
Kewet Buddy 2

2009:
Think City 28
Tesla Roadster 13
Arrow 45 6
Kewet Buddy 4
Kewet City-Jet 4
Eagle 2
Mega City 2
Reva 1
Kewet Buddy Plus 1

2010:
Tesla Roadster 9
Think City 4
Tazzari Zero 3
Reva Standard 2
Kewet Buddy 2
Citroën C-Zero 1
Reva 1
Reva De Luxe 1
Mega City 1
Think Ctiy 1

2011:
Peugeot Ion 128
Citroën C-Zero 116
Mitsubishi Imiev 95
Renault Fluence 57
Garia Monaco 22
Nissan Leaf 12
Tesla Roadster 8
Think City 3
Fisker Karma 2
Kewet Buddy 2

2012:
Renault Fluence 198
Peugeot Ion 90
Citroen C-Zero 86
Nissan Leaf 73
Mitsubishi Imiev 25
Garia Monaco 2+2 14
Tesla Roadster 12
Garia Monaco 11
Opel Ampere 11
Eagle 10

2013:
Nissan Leaf 211
Tesla Model S 112
Renault Zoe 92
Renault Fluence 38
Volkswagen e-Up! 30
Eagle 15
Renault Twizy 14
Peugeot Ion 9
Opel Ampera 5
Garia Monaco 2+2 3

  • 4
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten