Kun kostbar rensning kan sikre ren luft fra dieselbiler

Illustration: Teknologisk Institut

Kun ved at udstyre biler med den dyre renseteknologi SCR (Selective Catalytic Reduction) kan forureningen med sundhedsskadelige kvælstofilter (NO2) reduceres.

Det er hovedkonklusionen på en test af 32 spritnye dieselbiler, som nonprofitorganisationen International Council on Clean Transportation (ICCT) har gennemført sammen med den tyske bilistorganisation ADAC. Ifølge testen overtrådte samtlige biler undtagen én grænseværdien på 80 milligram NOx pr. km, så snart de kom ud i rigtig trafik. På et rullefelt var der derimod ingen problemer med at overholde grænseværdierne.

Undersøgelsen var anledningen til, at de californiske myndigheder kiggede nærmere på VW’s dieselbiler, hvilket endte med afsløringen af den skandale, der i denne uge er eksploderet i hovedet på den tyske bilproducent.

I Europa var det derimod svært at finde så meget som en enkelt medieomtale af rapporten, da den blev udsendt for et par uger siden. Her har det i årevis været kendt, at rullefelttesten er ude af trit med virkeligheden.

Derfor er bilproducenterne sluppet af sted med at benytte teknologier, som fejler, når det gælder om at sikre europæerne ren luft.

Hovedårsagen til problemet er acceleration, eller rettere mangel på samme. På rullefeltet stiger bilens hastighed jævnt. Dermed kan rense­teknologierne følge med og nå at fjerne NO2 fra udstødningen.

Hvis bilerne kørte sådan i den virkelige trafik, ville de omgående afstedkomme et uheld, som lederen af den europæiske afdeling af ICCT, Peter Mock, forklarer. Her går farten op, ned og op igen, og det samme gælder terrænet. NOx-udslip sker hovedsageligt i bursts, eller klumper, netop under accelerationen.

Dumper med et brag

Resultatet er til at tage og føle på. De 16 nye dieselbiler i ICCT’s test, som benytter den billigere renseteknologi LNT (Lean NOx Traps) dumper med et brag. I gennemsnit udleder de otte gange mere NO2, end normerne tillader. Gennemsnittet bliver trukket ned af tre bilmodeller, som performer elendigt, og hvoraf den værste udleder 15 gange over grænseværdierne.

Ifølge ICCT ‘kaster resultaterne en skygge’ over alle de teknologier, som forsøger at kontrollere NOx-udslippet uden at tilsætte et additiv, og særligt over LNT.

Den tolitersmotor, som VW-koncernen har manipuleret med i 11 millioner dieselbiler for at blive godkendt i USA, benytter netop LNT i kombination med en anden renseteknologi, EGR (Exhaust Gas Recirculation).

LNT fungerer ved en katalytisk proces. Det katalytiske materiale bliver nedbrudt og gendannes ved brug af ekstra brændstof. EGR recirkulerer, som navnet siger, udstødningsgasserne. Det bliver ifølge mediet Green Car Congress også anvendt i de skandaleramte VW-modeller.

Fælles for begge teknologier er, at de koster brændstof, hvis de skal være effektive. EGR giver endda også ringere motoreffekt, og det falder næppe i god jord hos amerikanske bilkøbere.

Til gengæld er systemerne relativt billige, og ejerne slipper for at tanke et additiv baseret på stoffet urea. Det bliver ofte markedsført som AdBlue og er kernen i SCR-katalysatorer.

Ifølge testen fra ICCT kan EGR-systemerne godt bringes til at virke, men SCR er langt mere udbredt. Den ene bil i den tyske test, som levede op til grænseværdierne, også når den kørte i rigtig trafik, benyttede sig netop af SCR.

På Teknologisk Institut er seniorkonsulent Kim Winther ikke i tvivl om, at den mest effektive metode til at fjerne NO2 fra dieseludstødning er med urea eller ren ammoniak. Den slags systemer er enerådende på lastbiler og busser.

»Med den metode kan man stort set komme ned på 0 NOx,« siger han.

Kim Winther er forsigtig med at sige, at det ikke kan lade sig gøre at leve op til kravene til nye biler med andre renseteknologier.

»Men jeg tror ikke, at det er muligt,« siger han.

10.000 kr. pr. bil

SCR har dog én ulempe foruden tilsætningen af urea: prisen. Den hollandske organisation TNO (med det engelske navn Netherlands Organisation for Applied Scientific Research) har i en rapport til EU-Kommissionen skønnet, at det koster 500 euro at montere SCR i en serieproduceret personbil.

Med danske afgifter giver det en merpris på omkring 10.000 kr. for en ny bil, hvilket bilistorganisationen FDM tidligere har kritiseret.

Der kører godt og vel en million personbiler og varebiler med dieselmotorer i Danmark. Ingen har overblik over, hvor mange af dem der har SCR-rensning for NOx. Generelt har producenterne sat systemet i de dyre modeller, men f.eks. Citroën/Peugeot har indført det på samtlige dieselbiler.

ICCT’s test viser dog også, at selv SCR ikke er nogen garanti for ren luft. De 11 biler udstyret med SCR udledte i gennemsnit 2,8 gange mere NOx i rigtig trafik, end grænseværdierne tillader. ICCT konstaterer derfor, at det under alle omstændigheder er nødvendigt, at rensesystemerne er kalibreret korrekt.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"EPA Concludes Fine Particle Pollution Poses Serious Health Threats

*Causes early death (both short-term and long-term exposure) *Causes cardiovascular harm (e.g. heart attacks, strokes, heart disease, congestive heart failure) *Likely to cause respiratory harm (e.g. worsened asthma, worsened COPD, inflammation) *May cause cancer *May cause reproductive and developmental harm

—U.S. Environmental Protection Agency, Integrated Science Assessment for Particulate Matter, December 2009. EPA 600/R-08/139F."

https://www.lunge.dk/hvad-bestaar-forureni...

Måske det var på tide at lave en seriøs indsats for emmisionsfrie køretøjer? Elbilen er jo omkring 100 år gammel så.....

  • 3
  • 1

Jeg har en dieselbil med EGR ventil, og kan konstatere ved at logge positionsdata på ventilen under kørsel, at EGR systemet kobles fra når motorens belastning nærmer sig 100%. Det er også i den situation at dieselforbruget bevæger sig langt væk fra normtallet.

Skulle vi ikke vende den lidt om, og spørge om de fleste moderne turboladede biler med op imod 200hk eller mere, måske køres lidt for friskt? Hvis alle bilister kører lidt mere forsigtigt spår jeg, at både CO2 og NOx reduceres væsentligt. Især i byerne.

  • 1
  • 1

citat:

Skulle vi ikke vende den lidt om, og spørge om de fleste moderne turboladede biler med op imod 200hk eller mere, måske køres lidt for friskt?

Benzinbiler har ikke det samme problem med NOx, så længe de ikke bruger lean-burn a la VW's FSI. PSA's dieselmotorer bruger også Adblue tilsætning og er mere rene. Dvs. med bestemte bilmærker og modeller kan der være tale om, at man bør køre roligt for at begrænse udslippet.

Min konklusion er, at man bør købe en benzinbil, med mindre man virkeligt har brug for en dieselbil. Og så bør man åbenbart købe en fransk bil. Og nej, det er ikke min skyld at det er sådan. At svine mig for at sige det hjælper ikke. De tal jeg har set taler for sig selv.

Hvad siger Amminex forresten til denne sag ? De sælger ammoniaksystemer til dieselbiler. Jeg har en kollega, der har arbejdet for PSA (2.0 dielselmotor) og Amminex og han mener de nu vil få kronede dage.

  • 5
  • 0

500 euro per bil og 11 millioner biler. Der bliver travlt ved værkstederne... Og en ekstraregning på over 40 milliarder kroner foruden bøder og erstatningskrav.

  • 0
  • 0

Kunne man regulere motoren efter om man kørte i en byzone eller ude på landet?

  • 1
  • 0

Det er der en afdeling på VW der sagtens kan lave. Godt forslag. Som langtidsaktionær i Mor Gaia vil jeg hellere have NOx end partikler. NOx er et forbigående problem, der primært generer leverandørerne,hvorimod partikler er for ever.

  • 1
  • 5

Den fungerer dårligt ved langsom kørsel - derfor er Amminex et bedre system hvor ammoniakken er bundet i et salt. Desuden kan katalysatoren jo være i en keramisk kasse hvor den kan fungere ved meget højere temperaturer - Der er simpelthen ikke ofret penge nok på at finde gode løsninger -

Det er bla myndighedernes skyld fordi de har lavet et urealistisk afprøvningssystem

Vejen frem er el - benzin/ gas / H2 hybrid og ren el

  • 2
  • 1

Jeg kører i en ny VW Sharan med SCR og skal fylde AdBlue på bilen ned jævne mellemrum. Den er godkendt efter euro 6 normen så den kan køre ind i centrum af de byer som har kørselsforbud mod andre gamle biler. Faktisk stopper bilen hvis der ikke er AdBlue i tanken. Afgiften på denne bil burde have et fradrag, således at de 500 euro ikke bliver til 10.000 kr men kun til 4.000 kr, til gavn for miljø og os alle. Vores bil nummer to er en elbil, til alle de korte ture i byen, som også har et stort fradrag i afgift, til gavn for miljø og så alle.

  • 0
  • 0

Et system hvor man tilfører H2 til udstødningen ved høje temperaturer hvorved Nox reduceres til N og vand. H2 fås fra split af vand, O2 kan gå med i indsugningsluften. Hvis man tilfører H2 til indsugningsluften vil motoren også få en mere fuldstændig forbrænding af dieselolien

mvh jacob

  • 0
  • 0

Nej, ikke rigtig ! - H2 vil jo nok starte med først at reagerer med det overskud af O2 der er i røggassen. - Det vil næppe være billigere at skulle bruge H2 end Urea/NH3 i en bil. - SCR er jo smart fordi det er en selectiv process. Med H2 vil der jo nok blive dannet en masse andre sjove ting.

  • 2
  • 0

Dieselbiler er fede at køre i det daglige. Jeg er selv på min anden dieselbil, og jeg ville uden tvivl have valgt endnu en diesel næste gange, hvis ikke det havde være for denne skandale. Men det har ændret sig, for jeg er ikke interesseret i at forpeste mine omgivelser for at spare lidt på tanken.

Der er dog endnu en ulempe ved dieselbiler, som kun bliver værre med tiden; risikoen for dyre reparationer. Dieselbiler indeholdt i forvejen højtrykspumpe, højtryksdyser, turbo og partikelfilter, som kunne fordre reparationer i 10-20.000 krs klassen - der med et snuptag annulerer 1-3 års besparelser på tanken. Nu kommer også SCR system med både katalysator og inddysningssystem, som kan gå i stykker. For slet ikke at tale om, hvis man kommer til at tanke benzin på bilen, og ikke opdager det før den hoster og går i stå...

Omvendt har jeg prøvet et par af de nye down-sizede benzinmotorer (fra VW), og de var en fornøjelse at køre. Desværre er det mit personlige indtryk, underbygget af erfaringer fra andre, at de moderne benzinbiler har relativt sværere ved at nå det opgivne forbrug end tilsvarende dieselbiler har.

Med mit kørselsbehov, og med en familile, hvor én bil skal dække hele behovet, undgår jeg nok ikke at skulle købe endnu en bil med forbrændingsmotor inden jeg kan klare mig med en elbil. ØV!

  • 2
  • 0

Med mit kørselsbehov, og med en familile, hvor én bil skal dække hele behovet, undgår jeg nok ikke at skulle købe endnu en bil med forbrændingsmotor inden jeg kan klare mig med en elbil. ØV!

Køb en elektrisk cykel til familien, så kan alle de små ture erstattes af et smartere alternativ. Partikelsprederen soder ikke til, sparegrisen bugner, og smilet er ikke til at tørre af, +man ser verden i et nyt perspektiv.

Diesel kommer ikke i mål, det er en døende teknologi til enkelt persons fragt.....sælg nu og få lidt skillinger for den.

  • 1
  • 0

Hey, forslag: Hvis SCR og Adblue bliver mere eller mindre obligatorisk, kunne man så ikke slippe for den forbistrede EGR ventil, som bare sidder og venter på at sode til og blive defekt? (det har jeg prøvet med en VW 2,0 diesel, dog ikke EA189 versionen) Jeg vil hellere betale for mere Adblue! Det er sikkert også billigere i længden.

Der skal nemlig ikke betales registreringsafgift af Adblue, som man tanker på en tankstation. Det skal der for en EGR ventil, samt den tilhørende EGR køler.

  • 1
  • 1

Køb en elektrisk cykel til familien, så kan alle de små ture erstattes af et smartere alternativ.

Det var det elbilen skulle bruges til...

Jeg bor 3 km fra det nærmeste supermarked, og >10 km væk fra alt andet. Det er ikke realistisk med en cykel i dagligdagen.

Men som sagt, det var til alle de gange, hvor jeg skal køre længere end en e-Golf/BMW i3/Nissan Leaf kan køre.

Jeg kunne næsten overtales til en Prius, hvis ikke den var så hysterisk grim, havde et så forfærdeligt lydbillede og anti-dynamisk kørestil. Det bliver dog interessant at se (med fingrene) 2016 modellen, som er blevet mere stationcar og mindre MPV i designet, og hvor de efter sigende skulle have givet køredynamikken en overhaling.

Den nye Prius får en motor, som har op til 40% virkningsgrad (på benzin!), og da bilen er meget aerodynamisk, burde den også kunne køre langt på literen på motorvejen.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten