Kun Danmark og Israel ramt af Better Place-kollaps

San Francisco, Sidney, Tokyo og Shanghai.

Better Place havde straks fra etableringen i 2007 store ambitioner om at erobre hele verden med sit koncept for batteriskifte-stationer til elbiler.

Ambitionen for de mange forhenværende it-professionelle i Better Place var klar fra begyndelsen: Efter inspiration fra Microsofts succesfulde Windows skulle der skabes en de facto-standard for elbiler, som fra begyndelsen var så dominerende og succesfuld hos bilkøberne, at alle bilfabrikker i fremtiden ville være i lommen på Better Place, fordi deres elbiler skulle indpasse sig under virksomhedens batterskiftekoncept for at have en chance på det forventeligt boomende marked for elbiler.

Illustration: Lars Refn

Så langt nåede virksomheden aldrig.

Kigger man på Better Place i et globalt perspektiv, er søndagens konkursbegæring knap så stor en historie, som den er i Danmark. Firmaet havde indtil denne weekend kun et reelt netværk af batteriskiftestationer i Danmark og Israel.

Jo, Better Place var til stede i begrænset omgang andre steder i verden:

• Der var en enkelt batteriskiftestation i forbindelse med et taxa-forsøg, hvor der kører ti Renault Fluence-biler rundt i området ved Schiphol-lufthavnen i Holland.

• Better Place drev et forsøgscenter i Kina.

• I Japan fremviste Better Place i sin tid verdens første batteriskiftestation. Der blev i 2010 kørt et forsøgsprojekt i 90 dage med en mindre taxa-flåde med batteriskiftestationer.

Alle aktiviteter er øjeblikkeligt sat i bero som følge af konkursen.

Foruden disse aktiviteter forsøgte Better Place i 2012 at etablere et ladenetværk på Hawaii, lig det, man kender fra Danmark - men projektet blev solgt fra i januar 2013.

Better Place forsøgte sig også med et taxaprojekt i San Francisco, der måtte droppes. På samme måde droppede virksomheden i januar 2013 store ambitioner i Australien, men nåede forinden at anlægge 20 offentlige ladestandere.

Kort efter, i februar 2013, valgte Better Place at lukke alle aktiviteter i USA, herunder hovedkvarteret i Palo Alto i Californien, og Australien og fokusere på de to hovedmarkeder, Danmark og Israel.

Kun i Israel opnåede Better Place noget, der ligner en succes med et godt stykke over 1.000 eksemplarer af Fluence Z.E.

Mens Better Place udviklede og opførte sit net af batteriskiftestationer i Israel og Danmark, nåede Nissan imidlertid at sælge mere end 50.000 eksemplarer af Leaf med fast batteri.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ønske: Kunne i sætte spot på/finde ud af, hvad alle de mange penge er gået til? Der tales om flere milliarder, men så dyre har skiftestationerne vel næppe været at udvikle/bygge.

  • 1
  • 0

Det er helt utroligt, at bestyrelser ikke snart lærer, at succes skabes nedefra (læs: garager) og ikke oppefra. Store firmaer som Ford, Lego, Microsoft, Apple, Google er alle skabt fra bunden. Det bliver nok ikke sidste gang vi ser til kapitalfonde der kaster gode penge efter dårlige.

  • 1
  • 2

Tror ikke Better Place er endeligt for elbiler.

Vent på batterierne. Det tager tyve år endnu medmindre der kommer gennembrud.

Lovgiv evt. på EU plan om minimumsrækkevidde på fx 500 km. Så bliver der mere anvendelige biler og en større omsætning til at dække batterifirmaernes udviklingsprojekter.

Indtil konkurrenter til Tesla dukker op så må elbils glade mennesker nøjes med hybrider eller hellere cykle.

Tror at syntetisk brændstof er mere miljø relevant sammen med effektiviserede biler. Så hellere skarpe emissionskrav så luksus segmentet dropper forbrændingsmotoren og fremtidens ferrarier maseratier Aston Martin Porsche etc. bliver elbiler for at give de luksus præstationer rige biltosser kræver. Så kunne de finansiere elbilsudviklingen.

  • 0
  • 1

"Efter inspiration fra Microsofts succesfulde Windows skulle der skabes en de facto-standard for elbiler, som fra begyndelsen var så dominerende og succesfuld hos bilkøberne, at alle bilfabrikker i fremtiden ville være i lommen på Better Place, fordi deres elbiler skulle indpasse sig under virksomhedens batterskiftekoncept for at have en chance på det forventeligt boomende marked for elbiler."

Præcis ovenstående punkt påpegede jeg i foråret 2009 på et stort seminar hos DONG (hvor hele deres topledelse var til stede), og efterfølgende i en snak med Jens Moberg, som årsag til at Better Place aldrig ville få succes med sin forretningsmodel. Naturligvis vil den globale bilbranche ikke gøre sig afhængig af ét selskab! Hertil påpegede jeg på samme møde at batteriskifte er en alt for kompleks og dyr teknologi som måtte forventes at blive overhalet af hurtigere opladningskoncepter længe inden den var globalt rullet ud. Ser ud til at andre har opdaget det samme nu ca 4 år senere....

Lad os da håbe at svaghederne ved havmøllesatsningen (også alt for dyrt at etablere) bliver opdaget lidt før da den ellers kommer til at koste os allesammen rigtig meget mere end de allerede store beløb Better Place har kostet DONG....

Forsøg med ny teknologi er naturligvis en vigtig og nødvendig del af et samfunds udvikling, men ovenstående er jo desværre bare to af en meget lang række af eksempler på at teknologivalg skal overlades til teams af ingeniører og økonomer uden hensyntagen til at please politikere. Der ligger ganske enkelt et enormt produktivitetspotentiale i at politikere kun sætter helt overordnede målsætninger (som feks uafhængighed af fossile brændstoffer) og så lader markederne om teknologivalgene uden alle mulige konkurrenceforvridende støtteordninger...

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten