Kun 200 asteroider og kometer rammer hvert år Mars

Omfattende undersøgelser af billeder fra Nasa Mars Reconnaissance Orbiter i kredsløb om den røde planet viser, at Mars hvert år rammes af mere end 200 små asteroider, som giver kratere på overfladen der i gennemsnit har en diameter på 3,9 meter.

Tidligere estimeringer af, hvor mange kratere der skabes på Mars hvert år, har ligget mellem tre og ti gange højere. Disse vurderinger var baseret på studier at Månens kratere og materialet på Månens overflade.

Forskere under ledelse af Ingrid Daubar fra University of Arizona i Tucson, Arizona, har nu identificeret 248 nye nedslag på Mars i løbet af de seneste ti år. Ud fra billederne er det lykkedes dem at fastlægge, hvornår nedslagene har fundet sted. Gennemsnittet på 200 nedslag om året er baseret på udregninger ud fra den systematiske gennemgang af Mars’ overflade siden 2006.

Billederne af overfladen er taget med Mars Reconnaissance Orbiters HiRise-kamera (High Resolution Imaging Science Experiment). Ved at finde før- og efter-billeder og sammenligne dem kan det fastlægges, hvornår nedslag har skabt de enkelte kratere.

Mars er en aktiv planet

Ingrid Daubar påpeger i en pressemeddelelse fra Nasa, at det er spændende at finde nye kratere, lige når de er opstået. Det minder forskerne om, at Mars er en aktiv planet, og at vi i dag kan undersøge nogle af processerne, mens de sker.

De asteroide- eller komet-fragmenter, som rammer overfladen, er normalt blot en til to meter i diameter. Til tider er det legemer, som på Jorden vil være for små til at kunne skabe kratere i overfladen på grund af Jordens atmosfære. På Mars, som har en meget tyndere atmosfære, kan det dog lade sig gøre.

Hirise-kameraet blev sat til at finde steder, hvor der opstod mørke pletter. Ved nedslagene skabes forstyrrelser i Mars-støvet, og i løbet af undersøgelserne blev der fundet 44 friske nedslagssteder.

Hastigheden, hvormed der dannes nye kratere, danner grundlag for andre forskere, som benytter disse data til at anslå, hvor gammelt et område på Mars, eller andre himmellegemer, er.

Emner : Mars

Der skal så også tages højde for at Mars ligger langt tættere på asteroidebæltet og at Jorden har en stor måne der kan virke som skjold.