Kulstofnanorør kan angribe lungerne
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kulstofnanorør kan angribe lungerne

Ved at hælde kulstofnanorør i skibsmaling har det amerikanske firma Tesla Nanocoatings formået at udvikle en skibsmaling, der skulle være mere holdbar og beskytte bedre mod korrosion end konkurrenternes.

Det er første gang, et produkt på det danske marked reklamerer med at indeholde kulstofnanorør. Og det bekymrer både forskere og myndigheder.

Kulstofnanorørerne er små rør af rene kulstofatomer. De kan være helt ned til 1 nm i diameter, og i malingen betyder det, at mængden af kostbar zink kan reduceres fra 80 procent til 50 procent. Ifølge salgsmaterialet fra Tesla Nanocoatings lægger kulstofnanorørerne sig ind som små 'reb' mellem zinkatomerne og gør overfladen mere sej, samtidig med at kulstofnanorørernes elektriske egenskaber sikrer en bedre korrosionsbeskyttelse.

Men danske myndigheder og forskere advarer mod brugen af kulstofnanorør. Det siger blandt andet Steffen Foss Hansen, der er lektor på DTU Miljø, Institut for Vand- og Miljøteknologi:

»Kulstofnanorør er bestemt ikke noget, man skal have ned i lungerne - især ikke hvis de er lange og lige. For så vil de gennembore makrofagerne i lungerne og skabe en betændelsestilstand, der kan være et forstadiet til kræft,« siger han

Læs også: Nano-legering gør stål ti gange stærkere

Forsøg med rotter har slået fast, at kulstofnanorør i lungerne giver risiko for lungekræft.

Der er dog også enighed om, at ikke alle kulstofnanorør er lige farlige, fordi det kommer an på deres form. Alligevel anbefaler de amerikanske sundhedsmyndigheder (NIOSH), at mængden af kulstofnanorør (og kulstofnanofibre) ikke må overstige 1 mikrogram pr. kubikmeter luft i et arbejdsområde, da der ellers er risiko for asbestose-lignende sygdomme og kræft.

Fagfolk, Ingeniøren har talt med, er da også enige om, at risikoen ved skibsmaling sandsynligvis er meget begrænset, når det gælder håndteringen af den færdige maling og den periode, malingen sidder på skibet. Men hvis skibet skal renoveres og malingen slibes af, er det usikkert, hvordan kulstofnanorørerne vil blive frigivet.

Det siger projektleder Katrine Bom fra Miljøstyrelsens kemikaliekontor:

»Frigivelsen af nanomaterialer til omgivelserne, herunder også kulstofnanorør, er i det hele taget ikke særligt godt undersøgt. Vi ved meget lidt om, hvordan vind, vejr og uv-lys påvirker en overflade. Jeg ville i hvert fald ikke begynde at slibe på materialer, som indeholder kulstofnanorør,« siger hun og fortæller, at Miljøstyrelsen netop har et projekt i gang med at undersøge frigivelsen af nanomaterialer til omgivelserne.

Miljøstyrelsen og Dansk Center for Nanosikkerhed har over de seneste år fået hhv. 24 og 30 mio. kroner til at undersøge problemstillinger, når nanopartikler bruges i produkter.

Læs også: Ny blog fra Danmarks første nanoingeniør: 'Jeg kunne ikke sove i tre dage'

Malingen fra Tesla Nanocoatings består af en klassisk tokomponent epoxy-maling. Den påføres i to lag, og det er i det første lag, hvor zink og de omtalte kulstofnanorør befinder sig.

Niels Urhbrandt er seniorkonsulent i Norwegian Drilling Group og repræsentant for malingen i Danmark og han siger:

»I den færdige belægning er kulstofnanorøerne fuldstændig indkapslet, og der er absolut ingen risiko. Når det gælder påføringen, skal man tage de forholdregler, der normalt gælder, når man arbejder med epoxy,« siger han.

Når det gælder slibning af maling, har Niels Urhbrandt ikke kendskab til eventuelle undersøgelser omkring fjernelse/slibning af malingen, men siger samtidig, at det jo ikke er det samme, som at de ikke er foretaget:

»Men igen mener jeg, at den største sikkerhedsrisiko består i at fjerne zink fra en overflade. Og hvis man opfylder de krav til arbejdsmiljøforeskifter, som det kræver, vil der ikke være nogen risiko,« siger han og understreger, at malingen kun er rettet mod professionelle brugere - ikke private. Foreløbig er malingen i Europa kun blevet brugt på en Chevron-boreplatform i Nordsøen.

Læs også: Nanopartikler i produkter bliver nu kortlagt i nyt register

Tesla Nanocoating er for øvrigt blevet udviklet i samarbejde med det amerikanske forsvar og blev i 2011 hædret på R&D Magazine’s liste over årets 100 bedste opfindelser.

Tesla Nanocoatings vurderer selv, at brugen af deres maling kan forøge holdbarheden af belægningen med 200 procent.

Da produktet fra Tesla Nanocoatings alene er henvendt til professionelle brugere, skal det ikke registreres i Nanoproduktregistret, som Cowi administrerer på vegne af Miljøstyrelsen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg har sådan noget sort wire glue, det skulle eftersigende også være baseret på kulstofnanorør. Nu er det ikke noget man bruger i store mængder, da det er beregnet til at lime feks. ledninger hvor der ikke er mulighed for at lodde dem fast, eller feks. lime solceller sammen.

Men de findes på markedet også for private.

  • 1
  • 0

Da produktet fra Tesla Nanocoatings alene er henvendt til professionelle brugere, skal det ikke registreres i Nanoproduktregistret, som Cowi administrerer på vegne af Miljøstyrelsen.

Det lyder lidt löst. Enhver kan få et CVR-nummer. Er det nok til at väre "Professionel Bruger"?

Hvorfor skulle man ikke ubetinget registrere alle produkter i en produktkategori som man tilsyneladende har betänkeligheder nok ved til at man opretter et nyt privatiseret register over?

  • 4
  • 0

Det bliver lidt som med GMO, at vi indfører det, selvom vi nok ved der er problemer med det og så ser vi på følgerne bagefter.

Der er jo ingen grundt til at være klog på forhånd, vel Hr./Fru minister...!!

  • 5
  • 1

Der er jo ingen grundt til at være klog på forhånd, vel Hr./Fru minister...!!

Selv om der er nok af info derud, der påviser en del problemer og fare
der er forbundet med nano.
men det bliver der lukket øjnene for... desværre

et link til lidt info om nano

http://mst.dk/virksomhed-myndighed/kemikal...

  • Er nanomaterialer farlige?

Nanomaterialer er ikke nødvendigvis farlige, men der kan være behov for at tage særlige hensyn til nanomaterialer, når man skal risikovurdere dem.

Det skyldes, at de egenskaber, som gør nanomaterialer så lovende i teknologisk henseende (deres størrelse, deres form, deres unikke egenskaber og deres høje evne til at reagere med andre stoffer), er de samme egenskaber, som giver anledning til bekymring for deres effekt på miljø og sundhed.

I forbindelse med potentielle risici ved nanomaterialer over for mennesker og miljø fokuseres der primært på de uopløselige nanopartikler"

  • 4
  • 0

Det sunes som om overskriften ikke modsvarer indholdet i artiklen, der omhandler en overfladebeskyttelse til jern/stål, der er tilsat nanorør i stedet fro zink.
Overskriften giver indtryk af at disse nanorør kan angribe lungerne, hvilket fremgår af artiklen ikke at være fuldstændigt belyst, endnu.
Det der vil være af interesse er vel om disse nanorør kan bruges i et omfang som beskrevet til at reducere den totale lagtykkelse af malingen.
Problemet med evt. skader på lungerne kan ikke være begrænset til netop dette produkt.

  • 1
  • 1