Kuling driller pendulsving i Lindø-kran

Tidligst om to uger kan et 64 meter højt Foucault-pendul få lov at svinge fra Lindøværftets kæmpe portalkran. Et forsøg onsdag på at teste en prototype på pendulet, der tænkes opstillet midt i Svendborg, blev nemlig udsat på grund af for høj vindstyrke.

»Lindø mener, at det bliver for risikabelt ved en vindstyrke over 12 m/s, og onsdag morgen var vindstyrken helt oppe på 16 m/s i perioder,« siger Inger Laursen, der er en del af initiativgruppen Det Svinger I Svendborg (DSIS) og tidligere rektor for Syddansk Musikkonservatorium.

Læs også: Fynboer tester kæmpe pendul, der skal stå midt i Svendborg

I forsøgsområdet kan vinden være ekstra kraftig, fordi bygninger i området fungerer som tragt for vinden.

Stor interesse fra teknisk nysgerrige

De næste uger er kranen og området på Lindø optaget af andre aktiviteter. Så Svendborg-folkene er nødt til at vente, til både kran, plads og mandskab er ledige, og selve forsøget omfatter op til otte folk fra Lindø.

»Det er rimeligt surt at sidde og sende aflysninger ud til folk,« siger Inger Laursen, der måtte sende 60 aflysninger ud til alt fra maskinmestre, forskere, journalister og sponsorer, der havde vist interesse for projektet.

Læs også: 'Halvstuderede røvere' beder ing.dk-læsere om hjælp: Hvordan får vi pendulet til at svinge?

Formålet med forsøget er at afgøre, hvor følsomt et så højt pendul vil være overfor vind. Tanken er nemlig at lade det svinge på Centrumpladsen i Svendborg, hvor det i løbet af 29 timer vil gennemføre en hel Foucault-drejning, hvilket vil sige, at det drejer 360 grader, mens det svinger frem og tilbage. Foucault-drejningen er en konsekvens af, at Jorden drejer rundt.

Nøgletal for forsøget på Lindø

Kuglen:
Diameter: 1,4 meter
Overfladeareal: 6,16 m2
Rumfang: 1.437 dm3
Vægt netto: 650 kg
Totalvægt med fyldt vandtank: 1.430 kg

Wiren:
Længde: 64 meter
Diameter: 0,8 cm
'Areal' (højde x diameter): 0,51 m2

Udsving: 5 meter til hver side fra 0-stilling
Svingningstid: 16,0 sec.
(Fra yderstilling til modsatte yderstilling og tilbage til udgangspunktet)
Omkreds af ydercirkel: 31,41 meter
Én Foucault-drejning på 360 grader: 29 timer og 20 minutter
Foucaultdrejning målt på ydercirkel: Ca. 0,5 cm/sving

Læs mere om de tekniske overvejelser vedr. Svendborg-pendulet

Tekniske Overvejelser Vedr Svendborgpendulet April 16 by Ingenioeren on Scribd

Emner : Universet
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Formålet med forsøget er at afgøre, hvor følsomt et så højt pendul vil være overfor vind<<

Vi kan vel blive enige om, at det er luftmodstanden der bremser det "ideelle" Foucault pendul?

Vi kan vel også blive enige om at luftens påvirkning af pendulet skalerer med vindhastigheden i anden potens?

Vi kan vel også blive enige om, at den hastighed hvormed vinden fejer forbi pendulet er en størrelsesorden støre (i gennemsnit) end pendulets egen fartvind?

OK: Hvis der er brug for en mekanisme til at holde pendulet i gang (pga. tab relateret til fartvind), så er der også brug for en mekanisme der kan korrigere for vindlasten, simpelthen fordi vindlasten vil være i størrelsesordenen 100x større end dæmpningen fra fartvinden. Der er ikke engang brug for forsøg, det er en logisk og uafvendelig konsekvens af tallenes størrelse.

Jeg ville anbefale, at man i stedet brugte energi på at udtænke en korrektionsmekanisme der kunne "nudge" pendulet til at følge banen for et ideelt Foucault pendul, det vil der helt sikkert være brug for.

Jeg kan virkelig godt lide tanken, men ideen er ikke realiserbar som simpelt pendul så længe at der er vindlaster på pendulet (og linen). Til gengæld vil det nok være relativt simpelt at indbygge en tilbagekoblingsmekanisme der holder pendulet på ret kurs i al slags vejr, måske lige bortset fra stiv kuling og derover .

  • 1
  • 0

Så ville det jo ikke være et Foucault pendul, men derimod et simuleret Foucault pendul.

Øvelsen må vel gå ud på at eliminere vindpåvirkningen - ikke at korrigere for den.

Enig - pointen er, at den ikke kan elimineres uden at afskærme, det er simpel fysik (selv i vores post-faktuelle samfund). Enten skærmer du vindlasterne, eller også eliminerer du drømmen om et fritsvingende pendul. Logikken er sådan ca: Hvis du har brug for at drive pendulet er det fordi, at fartvinden udøver en betydelig dæmpning. Hvis fartvinden udøver en dæmpning har du et 100x større problem med vindlaster.

Der er ingen vej udenom........

Man kunne forstille sig et set-up hvor et mindre pendul, beskyttet imod vindlaster, styrer det store frithængende pendul - så får man det bedste fra begge verdener.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten