Kulfiber-vinge på 68 m sejrede i Americas Cup

Højteknologi - den bedste og nyeste, der kan købes for penge - vandt overbevisende over traditioner og klassisk dygtighed, da kapsejladsen Americas Cup i sidste weekend blev afgjort i havet ud for Valencia, Spanien.

Software-milliardæren Larry Ellison har spyttet adskillige hundrede millioner kroner i konstruktionen af det kompromisløse sejlskib USA, og det virkede efter hensigten.

Båden kan sejle op til 3 gange vindhastigheden, og vinden toppede omkring 20 knob (37 km/h) under sejladsen. USA nåede en topfart af 55 km/h.

På trods af en kluntet start i første runde, hvor besætningen kom 1 minut og 27 sekunder for sent over startlinjen, kunne de efter et kvarter overhale konkurrenten Alinghi 5 - en katamaran, der ejes af milliardæren Ernesto Bertarelli. På turens andet ben, som er i medvind, blev forspringet øget med 10 minutter.

I anden runde ud af tre var USA igen overlegen, og dermed var årets Americas Cup afgjort med en sikker sejr til et amerikansk hold - for første gang i 15 år.

Ponton løftede sig 12 meter

Båden er imidlertid ikke designet til vindhastigheder over 20 knob, så hele konstruktionen var på sin yderste belastningsgrænse, da løbet blev afholdt. Undervejs løftede den ene af den store trimarans pontoner sig op til 12 meter i vejret. Modstanderholdet Alinghi havde forsøgt at få indført en regel om højst at sejle i 15 knob vind, hvilket ville have favoriseret deres båd.

Hver af de to konkurrenter skønnes at have brugt i omegnen af en milliard kroner til reklamekampagner, skibskonstruktion, ingeniørtimer, skibsbyggere, computerværktøjer, sømænd - samt en lille hær af advokater, som først har udkæmpet en30 måneder lang landkrig i retssale for at afgøre sejlads-reglerne.

»Hvis jeg vinder, synes jeg absolut, det er pengene værd. Pokalen er det ældste sportstrofæ, og det har ikke været hjemme i USA i meget, meget lang tid,« sagde Larry Ellison til Associated Press inden sejladsen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Med medvind lige i sejlretning kan hastigheden ikke overstige vindhastigheden. Med sidevind og passende vingeindstilling kan sejlhastigheden overstige vindhastigheden. Fordelen er, at kraften stiger med kvadratet på den relative hastighed. En vanskelighed er at "tværkraften" også bliver væsentlig større.

Det var det man fandt ud af på Askov for 100 år siden, og som er grunden for de danske møller. De har også en periferihastighed over (og vinkelret mod) vindhastigheden.

Mvh Tyge, som teoretiskt har arbejdet med en isbåd med 10 gange vindhastigheden.

  • 0
  • 0

Er det virkelig rigtigt, at dette avancerede fartøj kun er designet til max 2o knob vind ? - eller har der indsneget sig en fejl i enhederne ? Sædvanligvis benyttes i DK enheden m/sek om vindhastigheden angivelser i knob omsættes omtrentligt til m/sek ved division med 2. D.v.s 20 kn = ca 10 m/sek. Dette er ingen alarmerende vind, nærmest den komfortgrænse, jeg selv har valgt for at sejle ud i en mindre sejlbåd, men absolut ikke voldsom. F. eks. er der ved DM (som jeg dog ikke deltager i) i min bådklasse sat en 15 m/sek grænse. Selv dette er ikke skrækindjagende, men giver en ret "våd" sejlads. Jørgen Heidemann, F DEN 506 "Scherzo" (nord. folkebåd fra 1967)

  • 0
  • 0

Tak for info fra Tyge Vind(?). Hvis vinden kommer fra vest og båden sejler mod nordøst kan jeg godt se at en "vindvektor" sammen med en "anden vektor" kan resultere i en "diagonalvektor" i sejlretningen med større hastighed end "vindvektoren". Men hvad er det for en kraft der skaber den "anden vektor" og hvordan kan diagonalvektoren blive 3 gange (og som nævnt af Jørgen Christian Heidemann10 gange) vindhastigheden?

  • 0
  • 0

Selv tak Kim; mit og slægtens efternavn er faktiskt VIND! Min formodning var, at navnet kom fra den ubetydelige flække, Vind på den jyske hede, men det er vist aldrig bekræftet af seriøse slægtsforskere.

Disse hastigheds- og kraftberegninger ligger udenfor mit professionelle arbejde, og de beregningsmodeller, man bruger i dag, kender jeg ikke til.

På Vindmølleindustriens: http://guidedtour.windpower.org/composite-... finder man kvalitative forklaringer til denne dynamik, men naturligvis kun ved en vinkelret vindretning, som det vil være for en mølle.

Mine tal her for opdrift 'ca' og modstand 'cv' stammer fra den gamle HÜTTE: Theoretische Grundlagen.

Den aktuelle vinge er vel symmerisk og man finder Bild 98 s.815 for et profil med 9% tykkelse [NACA 0018] en opdrift på 'ca'=1,4 og en modstand på 'cv'=0,025 ved en vindretning (indfaldsvinkel) på i=14 grader. Den opnår man ved cot(i)=4 dvs. en vingehastighed fire gange vindhastigheden.

Ved 6 graders vindretning er ca=0,55 og cv=0,01. En vingehastighed næsten 10 gange vindhastigheden.

Kræfternes retning er i relation til profilen ikke i forhold til vindretningen hverken absolut eller relativ.

Opdriften FO beregnes af:

----- FO=Acaro*v^2/2 ..... N

Modstanden FM beregnes af:

----- FM=Acvro*v^2/2 ..... N

  • A .... m^2 ... er vingens areal
  • ro ... kg/m^3 er luftens densitet

Mvh Tyge

  • 0
  • 0

Mit spørgsmål ser desværre ud til at være misforstået.

Det drejede sig ikke om hvor meget avanceret aerodynamik kan øge bådens fart udover vindhastigheden

Det var blot et spørgsmål om, at artiklen nævner, at båden ikke er designet til mere end vindhastighed 20 knob = 10 m/sek, som jo blot er en almindelig frisk vind (se f. eks. http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/farvan... ). Kan det virkelig passe ?

m.v.h. Jørgen Heidemann

  • 0
  • 0

Mit svar:

"Vind og hastighed Af Tyge Vind, 21.02.2010 kl 09:52 Selv tak Kim;"

var til Kim!

men Jørgen Christian Heidemann, 21.02.2010 kl 11:45 kan bruge teorien og disse formler til at regne ud, hvorfor man må begrænse vindhastigheden for en båd, der bevæger sig hurtigere end vinden.

Min teoretiske isbåd med indfaldsvinkel 6 grader var også begrænset til 10 m/s vind og egenhastighed 100 m/s ~ 360 km/h. Den behøvede en hel del downforce for overhovedet at blive på isen på trekantbanen 1,5 km.

Man forstår måske også, at det ikke er helt elementært at få vindmøllevinger til at holde og afgive effekt med periferihastighed et godt stykke over vindhastigheden?

Mvh Tyge

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten