Kuldsejlet kyssende bro får polsk stål

I stedet for den vragede spanske leverance af stål til Inderhavnsbroen ser det nu ud til, at Københavns kuldsejlede kyssende bro får sin ståloverbygning fra polske Vistal Gdynia.

Læs også: Dårligt stål, skævheder og forkert projektering: Inderhavnsbro er fyldt med fejl

Det oplyser Jens Zøfting-Larsen, centerchef for anlæg i Københavns Kommune, efter at kommunen i sidste uge indgik kontrakt med stålvirksomheden DS SM i Rødekro med henblik på at gøre cykel- og gangbroen færdig.

Inderhavnsbroen skulle oprindeligt have været færdig for et år siden, men ser ud til at blive i alt to år forsinket.

Indtil slutningen af marts, når den endelige, 32 millioner kroner store entreprise ventes indgået, omfatter DS SM's opgave udelukkende granskning og optimering af projektet samt udarbejdelse af en 3D-model såvel som arbejdstegninger for stålproduktion i en to millioner kroner stor såkaldt vederlagskontrakt. Men målet er, at skydebroens entreprenør både skal producere helt nye stålfag til broen og udbedre skævheden i brofagenes skinner.

Selv har DS SM ikke den store broerfaring, men har leveret mindre stibroer til Tuborg Havn, Valby og Allerød.

Læs også: Pihl & Søn underbød groft for at få de tre inderbroer

Inderhavnsbroen derimod er en oplukkelig skydebro, der spænder næsten 70 meter mellem pillerne. Dens bevægelige stålfag kører på skinner, monteret på brofagets underside og på indersiden af hver af yderfagenes betondragere. Hvert af de to stålfag er knap 7 meter brede, 50 meter lange og vejer 200 ton.

Stålfagene skal produceres hos Vistal Gdynia, der ifølge Jens Zøfting-Larsen har produceret mere end 130 stålbroer rundt om i verdenen.

DS SM producerer årligt knap 100.000 ton stål og har blandt andet produceret og monteret taget på Operaen og andre teknisk komplicerede konstruktioner.

Oprindeligt vandt Pihl & Søn kontrakten på Inderhavnsbroen med et bud på 83 millioner kroner. Tiden har imidlertid vist, at den senere krakkede entreprenør underbød. I stedet ender entreprisen på 115 millioner kroner.

Efter Pihls konkurs opdagede kommunen under sin skaderegistrering så omfattende kvalitetsproblemer i den store stålleverance fra Spanien, at den helt blev valgt fra.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg tænker bare, hvorfor ikke producere det på Lindø? Vil det virkelig koste så mange ekstra kr. at gøre det i DK frem for at producere og transportere det fra udlandet.

Når vi har produceret så store skibe, så kan vi vel for fa'en også lave en bro.

Tænker på hvordan det endte med Limfjordsbroen.

  • 0
  • 0

Lindøs stålproduktion er lukket ned, og skal man have en rimelig effektiv stålproduktion kræver det en løbende produktion, hvor man kan udnytte sit produktionsapparat, det er også begrundelsen for at de resterende danske værfter får bygget deres skrog i øst. Man kan ganske enkelt ikke opretholde en effektiv stålproduktion med 1-2 mindre skibe om året, med perioder ind imellem hvor man kun udføre reparationer. Problemerne men Limfjordsbroen må tilskrives den danske totalentreprenør, som tilsyneladende har købt katten i sækken. Man kan ikke købe stål (eller anden produktion) i Polen uden tilsyn og kvalitetskontrol. Det samme gælder i øvrigt også for resten af verden.

  • 0
  • 0
  • Husk dog bare lige at se til at svejsningerne bliver gjort ordenligt fra start af, så man ikke laver samme bommert som man gjorde med Togbroen over Limfjorden, der var Polakkerne vist ikke sluppet helt så heldigt fra Svejsningerne.

Så husk at kigge bedre efter denne gang - ikke?

  • 0
  • 0

Egentlig burde Vi have haft havnebroen for ca ti år siden, men så kom en opera i vejen, det er i det mindste et plaster på såret, at operamanden betaler det meste af udgiften.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten