Krystalklar tale på vej i danske mobiltelefoner

Inden længe er det slut med dårlig lyd i mobilsamtalerne. Flere selskaber vil nu lade kunder tale over 4G-netværket, og Telenor har allerede åbnet for muligheden.

Når du skal tale i din lynhurtige 4G-mobil skifter den i dag til 2G eller 3G for at få et signal, man kan føre en telefonsamtale over. Det giver lang ventetid, dårlig lydkvalitet og fanger brugeren på det langsommere netværk under og efter samtalen.

Det skal være slut nu, mener teleselskaberne, der på stribe lancerer tale over 4G-netværket. Her tilbyder teknologien såkaldt HD-tale og en opkaldstid på omkring 1 sekund mod de op til 15 sekunder, der kan forekomme i dag.

Læs også: Nu bliver din wifi-router en mobilmast

Hos TDC og 3 fungerer funktionen i dag på nogle enkelte mobiltelefoner, men selskaberne kan ikke udbyde funktionen til brugerne, før mobilproducenterne også har givet deres blåstempel til løsningerne hos de to selskaber.

Det har Apple og Samsung allerede gjort til et tredje selskab, Telenor, som nu tilbyder tale over 4G-netværket, også kendt som Voice over LTE (VoLTE) på de nyeste telefoner fra de to producenter.

Hos Telenor er VoLTE automatisk en del af abonnementet for dem, der har en telefon, der understøtter funktionen. Hos TDC og 3 er det dog endnu usikkert, om kunderne kommer til at betale ekstra for funktionen eller om den bliver en del af tilbuddet til alle kunder.

Læs også: EU-mærkning af elendige mobilantenner strandet

Teknisk udfordring

Da VoLTE fungerer væsentligt anderledes end de tidligere taleteknologier, der har været brugt på mobilnetværkene har funktionen krævet væsentlige ombygninger, påpeger mobildirektør i TDC Jesper Oldenburg

»Teknologisk er Voice over LTE jo en ældre historie, men for at indføre den har vi måttet bygge netværket helt om, så det understøtter taletrafik på det tidligere datanet,« siger han.

Hertil kommer, at funktionen ikke er tilstrækkelig standardiseret endnu. Det er derfor, den enkelte producent skal godkende hver enkelt mobiludbyders VoLTE-løsning.

Læs også: Professor: Mobiltelefoner bør udstyres med antennemærke

Nye funktioner venter på mobilproducenter

Endnu mere udfordrende bliver det, når udbyderne vil gøre netværket klar til nogle af de ekstra funktioner, der også er mulige på 4G-netværkene. Det gælder for eksempel integration af videoopkald, konferencekald med op til 32 brugere og muligheden for at integrere optaget-tilstand i telefonernes telefonbøger – alt sammen uden tredjepartsapps.

Her er sagen ifølge TDC, at netværkene er klar til funktionerne, men at mobilproducenterne stadig mangler at integrere dem.

»Vi har været vant til, at mange devices har været langt foran netværkene, men det er vendt fuldstændig på hovedet nu,« vurderer Jesper Oldenburg.

Læs også: Selvkørende biler stiller høje krav til 5G-netværket

4G-opkald nødvendige for wifi-opkald

Alle tre mobilselskaber fremhæver derudover Voice over LTE som teknologien, der gør det muligt at indføre Wifi Calling, som alle tre selskaber også barsler med. Den funktion lader brugere ringe via almindeligt wifi, når mobilnettet er svagt eller utilgængeligt.

For at udbyde den funktion skal man dog bruge samme grundlæggende infrastruktur i mobilnetværket som til Voice over LTE.

»For at understøtte VoLTE har vi bygget noget af det mest teknisk avancerede miljø, man overhovedet kan skabe i dag. Hele kernen i vores netværk er bygget om til VoLTE, men at ombygge det videre til VoWiFi er ret enkelt. Vi har tilføjet en sikkerhedsgateway og en autentificeringsløsning,« konstaterer Jesper Oldenburg.

Læs også: Telegiganter i 5G-kapløb: På jagt efter kortere svartider og højere båndbredde

Desuden er det, i hvert fald for TDC, ikke muligt at lave et såkaldt handoff mellem VoWiFi og 3G. Hvis en bruger taler over sit wifi og bevæger sig udenfor, kan telefonen med andre ord automatisk fortsætte samtalen på VoLTE, mens samtalen vil blive tabt, hvis der kun er et 3G-netværk tilgængeligt.

Kommentarer (4)

Der når den er værst minder om satellit transmitterede telefonsamtaler, bliver den nu med kvalitetsløftet samtidig så lille at den ikke er skyld i fejl, misforståelser og forringet brugeroplevelse?

  • 2
  • 5

Det kommer an på...

Latency for 4G er fremragende, men det er den sådan set også for 3G og 2G, så længe det er taleopkald. Forsinkelserne for tale dukker op andre steder i netværket. Pakketering og encoding koster nogenlunde den samme tid uanset hvilken teknologi. Det bør ikke i sig selv være nok til at genere nogen.

Hvis du regelmæssigt oplever ubehageligt lang forsinkelse, så bør du overveje at kontakte supporten hos dit telefonselskab. Det bør ikke forekomme.

  • 3
  • 0

den utroligt dårlige talekvalitet, der alt for ofte høres, når radioværten på P1 interviewer en eller anden over mobiltelefon? Tit går ordene helt tabt i et lydfænomen, jeg ikke har ord til at beskrive. Det lyder nærmest, som om afsenderen har hovedet helt inde i toiletcisternen. Og det nytter ikke meget at bede vedkommende om at kaste med telefonen, selv om værten hver gang siger "tak, nu blev det meget bedre". Det er især et problem for os, der har passeret de 60 og ikke har helt den samme høreevne, som da vi var yngre. Og vi udgør nok flertallet af P1-lyttere.
Skyldes det, at signalet komprimeres ad absurdum eller er der huller i signalet? Er der ikke en kyndig, der kan sige noget kvalificeret om det?
Venligst
Henrik

  • 2
  • 0

Er selv hørehæmmet og har aldrig kunnet føre samtale over fastnet eller mobil, da lyden altid har været så ringe at misforståelser var umulige at undgå. (bruger min mobil kun til SMS/MMS beskeder)

Så man må håbe at VoLTE vitterlig giver det løft og klarhed i talen, at os "hørehæmmede" kan følge med, uden alt for mange misforståelser. ;c)

  • 0
  • 0