Krysantemumbombe lukker jysk togoverkørsel i tre måneder

Her ses togoverkørslen tæt på Haarvadbro mellem Hadsten og Hinnerup i Jylland. Illustration: Google Maps

En voldsom eksplosion forårsaget af en krysantemumbombe har smadret et relæskur og lukket en togoverkørsel mellem Hinnerup og Hadsten, skriver Ritzau gennem Jyllands-Posten. De omfattende skader vil tage mindst tre måneder at udbedre.

Politiet betegner episoden som meget groft hærværk, og da bomben sprængte en hytte i luften med både relæ, strømforsyning og sikringer, tager skaderne ekstra lang tid at rette op på, oplyser Banedanmark.

Flere af komponenter skal desuden specialfremstilles, hvilket forsinker processen yderligere. Hærværket blev begået onsdag den 6. november, og overkørslen vil tidligst være farbar igen i februar 2014.

Hytten skal have udskiftet samtlige dele indvendigt. Politiet er samtidig ved at finde fingeraftryk og dna på hytten, og skulle gerningsmanden eller gerningsmændene blive fundet, lyder strafferammen på op til seks år.

Samtidig vil de skyldige blive pålagt et anseeligt erstatningskrav, dog uden at Banedanmark sætter et konkret beløb på regningen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg er lidt nysgerrig. Hvor er den ingeniør-relevante info, der gør artiklen interessant for brugerne på ing.dk.? Det kan være jeg har overset den.

  • 0
  • 0

Det er da meget interesant at ting vi betragter som dagligdags nødvendigheder skal special fremstilles. Det kan da formentligt få nogle ingeninøre til at tænke over om det nu også er smart ikke at have lager eller udtænke standart løsninger.

Skrevet af en ikke ingeniør....

  • 0
  • 0

Her troede man lige at togoverkørsler var ret normale i Danmark og andre lande. Enten stikker der noget andet under, eller også burde der tænkes i alternativer og standardløsninger.

Nu fremgår det ikke af artiklen hvilke beløb vi taler om. Det kan jo være i en str. orden der ikke retfærdiggør al den opmærksomhed, men genopbygningstid på 3 måneder antyder noget andet. Hvis et tog smadre skuret, ville det så også tage 3 måneder at fjerne togvogne ?

  • 0
  • 0

Det kan da formentligt få nogle ingeninøre til at tænke over om det nu også er smart ikke at have lager eller udtænke standart løsninger.

Det var så sandelig også en standardløsning og reservedelslageret rigeligt. Da anlægget var nogenlunde nyt.

Men jernbanesystemet i DK er i forfærdelig forfatning. Prøv at se dette kort fra Bane Danmark: http://www.bane.dk/visArtikel.asp?artikelI... Bemærk at kortet er fra 2007, så start med at lægge otte år til alle tal...

Hurra for fremsynede danske politikere, der tror på evighedsmaskiner!

  • 0
  • 0

Tror svaret skal findes i at det måske er et meget gammelt anlæg som ikke laves længere.

Tror ikke det har noget at gøre med hvor normale to togoverkørsler er i dk og udlandet. .

  • 0
  • 0

Tror svaret skal findes i at det måske er et meget gammelt anlæg som ikke laves længere.

Tror ikke det har noget at gøre med hvor normale togoverkørsler er i dk og udlandet. .

  • 0
  • 0

Her troede man lige at togoverkørsler var ret normale i Danmark og andre lande.

Nej - sikringsanläg til overkörsler er normale på den måde at de "forekommer hyppigt" men unormale fordi de er lavet på mange forskellige måder. I Danmark er sikringsudrustningen (naturligvis) lavet på en särlig Dansk måde! Hvis det var en gammel overskäring kan der måske sidde noget gammelt "Dansk-Signal-Industry"-udrustning med germanium transistorer og reläer fra engang i 50'erne. Så må man igang med at håndbygge fra Det Hemmelige Lager.

Man kan ikke bare smide et moderne sikringsanläg oveni fordi dette naturligvis ikke kan "tale" med resten af banen uden et hack - som så skal dokumenteres/"sikkerhedsgodkendes" - hvilket også vil tage mindst 3 måneder.

Der er en del teknisk gäld (måske endda teknisk insolvens :9) involveret: Dansk Signal Industri indtil 1986, så EB Signal A/S, derefter ABB Signal A/S, til sidst "Bombardier Transportation, Rail Control Solutions" -> alle fra "dengang" er forlängst pensioneret, hele dokumentationen er på papir og vellum.

  • 0
  • 0

Hm. Interessante fakta om årsagen. Det kunne jo også være skrevet ind i artiklen med det samme.

Hvad mon det vil koste at opdatere denne bane? Og hvad vil fordelene egentligt være? Hurtigere tog? Internetadgang i toget?

  • 0
  • 0

Jeg håber de bliver idömt alle 6 års fängsel og får lov at betale for skaderne selv ved samling af töjklemmer i fängslet.

Hvad er det dog for et enormt ressource-spild? Her går man og sorterer sit affald, har dårlig samvittighed når man tanker bilen og ikke slukker lyset når man er borte 5 minutter, og så laver sådan nogle idioter en så dyr skade for et splitsekunds tvivlsom fornöjelse. Utilstedeligt.

@ Michael Deichmann Det hedder ERTMS, ikke ERMTS :-) European Rail Traffic Management System

  • 0
  • 0

Når man ser billedet fra "skuret" ser de da umiddelbart ud til at det meste bare kan skrues op i et nyt skur, naturligvis efter gennemprøvning af komponenterne, noget skal givetvis også udskiftes, men er det ikke lidt drastisk at afskrive alle delene, man kunne godt tænke sig en lidt mindre smid ud refleks nogle gange, men måske er vi bare så rige at det ikke kan betale sig at reparere mere. Hvorfor påbegynder man ikke moderniseringen af anlæggene det pågældende sted når det nu er planlagt at der skal moderniseres. Eller hvordan har man tænkt sig at gøre det praktisk uden 3 års lukning af banen når de nye anlæg skal op? Et eller andet stinker i processerne.

  • 0
  • 0

I princippet kunne man også godt genanvende relæerne, men da det er sikrings relæer, så skal man kunne stole på deres funktionalitet, og den kan være påvirket af røg sod og andre kemikalier. Derfor vil man normalt benytte nye eller rensede relæer. Der findes nøjagtige tegninger og beskrivelser, så det er nemt at kopiere en ny hytte. Det ville i gamle dage blive gjort af banes egne medarbejdere på deres værksted, som i privatiseringens hellige navn er nedlagt, og derfor skal man enten finde et firma eller finde medarbejdere, som kan bikse det sammen på kontorgulvet. Omkring år 2000 kunne bane lave sådan en ny hytte for ca 500000 kr, fordi man havde et reservedels lager at tage komponenterne fra, og fremstillingstiden ville nok være omkring en måned, hvis alle komponenter var på lager.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten