Krydstogtskibe leger med livet i Arktis

Jo mere øde, desto bedre. Sådan er det tilsyneladende for den stigende andel af krydstogtskibe, der forlader varmen i Caribien og bevæger sig højt mod nord i de arktiske områder.

»Mange krydstogtskibe sejler i områder, hvor der absolut ingen hjælp er at få, hvis ulykken sker. Turisterne vil hen, hvor der ingen mennesker har været før. Det er der penge i for arrangørerne, så det kommer de,« siger kontreadmiral Henrik Kudsk.

Emnet kom op under en høring på Christiansborg om beredskabet og sikkerheden i de arktiske egne. Her diskuterede eksperter og politikere den stigende mængde udfordringer i takt med, at isen smelter.

Og især krydstogtskibene udgør et problem lige nu. Efter at have set en mindre nedgang i antallet af skibe under finanskrisen, er antallet af skibe nu igen stigende, fortalte Henrik Kudsk, der selv har haft inspektionsskibe højere mod nord end nogensinde før.

Han mener, at mange af skibene handler uansvarligt eksempelvis ved at sejle for langt mod nord og for tæt på isen, og at det nærmer sig held, at der endnu ikke har været katastrofer. Han pegede blandt andet på, at der har været to forlis i Antarktis med skibene Explorer i november 2007 og Ocean Nova i 2009, der igen i år sejlede i isfyldt farvand - denne gang ved Grønland.

»Forholdene er de samme blot med omvendte årstider, og det er værd at notere sig, at forlisene kun gik godt, fordi der tilfældigvis var andre skibe i nærheden. Det var rent held,« lød det fra kontreadmiralen.

Også fra Søfartsstyrelsen ser man med alvor på udviklingen, fortæller kontorchef Per Sønderstrup.

»Vi har ganske enkelt meldt enkelte skibe til politiet, fordi de har sejlet uforsvarligt tæt på isbjergene. Sagen ligger hos politimesteren i Grønland,« fortalte Per Sønderstrup.

Men sejlads tæt på isbjerge er ikke den eneste uansvarlige opførsel fra krydstogskibene, lød det.

»Vi ser skibe sejle med åbne redningsbåde i et område med helt ekstremt vejr. Det kan let blive minus 20 grader, og skibe, der kan hjælpe, kan være meget langt væk,« fortalte Per Sønderstrup.

Søfartsstyrelsen deltager i et internationalt projekt, der skal stille en række skrappere krav til sejlads i isfyldte farvande. Et udkast forventes i 2012, og det vil tidligst blive indført i 2014, lød det fra kontorchefen

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Do you remember Titanic.

Jeg tror de har glemt lektien. Men vi skal nok have et forelsker par i stævnen igen for det glider og for de rederier. Men, hva' der er nok af os.

  • 0
  • 0

En episode udfor Umanaq. Da et stort krydstogtskib viste sig nær byen, undrede det os på Inspektionsskibet , at de ikke sejlede lidt længere ind. Ved kontakt med dem, viste det sig, at de ikke havde søkort, der dækkede fjorden ! De fik så opdaterede kort. Der er mange hvide pletter i grønlandske farvande, der ikke er opmålt endnu, og helt i blinde er dybt uforsvarligt. Større fartøjer burde have speciel "Arctic licens" der kunne godtgøre, at de er udstyret til sejladsen.

  • 0
  • 0

i al ydmyghed

håber vi at kunne tracke dem fra rummet med AAUSAT3 til næste år. Vores primære payload er to af studerende AIS modtagere - en "traditionel" og en SDR baseret. DaMSA(Farvandsvæsenet er vores hovedsponsor :-)

HVis alt går vel får vi også vores AIS modtagere på en anden satellit der skal i rummet i 2011 :-) mvh

Jens

se også http://www.aausat3.space.aau.dk

  • 0
  • 0

De krydstogtskibe der sejler på Antaktis bør have forstærket skrog, så de kan forcere en selv temmelig tyk is, de bør altid sejle to og tosammen , så hvis noget sker med det ene skib, så kan passagererne altid reddes over på det andet.

  • 0
  • 0

Mig bekendt er der intet krav om isforstærkning af skibe, der besejler Grønland. Men det er sikkert en god idé at stille krav til skibe, der sejler i grønlandsk farvand. Man kan orientere sig efter Kanada i denne sammenhæng. Og i alle tilfælde burde der være krav til skibsføren, at han har bevist sine duelighed til at føre et passagérskib i grønlndsk(arktisk) farvand.

  • 0
  • 0

Quest ved Grønland for tre år siden. Clipper Adventurer i år. samme redere som stod bag Scandinavian Star i 1990 hvor 159 menesker omkom. Listen over haverier og forlis er uendelig lang, men ingen myndighed reagerer over dette.

Hvad handler dette om.!!!!

VH

Mike Axdal Overlevende og pårørende fra Scandinavian Star.

  • 0
  • 0
 
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten