Kronik: ‘Tiny homes’ fra Airbnb kan disrupte byggeriet
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kronik: ‘Tiny homes’ fra Airbnb kan disrupte byggeriet

Airbnbs nye initiativ Backyard vil designe og producere hjem, der er bygget til at blive delt. De har offentliggjort dette billede af arkitektmodeller, der udforsker forskellige modulære design. Illustration: Backyard

 

Sidsel Katrine Ernstsen er erhvervsph.d.-studerende, Niras og DTU Management Engineering, Nina Koch-Ørvad er ph.d.-studerende, DTU Management Engineering, og Christian Thuesen er lektor, DTU Management Engineering Illustration: Privatfoto

For nylig offentliggjorde Airbnb, at de vil designe og bygge boliger. Selvsamme Airbnb, som er berømt og berygtet for at have disruptet hotelbranchen uden at eje et eneste hotelværelse, meddelte altså, at de går ind i byggebranchen. Er det et varsel om disruption af byggeriet?

Rygtet siger, at Airbnbs nye initiativ, Backyard, vil tilbyde små, præfabrikerede boliger, såkaldte ‘tiny homes’, som private kan opføre til udlejning i deres baghaver. Backyard siger selv, at de vil nytænke byggeri og arkitektur ved at skabe hjem, der er designet og bygget til at blive delt. Backyard kender efterspørgslen på udlejningsboliger og ved, hvordan Airbnb-værter tilpasser deres hjem for at imødekomme Airbnb-gæster. Spørgsmålet er så, om denne viden kombineret med nye produktionsmetoder og smart-home-teknologier vil disrupte byggebranchen.

Disruption er ikke en hvilken som helst form for konkurrence, men snarere en proces. En virksomhed går ind på et nyt marked ved at tilbyde et billigt produkt, der umiddelbart fremstår dårligere end de konventionelle produkter på markedet, men tilbyder en anderledes form for værdi. I Airbnbs tilfælde startede det med et tilbud om overnatning på luftmadras i en studielejlighed. Umiddelbart er det en mindre bekvem løsning end at bo på hotel, men det er billigere og måske mere hyggeligt at bo lokalt. Disruptive produkter bygger desuden typisk på en digital teknologi, f.eks. Airbnbs digitale platform. I takt med at teknologien udvikles, forbedres produktet, og efterhånden kommer de mere kvalitetsbevidste kunder til.

Eftersom det disruptive produkt kommer ind på markedet nedefra, vælger de veletablerede virksomheder, såsom hoteller, typisk at ignorere lavprisproduktet, indtil konkurrenten har nået en vis størrelse. Og så er det ofte for sent. Det disruptive produkt er blevet bedre, og kundernes opfattelse af kvalitet har ændret sig. Den store gruppe af mainstream-kunder skifter til det disruptive produkt. De etablerede firmaer står tilbage med premium-kunderne og en brøkdel af de markedsandele, de havde før. De er blevet disruptet.

Hvis Backyard får succes med sine delevenlige og fleksible boliger, er det formentlig typehusfirmaerne, der i første omgang er i farezonen. De vil givetvis vælge at ignorere en konkurrent som Backyard, som henvender sig til de mindre profitable kunder, og i stedet fokusere på at tilbyde et godt produkt til de mere kvalitetsbevidste kunder.

Måske vil Backyard begynde med at opføre små annekser i private baghaver eller tilbyde billige alternativer til de eftertragtede kollegieværelser i storbyerne. Efterhånden som Backyard får mere erfaring med automatiserede, modulære produktionsmetoder, kan de begynde at tilbyde større, men stadig billige, modul-baserede bygningskomplekser, måske endda hele kontorbygninger. Og ved hjælp af Airbnbs platform kan Backyard sikre, at der altid er en ledig arbejdsplads eller bolig, der passer til dine behov, netop dér, hvor du er.

Ovenstående tankeeksperiment er ikke nødvendigvis et udtryk for, hvad Backyard vil gøre. Ikke desto mindre er det et vigtigt tankeeksperiment, fordi det kan hjælpe virksomheder med at genkende en potentielt disruptiv konkurrent. Herefter er det vigtigt at handle proaktivt. I stedet for at vente og se om et nyt, disruptivt produkt bliver konkurrencedygtigt, kan man identificere, hvilken værdi konkurrenten har forklædt som et lavprisprodukt, og henvende sig til de kunder, der kan være interesserede i denne form for værdi. Kan man se, at konkurrenten har nogle klare styrker i forhold til ens egen organisation, så er der behov for at gentænke sin strategi.

Det er endnu for tidligt at sige, om kunderne vil værdsætte Backyards delevenlige boliger, og i så fald hvorfor og med hvilke konsekvenser for byggebranchen. Men det er ikke for tidligt at overveje, hvad der kan ske, hvis Airbnb, med deres erfaring med big data og machine learning, begynder at skabe boliger, der er målrettet den enkeltes fleksible behov. Måske bliver byggeriet ikke disruptet af Airbnb denne gang, men nye virksomheder og teknologisk udvikling kommer til at sætte sine spor i fremtidens byggeri.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten